De grote Wandel/Hiking-thread (apps, routes, tips, etc.)

Iemand een suggestie voor een leuke dagtrip? (max 20km) Liefst op deftige rijafstand regio Gent.
Heuvelland, je kan een mooie wandeling maken van uit westouter, je wandelt door de wijnvelden, kan Belgische wijn drinken, eventueel de Cordoba stoeltjeslift eens doen. Ik ga gemiddeld om de maand naar Heuvelland

Edit: hier vind je de route, stiltewandeling van 13km.


Met de kinderen doe ik de tweebergenroute, die is 7.2 km, de oudste is nog maar 5, dus dat is genoeg voor hem om te wandelen.
 
Laatst bewerkt:
Voor de zomer van 2023 ben ik aan het kijken om een roadtrip te plannen naar Ijsland of Noorwegen (regio Lofoten). Budget ligt ongeveer op 1000-1200 euro voor 10-14 dagen.
Met de eigen wagen naar daar lijkt mij niet echt haalbaar? (Ijsland --> ferry +-1200 euro, Lofoten is al 20 uur, volgens google vanuit Oslo).
Heeft iemand hier al ervaringen om te delen? (Tips, weerinfo, kosten, beste periode, ...)

In de zomer van 2021 (net na opening grenzen na corona) heb ik al een fantastische 14-daagse roadtrip gedaan naar Noorwegen. Vertrokken met de eigen wagen vanuit België en in Noorwegen zelf ongeveer 2000 km afgelegd tot ongeveer de noordelijke hoogte van de Geirangerfjord. Overnachtingen vooral wildkamperen met de tent en om de x-aantal dagen eens een camping. Alles voor een budget van +-600 euro.
Indien mensen hier interesse in hebben wil ik wel eens een uitgebreide beschrijving van mijn trip neerpennen.

Graag zou ik verder het noorden (regio Lofoten) verkennen. Als alternatief zou ik graag terug gaan naar Zuid- en centraal- Noorwegen in 2023. Ik hoor hier en daar wel dat het toerisme daar extreem druk is. Ikzelf heb dat in 2021 door het coronajaar niet ervaren: wij kwamen volledig alleen aan op de Trolltunga, terwijl ik lees dat mensen soms 4 uur moeten aanschuiven voor een foto. Is dit echt zo?
 
IJsland zal zo goed als onmogelijk zijn met dat budget tenzij je enkel de Laugavegur wil doen wat wel een verschrikkelijk mooie trekking is. Je kan met de bus van de luchthaven naar Landmannalaugar en via Thorsmork terugrijden. Als je dan je eigen tent meeneemt, moet dat zeker voor dat budget lukken. Er is ook de Iceland Trail van Travelbase waar je rond dat budget zit, maar dan is het wel begeleid. In IJsland een 4x4 huren is onmogelijk met dat budget en daarnaast nog andere activiteiten doen. Als alternatief kan je vanuit Reykjavik excursies doen, maar dat is ook niet goedkoop.
 
In de zomer van 2021 (net na opening grenzen na corona) heb ik al een fantastische 14-daagse roadtrip gedaan naar Noorwegen. Vertrokken met de eigen wagen vanuit België en in Noorwegen zelf ongeveer 2000 km afgelegd tot ongeveer de noordelijke hoogte van de Geirangerfjord. Overnachtingen vooral wildkamperen met de tent en om de x-aantal dagen eens een camping. Alles voor een budget van +-600 euro.
Indien mensen hier interesse in hebben wil ik wel eens een uitgebreide beschrijving van mijn trip neerpennen.
Mooie budgetreis klinkt dat. Toen stonden de brandstofprijzen historisch laag. Ik denk dat het nu zo goed als onmogelijk is om met eigen wagen zo'n roadtrip te doen met dat budget.

En zeker interesse hoor!
 
Ben van plan om midden december een week naar Tenerife te gaan om te wandelen en te klimmen.
Iemand ervaring met de temperatuur rond die tijd?
Kwestie van de juiste kledij mee te nemen enzo...

Tips en aanraders ook altijd welkom!
Momenteel op de planning:
Pico Viejo
Mount Guajara
Roque De La Fortaleza
Tamadaya klimgebied
Klimmen in het gebied Las Cañadas

Zijn nog wat op zoek naar leuke dorpjes om 's avonds gezellig te tafelen of om wat door te slenteren.
 
Afgelopen week uiteindelijk de Roto Vicentina (fishermans trail) gedaan vanuit Porto Covo tot Odeceixe. Tot hiertoe 1 van de mooiste routes die we ooit gedaan hebben. Wat een uitzichten 😱. Voor ons was die mentaal een uitdaging omdat we alletwee hoogtevrees hebben.
1 ding hebben we wel onderschat: pak altijd reispilletjes als je gaat reizen met rede expressos
IMG-20221102-WA0017.jpg
 

Bijlagen

  • 20221103_143614.jpg
    20221103_143614.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 15
  • 20221103_100659.jpg
    20221103_100659.jpg
    2,8 MB · Weergaven: 12
  • 20221103_142200.jpg
    20221103_142200.jpg
    2,2 MB · Weergaven: 13
Voor de zomer van 2023 ben ik aan het kijken om een roadtrip te plannen naar Ijsland of Noorwegen (regio Lofoten). Budget ligt ongeveer op 1000-1200 euro voor 10-14 dagen.
Met de eigen wagen naar daar lijkt mij niet echt haalbaar? (Ijsland --> ferry +-1200 euro, Lofoten is al 20 uur, volgens google vanuit Oslo).
Heeft iemand hier al ervaringen om te delen? (Tips, weerinfo, kosten, beste periode, ...)
Vraag maar, vijftal keer naar IJsland geweest intussen. Budget van 1200 € zal echt wel te weinig zijn, tenzij dat budget per persoon is en je niet solo gaat.
Als je wil besparen: mei, juni of september gaan, het weer is dan nog ok (wel nog frisser dan in de zomer en meer kans op storm), minder druk en de prijzen liggen lager. Lente is dan qua weer meestal beter dan september en meer daglicht. Kijk eventueel eens op black friday bij Happy Campers (happycampers.is) voor campervan huur, die hebben de voorgaande jaren met korting gegooid dan. Mocht je met Happy Campers reizen: de Happy 1 is echt krap met twee, zeker in de koudere maanden als je meer binnen in die campervan gaat zitten. Als het prijsverschil te doen is zou ik met twee een Happy 2 nemen. Voordeel van campervan is dat je je vervoer en verblijf in één hebt en super flexibel bent. Geen ervaring hier met andere campervan firma's.

Reizen met bus zou ik niet doen. Het gaat hé maar je gaat ongelooflijk veel missen, er rijden veel te weinig bussen om overal te kunnen stoppen.

Norrona ferry is niet goedkoop maar wel super om op die manier IJsland voor de eerste keer te zien opdoemen vanop zee. Hier was dat mijn eerste kennismaking.

Om een indicatie te geven: Roadtrip (juli 2022) met campervan met 4, 2 weken. Alles inclusief was dat bijna 1900 € per persoon. Volledig zelf in elkaar gestoken, geen dure activiteiten gedaan, campervan geboekt in coronatijden met immense korting (50% op de huur van de van, verzekering was volle pot) en vlucht ruim op tijd geboekt (6 maanden op voorhand).
Dat is dus prijs inclusief vlucht, boodschappen, tanken, campervan, campings (op één na de twee kinderen overal gratis), allerhande kleine kosten, hotel laatste nacht en ferry Westfjorden-Snaefellsness.

Zonder die korting ga je makkelijk boven de 2000 € per persoon voor het hoogseizoen. Met de tent kan je wat besparen maar auto heb je sowieso nodig. Als je echt maximaal wil besparen moet je dus het hoogseizoen vermijden.

(ik denk dat dit ook het foute topic is als het over een roadtrip gaat?)
 
Laatst bewerkt:
Ben van plan om midden december een week naar Tenerife te gaan om te wandelen en te klimmen.
Iemand ervaring met de temperatuur rond die tijd?
Kwestie van de juiste kledij mee te nemen enzo...

Tips en aanraders ook altijd welkom!
Momenteel op de planning:
Pico Viejo
Mount Guajara
Roque De La Fortaleza
Tamadaya klimgebied
Klimmen in het gebied Las Cañadas

Zijn nog wat op zoek naar leuke dorpjes om 's avonds gezellig te tafelen of om wat door te slenteren.
Ben er eens geweest begin februari om de GR 131 te doen. De temperatuur was zeer aangenaam, tussen de 18 en 20 graden. De gemiddelde temperaturen voor heel de winter liggen tussen de 14 en 20 graden. Let wel op als je buiten slaapt, 's nachts kan het op hoogte héél koud zijn. Heb aan de voet van de Teide wel -10°c gehad 's nachts.
 
Momenteel wat aan het rondzien voor onze volgende toch.
Wie heeft er wat tips voor een multi day hike in wat meer bergachtig gebied, rekeninghoudend dat we best onervaren zijn in bergachtig gebied.
Ik had mijn oog laten vallen op de Inntaler Höhenweg, fysiek leek deze uitdagend maar technisch leek deze weer mee te vallen.
Of zou dit te hoog gegrepen zijn?
 
Van de herfstvakantie maakten we gebruik om gaan te wandelen op de Saar Hunsrück Steig in Duitsland. Een prachtig middelgebergte tussen Rijn en Moezel in Duitsland. Een heel mooie tocht met als hoogtepunten de vele mooie valleien, kastelen, Geierlay hangbrug,... Wat ons betreft een échte aanrader!

dji_fly_20221104_114836_324_1667562230018_photo-jpeg.webp
Wij hebben deze zomer die Geierlay steig gedaan. Ik heb hoogtevrees en weiger eraan toe te geven, maar hier heb ik wel echt gezweten tot hilariteit van de andere bezoekers. Aan de overkant kreeg ik een random applaus van strangers die mij over deze brug zagen kruipen. Als je in het midden staat is het echt wel spectaculair.
 
Ben van plan om midden december een week naar Tenerife te gaan om te wandelen en te klimmen.
Iemand ervaring met de temperatuur rond die tijd?
Kwestie van de juiste kledij mee te nemen enzo...

Tips en aanraders ook altijd welkom!
Momenteel op de planning:
Pico Viejo
Mount Guajara
Roque De La Fortaleza
Tamadaya klimgebied
Klimmen in het gebied Las Cañadas

Zijn nog wat op zoek naar leuke dorpjes om 's avonds gezellig te tafelen of om wat door te slenteren.
Beetje aan de late kant misschien maar bon. Ik heb met de jaarwisseling 15/16 La Gomera gedaan (gelijkaardig klimaat als Zuid-Tenerife) en daar was het zowat alle dagen ~25°C. Op oudjaarsavond was het daar ~22°C om 10u 's avonds of iets dergelijks. Ik denk wel dat wij bovengemiddeld goe weer hadden maar sowieso is 18-20°C en zon ook gewoon T-shirt weer als je gaat wandelen.
Ben er eens geweest begin februari om de GR 131 te doen. De temperatuur was zeer aangenaam, tussen de 18 en 20 graden. De gemiddelde temperaturen voor heel de winter liggen tussen de 14 en 20 graden. Let wel op als je buiten slaapt, 's nachts kan het op hoogte héél koud zijn. Heb aan de voet van de Teide wel -10°c gehad 's nachts.
Aan de voet van de piek in de krater al bedoel je dan toch? Daar zit natuurlijk ook wel op ~2.300m hoogte... daar is het vlotjes 15°C kouder dan helemaal beneden op zeeniveau natuurlijk.
 
Beetje aan de late kant misschien maar bon. Ik heb met de jaarwisseling 15/16 La Gomera gedaan (gelijkaardig klimaat als Zuid-Tenerife) en daar was het zowat alle dagen ~25°C. Op oudjaarsavond was het daar ~22°C om 10u 's avonds of iets dergelijks. Ik denk wel dat wij bovengemiddeld goe weer hadden maar sowieso is 18-20°C en zon ook gewoon T-shirt weer als je gaat wandelen.

Aan de voet van de piek in de krater al bedoel je dan toch? Daar zit natuurlijk ook wel op ~2.300m hoogte... daar is het vlotjes 15°C kouder dan helemaal beneden op zeeniveau natuurlijk.
Op het plateau onderaan de berg ter hoogte van El Parador, maar ligt ook op een 2000 meter. Wel dé plek om één van de mooiste sterrenhemels van Europa te aanschouwen.
 
Laatst bewerkt:
Mooie budgetreis klinkt dat. Toen stonden de brandstofprijzen historisch laag. Ik denk dat het nu zo goed als onmogelijk is om met eigen wagen zo'n roadtrip te doen met dat budget.

En zeker interesse hoor!
De post:
 
Het afgelopen Paasweekend heb ik gebruik gemaakt van twee dagen extra verlof om de Müllerthal Trail te wandelen waarvan ik hier een verslag heb geschreven. Routes één en drie heb ik op vier dagen gewandeld en beide routes zijn netjes in twee delen verdeeld. Route twee heb ik twee jaar geleden in één keer gewandeld, maar met stevige backpack zag ik het toch niet echt zitten om een route in één keer uit te lopen.

Route één vind ik toch een eigenaardig beestje. Het stuk van Moersdorf naar Echternach (met de wijzers van de klok mee) vind ik verreweg het saaiste gedeelte van de gehele trail en scoort zelfs als een gewone wandeling slecht. Veel kilometers op verhard wegdek, twee dorpjes waar niet veel te zien is en als er al paden zijn door bos zijn die erg breed in een kaal landschap. Het gedeelte tussen Echternach en Moersdorf is naar mijn bescheiden mening dan weer het beste stuk van de trail met prachtige rotsformaties, pittoreske beekvalleien, mooie bospaden, een mooi stukje langs de Sauer en een fraaie kapel en zelfs museum onderweg.

Route twee heb ik dus twee jaar geleden gedaan en op het gebied van landschap is dit toch wel de mooiste. Enorm prachtige rotsformaties en kloven, maar misschien wel een tikkeltje te veel voor één dag. De hoogtemeters zijn vrij stevig, maar vooral het geaccidenteerde parcours vraagt toch een beetje tredzekerheid. Als je één lus van de drie wil doen, is het toch wel deze.

Route drie is de all-rounder van de drie lussen met erg mooie bezienswaardigheden zoals de bron Kallektuffquell. Mijn favoriete moment was hier net ervoor waar een sprookjesachtig stukje bos is. In het drukke Paasweekend werd deze route overspoeld door toeristen, maar net dit plekje was op dat moment ontzien van enig menselijk gezelschap en dat maakte deze passage extra mooi. Ook rond Beaufort is het erg mooi. Qua landschap vergelijkbaar met Müllerthal, maar dan niet vlakbij een drukke autoweg en daarom veel minder druk. De tweede helft kent een meer open landschap met mooie vergezichten, hoewel er bij Larochette toch ook nog wat geklommen moet worden.

Wat mij betreft toch echt wel de mooiste trail van de Benelux en een aanrader om te doen. Je moet niet altijd naar Ierland of Schotland vliegen om een mooie trail te doen.
 
Paar weken geleden liepen we de Venntrilogie. Tussen het drielandenpunt bij Vaals en Bütgenbach in de Hoge Venen zijn ze momenteel aan het werken aan een nieuwe trail van 109 km, de Venntrilogie. Wij gingen al eens op pad en denken dat dit wel eens een echte publiekstrekker zal worden de komende jaren. Een verslag van onze tocht kan je vinden op onze Blog.
 
Iemand tips voor een 3 a 4 daagse trektocht?
heb zelf al redelijk wat dagtochten gedaan, maar nooit een meerdaagse.
Altijd al een droom geweest om eens paar dagen weg te gaan, alleen of met ne maat.

Om te beginnen had ik aan een tocht van ne dag 4 gedacht.
Tips voor 2 beginners voor een meerdaagse? (goede bewegwijzering, eventuele b&b's of hutten om te overnachten.)
Een tent ziet mene maat voor de 1e keer nog nie echt zitten.
We kunnen redelijk wat km's aan per dag.

Zelf had ik fishermen's trail gevonden, maar dan ben je al over een week aan het praten.

Misschien iets in Oostenrijk of Zwitserland
 
Terug
Bovenaan