Verborgen pareltjes in België (in Corona-tijden)

Status
Niet open voor verdere reacties.
D

Deleted member 14

Guest
fietsen-door-de-bomen-in-bosland.jpg


Nudat we toch minder kans hebben om te reizen naar het buitenland door corona, en eigenlijk ons landje best mooi is. Kwam ik op het idee om samen met de community een leuk lijstje samen te stellen van leuke locaties en aanraders. Zo kunnen ook wat onze lokale economie steunen die het hard nodig hebben natuurlijk.

Van wandelingen is het momentel al een zeer uitgebreide lijstje, alle leuke locaties, goeie B&B's, activiteiten, uitzichten, aanraders, enz... zijn welkom in deze topic.

Aanraders door de community ->

Wandelen
Teut Zonhoven
Platwyers Zonhoven
Schulensmeer
Bridge belleheid roquez
Chevetogne
Lac de la gileppe
De blankaart Diksmuide
Het grote netewoud meerhout
Kattenbos lommel
Hastiére par delà namur
Les Echelles de Rochehaut
De Twee Ourthes
Plezierwandeling 23 - Ternell
Muziekberg in de Vlaamse Ardennen
Sint-Pietersberg rond Maastricht en Kanne
Bayehon met de watervallen van Bayehon en Reinhardstein
vallei van de Our
vallei van de Hermeton
Westouter Stiltepad
Altenbroekwandeling
Ninglinspo

Bezichtigen/musea
Kanne
Alden Biesen
Fort Eben Emael
Bastogne War Museum
Abdij van Villers
Tombeau De Geant (Bouillon)
Doorzichtige Kerk Borgloon


Vorige thread:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien ook zinvol om enkele zaken van het "oude" topic naar hier te halen? :p
Mss als ik eens teveel tijd heb, maar voor de overzichtelijkheid zou de beginpost beter zijn.
 
Misschien ook zinvol om enkele zaken van het "oude" topic naar hier te halen? :p
Mss als ik eens teveel tijd heb, maar voor de overzichtelijkheid zou de beginpost beter zijn.
dat staat inderdaad nog op mijn to-do list :p

EDIT: aangepast
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: 515
Iemand suggestie om dagtripje te doen met de vriendin? (Regio kust)
Normaal stippel ik ieder weekend een uitdagende dagwandeling uit maar door een blessure moet ik het momenteel rustiger aan doen.
Ik zoek dus eerder een leuk stadje om iets te bezichtigen en wat rond te slenteren.
 
Iemand suggestie om dagtripje te doen met de vriendin? (Regio kust)
Normaal stippel ik ieder weekend een uitdagende dagwandeling uit maar door een blessure moet ik het momenteel rustiger aan doen.
Ik zoek dus eerder een leuk stadje om iets te bezichtigen en wat rond te slenteren.
Nieuwpoort? Westfront en wat aan de jachthaven/dijk rondwandelen?
 
Hier zijn wij eens naar Nutchel cabins geweest nabij de grens met Luxemburg. Wel eens leuk om te doen, maar niet goedkoop. Zou het wel eerder in herfst/winter doen dan de zomer
 
Recente wandelingen die ik nog heb gedaan:

- De duinengordel in Oudsbergen: één van de mooiste duinenlandschappen in het binnenland
- Boucle Noire in Charleroi: een wandellus van 23 km die start en aankomt in Charleroi-Zuid. Echt wel een belevenis op zich. De wandeling gaat door het terrillandschap rondom Charleroi en verkent ook de (verlaten) industrie. Wel gigantisch veel zwerfvuil onderweg. Ik ben daar twee autostoelen, een bumper en nog meer van dat fraais tegengenkomen.
- Felsenweg 1 in Echternach: Dit is een beetje valsspelen, want dit is Luxemburg, maar dit was één van mijn mooiste wandelingen in 2020. Een vrij stevige wandeling, maar het gaat wel door de mooiste stukjes van Klein-Zwitserland
- De omgeving rondom Trôs Marets in de Hoge Venen: één van de weinige plekken in België die je een berggevoel bezorgt en een goed (misschien zelfs beter) alternatief voor de Ninglinspo wegens minder druk (maar nog steeds druk). Het veengebied Négus is prachtig om door te lopen via de knuppelpaden, maar de echte trekpleister is toch de Trôs Marets, een bergriviertje ('t is te zeggen, beek)

Ik kan ook elke wandeling van Originele Wandelingen aanraden. Deze wandelingen gaan meer af van het geëffende pad en gaan vaak over kleine paadjes en vergen soms stevige beklimmingen. Hier heb ik er ook een hele hoop van gedaan: Door de Faluintjes naar het Kravaalbos, Het Pajottenland, De Luikse Condroz, Het bronnengebied van de Lienne, De rotsen van Sy, De Zwalmvallei, De heuvels langs de Molignée, Naar de witte menhir, Bergen langs de Lienne, In de vallei van de Samson, enzovoort.
 
Indien iemand de gouden tip heeft voor een mooie wandeling (15 à 20km) op Valentijn, laat maar weten! :)
Vertrekkende uit Gent, mag een half uurtje tot drie kwartier rijden zijn.

Heb zelf al eens de Panoramaroute (aanrader!) en driekastelenroute gewandeld, maar eigenlijk ben ik toch een grotere fan van fietsen dan wandelen. Je ziet veel meer zo! Maar in deze koude is het niet meteen aangenaam.
 
Ik kan de Muziekberg die bovenaan in de lijst is opgenomen zeker aanbevelen. Ik heb die vorig jaar in de lente gewandeld en het is één van de mooiste wandelingen die ik in Vlaanderen heb gedaan. Het is wel een wandeling van dik 20 km, dus ik weet niet hoe zwaar die is met dit weer.
 
Recente wandelingen die ik nog heb gedaan:

- De duinengordel in Oudsbergen: één van de mooiste duinenlandschappen in het binnenland
- Boucle Noire in Charleroi: een wandellus van 23 km die start en aankomt in Charleroi-Zuid. Echt wel een belevenis op zich. De wandeling gaat door het terrillandschap rondom Charleroi en verkent ook de (verlaten) industrie. Wel gigantisch veel zwerfvuil onderweg. Ik ben daar twee autostoelen, een bumper en nog meer van dat fraais tegengenkomen.
- Felsenweg 1 in Echternach: Dit is een beetje valsspelen, want dit is Luxemburg, maar dit was één van mijn mooiste wandelingen in 2020. Een vrij stevige wandeling, maar het gaat wel door de mooiste stukjes van Klein-Zwitserland
- De omgeving rondom Trôs Marets in de Hoge Venen: één van de weinige plekken in België die je een berggevoel bezorgt en een goed (misschien zelfs beter) alternatief voor de Ninglinspo wegens minder druk (maar nog steeds druk). Het veengebied Négus is prachtig om door te lopen via de knuppelpaden, maar de echte trekpleister is toch de Trôs Marets, een bergriviertje ('t is te zeggen, beek)

Ik kan ook elke wandeling van Originele Wandelingen aanraden. Deze wandelingen gaan meer af van het geëffende pad en gaan vaak over kleine paadjes en vergen soms stevige beklimmingen. Hier heb ik er ook een hele hoop van gedaan: Door de Faluintjes naar het Kravaalbos, Het Pajottenland, De Luikse Condroz, Het bronnengebied van de Lienne, De rotsen van Sy, De Zwalmvallei, De heuvels langs de Molignée, Naar de witte menhir, Bergen langs de Lienne, In de vallei van de Samson, enzovoort.
Bedankt hiervoor, zien er alle 4 goede wandelroutes uit om eens uit te proberen.
Ook die link van Originele Wandelingen ga ik proberen, ik vertrek morgen naar de Franse grens voor een dagje te hiken en er staan wel routes op die ik kan gebruiken.
 
momenteel veel aan het wandelen in eigen provincie (West-Vlaanderen).
ik gebruik westtoer waar alle officiële bewegwijzerde wandelroutes van de provincie terug te vinden zijn. (https://www.westtoer.be/nl/doen/wandelroutes)

diegene die voor mij het mooiste waren:

-drie kastelenwandelroute (Brugge : 12km)
-zwinwandelroute (Knokke-Heist : 12km)
-oude leiewandelroute (Bavikhove : 11km)
-Damse Vaartwandelroute (Damme : 12km)
-Blankaartwandelroute (Diksmuide : 10km)

alsook vind je op onderstaande alle tijdelijke, bepijlde wandelroutes terug die wandelclubs aangemaakt hebben.
deze staan per provincie gerangschikt


en met dat dierenparken terug open zijn raad ik de Zonnegloed aan te Vleteren.
Deze vangen wilde dieren op die gered werden. Dus geen gewone dierentuin en die mensen doen dus goed werk.
tis dan nog ook eens een mooi park om in rond te wandelen.

 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan