Constant piekeren: oplossing?

Horse

Well-known member
Wanneer ik 's avonds naar televisie kijk, kan ik meermaals 10 minuten van de film niet gezien hebben omdat ik aan het nadenken (piekeren) ben over iets. Wanneer ik wil gaan slapen lig ik mijn bed te piekeren over de dag nadien of over iets dat gebeurd is vandaag of deze week. Waardoor ik moeilijk in slaap val. Als ik in het midden van de nacht wakker wordt of al wakker ben om 5u dan is het echt de hel. Dan geraak ik moeilijk terug in slaap omdat ik constant aan iets aan het denken ben.

Nu, bestaat er iets waarmee je dit een beetje kan oplossen? Is mindfullness een oplossing hiervoor? Yoga misschien? Graag enkele ervaringen op dat vlak want vannacht werd ik om 4u wakker, begon ik over vanalles na te denken en heb ik dus geen oog meer toegedaan.

Wanneer ik echt aan het gaan ben, roep ik in mijn gedachten altijd STOP (!) maar nog geen 30 seconden nadien denk ik over iets anders na en ben ik weer vertrokken... waardoor ik nooit terug in slaap geraak... kan iemand mij iets aanraden?
 
Wanneer ik 's avonds naar televisie kijk, kan ik meermaals 10 minuten van de film niet gezien hebben omdat ik aan het nadenken (piekeren) ben over iets. Wanneer ik wil gaan slapen lig ik mijn bed te piekeren over de dag nadien of over iets dat gebeurd is vandaag of deze week. Waardoor ik moeilijk in slaap val. Als ik in het midden van de nacht wakker wordt of al wakker ben om 5u dan is het echt de hel. Dan geraak ik moeilijk terug in slaap omdat ik constant aan iets aan het denken ben.

Nu, bestaat er iets waarmee je dit een beetje kan oplossen? Is mindfullness een oplossing hiervoor? Yoga misschien? Graag enkele ervaringen op dat vlak want vannacht werd ik om 4u wakker, begon ik over vanalles na te denken en heb ik dus geen oog meer toegedaan.

Wanneer ik echt aan het gaan ben, roep ik in mijn gedachten altijd STOP (!) maar nog geen 30 seconden nadien denk ik over iets anders na en ben ik weer vertrokken... waardoor ik nooit terug in slaap geraak... kan iemand mij iets aanraden?
Ga eerst eens bij een huisarts langs om uit te sluiten dat er niets meer aan de hand is qua mentale problemen zoals depressie bvb.

Dan kan je ook homeopathische middelen proberen zoals valeriaan. Ik kan nu wat van de onrust stoppen met passiflora forte van A.Vogel bvb.

Ook gebruik ik de app calm als de stress te groot wordt.

Is dat iets volledig nieuws voor jou, of wordt het gewoon erger?
Hou ook de optie open om naar een psycholoog te stappen indien het verdere effecten zal hebben (angsten, slaapproblemen,...)
 
Denk dat inderdaad zaken als mindfullness, yoga.... hier kunnen helpen.
Wanneer ik 's avonds in bed mijn gedachten niet stil krijg of bv. op tinnitus begin te focussen, dan focus ik heel bewust op mijn ademhaling: bewuste buikademhaling, hand op buik (die beweegt) en eentje op borst (die mag niet bewegen door te ademen), rustig inademen door de neus en dan rustig uitademen door de mond.
Dat werkt sowieso rustgevend en door je daarop te focussen valt de andere gedachtenstroom wat stil.

Een ontspannende yoga sessie voor het slapengaan kan ook al helpen om je hoofd wat leeg te maken voor je gaat slapen, zonder dat je uw lichaam actief maakt. Ik vind de yoga with adriene filmpjes op youtube wel goed. En daar staan er zeker tussen specifiek voordat je gaat slapen (relax and unwind, wind down, bedtime yoga...)

Als dat echt een aanhoudend iets is, zou ik wel naar de huisarts gaan. Dan is er meer aan de hand. Maar als het vooral komt door stress, kan dit misschien al wel wat helpen.
 
Wanneer ik 's avonds in bed mijn gedachten niet stil krijg of bv. op tinnitus begin te focussen, dan focus ik heel bewust op mijn ademhaling: bewuste buikademhaling, hand op buik (die beweegt) en eentje op borst (die mag niet bewegen door te ademen), rustig inademen door de neus en dan rustig uitademen door de mond. Dat werkt sowieso rustgevend en door je daarop te focussen valt de andere gedachtenstroom wat stil.
Thanks!
 
Wanneer ik 's avonds naar televisie kijk, kan ik meermaals 10 minuten van de film niet gezien hebben omdat ik aan het nadenken (piekeren) ben over iets. Wanneer ik wil gaan slapen lig ik mijn bed te piekeren over de dag nadien of over iets dat gebeurd is vandaag of deze week. Waardoor ik moeilijk in slaap val. Als ik in het midden van de nacht wakker wordt of al wakker ben om 5u dan is het echt de hel. Dan geraak ik moeilijk terug in slaap omdat ik constant aan iets aan het denken ben.

Nu, bestaat er iets waarmee je dit een beetje kan oplossen? Is mindfullness een oplossing hiervoor? Yoga misschien? Graag enkele ervaringen op dat vlak want vannacht werd ik om 4u wakker, begon ik over vanalles na te denken en heb ik dus geen oog meer toegedaan.

Wanneer ik echt aan het gaan ben, roep ik in mijn gedachten altijd STOP (!) maar nog geen 30 seconden nadien denk ik over iets anders na en ben ik weer vertrokken... waardoor ik nooit terug in slaap geraak... kan iemand mij iets aanraden?

Been there, done that, got the t-shirt ...

Piekeren is onze Westerse dada. Onze gedachten moeten altijd iets om handen hebben. Mindfulness en meditatie is een meer Oosterse benadering en biedt een oplossing. Ik heb in een periode van een net-niet burnout in een toxische werksituatie hier erg veel aangehad.

Waar te beginnen?

Ik zou starten met de podcast: Wat is er mis met mij? van Maite Goossens, maar neem wel seizoen 2 met Wilfried Van Craen. Dat geeft u al heel veel inzichten en handvaten.

Dan zijn er verschillende opties om verder te gaan. Een cursus Mindfulness volgen, of eventueel de workshop Rust In Je Hoofd van Wilfried Van Craen. Ziet ge dat niet zitten, doe uzelf een abbonnement cadeau op Meditation Moments (app). Uw gedachten afzetten is niet iets wat ge op 1-2-3 doet.

Vindt ge mijne post ne hoop zever, lees dan het boek Het no-nonsense meditatie boek van Belgische neurochirurg Steven Laureys eerst.
 
Been there, done that, got the t-shirt ..

Ik zou starten met de podcast: Wat is er mis met mij? van Maite Goossens, maar neem wel seizoen 2 met Wilfried Van Craen. Dat geeft u al heel veel inzichten en handvaten.
Dankjewel voor deze hint, ik heb de indruk dat jij mij snapt. De podcasts zijn zeer interessant 👌
 
Er is geen one size fits all aanpak voor piekeren. Het is echt wel een beetje zoeken wat voor jou persoonlijk kan helpen. Het heeft bij mij héél lang geduurd voor ik er een beetje grip op kreeg.
Je kan eigenlijk alle cliché antwoorden eens onderzoeken, want die zijn wel degelijk gebaseerd op praktijken die in het verleden vaak behulpzaam waren voor mensen.

Dus yoga zeker eens proberen. Begin met bv yin yoga, dat is eigenlijk vooral bewegingen voor langere tijd aanhouden. Een soort van uitgebreide stretch sessie. Als je gewoon eens snel dit wil proberen, kan ik deze video aanraden. Als je er echt eens tijd voor wil nemen, is deze een aanrader.

Een andere techniek is Qi Gong en is (kort door de bocht) de Chinese versie van yoga. Het heeft wat meer beweging, wat vaak kan helpen als je nieuw bent met deze praktijken. Je kan je focussen op je lichaam en daardoor kom je minder in je hoofd vast te zitten. Deze en deze zijn duidelijke beginner video's.

Daarnaast heb je veel ademhalingstechnieken die kunnen helpen om te kalmeren voor het slapen. Box ademhaling is een techniek die de navy seals bijvoorbeeld gebruiken in stress situaties. Het komt er eigenlijk op neer dat je alle delen van je ademhalingsproces even lang maakt: 4 sec inademen, 4 sec vasthouden, 4 sec uitademen, 4 sec vasthouden. Er zijn massa's apps die je hierin kunnen begeleiden.

Mindfulness en meditatie is hier al aangehaald. Ook daar vind je massa's informatie over op het internet. Het kan interessant zijn om je te verdiepen in wat echt meditatie is. Mindfulness is een trendy woord en kan zeker helpen, maar je geest is nog steeds erg actief bezig met vanalles. In meditatie probeer je ook dit te overstijgen waardoor je echt rust kan ervaren. Swami Purnachaitanya is een Nederlandse monnik die een interessant boek hierover heeft geschreven: vind je innerlijke kracht. Het focust echt volledig op de turbulentie en druk van de huidige maatschappij en hoe meditatie hierbij kan helpen.

Dan komen we ook bij de tip terecht dat lezen kan helpen. Als je leest, is het voor je geest veel moeilijker om weg te dromen en te beginnen piekeren. Dit is bij bijvoorbeeld bij tv veel makkelijker. Lezen voor het slapen kan dus zeker helpen.

Daarnaast was voor mij een dagboek bijhouden in het verleden erg helpend. 's Avonds in je journal (klinkt toch wat bijzonderder dan dagboek :) ) schrijven kan ervoor zorgen dat je je piekergedachten op papier zet en daardoor uit je hoofd haalt.
Hierop aansluitend kan het soms helpen om een piekermoment in te lassen. Kies bijvoorbeeld 's avonds 10 minuten uit waarop je jezelf gewoon toelaat om te piekeren. Leef je volledig uit en ga los. Na die 10 minuten probeer je dit dan los te laten en iets actiefs te gaan doen.

Sorry voor de lange post, maar ik gun iedereen een leven met minder piekeren :)
 
Dankjewel voor deze hint, ik heb de indruk dat jij mij snapt. De podcasts zijn zeer interessant 👌

Ik herkende je openingspost vrij hard. Kan er geen exacte periode opplakken maar bij mij is dat ergens na corona precies opgekomen.. Ben nu ook wat meer verantwoordelijkheden aan het nemen op het werk, wat super leuk is, maar wat mij precies wel ook savonds veel langer laat ‘na- of voormalen’ over de afgelopen dag of de dag die gaat komen. Ook aan een verbouwing bezig die ook aanleiding geeft tot piekeren door onverwacht door een hele vergunningsrompslomp te moeten.

Kan jou helaas geen tips geven maar ga wel inpikken op de podcasts aangezien je ze zelf ook goed vindt en ga hier soms nog wel eens komen piepen.

Misschien kan je voor het slapen gaan wat in een boek lezen om de gedachten daar op te zetten?

In ieder geval succes :hug:
 
Ik was daarjuist aan het aanschuiven in de Colruyt en ik was een volledig verhaal (iets dat KON gebeuren - en dan heb ik het over iets van deze week) aan het inbeelden. Helaas zijn het altijd doom-beelden, negatieve verhalen, zaken waar je niet gelukkig van wordt, situaties waarin ik mij kan opwinden, enz...

Deze morgen toch al zeker 15 keer afgedwaald ipv gewoon in het NU te zijn. Het is echt erg met mij :)
 
Hey is mogelijk een lange weg maar ik hoop zoals @Mulan al had aangehaalt dat je ook eens je huisarts hebt aangesproken?
 
Ik was daarjuist aan het aanschuiven in de Colruyt en ik was een volledig verhaal (iets dat KON gebeuren - en dan heb ik het over iets van deze week) aan het inbeelden. Helaas zijn het altijd doom-beelden, negatieve verhalen, zaken waar je niet gelukkig van wordt, situaties waarin ik mij kan opwinden, enz...

Deze morgen toch al zeker 15 keer afgedwaald ipv gewoon in het NU te zijn. Het is echt erg met mij :)

A wandering mind is an unhappy mind. :)

Zeker met al onze afleidingen die we continu door de dag hebben.

Wat ik lastig vond was niet om in't slaap te geraken, maar het 's nachts wakker worden en niet meer kunnen slapen. En alle problemen lijken dan veel negatiever, uitvergroot ... en dan is't gewoon een pest om terug in't slaap te geraken. Ik had ergens gelezen dat het rationele deel van het brein 's nachts niet echt actief is, daarom dat alles erger lijkt.

Als ge een tijdje mediteert kunt ge op den duur ook gewoon sneller de klik maken om gedachten te laten voor wat ze zijn en er niet in mee te gaan. Ge merkt uw gedachten op, maar ge laat ze voor wat ze zijn. Piekeren of wegdwalen wordt een bewuste keuze. In die podcast en in die sessie van Wilfried wordt dat zo mooi uitgelegd. Beeld u in dat uw brein een treinstation is. De treinen die staan te wachten zijn uw gedachten en de treinbegeleiders roepen u om mee te rijden. Voor ge het weet zit ge 100 kilometers verder met uw gedachten. Maar ge kunt evengoed tegen zo'n begeleider zeggen ... nee 't is goed, vertrek maar zonder mij. Ik blijf hier.
 
Ik pieker ook veel, vooral voor de start van een nieuwe werkweek, op zondagavond dus. Dan kan ik heel moeilijk de slaap vatten.

Ik kan u daarvoor valeriaan aanraden, dat is een supplement op plantaardige basis. Ook treedt er geen tolerantie op. Mijn supplement heet Valdispert.
 
Ik kwam naar hier om even het piekeren te vergeten tot ......
ik naar het brutoloon topic hier geweest ben
Nu pieker ik nog meer😅
 
Terug
Bovenaan