Review: Dave the Diver: In the Jungle DLC

Ik heb altijd al iets gehad met de onderwaterwereld. Al van kinds af aan weet het zilte nat me te fascineren. Het voelt als een compleet andere wereld, soms zelfs bijna buitenaards. Ik kan uren kijken naar kleurrijke koraalriffen, bizarre diepzeevissen of natuurdocumentaires die tonen hoeveel geheimen er nog altijd onder het wateroppervlak schuilgaan. Die fascinatie beperkt zich trouwens niet tot documentaires. Een boek over een angstaanjagend zeemonster? Graag. Een film die zich volledig op de oceaan afspeelt? Zet maar op. Het is dan ook niet onverwacht dat Dave the Diver al snel mijn aandacht wist te trekken.

Dave the Diver werd ontwikkeld en uitgegeven door Mintrocket, een label van de Zuid-Koreaanse uitgever Nexon. De game verscheen in juni 2023 voor pc en werd nadien ook uitgebracht op PlayStation, Nintendo Switch en andere platformen. Dave the Diver laat zich niet eenvoudig in een enkel genre onderbrengen. Het spel combineert duiken, exploratie, actie, management en lichte RPG-elementen, waarbij je overdag de oceaan verkent en 's avonds een sushirestaurant uitbaat. Dankzij die, eerder opvallende, combinatie groeide de game uit tot een van de bekendere indie-releases van de afgelopen jaren.

Dave the diver 1.jpg

Van koraalrif tot sushibar​

In Dave the Diver kruip je in de huid van Dave, een goedlachse duiker die overdag de mysterieuze Blue Hole intrekt om verse vis te vangen, terwijl hij 's avonds een kerel genaamd Bancho helpt met het runnen van zijn sushirestaurant. Dat klinkt op het eerste gezicht vrij simpel, maar al snel wordt duidelijk dat er veel meer schuilt achter die ogenschijnlijk rustige gameplayloop. De Blue Hole verandert voortdurend van lay-out. Nieuwe doorgangen openen zich, andere verdwijnen weer en ook de vissen die je tegenkomt verschillen bij elke wisseling. Zeker wanneer je besluit om 's nachts een duik te nemen, kom je heel wat nieuwe, en soms zelfs gevaarlijke, onderwatertaferelen tegen.

Ook het verhaal blijkt een stuk uitgebreider dan de premisse doet vermoeden. Naarmate het avontuur vordert, maak je kennis met steeds meer personages, verborgen locaties en mysterieuze gebeurtenissen die de Blue Hole omringen. Daardoor ben je niet louter vissen aan het vangen, maar werk je ook stap voor stap een groter verhaal af. Dat verhaal was voor mij niet de voornaamste reden om Dave the Diver te blijven spelen - die eer gaat vooral naar de gameplay en de sfeer - maar Mintrocket heeft er duidelijk meer aandacht aan besteed dan je bij dit soort game zou verwachten. Soms had ik wel het gevoel dat de game iets te veel inzet op die verhaallijn. Regelmatig wordt de flow van het spelen onderbroken door dialogen, tussenfilmpjes of de introductie van een nieuw personage. Dat is op zich geen groot probleem, maar soms wil je ook gewoon verdergaan met het jagen op die zeldzame snoekbaars waar een hele groep klanten met smart op zit te wachten.

Dave the diver 2.jpg

Manusje van alles​

De grootste aantrekkingskracht van Dave the Diver zit zonder twijfel in de combinatie van gameplay-elementen. Onder het wateroppervlak draait het niet alleen om vissen vangen. Je gaat op zoek naar waardevolle grondstoffen, verzamelt wapens en hulpmiddelen, opent verborgen kisten en moet het regelmatig opnemen tegen agressieve zeedieren die niet bepaald fan zijn van nieuwsgierige duikers zoals de immer sympathieke Dave. Daarbij moet je voortdurend een oog houden op je zuurstofvoorraad, want die dient niet alleen om onder water te blijven ademen, maar fungeert ook als je levensbalk. Dave kan overigens maar een beperkt gewicht aan buit meesleuren, waardoor je voortdurend keuzes moet maken over wat wel en niet de moeite waard is om mee naar boven te nemen. Met de gevonden materialen kan je je wapenarsenaal upgraden of gerechten van de nodige kruiding voorzien, wat dan weer meer centen in het laatje brengt.

Eenmaal de avond valt, verschuift de aandacht volledig naar Bancho Sushi. De vissen die je overdag gevangen hebt, worden verwerkt tot gerechten die je aan de klanten serveert. Met de opbrengsten kan je nieuwe uitrusting kopen, je duikmateriaal verbeteren en het restaurant verder uitbreiden, zodat die steeds efficiënter begint te draaien. Soms duiken er speciale gasten op met wel, euh, heel specifieke wensen. Dat zorgt ervoor dat je niet zomaar willekeurig vissen begint te verzamelen, maar doelgericht op zoek gaat naar bepaalde ingrediënten.

Die wisselwerking tussen exploratie, lichte actie en management maakt Dave the Diver zo verslavend. Er is bijna altijd wel een reden om nog een keer de oceaan in te springen of nog een avondje extra het restaurant open te houden. Ik merkte wel dat de game voor mij het best tot zijn recht kwam in kortere speelsessies. Na een uurtje begon mijn aandacht stilaan wat af te nemen en had ik behoefte aan iets anders dan opnieuw tussen de gepixeleerde kwallen en tonijnen rond te zwemmen. Dat neemt niet weg dat Dave the Diver erin slaagt een fijne gameplayloop neer te zetten waar je gemakkelijk naar teruggrijpt als je hier en daar een halfuurtje gametijd over hebt.

Dave the diver in the jungle2.jpg

Pixelart en goede vibes​

Een groot deel van de charme van Dave the Diver zit in de presentatie. De kleurrijke pixelart brengt de Blue Hole prachtig tot leven, met een indrukwekkende variatie aan vissen, koraalriffen en donkere grotten. Zelfs zonder realistische graphics weet het spel een mooie afwisseling in omgevingen te bezorgen. Ook aan wal straalt de game enorm veel persoonlijkheid uit. Bancho Sushi bruist van de activiteit en de vele personages hebben stuk voor stuk een eigen, vaak redelijk excentriek karakter.

De wisselwerking tussen exploratie, lichte actie en management maakt Dave the Diver zo verslavend.

De humor speelt daarin een belangrijke rol. Dave the Diver wisselt moeiteloos serieuze momenten af met absurde anime-cutscenes en ludieke grappen. De soundtrack is hierbij de kers op de taart, of liever: de sojasaus op de sashimi. Rustige muziek tijdens het duiken en iets levendigere deuntjes in het restaurant zorgen ervoor dat de ontspannen sfeer van begin tot eind aanwezig is. Het zijn al die kleine details samen die ervoor zorgen dat Dave the Diver heel wat eigen karakter heeft.

Dave the diver in the jungle.jpg

Met de duikbril door het oerwoud​

Na genoeg pootjebaden in de Blue Hole, neemt de nieuwste DLC 'In the Jungle' je mee naar het afgelegen dorpje Utara. Samen met zijn crew moet Dave een mysterieuze anomalie gaan onderzoeken. De vertrouwde zoutwateromgeving maakt plaats voor een uitgestrekt zoetwatermeer, compleet met nieuwe vissoorten, roofdieren, grondstoffen en een volledig nieuw ecosysteem om te verkennen. Bancho opent hier ook een tweede restaurant, Bancho Grill genaamd, waarbij je met de ingrediënten uit de jungle een volledig nieuw menu moet gaan samenstellen. Daarnaast maak je kennis met de inwoners van Utara, die elk hun eigen opdrachten en verhalen met zich meebrengen. Nieuw hierbij is dat je echt een band uitbouwt met de plaatselijke bevolking, waardoor beloningen worden vrijgespeeld en ze een vaste klant worden in het restaurant.

Een van de leukste nieuwigheden vond ik toch wel de Jungle Gun. In de main game ben je vaak afhankelijk van de wapens die je onderweg tegenkomt, wat soms weleens in je nadeel kan spelen. De Jungle Gun is een modulair wapen dat je tijdens gevechten kan laten wisselen tussen verschillende modi. Een shotgun voor vijanden die te dichtbij komen, een sniper voor doelwitten op afstand of een net gun wanneer je vissen levend wil vangen voor een betere opbrengst in het restaurant. Het maakt de gevechten iets dynamischer en meer gecontroleerd. Ook kan je de verschillende modi afzonderlijk upgraden, waardoor de Jungle Gun naar eigen believen aangepast kan worden.

Ook boven water zijn er enkele leuke nieuwigheden. Bancho Grill werkt niet helemaal zoals het vertrouwde sushirestaurant uit het basisspel. Dave kan daar immers enkel achter de toog heen en weer lopen in een horizontale lijn, maar nu kan hij zich vrij door het restaurant bewegen. Je loopt tussen de tafels door om gerechten te serveren, drankjes te brengen en klanten te bedienen. Op deze manier wordt het simgedeelte van de game een stuk actiever.

In the Jungle probeert de basisformule niet volledig om te gooien, maar bouwt er logisch op verder met voldoende nieuwe content en enkele leuke mechanics. Wie genoten heeft van het basisspel, zal hier zonder veel moeite opnieuw tientallen duiken in kwijt kunnen. Alleen had ik af en toe hetzelfde gevoel als bij de hoofdgame: de vele dialogen en nieuwe systemen halen soms wat tempo uit de gameplay. Dat neemt gelukkig niet weg dat In the Jungle een uitbreiding is die de wereld van Dave the Diver op een geslaagde manier verder uitbouwt.

Conclusie

Dave the Diver bewijst hoe goed een originele mix van genres kan werken. De combinatie van duiken, restaurantmanagement, exploratie en lichte actie zorgt voor een erg verslavende gameplayloop, terwijl de charmante pixelart, humor en ontspannen sfeer de game enorm veel karakter geven. Ook de In the Jungle-DLC bouwt op een logische manier verder op die sterke basis met een nieuwe omgeving en enkele geslaagde gameplayvernieuwingen. Soms haalt het verhaal de vlotheid wat uit de gameplay en tijdens langere speelsessies begon mijn aandacht stilaan wat af te nemen, maar dat weegt uiteindelijk niet op tegen alles wat Dave the Diver te bieden heeft. Als je zin hebt om in een originele indiegame te duiken (ha!), dan is Dave the Diver een aanrader van formaat.

Pro

• Interessante mix van verschillende genres
  • Ludieke humor
  • Veel afwisseling tussen exploratie en management
  • In the Jungle-DLC voegt heel wat nieuwe content toe

Con

• Verhaal onderbreekt de gameplay soms te vaak
  • Combat mist wat diepgang
  • Langere speelsessies kunnen repetitief aanvoelen
8.5

Over

Beschikbaar vanaf