De grote Wandel/Hiking-thread (apps, routes, tips, etc.)

Zijn er hier mensen die zich hebben laten inenten tegen tekenecefalitis?
De ziekte is blijkbaar echt in opmars, https://www.wanda.be/admin/storage/...e-lb-tbe-risk-map-europe-december-2020-v2.jpg...

Redelijk laat antwoord (heb net dit topic ontdekt), maar ja, ik heb mij daar tegen laten inenten. Toen ik in het buitenland woonde (in rood gebied op die kaart) en veel ging wandelen.
3 spuitjes gespreid over een jaar ofzo was dat.

Geeft wel slechts een beperkte bescherming (ik dacht 60% ofzoiets?). Sowieso na een wandeling altijd eens checken op teken (belangrijk ter voorkoming van Lyme om ze snel te verwijderen). TBE kan je niet voorkomen door ze snel te verwijderen, maar bon, dan weet je in ieder geval dat je een tekenbeet hebt gehad (dus als je een week later griepsymptomen hebt, kan je best naar de dokter gaan).

Blijft uiteraard vrij uitzonderlijk allemaal. Je moet dan de pech hebben dat je a) een tekenbeet hebt, b) die teek besmet was, c) bij de 30% mensen hoort die effectief symptomatische TBE ontwikkelen.
Langs de andere kant: als je een wandelvakantie plant in dat rood gebied, zou ik inenting toch doen (en op tijd beginnen met het vaccinatieschema).
 
Ik ga deze zomer de Tour du Mont Blanc wandelen. Gezien het mijn eerste meerdaagse trekking is heb ik geopteerd om in hutten te overnachten. Ik heb intussen al redelijk wat materiaal gekocht, maar twijfel nog over welk slaapzak aan te schaffen. Sinds de Covid pandemie is het verplicht deze zelf te voorzien (niet enkel een lakenzak dus). Iemand die deze tocht al gedaan heeft, of iets gelijkaardigs, en me wat advies kan geven? Ik heb geen idee hoe koud/warm het is in die hutten 's nacht en het is precies moeilijk om daar concrete info over terug te vinden.
Als je het budgetvriendelijk wil houden, ik heb een Aegismax gekocht op aliexpress en die doet het heel goed. Enige nadeel is dat je niet weet hoe het dons verkregen is, en chinezen kennende...
 
Laatst bewerkt:
Redelijk laat antwoord (heb net dit topic ontdekt), maar ja, ik heb mij daar tegen laten inenten. Toen ik in het buitenland woonde (in rood gebied op die kaart) en veel ging wandelen.
3 spuitjes gespreid over een jaar ofzo was dat.

Geeft wel slechts een beperkte bescherming (ik dacht 60% ofzoiets?). Sowieso na een wandeling altijd eens checken op teken (belangrijk ter voorkoming van Lyme om ze snel te verwijderen). TBE kan je niet voorkomen door ze snel te verwijderen, maar bon, dan weet je in ieder geval dat je een tekenbeet hebt gehad (dus als je een week later griepsymptomen hebt, kan je best naar de dokter gaan).

Blijft uiteraard vrij uitzonderlijk allemaal. Je moet dan de pech hebben dat je a) een tekenbeet hebt, b) die teek besmet was, c) bij de 30% mensen hoort die effectief symptomatische TBE ontwikkelen.
Langs de andere kant: als je een wandelvakantie plant in dat rood gebied, zou ik inenting toch doen (en op tijd beginnen met het vaccinatieschema).
Moet om de 3 of 5 j ook herhaald worden nog ...
 
Personen van 16 tot 60 jaar De eerste boosterdosis moet drie jaar na de derde dosis worden toegediend (zie rubriek 5.1.). Opeenvolgende boosterdoses moeten worden toegediend om de vijf jaar na de laatste boosterdosis. Personen ouder dan 60 jaar Bij personen ouder dan 60 jaar mag het interval tussen de boosterdoses doorgaans niet meer dan drie jaar bedragen.

€39 per dosis trouwens.

Als je googelt op hoge gezondheidsraad tekenencefalitis vind je het advies van de experten terug trouwens voor wie het interessant vindt.

En de recentste kaart , gepubliceerd door tropische geneeskunde instituut : https://www.wanda.be/nl/a-z-index/tekenencefalitis
 
Afgelopen weekend een naar De Berghut getrokken in Hamme. Wat een geweldige winkel, die mensen nemen tijd om advies te geven.
Uiteneindelijk buiten gestapt met twee backpacks (Osprey Aether 65l en een Lowe alpine diran nd 50-60) en een Jetboil setje.
 
Iemand een goeie tip qua trui om te wandelen. Goed ademend en winddicht (als dat mogelijk is). Ik doe meestal wandelingen van 10-20km en op dit moment heb ik meestal mijn normale kledij aan. Ik zweet echter redelijk snel en zoek iets die snel droogt/goed verlucht. Moet niet waterdicht zijn, heb altijd een regenjas mee moest het nodig zijn.
 
Afgelopen weekend een naar De Berghut getrokken in Hamme. Wat een geweldige winkel, die mensen nemen tijd om advies te geven.
Uiteneindelijk buiten gestapt met twee backpacks (Osprey Aether 65l en een Lowe alpine diran nd 50-60) en een Jetboil setje.

Leuke winkel idd. Altijd een beetje snoepwinkel gevoel 😅
Al ben ik de laatste tijd al iets te vaak in de berghut, K2 of mounteqshop binnen geweest.
Schoenen #4 en #5 zijn er hier ook bijgekomen. Dan denkt ge dat ge bijna alles hebt, zijn er nog zoveel leuke dingen om te kopen :unsure:


De spire gtx en aequilibrium st gtx.

Iemand een goeie tip qua trui om te wandelen. Goed ademend en winddicht (als dat mogelijk is). Ik doe meestal wandelingen van 10-20km en op dit moment heb ik meestal mijn normale kledij aan. Ik zweet echter redelijk snel en zoek iets die snel droogt/goed verlucht. Moet niet waterdicht zijn, heb altijd een regenjas mee moest het nodig zijn.
Hangt ook een beetje van uw budget af hé. Zowat alle merken hebben tegenwoordig van die lichte fleece vestjes. Met of zonder kap, volledige of halve rits, felle kleurtjes of niet, ..
Mijn ervaring is wel, licht en winddicht is vaak al duur en toch niet zo winddicht. Dikker en winddicht wordt snel te warm bij inspanning.
 
Hangt ook een beetje van uw budget af hé. Zowat alle merken hebben tegenwoordig van die lichte fleece vestjes. Met of zonder kap, volledige of halve rits, felle kleurtjes of niet, ..
Mijn ervaring is wel, licht en winddicht is vaak al duur en toch niet zo winddicht. Dikker en winddicht wordt snel te warm bij inspanning.

Budget niet te hoog (ga ook maar sporadisch gaan wandelen). Kap hoeft niet perse. Liefst volledige rits en neutrale kleuren. Zijn er aanraders qua winkels in West-Vlaanderen.
 
Budget niet te hoog (ga ook maar sporadisch gaan wandelen). Kap hoeft niet perse. Liefst volledige rits en neutrale kleuren. Zijn er aanraders qua winkels in West-Vlaanderen.

Mounteqshop zit in Waregem (beveren leie), daar hebben ze mooie enkele mooie fleece vesten binnen. Oa de mammut aconcagua ml zou ideaal zijn, men favo vest van de moment, maar wel 180 euro.

Anders online eens zien. Op bergfreunde is er tot morgen nog een extra korting van 10% en voor de moment gratis verzending en retour (tot einde deze maand dacht ik).
Ik heb ook zo'n vestje int oranje. Prijs kwaliteit echt wel een toppertje. Doet wat het moet, zeer licht en gemakkelijk weg te steken.

Of bij outlets online (campz, bergfreunde) de hoogste kortingen zoeken :D

Er is hoe dan ook overal weinig voorraad en verwacht ook geen zotte kortingen of artikels die bij te bestellen zijn.
 
Ik heb ook zo'n vestje int oranje. Prijs kwaliteit echt wel een toppertje. Doet wat het moet, zeer licht en gemakkelijk weg te steken.

Of bij outlets online (campz, bergfreunde) de hoogste kortingen zoeken :D

Er is hoe dan ook overal weinig voorraad en verwacht ook geen zotte kortingen of artikels die bij te bestellen zijn.
Ik heb inderdaad ook dit type vest, maar dan van Columbia. Topgerief! Licht en toch lekker warm.
 
Mounteqshop zit in Waregem (beveren leie), daar hebben ze mooie enkele mooie fleece vesten binnen. Oa de mammut aconcagua ml zou ideaal zijn, men favo vest van de moment, maar wel 180 euro.
Aconcagua is mijn favoriete fleece aller tijden. Helaas is deze eens gestolen in de klimzaal en heb ik het geld er niet meer voor over om een nieuwe te kopen.
Ondertussen een Arc'Teryx Kyanite hoody als vervanger.
 
Budget niet te hoog (ga ook maar sporadisch gaan wandelen). Kap hoeft niet perse. Liefst volledige rits en neutrale kleuren. Zijn er aanraders qua winkels in West-Vlaanderen.
Dan zou ik gwn de decathlon binnen springen.
Koop drie lagen (merino shirt of longsleeve) een fleece en en wind dicht jasje. Het budget dat je daar gaat uitgeven heb nog in een speciaalzaak nog geen winddichte jas voor.
 
Leuke winkel idd. Altijd een beetje snoepwinkel gevoel 😅
Al ben ik de laatste tijd al iets te vaak in de berghut, K2 of mounteqshop binnen geweest.
Schoenen #4 en #5 zijn er hier ook bijgekomen. Dan denkt ge dat ge bijna alles hebt, zijn er nog zoveel leuke dingen om te kopen :unsure:
Herkenbaar 🤣. Hier is het voor de moment de balans zoeken tussen essentieel materiaal waar ik niet op wil besparen en materiaal dat je gaandeweg gaat upgraden, dat halen wij nu in decathlon.
 
Aconcagua is mijn favoriete fleece aller tijden. Helaas is deze eens gestolen in de klimzaal en heb ik het geld er niet meer voor over om een nieuwe te kopen.
Ondertussen een Arc'Teryx Kyanite hoody als vervanger.
Fleecen stelen, belachelijk.

Zelfde probleem met outdoorwinkels hier, precies een snoepwinkel en ik moet er altijd binnen. En dan moet ik nog eens elke dag langs de Avventura fietsen. :unsure:

Mounteqshop en Berghut zijn wel de max, superprofessioneel advies ook.
 
Hebben jullie geen kennis die brandweerman is? Die kan arcteryx pro worden. Zo kan je ook nog goedkoper aan dure kledij geraken
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
In september nog eens de West Highland Way doen, waarop we een paar dagen uitrusten om erna de Isle of Skye Trail te doen. Iemand die toevallig tips heeft voor de laatstgenoemde? West Highland Way heb ik 3 jaar geleden al eens gelopen, dus de valkuilen daar ken ik al wel ondertussen.
 
  • Geweldig
Waarderingen: 515
In juli ga ik een deel van de Alta Via 2 doen in Italië.
Nul ervaring met meerdaagse wandeltochten, wel al met dagtochten.
Uit de laatste tocht bleek dat wandelstokken onontbeerlijk zullen zijn om de knieën wat te sparen :)

Daarnet ben ik even een outdoorwinkel binnen gesprongen. Stokken tussen 80 en 120 euro.
In de decathlon zie ik hier stokken van 40 euro, die niet zwaarder zijn dan de Leki's wat blijkbaar een van de bekendste merken zou zijn. Beide ook aluminium gewoon.
Beide telescopisch te verstellen.

Waar zit het verschil?
 
In juli ga ik een deel van de Alta Via 2 doen in Italië.
Nul ervaring met meerdaagse wandeltochten, wel al met dagtochten.
Uit de laatste tocht bleek dat wandelstokken onontbeerlijk zullen zijn om de knieën wat te sparen :)

Daarnet ben ik even een outdoorwinkel binnen gesprongen. Stokken tussen 80 en 120 euro.
In de decathlon zie ik hier stokken van 40 euro, die niet zwaarder zijn dan de Leki's wat blijkbaar een van de bekendste merken zou zijn. Beide ook aluminium gewoon.
Beide telescopisch te verstellen.

Waar zit het verschil?
Type sluiting kan een verschil zijn (draai of kliksysteem).
Soort handvat (rubber of kurk).

Persoonlijk zweer ik bij een kurk handvat. Rubber begint veel sneller vochtig aan te voelen bij mij, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
 
Terug
Bovenaan