Slaapproblemen

Solleke89

Well-known member
Ik ben nooit een heel goede slaper geweest, maar ik heb wel een min of meer vast bioritme. Zeker niet het beste want ik ga redelijk laat slapen (+- 2u) en sta min of meer op rond 10u30. Ik ben zelfstandige en mijn uren laten dit ook gewoon toe.

Vaak als ik gewoon netjes mijn volle uren heb kunnen slapen merk ik dat ik soms al rond 20u 's avonds al lig te geeuwen in de zetel, en als ik me zou leggen dan zou ik echt gewoon een dutje kunnen doen.
Namiddagdutjes zijn bij mij absolute no-go. Waag ik het dan is het instant uren wakker liggen wanneer ik wel ga slapen.

Is het ideaal dat ik soms 's avonds al moe ben ondanks voldoende slaap? Zeker niet maar ik kan wel perfect functioneren.

Wat echter wel enorm verveld is dat is dat om de paar maand (laatste keer dat ik het had was een periode van een dikke week eind augustus) dat ik gewoon uren wakker lig. Ik mag doodmoe zijn, ik kan gewoon niet slapen wat ik ook doe.
Verslavende pillen weiger ik. Sleepyl wat natuurlijk slaaphormoon is basicly en geen kwaad kan helpt niets. Vanaf 's avonds de blue light filter op en laatste half uur voor ik ga slapen geen gsm meer... Mijn slaapkamer dient effectief enkel voor te slapen en soms eens wat lezen voor ik het licht uit doe.

Het komt uit het niks en duurt meestal een dikke week voor het weer weg gaat en ik weer normaal kan inslapen.

Vorige nacht moest ik er heel vroeg uit omdat ik om 7u in Middelheim moest zijn. Om half 2 gaan slapen, ik heb wakker gelegen tot rond 5u denk ik om dan hoop en al een uurtje geslapen te hebben.
Om 8u tot 9u een uurtje volledige narcose en in de recovery room misschien een dutje van een uurtje of 1,5 als het zo veel al zal zijn van misschien half 10 tot 11.
Vanzelfsprekend dat ik kapot was, en ben dus gaan slapen rond kwart na 12 met versgewassen lakens. Heerlijk toch. Awel ik lig nu dus dik 4 uur later gewoon nog steeds wakker, doodmoe.
Het is nu al terug een dag of 3-4 bezig en enigste wat ik kan doen is blijkbaar wachten tot ik in slaap val en tot ik weer normaal kan in slaap geraken...
Ik heb stress zoals wel elke zelfstandige maar ik lig niet te woelen over mn problemen etc, ik lig niet te piekeren.

Toch maar eens contact opnemen met het slaapcentrum van ZNA?
Het rare is vooral dat het komt uit het niks en weer uit het niks weggaat, zonder veranderjng in patronen...
 
Ik kamp al 10j met slaapproblemen, 3 slaaponderzoeken gehad in 3 verschillende ziekenhuizen (het eerste zei slaapapneu, cpap gehad en al maar haalde absoluut niets uit voor mijn vermoeidheid, de overige 2 zeiden dat ik qua slaapcurve er eentje had om jaloers op te zijn! :S ), wel dutjes doen, verbod op dutjes, alle regels omtrent slaaphygiene gevolgd,...

Het meeste heb ik nog gehad aan een gesprek met de slaappsycholoog in UZ Gent: gewoon leren leven met het probleem. Geen uurwerk in de slaapkamer zetten zodat je uren zit te tellen, dutjes doen als je er nood aan hebt ipv de signalen van je lichaam te negeren MAAR je wekker gelijk zetten voor 20-30 minuten,...
Daar had ik effectief het gevoel dat er vertrokken werd vanuit MIJN situatie en geen standaard regels werden afgedreund.

En wat de "verslavende medicatie" betreft: er is heel wat op de markt dat niet verslavend werkt (nestrolan is de meest gekende) maar wel efficiënt kan zijn.
Ik gebruik ze niet standaard, maar af en toe en steeds in overleg met de huisarts, moet ik een week verlof nemen en met wat chemische hulp mijn slaapritme efkes resetten. Als ik merk dat ik weer dagenlang in de knoei zit én dat ook een zwaar effect heeft op mijn functioneren dan blijf ik niet doorploeteren maar vraag ik een voorschrift bij de huisarts en bereid ik me voor op een week zombiemodus. 😬 7 tot 10dagen neem ik dan iets waarvan ik weet dat ik probleemloos 8-9u kan slapen en doorgaans lukt het daarna toch wel weer om 7u aan 1 stuk te slapen.


Disclaimer: er is pas een slaapprobleem als het je dagelijkse functioneren beperkt. Als twintiger sliep ik gemiddeld 6u/nacht en had ik geen enkel probleem om alle ballen in de lucht te houden.
 
Ik kan nog perfect functioneren hoor.
Maar het is gewoon niet fijn van ad random periodes te hebben dat he urenlang wakker ligt.
Deze nacht uiteindelijk gewoon niet kunnen slapen, deels door een half verstopte neus als gevolg van operatie waardoor ademen niet fijn is, maar ook gewoon toen m'n neus perfect vrij was met momenten deze nacht niet kunnen slapen. Doe er de zeer korte nacht bij van gisteren (1-2u slaap) en ik kan vandaag gaan werken met 2 uur slaap op 48 uur.
Ik kan daar goed tegen maar ik weet uit ervaring dat ik na periodes van extreme slaaptekort wat ziek kan worden. Is vaak maar een veredelde verkoudheid maar toch helemaal niet fijn.

Al een geluk dat ik vandaag enkel een auto ophalen heb gepland met mijn takelwagen en voor de rest niet ga werken. Ik heb een ziektebriefje voor vandaag maar als zelfstandige ben je daar uiteraard geen hol mee.

Ik kan al bij al niet klagen over mijn gezondheid, maar wederkerend probleem van opgezwollen neusschelpen (enkel otrivine en consoorten werken dan nog. Na de verkleining blijft het ongeveer een jaar goed, zonder ook maar iets van neusspray te gebruiken maar na een jaar beginnen ze weer op te zwellen en begint het spelletje opnieuw) en die slaapproblemen... Toch niet zo fijn. Could be worse, maar toch...

Stikjaloers ben ik op mijn vader, die legt zn kop maar neer in de zetel en 1 minuut later is die vetrokken.
Of gewoon bijna iedereen die ik ken die niet weten wat een luxe het is on gewoon nooit een verstopte neus te hebben (buiten af en toe eens een verkoudheid)
 
Volgende week eindelijk mijn slaaponderzoek. Ik sta elke ochtend op met het gevoel dat ik veel te weinig heb geslapen ook al heb ik er 8 uur in gelegen. Hopelijk komt daar toch iets uit.

Het is waarschijnlijk wel niet het ideale moment voor correcte metingen met de stress van de laatste tijd maar swat, ik heb het al eens moeten uitstellen door een corona infectie.

De regeltjes ken ik wel: Voldoende slaap, op een vast uur opstaan, geen schermen voor het slapen. Haalt allemaal niks uit.
 
Het is waarschijnlijk wel niet het ideale moment voor correcte metingen met de stress van de laatste tijd maar swat, ik heb het al eens moeten uitstellen door een corona infectie.
Dat maakt voor de meeste problemen weinig uit, bvb slaapapneu etc staat los van stress.
 
En hoe moeilijk om het deze nacht was om te slapen... even naar de apotheek geweest om kwart na 9, om kwart na 10 terug mn bed in gekropen omdat ik gewoon kapot was, en dan is een dutje van 2u geen enkel probleem om in slaap te vallen :wallbash: :wallbash:
 
Ik had een serieus slaapprobleem. Het is begonnen tijdens de examens op de unief en de dokter had slaappillen voorgeschreven. En het is alleen maar erger geworden. Toen een half tabletje niet meer werkte werd het een heel, toen dat niet meer genoeg was, alcohol erbij want dat maakte me slaperig.

Niet enkel had ik een verslaving aan die pillen, ik was gewoon doodmoe. De slaap die ik door die pillen kreeg was geen goede, uitgeruste slaap.

Ik had eigenlijk slaaploosheid, een verslaving en een depressie in een mooi pakketje..ik ben uiteindelijk gestopt met studeren, job gezocht en eigenlijk snel gaan samen wonen met mijn echtgenoot.
Door de structuur van werken, mijn eigen woning te hebben waar ik kon doen en laten wat in wilde, mijn eigen katten en hulp van een andere dokter, ben ik van de verslaving en de slapeloosheid af geraakt.

Af en toe heb ik nog een nacht of nachten waar ik amper of niet slaap.
Ik krijg dan enorm veel angst dat mijn slapeloosheid terug is, was natuurlijk ook niet helpt om toch in slaap te vallen 😅. Inplaats van de tijd dat ik wakker lig nuttig te gebruiken om boeken uit te lezen, lig ik mij dus zorgen te maken in mijn bed.

Ik ben er na jaren vanaf geraakt. Veel tips kan ik niet geven buiten even naar je slaaphygiëne en je leven te kijken.
Voor mij is het zeer belangrijk dat ik tot rust kom voor ik ga slapen omdat ik heel snel last heb van he Tetris effect. Ik kijk wel eens graag grappige dierenfilmpjes op tiktok ofzo maar als dat keer op keer met hetzelfde muziekje is, kan het zijn dat ik dus niet kan slapen.
Ik probeer minstens een uur voor ik wil slapen mijn gsm opz te leggen en probeer dan te lezen. Meestal wordt ik dan vanzelf slaperig omdat het zo ontspannend is.
Als er dingen door mijn hoofd spoken, helpt het om ze er uit te krijgen door het op te schrijven.
 
Ik heb zelf ooit twee stappen gezet ter verbetering van mijn slaap die enorm geholpen hebben: 1) Een M-line athletic pillow kopen wegens aanhoudende nekpijn (duur, maar verdikke wel geholpen) en 2) de app "bettersleep" aangekocht na een korte gratis proefperiode. Soms lig ik te woelen en denk ik, ik ga nooit in slaap geraken ... de app aanzetten, een hypnose kiezen en binnen het kwartier ben ik weg (90% succes rate sprekende voor mezelf) en de slaap is dan kwalitatiever naar mijn gevoel :sleep: Voor bettersleep heb ik eigenlijk ook veel gebruik gemaakt van "Guided sleep meditation & sleep hypnosis from sleep cove", dit kan je gratis beluisteren op Spotify.
 
Geen troll post, zeker niet, maar eens goed masturberen of seksen doet wonderen.

Het is klinisch bewezen dat een orgasme bepaalde stoffen vrij maken in uw hersenen, waardoor je een voldaan gevoel hebt die zorgen dat je beter slaapt.

Probeer het eens. Je hebt er niets mee te verliezen.
 
Terug
Bovenaan