De grote Wandel/Hiking-thread (apps, routes, tips, etc.)

Wij (= mijn man en mezelf) hebben met hemelvaart drie dagen vrij en ik heb mijn zinnen gezet op Mullerthal en zijn routes.
Dus 3 dagen, welke route(s) is of zijn het beste om te doen?
Waar overnachten?

Het Mullerthal-trail bestaat uit drie lussen (routes genummerd 1, 2 en 3) opgebouwd uit 13 secties en daarnaast nog enkele optionele extensies. Een volledige lus is vrij veel om op een dag te doen (36 à 38 km) maar er zijn goede (gratis!) busverbindingen dus je kan door met die secties te puzzelen zelf kiezen hoe lang je de wandelingen maakt - gebruik dan een bus om naar beginpunt en/of van eindpunt terug te keren naar je accommodatie.

Per sectie ben ik het vergeten, maar ik vond route 1 met voorsprong het minst mooi/interessant, route 2 bevat de toeristische hoogtepunten en meest indrukwekkende stukken (rotsformaties, kloven, Schiessentümpel-waterval) maar is daardoor ook het drukst, route 3 zit daar tussenin met bos, beken, kastelen en is minder druk dan 2. Je zou op 3 wandeldagen bijvoorbeeld de volledige lussen 2 en 3 kunnen doen en 1 links laten liggen.

Er zijn veel mogelijkheden qua accommodatie, maar Echternach is wel de grootste plek als je ook wat variatie in eetgelegenheden wil en wat tijd in het stadje zelf wil doorbrengen. Het kleine Mullerthal zelf ligt pal in het midden van routes 2 & 3 en is dus strategisch goed gelegen als je die wil wandelen en busverbindingen wil minimaliseren. Als daar weinig te vinden is, ligt het iets grotere Consdorf ook vlakbij.

Om mijn wandelingen te plannen had ik de individuele secties zelf in een Google Maps kaartje gezet - als je dat handig lijkt PM ik je een kopie van die kaart.
 
Ik kom hier schaamteloos mijn eigen blog promoten. Daar staan de meeste tips en tricks wel in.

Als je drie dagen hebt, zou ik persoonlijk opteren voor het eerste deel van Route 1 van Echternach naar Moersdorf met de klok mee en Route 2 in twee delen. Zoals gezegd is de bus je vriend. Er zijn accommodaties vlakbij de route maar de prijzen zijn navenant.
 
zou ik persoonlijk opteren voor het eerste deel van Route 1 van Echternach naar Moersdorf

Ha, de gustibus et coloribus - dat vond ik net geen interessant stuk 🤷‍♂️.


Als jullie Echternach als uitvalsbasis nemen, nog een paar resto-tips:
- Una Storia Restaurant -Pizzeria: grote zaak, bij goed weer ook terras, budgetvriendelijk, heel lekkere pizza's;
- La Grappe d'Or: fine dining, eerder klassiek, duurder (als jullie iets te vieren hebben? 😊) - heerlijk gegeten.
 
Ha, de gustibus et coloribus - dat vond ik net geen interessant stuk 🤷‍♂️.

Route 1 is wel een rariteit in die zin dat ik het deel via Rosport eigenlijk het mooiste traject van de gehele Müllerthal Trail vind. Het biedt op een kleine twintig kilometer een overzicht wat je allemaal op deze trail vindt. Het tweede deel door de kleinere dorpjes is gewoon slecht. Zelfs zo slecht dat ik het keihard zou afraden om dat te doen.
 
In 'drukke' periodes (Hemelvaartweekend) zou je ook kunnen overwegen om een paar kilometer verder te gaan. Ik heb in September de 'Felsenweg 6' gedaan (in 2021 als tweede mooiste wandeling van Duitsland verkozen)- en ook stukken van de Mullerthaltrail (lus 2), en ik vond de eerste veel fijner. Véél minder toeristisch, amper iemand tegengekomen, veel natuurlijker gelaten (eerder dan overal trapjes en leuningen), heel fijne afwisseling in landschappen...
 
In 'drukke' periodes (Hemelvaartweekend) zou je ook kunnen overwegen om een paar kilometer verder te gaan. Ik heb in September de 'Felsenweg 6' gedaan (in 2021 als tweede mooiste wandeling van Duitsland verkozen)- en ook stukken van de Mullerthaltrail (lus 2), en ik vond de eerste veel fijner. Véél minder toeristisch, amper iemand tegengekomen, veel natuurlijker gelaten (eerder dan overal trapjes en leuningen), heel fijne afwisseling in landschappen...
Dat is interessante informatie!! Ik ben namelijk ook geen grote fan van het Mullerthaltrail in de zin dat de paden eigenlijk teveel "verkracht" zijn, exact zoals jij zegt: teveel volk en bijna overal zijn er onnatuurlijke trapjes en leuningen gemaakt. Ik voel me er nergens echt in de natuur.
 
In 'drukke' periodes (Hemelvaartweekend) zou je ook kunnen overwegen om een paar kilometer verder te gaan. Ik heb in September de 'Felsenweg 6' gedaan (in 2021 als tweede mooiste wandeling van Duitsland verkozen)- en ook stukken van de Mullerthaltrail (lus 2), en ik vond de eerste veel fijner. Véél minder toeristisch, amper iemand tegengekomen, veel natuurlijker gelaten (eerder dan overal trapjes en leuningen), heel fijne afwisseling in landschappen...

Ah goeie tip! Dank je wel. Ik zoek het ook eens op. :)
 
Wij (= mijn man en mezelf) hebben met hemelvaart drie dagen vrij en ik heb mijn zinnen gezet op Mullerthal en zijn routes.
Dus 3 dagen, welke route(s) is of zijn het beste om te doen?
Waar overnachten?
Ik deed alle drie de routes, met hemelvaart zal het er inderdaad vrij druk zijn, vooral dichter bij Echternach. Alle info en overnachtingsplaatsen kan je terug vinden op mijn blog. Route 2 vond ik de mooiste (en drukste), Route 3 de meest afwisselende.
 
Hallo, afgelopen weekend wandelden we op de lange afstandsroute Rivierpark Maas vallei, goed te doen ondanks het vele water :). We deden een lus van Stevensweert naar Thorn en terug. In 2019 werd de lange afstandsroute nog verkozen tot wandelroute van de Benelux op de Fiets- en Wandelbeurs. Nu vond ik dat er erg veel mooie stukken in zaten maar ook heel veel verharde weg, zijn er mensen die me kunnen vertellen hoe dat zit op andere stukken van de 137 km lange trail? Ik vind het een prachtige streek maar twijfel om het andere stuk ook nog te lopen.
 
Hallo, afgelopen weekend wandelden we op de lange afstandsroute Rivierpark Maas vallei, goed te doen ondanks het vele water :). We deden een lus van Stevensweert naar Thorn en terug. In 2019 werd de lange afstandsroute nog verkozen tot wandelroute van de Benelux op de Fiets- en Wandelbeurs. Nu vond ik dat er erg veel mooie stukken in zaten maar ook heel veel verharde weg, zijn er mensen die me kunnen vertellen hoe dat zit op andere stukken van de 137 km lange trail? Ik vind het een prachtige streek maar twijfel om het andere stuk ook nog te lopen.
Bart ik ben zelf van de "maasvallei". ik ga deze middag eens kijken thuis hoe de route loopt, en dan zal ik je meer info bezorgen.
 
Bart ik ben zelf van de "maasvallei". ik ga deze middag eens kijken thuis hoe de route loopt, en dan zal ik je meer info bezorgen.
Het Nederlandse stuk ken ik niet echt, maar het stuk vanaf Maaseik, richting Elen ----> Stokkem, vind ik ook meer dan de moeite. Weinig verhad, en altijd de maas of plassen in het vizier.
Je gaat dan richting het gezellige dorpje Leut, vanaf dan loop je precies de hele route aan Belgische zijde langs de maas. Vermoed dat je dan op een onverhard pas langs de dijk wandelt?
 
Heeft iemand nog aanraders wat betreft hiking groepsreizen met de tent?
Liefst regio Alpen en Pyrenëen.
Alvast bedankt!
 
Begin maart de Venntrilogie wandelen.

Bedoeling is wel om het in 3 dagen te doen. Kijk er wel naar uit, toch mijn favoriete regio van België :)

 
Eind juni trek ik twee weken naar Zweeds Lapland om in de bergen een kanotocht te houden op een meer.
Nu ga ik met iemand mee die dit al eens één keer heeft gedaan en dus wel weet wat ons te wachten staat, maar ik heb toch wat bedenkingen bij sommige zaken. Wat is jullie mening?
  • Water filteren: Hij wilt een filter meenemen die ook 99% van de virussen uit het water haalt, mij lijkt dit toch wat overkill aangezien we niet echt in de bewoonde wereld gaan zitten en het risico op virussen bijna onbestaande is voor zover ik heb begrepen. Op de toeristische sites staat dat het meerwater zonder filtering drinkbaar is.
  • Eten: we nemen gevriesdroogde maaltijden mee, maar aangezien we met een kano varen is er plek voor nog wat andere zaken ook. Hij wil dit allemaal hier kopen en meenemen in de gezamenlijke bagage die we hebben bijgeboekt. Wat is jullie ervaring met voorraad inslaan ter plaatse? We vertrekken vanuit een stadje met twee supermarkten.
  • Dan nog qua veiligheid: ik kan een tweedelig drysuit gebruiken tijdens het varen, maar echt comfortabel is dat niet natuurlijk. Het water zal in de periode wanneer we er zijn onder de 10°C zijn. Is een drysuit overdreven of echt zo noodzakelijk (we blijven in principe altijd aan de kant van het meer)?
bedankt voor jullie hulp alvast.
 
  • Water filteren: Hij wilt een filter meenemen die ook 99% van de virussen uit het water haalt, mij lijkt dit toch wat overkill aangezien we niet echt in de bewoonde wereld gaan zitten en het risico op virussen bijna onbestaande is voor zover ik heb begrepen. Op de toeristische sites staat dat het meerwater zonder filtering drinkbaar is.
In principe zal het water daar drinkbaar zijn, tot er ergens zonder dat je het weet stroomopwaarts een dood dier in het water ligt te rotten en je toevallig te veel bacteriën binnenkrijgt. Beter het zekere voor het onzekere nemen dan, je wil niet met diarree op een kano zitten. Stromend water lijkt mij ook veiliger dan water in een meer. Los daarvan zitten er altijd virussen en bacteriën in water, het is vooral belangrijk dat er niet te veel in zitten. Water koken voordat je het in drinkflessen doet is ook een oplossing maar kost veel brandstof.
  • Eten: we nemen gevriesdroogde maaltijden mee, maar aangezien we met een kano varen is er plek voor nog wat andere zaken ook. Hij wil dit allemaal hier kopen en meenemen in de gezamenlijke bagage die we hebben bijgeboekt. Wat is jullie ervaring met voorraad inslaan ter plaatse? We vertrekken vanuit een stadje met twee supermarkten.
Pro eten meenemen, zeker als het in de bagage kan. Het aanbod in de lokale supermarkten zal beperkter zijn en een stuk duurder.
  • Dan nog qua veiligheid: ik kan een tweedelig drysuit gebruiken tijdens het varen, maar echt comfortabel is dat niet natuurlijk. Het water zal in de periode wanneer we er zijn onder de 10°C zijn. Is een drysuit overdreven of echt zo noodzakelijk (we blijven in principe altijd aan de kant van het meer)?
Als je in water van die temperatuur valt is de kans op thermische schok groot. Uw spieren verkrampen compleet, je kan niet meer zwemmen, hapt door de shock onder water naar adem (kan je niet tegenhouden) en verdrinkt. Vandaar zo'n drysuit.
 
Laatst bewerkt:
In principe zal het water daar drinkbaar zijn, tot er ergens zonder dat je het weet stroomopwaarts een dood dier in het water ligt te rotten en je toevallig te veel bacteriën binnenkrijgt. Beter het zekere voor het onzekere nemen dan, je wil niet met diarree op een kano zitten. Stromend water lijkt mij ook veiliger dan water in een meer. Los daarvan zitten er altijd virussen en bacteriën in water, het is vooral belangrijk dat er niet te veel in zitten. Water koken voordat je het in drinkflessen doet is ook een oplossing maar kost veel brandstof.

Pro eten meenemen, zeker als het in de bagage kan. Het aanbod in de lokale supermarkten zal beperkter zijn en een stuk duurder.

Als je in water van die temperatuur valt is de kans op thermische schok groot. Uw spieren verkrampen compleet, je kan niet meer zwemmen, hapt door de shock onder water naar adem (kan je niet tegenhouden) en verdrinkt. Vandaar zo'n drysuit.
Filteren zou ik zeker ook doen, maar er is toch een verschil tussen dit type:
en deze bvb:
 
Dit jaar nog eens een stuk Kungsleden doen met de Fjallraven Classic alsook enkele dagen in Colorado met Fjallraven.
Stoked!
 
Terug
Bovenaan