Even deze post van onder het stof halen.
Hoe was je laatste trip? Over welke valkuilen heb je het dan?
Vorige week beslist dat we met 7 vrienden in Schotland gaan hiken in mei.
We rekenen op een verblijf van 6 dagen waarvan 3 of 4 dagen stappen.
We zijn niet zo een ervaren hikers, voor de meeste is dit de eerste meerdaagse trip.
Heb je een regio/route dat je ons zou kunnen aanraden? Isle of Skye staat op onze lijst, maar niet te ingewikkeld om er te geraken?
We zijn de optie aan het bekijken om met de ferry naar Newcastle te gaan en van daaruit met de auto verder te rijden. Zo winnen we een nacht tijdens de verplaatsing en zijn we flexibeler ter plaatse.
Alle tips zijn welkom. Als klein kind ooit eens naar Schotland geweest.
Buiten schapen en veel regen heb ik daar helaas geen enkele herinngering aan overgehouden.
Nogal moeilijk om te regelen. West Highland Way voor beginners is zeker té doen, maar dan moet je er toch zo'n minstens 7, eerder 8 dagen voor uitrekenen.
Ik ben steeds in september in Schotland geweest dus heb geen idee wat mei brengt van weer. Ik heb steeds wel geluk gehad qua neerslag.
Bereid je voor op midges. Kleine fuckers minstens zo irritant als muggen, en zo klein dat ze door muggengaas kunnen vliegen. Er zijn specifieke midges-kapjes te koop, net als repellant spray. Ik heb geluk dat de midges mij niet zo opzochten, maar ik heb anderen gezien die volstonden met beten. Door midges kan je ook vaak niet genieten van even te zitten en te kijken naar het landschap. Ze vallen je gewoon meteen aan.
Maak je rugzak niet te zwaar. Ik had het minpunt dat ik alleen hikete, dus die van mij was sowieso wel wat zwaar. Zie dat je een camelbak waterzak in je rugzak hebt steken. Ik had steeds 2.5 liter water op zak. Waterfilter op zak zodat ik met water van de rivier kon koken. MSR Pocketrocket-vuurtje was een megagoede aankoop. Gasvulling kopen ter plekke, in Milngavie of in de Cotswold in Glasgow. Van dat kampeervoedsel van die zakjes, had er veel gekocht in de AS. Ook energierepen gaan je deugd doen.
Heb ook geinvesteerd in een lightweight en supercompacte tent (Nemo Dragonfly 2p), lightweight en supercompacte slaapzak + liner en lightweight en compacte isolerende slaapmat. Schotland is nooit erg warm, 's nachts kan het serieus frisser worden. Opblaaskussentje. 1 paar extra kleren mee, dat was het. Waterdichte/afstotende regenbroek en regenjas is een NOODZAAK. Op de WHW bestaan er verschillende bag-collector-services. Op voorhand je itinerary doorgeven, en ze halen je rugzak op en droppen je rugzak in een locker op je slaapplek. Handig voor de rug.
Skye Trail is niet aan te raden voor beginners, dat is erg vaak niet aangewezen en duidelijk ervaring nodig. Kamperen in ongunstige omstandigheden, weg zoeken met kompas, erg verraderlijke paden, ...
Ik kan dat zeker niet aanraden als je geen andere meerdaagse hebt gedaan. De toeristische kant van het eiland heb ik dus niet erg ervaren, en kan daar moeilijk iets over kwijt.
Als je maar 6 dagen ter plekke bent in Schotland heb je geen tijd genoeg om de WHW te doen én uit te rusten.
Wat ik wel kan zeggen is dat je vanuit Milngavie de WHW kan beginnen volgen en eventueel een paar dagen wandelt.
Op specifieke plaatsen zijn er treinstations die je terug richting Milngavie/Glasgow kunnen brengen.
Wat ik ook heb gedaan na mijn 1ste keer WHW, was erna de trein gepakt van Fort William naar Mallaig en daar de ferry gepakt naar Isle of Rum. Daar ben ik toen een week gebleven. Is een eiland ten zuiden van Isle of Skye, zo'n 100 vierkante kilometer groot, en waar, toen toch alvast, slechts 30 mensen wonen. Ik heb daar toen aan het strand van het dorpje mijn tent gepitcht, en ben daar meerdere dagen rond het eiland gaan wandelen. 1 keer een erg zware wandeling gemaakt over de bergen van het eiland om dan in Dibidil bothy (schuilhuisje - zie
foto ) te eindigen. Heb daar de nacht moederziel alleen geslapen met zicht op zee, op een plek waar kilometers rondom mij niemand was. Dat was echt een beleving. Het had de hele nacht keihard geregend en gestormd en om terug naar het dorp te keren moest ik een rivier oversteken. De dag ervoor was die slechts een 30-tal centimeter diep, maar nu was die uit haar oevers getreden en minstens een meter diep. Ben toch heelhuids terug in het dorp aan mijn tent geraakt
Dat is wel net iets meer avontuurlijk, maar nog steeds te doen voor beginners vind ik.
Mijn itinerary voor de WHW was als volgt:
- Dag 1 - Milngavie tot Drymen Camping (17,5 km)
Veruit de makkelijkste dag. Weinig stijgen of dalen. Erg makkelijk wandelen. Overnachten tegen betaling in Drymen Camping, op voorhand gereserveerd.
- Dag 2 - Drymen Camping tot Sallochy Campsite via Conic Hill (20.5 km)
Lastige beklimming van Conic Hill maar het uitzicht over Loch Lomond is het dubbel en dik waard.
Het is nog wel een pittig eindje na de grote beklimming en afdaling, laat je zeker niet verleiden tot een te uitgebreide 'oef 't is gedaan' als je beneden aankomt in Balmaha waar wat restaurantjes zijn.
Overnachting in Sallochy Campsite was gereserveerd op voorhand. Had toen een pitch langs de kant van het meer.
- Dag 3 - Sallochy Campsite tot Beinglas Campsite (26.5 km)
Erg mooie route langs de oevers van het meer. Ik heb mezelf met mijn eerste WHW toen zwaar overschat, ik barstte van de energie, wat ik de dagen erna heb moeten bekopen met een gezwollen/ontstoken knie. Je volgt de oevers van het meer, maar klautert continu over rotsblokken heen. Op en af, op en af. Echt moordend voor je knieen. Je kan ook gelukkig een andere route volgen die niet de oevers volgt, maar een paadje hogerop. Ik heb dat op mijn 2de keer WHW gedaan. Wel absoluut veel minder mooi. Beinglas Campsite was wel de fijnste camping van de WHW, met een zelf uitgebaat restaurantje. Ook op voorhand gereserveerd.
Als je hierna wilt stoppen, kan je de dag erna wandelen naar het station van Ardlui vanuit Beinglas Campsite.
- Dag 4 - Beinglas Campsite tot Tyndrum (19.2 km)
Herinner me niet zoveel meer telkens van deze route. Denk qua wandeling zowat de meest oninteressante dag. Je passeert deze dag vlak bij het treinstation van Crianlarlich. In Tyndrum zelf is ook een treinstation. Ik heb daar overnacht in By the Way Hostel & Campsite. Tyndrum is het laatste echte dorp met winkels dat je tegenkomt tot in Kinlochleven.
-Dag 5 - Tyndrum tot Inveroran (15.5 km)
Mooie dag, met even de Old Military Route te volgen. Je passeert het treinstation van Bridge of Orchy. Na Bridge of Orchy volgt een erg zware beklimming. Aangekomen bij Inveroran heb ik ergens langs de oever van de rivier wild gekampeerd.
-Dag 6 - Inveroran tot Glencoe Mountain Resort (14 km)
Supermooie route, met het begin van de gekende vegetatieloze landschappen. Vanaf deze plek voel je je echt in the middle of nowhere.
Bij mijn 2de poging van WHW heb ik ineens van Tyndrum naar Glencoe Mountain Resort gehiket, een stevige dag van 29,5 km).
Pitch ter plekke betaald in Glencoe Mountain Resort
-Dag 7 - Glencoe Mountain Resort tot Kinlochleven (16.5 km)
Prachtige wandeling met absurd mooi zicht op Buachaille Etive Mor. Deze dag is echt gevuld met de mooiste typische landschappen. De befaamde Devil's Staircase staat je dan ook te wachten. Erg intense en steile klim. Nadat je bovenraakt, terug een sterke en lange afdaling naar Kinlochleven toe. Kinlochleven is een erg fijn stadje. Heb daar steeds gepitcht aan Blackwater Hostel Campsite.
Dag 8 - Kinlochleven - Fort William (24.5 km)
's Ochtends al direct 1 van de zwaarste stijgingen van de WHW. Erg pittig, maar na een tijdje kom je boven in een vallei terecht die het dubbel en dik de moeite waard maakt. Laatste loodjes wegen het zwaarst. Erg fijne wandeldag, en zaligmakend als je aan het eind van de WHW terechtkomt.
Tot zover mijn hikes in Schotland, meer heb ik dus nog niet gedaan en kan je dan helaas ook niet meer tips bieden!