De grote Wandel/Hiking-thread (apps, routes, tips, etc.)

Net de Mullerthal route 2 achter de rug.
Mijn bevindingen.
- prachtige rots formaties maar soms irritante banen die er parallel lopen met de route
- eerste dag hadden we ongeveer een 25km gedaan (Mullerthal-echternach). Voor ons was dit met backpack iets te zwaar. (Net hersteld van een dubbele patella pees ontsteking, waardoor de laatste afdaling met veel gevloek was.
- smalle passages waren doenbaar met backpack, maar wel best uitdoen en voor je dragen.
-Dag 2 hebben we Echternach-Mullterthal gedaan. 12 a 13 km. Op dit stuk kwam je de meest indrukwekkende rots formaties tegen, en spijtig genoeg ook wel het meeste volk. Het klimmen/afdalen was zwaarder dan de eerste dag, maar het het zicht maakte veel goed.

Als eerste meerdaagse hike hebben wij hier veel uit geleerd.
- Rugzakken proberen proberen te verminderen tot een 12 kg / 10kg
- Niet overmoedig zijn met de afstand. Zeker niet in combinatie met de hoogtemeters (heelft iemand hier een goede tool voor om dit te berekenen? Bij Alltrails is dit nogal omslachtig).
-investeren in een goede regenjas (serieuze zondvloed onderweg gehad, gelukkig wel sneldrogende kledij, maar tot op uw ondergoed nat zijn is op de moment zelve een mindere)
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
- Niet overmoedig zijn met de afstand. Zeker niet in combinatie met de hoogtemeters (heelft iemand hier een goede tool voor om dit te berekenen? Bij Alltrails is dit nogal omslachtig).
Komoot! Geeft hoogtemeters, in plus en min, en desgevraagd een hoogteprofiel met aanduiding van de stijgingsgraad (glooiend tot "loodrecht omhoog"). Houdt hier ook rekening mee bij het bepalen van een geschatte tijd (net zoals ondergrond, soort padje,...)
 
Ik heb zowel Komoot als Wikiloc en de hoogtemeters lijken me meer correct te zijn bij Wikiloc. Deze blogpost lijkt me daarin gelijk te geven. Komoot heeft wel als voordeel dat het ook de hellingsgraden weergeeft en dat vond ik wel handig bij de Alta Via I ^_^

Route 2 van de Müllerthal Trail is idd een hele mooie, maar de aanwezigheid van de autowegen stoorde me ook wel. Ik vond het ook niet heel erg gevarieerd, maar dat komt ook misschien omdat ik het op één dag heb gedaan.
 
Hier ook vorig jaar route 2 gedaan. Mooi, maar vaak te dichtbij die baan.

Eind september route 3 gepland.

Ik gebruik altijd guru maps.
 
Ik heb zowel Komoot als Wikiloc en de hoogtemeters lijken me meer correct te zijn bij Wikiloc. Deze blogpost lijkt me daarin gelijk te geven. Komoot heeft wel als voordeel dat het ook de hellingsgraden weergeeft en dat vond ik wel handig bij de Alta Via I ^_^
Die post lijkt vooral overal het tracken te gaan, niet over het plannen? Hoewel elke (tracking) app uiteraard zijn eigen onnauwkeurigheden (los van GPS-eigenonnauwkeurigheid, de telefoon zelf, het tracking interval) heeft, weet ik ook niet of de route manueel uitstippelen via nog Openrunner per se een goede of nauwkeurigere referentie geeft.

Voor het tracken gebruik ik Komoot niet, enkel voor plannen (of tijdens de hike), daarvoor heb ik Garmin en Strava 😜
 
Komend weekend een tweedaagse lus door de hoge Venen gepland met het tentje:

Signal de Botrange - Monschau (25km)
Monschau - Signal de Botrange (15km)

Ik kijk er naar uit!
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Komend weekend een tweedaagse lus door de hoge Venen gepland met het tentje:

Signal de Botrange - Monschau (25km)
Monschau - Signal de Botrange (15km)

Ik kijk er naar uit!

Ik weet niet hoe uw route er juist uitziet, maar het kan niet anders dan top zijn. Een jaar geleden eens op 1 dag een lus Eupen -
Signal de Botrange - Monschau - Eupen gedaan (al lopend weliswaar) en dat was echt ontzettend mooi. Moment van de dag was toen de middagpauze in Monschau waarbij we gebakjes hadden gekocht in een bakkerij 😋.

Amuseer u in ieder geval!
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Morgen boslandtrail. Ga dit met ne maat doen en zijn vriendin. We gaan voor de 50km. Normaal ging dit puur genieten zijn voor mij. 2 weken geleden de Hagelandse 101 gedaan, dus deze zal wel meevallen, ware het niet dat ik deze morgen mene kleine teen fameus gestoten heb tegen de salon. Ik wist nie dat ik kon jodelen. Het blijft behoorlijk pijn doen met een schoen aan. 1x in beweging gaat het wel. Vermoedelijk zal wel niks gebroken zijn zeker? Ben nie zo ne dokter ganger, dus wil ff afwachten. Benieuwd naar morgenvroeg.
 
Komend weekend een tweedaagse lus door de hoge Venen gepland met het tentje:

Signal de Botrange - Monschau (25km)
Monschau - Signal de Botrange (15km)

Ik kijk er naar uit!
Zalige tocht. Zeker de eerste dag signal - monschau was prachtig. Indien iemand interesse heeft in de gpx kan ik hem wel uploaden. Is gewoon een combinatie van GR's
 
Iemand hier al de Balkan peaks trail gewandeld?
Afgelopen week in Theth geweest (deel van de route) en daar een korte wandeling gemaakt, prachtige omgeving, nu in de toekomst nog eens terugkeren voor de volledige route.
 
Is het deze tocht? En indien zo, was het stuk naast de Helle te doen?
https://www.caersbart.be/hiking/peak-beer-trail/
Dat is em! Good job en bedankt, leuke site heb je en een heel leuke tocht. Alles was goed te doen. Enige mindere was de terugtocht de laatste 7km ofzo, maar ik begrijp dat als je een lus wil maken en niet op dezelfde plekken wil terechtkomen dat je niet anders kan natuurlijk :)

Op basis van die tocht en wat ik weet van die buurt lijkt me de tocht van Peak naar Ternell ook een leuke trip. Eerste stuk van Peak tot je uit het stuk naast de Helle komt en dan linksaf gaan richting Ternell ipv rechts.
 
Volgende week eindelijk nog eens een meerdaagse. Ditmaal in Portugal, een stuk van de Rota Vicentina (oftewel de fishermans trail), van uit Porto covo naar Odeceixe.
Om de wederhelft toch wat te plezieren hebben we ditmaal gekozen voor b&bs/kleine hotelletjes op de route. Hopelijk dat we geen 4 dagen regen hebben want deze periode is het weer best onstabiel
 
Volgende week eindelijk nog eens een meerdaagse. Ditmaal in Portugal, een stuk van de Rota Vicentina (oftewel de fishermans trail), van uit Porto covo naar Odeceixe.
Om de wederhelft toch wat te plezieren hebben we ditmaal gekozen voor b&bs/kleine hotelletjes op de route. Hopelijk dat we geen 4 dagen regen hebben want deze periode is het weer best onstabiel
Heel mooie route...perfecte tijd ook. Alles is er goedkoop en lekker. Wij vonden het vorig jaar zo leuk dat we in dezelfde streek op vakantie zijn gegaan in de zomer met de kinderen.
 
Terug
Bovenaan