De grote Wandel/Hiking-thread (apps, routes, tips, etc.)

Italië rond de Dolomieten is supermooi. Daar kan je zelf een route bouwen.
Je kan ook een stukje van langere routes doen, er zijn er in heel Europa hele mooie, zwaar of minder zwaar maar wel meestal > 4 dagen.
Je kan daar een stukje van doen, maar misschien wil je de volledige trail op een later moment doen? Ik denk aan Alpe Adria Trail, Tour du Mont Blanc, Peaks of the Balkan, GR20 (enkel met ervaring), Juliana Trail, ...
Specifiek voor 3-4-5 dagen:
In Polen is er een erg mooie hike in de Tatra die iets meer "off the beaten track" is voor ons als West-Europeanen: https://nkbv.nl/actueel/blog/vierdaagse-huttentocht-in-de-poolse-hoge-tatra.html

Oostenrijk: Venediger Höhenweg en Gesäuse Hüttenrunde zijn goede huttentochten om te kijken of het wat voor jouw en je maat is. Niet te uitdagend terrein (maar heel mooi en zeker niet saai - maar niet ernorm technisch), niet te lang, hutten aanwezig. Oostenrijk heeft zeer goede kaarten en bewegwijzering. De laatste kan je eventueel inkorten.

Tip trouwens: als je bij een hut van een bergsportorganisatie wil slapen, kan je je lid maken van de KBF. Je krijgt dan 50 % korting en bent meteen volledig verzekerd voor alle bergsporten, incl. trekkings; incl. helikopterredding en opsporing.

Nog een tip: de Nederlandse zusterorganisatie van de KBF (NKBV) heeft enkele "whitepapers" die allicht interessant zijn: https://m19.mailplus.nl/wpin5Th7XnBi-1193-112571
De KBF focust zich veel meer op het technische en meer op klimmen dan op trekken is mijn gevoel.
 
Iemand tips voor een 3 a 4 daagse trektocht?
heb zelf al redelijk wat dagtochten gedaan, maar nooit een meerdaagse.
Altijd al een droom geweest om eens paar dagen weg te gaan, alleen of met ne maat.

Om te beginnen had ik aan een tocht van ne dag 4 gedacht.
Tips voor 2 beginners voor een meerdaagse? (goede bewegwijzering, eventuele b&b's of hutten om te overnachten.)
Een tent ziet mene maat voor de 1e keer nog nie echt zitten.
We kunnen redelijk wat km's aan per dag.

Zelf had ik fishermen's trail gevonden, maar dan ben je al over een week aan het praten.

Misschien iets in Oostenrijk of Zwitserland
Deze in Chamonix heb ik voor een stuk gedaan met de tent.
Overnachten naast de hutten was toen toegestaan.
Prachtige tocht, een beetje uitdagend maar zeker niet technisch moeilijk.

Kan ook ingekort worden. Vertrekken vanuit Chamonix Planpraz, naar boven met de lift tot Le Brévent. Wandelen via de 2 hutten (Moëde Anterne en Pierre à Berard) tot Le Buet en daar de trein terug naar Chamonix. Zo ben je 3 korte dagen aan het wandelen en kan je kennismaken met een gemakkelijke meerdaagse.
 
Sinds gisteren ben ik terug uit Peru waar ik de vierdaagse Salkantay Trek gedaan heb. Een mooie tocht, maar over het algemeen heb ik toch niet het wauw-gevoel dat ik bij andere trekkings wel heb gehad (Laugavegur, Alta Via I). Humtantay Lake is echter wel beeldschoon en de diversiteit van de landschappen is ook wel een groot pluspunt. Een significant nadeel is dat dagen twee en drie eigenlijk bestaan uit één lange stijging gevolgd door één lange daling wat toch redelijk saai is.

Daarnaast heb ik de daguitstap naar de Rainbouw Mountain gedaan - leuk - maar de echte ster is toch wel de Red Valley. Geen kat spreekt hierover, nog minder katten aanwezig toen ik daar was, maar jongens, dit is volgens mij één van de mooiste valleien die ik ooit heb gezien. En iedereen dan maar braaf in het rijtje staan voor de obligate Instagramfoto van de Vinicunca.
 
In augustus heb ik de K2 en Gondogoro La in het Karakoramgebergte gewandeld en dat is echt wel een onvergetelijke belevenis geworden, zowel in positieve als negatieve zin. De oversteek van de Gondogoro La is echt wel iets wat ik nog nooit heb meegemaakt: 's nachts over rotsvelden navigeren, enorm steil naar boven gaan over sneeuw en al klimmend honderden meters naar beneden gaan. De uitzichten over al die bergen is ongeëvenaard. De meeste aandacht gaat naar de achtduizenders, maar andere bergen zijn minstens even mooi, misschien zelfs mooier.

Maar hygiëne daar is wel een dingetje, tot op het degoutante af. Tot Udurkas zijn er nog wel faciliteiten, maar dan is het een kwestie van je behoefte te doen in de natuur. De laatste week ben ik toch wel redelijk ziek geworden en dan de GGL oversteken, komt met extra complicaties... Zelfs nu nog heb ik last van maagkrampen en -oprispingen, dus het zal wel niet onmiddellijk voorbij zijn. Toch wel wat jammer, want het doet toch een significante afbreuk aan de ervaring.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ebel
Ik ben op zoek naar een leuke wandeling in de buurt van Ciney. Iemand een suggestie? Hoeft niet persé een lus te zijn. We zijn op familie weekend en er zijn er daar altijd wel kandidaat voor af te zetten en/of te komen halen.
 
Schaamteloos een copy-paste van Facebook, maar het kan voor sommige hier wel een handige extra zijn:
Eindelijk is het dan zover! Gisteren presenteerde minister Willy Borsus de langverwachte digitale jachtkaart van Wallonië. Vanaf nu kan je daar op basis van de door jou geselecteerde datum zien welke jachtgebieden gesloten zijn. De kaart wordt rechtstreeks geüpdate met de gegevens die de jachtraden zelf inbrengen. Ga hier rechtstreeks naar de kaart
👉
👉
www.chasseonweb.be
Let wel: de kaart is puur informatief. Je moet nog steeds de affiches op het terrein respecteren. Ter herinnering:
🔴
Rood = verboden doorgang
🟡
Geel = jachtaankondiging en je mag nog steeds door
 
Zijn er hier personen die wandelschoenen van Salomon hebben/hadden en er een een trekking mee hebben gedaan?

Zelf heb ik Salomon Quest 04 gehad en voornamelijk gebaseerd op positieve reviews zoals deze. Ik heb er een trekking mee gedaan door het Karakoramgebergte in Pakistan en de zool is na deze trekking gewoon in frut van één. De morenen van de Karakoram zijn niet het ideale terrein voor schoenen, maar ik mag toch hopen dat een paar deftige wandelschoenen één trekking kan overleven. Klaarblijkelijk niet dus.

Na heel wat gedoe met Decathlon heb ik eindelijk een tegoedbon gekregen, maar ik weet nu niet goed wat ik moet doen. De Salomons zijn eigenlijk heel goede wandelschoenen (zitten goed, zijn erg comfortabel) maar dan wel voor gebieden zoals de Ardennen. Er is nog één paar duurdere schoenen in Decathlon voor 230 euro (MT900), maar die zijn echt wel te stijf.

Nu weet ik dus niet goed wat ik moet doen, want ik heb echt wel (half)hoge wandelschoenen nodig om trekkings te doen in de bergen.
 
In september nog eens de West Highland Way doen, waarop we een paar dagen uitrusten om erna de Isle of Skye Trail te doen. Iemand die toevallig tips heeft voor de laatstgenoemde? West Highland Way heb ik 3 jaar geleden al eens gelopen, dus de valkuilen daar ken ik al wel ondertussen.
Even deze post van onder het stof halen.
Hoe was je laatste trip? Over welke valkuilen heb je het dan?

Vorige week beslist dat we met 7 vrienden in Schotland gaan hiken in mei.
We rekenen op een verblijf van 6 dagen waarvan 3 of 4 dagen stappen.
We zijn niet zo een ervaren hikers, voor de meeste is dit de eerste meerdaagse trip.

Heb je een regio/route dat je ons zou kunnen aanraden? Isle of Skye staat op onze lijst, maar niet te ingewikkeld om er te geraken?
We zijn de optie aan het bekijken om met de ferry naar Newcastle te gaan en van daaruit met de auto verder te rijden. Zo winnen we een nacht tijdens de verplaatsing en zijn we flexibeler ter plaatse.

Alle tips zijn welkom. Als klein kind ooit eens naar Schotland geweest.
Buiten schapen en veel regen heb ik daar helaas geen enkele herinngering aan overgehouden. :unsure:
 
Even deze post van onder het stof halen.
Hoe was je laatste trip? Over welke valkuilen heb je het dan?

Vorige week beslist dat we met 7 vrienden in Schotland gaan hiken in mei.
We rekenen op een verblijf van 6 dagen waarvan 3 of 4 dagen stappen.
We zijn niet zo een ervaren hikers, voor de meeste is dit de eerste meerdaagse trip.

Heb je een regio/route dat je ons zou kunnen aanraden? Isle of Skye staat op onze lijst, maar niet te ingewikkeld om er te geraken?
We zijn de optie aan het bekijken om met de ferry naar Newcastle te gaan en van daaruit met de auto verder te rijden. Zo winnen we een nacht tijdens de verplaatsing en zijn we flexibeler ter plaatse.

Alle tips zijn welkom. Als klein kind ooit eens naar Schotland geweest.
Buiten schapen en veel regen heb ik daar helaas geen enkele herinngering aan overgehouden. :unsure:

Nogal moeilijk om te regelen. West Highland Way voor beginners is zeker té doen, maar dan moet je er toch zo'n minstens 7, eerder 8 dagen voor uitrekenen.

Ik ben steeds in september in Schotland geweest dus heb geen idee wat mei brengt van weer. Ik heb steeds wel geluk gehad qua neerslag.
Bereid je voor op midges. Kleine fuckers minstens zo irritant als muggen, en zo klein dat ze door muggengaas kunnen vliegen. Er zijn specifieke midges-kapjes te koop, net als repellant spray. Ik heb geluk dat de midges mij niet zo opzochten, maar ik heb anderen gezien die volstonden met beten. Door midges kan je ook vaak niet genieten van even te zitten en te kijken naar het landschap. Ze vallen je gewoon meteen aan.
Maak je rugzak niet te zwaar. Ik had het minpunt dat ik alleen hikete, dus die van mij was sowieso wel wat zwaar. Zie dat je een camelbak waterzak in je rugzak hebt steken. Ik had steeds 2.5 liter water op zak. Waterfilter op zak zodat ik met water van de rivier kon koken. MSR Pocketrocket-vuurtje was een megagoede aankoop. Gasvulling kopen ter plekke, in Milngavie of in de Cotswold in Glasgow. Van dat kampeervoedsel van die zakjes, had er veel gekocht in de AS. Ook energierepen gaan je deugd doen.
Heb ook geinvesteerd in een lightweight en supercompacte tent (Nemo Dragonfly 2p), lightweight en supercompacte slaapzak + liner en lightweight en compacte isolerende slaapmat. Schotland is nooit erg warm, 's nachts kan het serieus frisser worden. Opblaaskussentje. 1 paar extra kleren mee, dat was het. Waterdichte/afstotende regenbroek en regenjas is een NOODZAAK. Op de WHW bestaan er verschillende bag-collector-services. Op voorhand je itinerary doorgeven, en ze halen je rugzak op en droppen je rugzak in een locker op je slaapplek. Handig voor de rug.

Skye Trail is niet aan te raden voor beginners, dat is erg vaak niet aangewezen en duidelijk ervaring nodig. Kamperen in ongunstige omstandigheden, weg zoeken met kompas, erg verraderlijke paden, ...
Ik kan dat zeker niet aanraden als je geen andere meerdaagse hebt gedaan. De toeristische kant van het eiland heb ik dus niet erg ervaren, en kan daar moeilijk iets over kwijt.

Als je maar 6 dagen ter plekke bent in Schotland heb je geen tijd genoeg om de WHW te doen én uit te rusten.
Wat ik wel kan zeggen is dat je vanuit Milngavie de WHW kan beginnen volgen en eventueel een paar dagen wandelt.
Op specifieke plaatsen zijn er treinstations die je terug richting Milngavie/Glasgow kunnen brengen.

Wat ik ook heb gedaan na mijn 1ste keer WHW, was erna de trein gepakt van Fort William naar Mallaig en daar de ferry gepakt naar Isle of Rum. Daar ben ik toen een week gebleven. Is een eiland ten zuiden van Isle of Skye, zo'n 100 vierkante kilometer groot, en waar, toen toch alvast, slechts 30 mensen wonen. Ik heb daar toen aan het strand van het dorpje mijn tent gepitcht, en ben daar meerdere dagen rond het eiland gaan wandelen. 1 keer een erg zware wandeling gemaakt over de bergen van het eiland om dan in Dibidil bothy (schuilhuisje - zie foto ) te eindigen. Heb daar de nacht moederziel alleen geslapen met zicht op zee, op een plek waar kilometers rondom mij niemand was. Dat was echt een beleving. Het had de hele nacht keihard geregend en gestormd en om terug naar het dorp te keren moest ik een rivier oversteken. De dag ervoor was die slechts een 30-tal centimeter diep, maar nu was die uit haar oevers getreden en minstens een meter diep. Ben toch heelhuids terug in het dorp aan mijn tent geraakt :crazy: Dat is wel net iets meer avontuurlijk, maar nog steeds te doen voor beginners vind ik.

Mijn itinerary voor de WHW was als volgt:

- Dag 1 - Milngavie tot Drymen Camping (17,5 km)
Veruit de makkelijkste dag. Weinig stijgen of dalen. Erg makkelijk wandelen. Overnachten tegen betaling in Drymen Camping, op voorhand gereserveerd.

- Dag 2 - Drymen Camping tot Sallochy Campsite via Conic Hill (20.5 km)
Lastige beklimming van Conic Hill maar het uitzicht over Loch Lomond is het dubbel en dik waard.
Het is nog wel een pittig eindje na de grote beklimming en afdaling, laat je zeker niet verleiden tot een te uitgebreide 'oef 't is gedaan' als je beneden aankomt in Balmaha waar wat restaurantjes zijn.
Overnachting in Sallochy Campsite was gereserveerd op voorhand. Had toen een pitch langs de kant van het meer.

- Dag 3 - Sallochy Campsite tot Beinglas Campsite (26.5 km)
Erg mooie route langs de oevers van het meer. Ik heb mezelf met mijn eerste WHW toen zwaar overschat, ik barstte van de energie, wat ik de dagen erna heb moeten bekopen met een gezwollen/ontstoken knie. Je volgt de oevers van het meer, maar klautert continu over rotsblokken heen. Op en af, op en af. Echt moordend voor je knieen. Je kan ook gelukkig een andere route volgen die niet de oevers volgt, maar een paadje hogerop. Ik heb dat op mijn 2de keer WHW gedaan. Wel absoluut veel minder mooi. Beinglas Campsite was wel de fijnste camping van de WHW, met een zelf uitgebaat restaurantje. Ook op voorhand gereserveerd.

Als je hierna wilt stoppen, kan je de dag erna wandelen naar het station van Ardlui vanuit Beinglas Campsite.

- Dag 4 - Beinglas Campsite tot Tyndrum (19.2 km)
Herinner me niet zoveel meer telkens van deze route. Denk qua wandeling zowat de meest oninteressante dag. Je passeert deze dag vlak bij het treinstation van Crianlarlich. In Tyndrum zelf is ook een treinstation. Ik heb daar overnacht in By the Way Hostel & Campsite. Tyndrum is het laatste echte dorp met winkels dat je tegenkomt tot in Kinlochleven.

-Dag 5 - Tyndrum tot Inveroran (15.5 km)
Mooie dag, met even de Old Military Route te volgen. Je passeert het treinstation van Bridge of Orchy. Na Bridge of Orchy volgt een erg zware beklimming. Aangekomen bij Inveroran heb ik ergens langs de oever van de rivier wild gekampeerd.

-Dag 6 - Inveroran tot Glencoe Mountain Resort (14 km)
Supermooie route, met het begin van de gekende vegetatieloze landschappen. Vanaf deze plek voel je je echt in the middle of nowhere.
Bij mijn 2de poging van WHW heb ik ineens van Tyndrum naar Glencoe Mountain Resort gehiket, een stevige dag van 29,5 km).
Pitch ter plekke betaald in Glencoe Mountain Resort

-Dag 7 - Glencoe Mountain Resort tot Kinlochleven (16.5 km)
Prachtige wandeling met absurd mooi zicht op Buachaille Etive Mor. Deze dag is echt gevuld met de mooiste typische landschappen. De befaamde Devil's Staircase staat je dan ook te wachten. Erg intense en steile klim. Nadat je bovenraakt, terug een sterke en lange afdaling naar Kinlochleven toe. Kinlochleven is een erg fijn stadje. Heb daar steeds gepitcht aan Blackwater Hostel Campsite.

Dag 8 - Kinlochleven - Fort William (24.5 km)
's Ochtends al direct 1 van de zwaarste stijgingen van de WHW. Erg pittig, maar na een tijdje kom je boven in een vallei terecht die het dubbel en dik de moeite waard maakt. Laatste loodjes wegen het zwaarst. Erg fijne wandeldag, en zaligmakend als je aan het eind van de WHW terechtkomt.

Tot zover mijn hikes in Schotland, meer heb ik dus nog niet gedaan en kan je dan helaas ook niet meer tips bieden!
 
Laatst bewerkt:
Het eerste stuk van Milngavie tot Tyndrum is eigenlijk tamelijk saai in vergelijking met de rest.
Wat je ook kan doen is de trein nemen tot Tyndrum en vanaf daar verder stappen naar Fort William.
Vanaf daar beginnen de 'highlands' pas echt naar mijn mening.

Heb de hele toch gedaan in 7-8 dagen zonder bagageservice(*).
Was mijn eerste meerdaagse tocht met tent en alle proviand bij.
*Laatste nacht in een hostel geslapen en daar wel gekozen om de rugzak tot Fort William te laten transporteren.

Nu ik er aan terug denk, Devil's Staircase... Jezus hoe zwaar was dat met een rugzak van 20kg :rofl:
 
Bedankt voor alle info hierboven!!

Ik vermoed dat we ook met bagageservice gaan werken.
Nu nog bepalen welke route we gaan nemen. Skye trail zal inderdaad te hoog gegrepen zijn voor ons.
 
WHW is zeker met beginners te doen maar als jullie maar 3 à 4d willen stappen, moet je kiezen. Bagagevervoer zou ik wel doen, dan kan je (zeker met minder ervaren wandelaars) meer afstand per dag doen en/of meer genieten en minder afzien ;). Er zijn een paar grote spelers maar ik had goede ervaringen met een veel kleinschaligere en heel sympathieke organisatie: Baggage Freedom.

Milngavie - Drymen is inderdaad een eerder saai stuk, behalve de Glengoyne distillery die op de route ligt 🥃.

De rest valt uiteen in twee grote en mooie stukken: relatief vlak langs het meer (Loch Lomond; inderdaad wel erg hobbelig & rotsig) en de highlands, verbonden door een minder interessant stuk (zoals skypulse schreef). Als jullie toch 5d zouden stappen, kan je bijvoorbeeld:
  • Milgavie - Drymen skippen en met openbaar vervoer tot Drymen, daar vertrekken (-12mi)
  • [1] Drymen - Rowardennan - 15mi
  • [2] Rowardennan - Inverarnan - 14mi
  • middenstuk skippen en een bus (~45') nemen Inverarnan - (Crianlarich - Tryndum) - Bridge of Orchy (-19mi)
  • [3] Bridge of Orchy - Kingshouse - 12mi
  • [4] Kingshouse - Kinlochleven - 9mi
  • [5] Kinlochleven - Fort William - 15mi

Als je maar 3 dagen doet zou je [3-4-5] kunnen doen maar dan mis je de variatie met het meer. Met 4 wandeldagen zou ik [1-2] en [3-4] aanraden en zou ik [5] skippen want het laatste deel ervan, stappen naar Fort William, is niet zo bijzonder (al wandel je dan wel 'langs' de Ben Nevis, hoogste berg van de UK).

Ik stapte (enkele jaren geleden) in april en had helemaal geen last van die midges, maar in mei zouden ze er al kunnen zijn.
 
Vandaag gesproken met een collega die vol lof was over Madeira.
Ik moet zeggen, het ziet er bijna Zuid-Amerikaans uit terwijl het in Afrika ligt, beheerd door een Europees land.
Hij zei dat het perfect voor hiking was, iemand hier geweest?
 
Ik ben er drie jaar geleden geweest. Het is inderdaad een leuke plek om te hiken, maar je kan er zoveel meer doen. Hoewel het belachelijk klein is, kan je er ook tal van andere dingen doen zoals duiken, sightseeing, mountainbiken en canyoning.

In Madeira heb ik de volgende wandelingen gedaan:

  • De PR1 van Pico do Areiero naar Pico Ruivo: een wandeling die de hoogste toppen van Madeira combineert en uitkijkt op de schitterende Nonnenvallei. Wel wat zwaarder, maar de landschappen zijn erg mooi. Eén van mijn meest favoriete wandelingen ooit.
  • De PR6 naar de 25 Fonteinen: een haast magische plek is de waterpoel met 25 fonteintjes (eigenlijk kleine watervallen) maar het is er echt wel ontzettend druk. Wat mij betreft geen must have.
  • De PR8 met het schiereiland van São Lourenço: er is hier geen meter schaduw, maar het droge vulkaanlandschap is hier op z'n best. Met name de kliffen zijn indrukwekkend.
Een overzicht van alle wandelmogelijkheden op Madeira vind je hier. Mijn eigen verslag heb ik geschreven op deze link.

Houd er rekening mee dat vele wandelingen gaan van punt A naar punt B en dus niet in lus. Daarom heb ik er voor geopteerd om dit met excursies te doen. Je kan ook met taxi's werken, maar dat is omslachtig en niet erg goedkoop.
 
Wij (= mijn man en mezelf) hebben met hemelvaart drie dagen vrij en ik heb mijn zinnen gezet op Mullerthal en zijn routes.
Dus 3 dagen, welke route(s) is of zijn het beste om te doen?
Waar overnachten?
 
Terug
Bovenaan