De grote Wandel/Hiking-thread (apps, routes, tips, etc.)

In juli ga ik een deel van de Alta Via 2 doen in Italië.
Nul ervaring met meerdaagse wandeltochten, wel al met dagtochten.
Uit de laatste tocht bleek dat wandelstokken onontbeerlijk zullen zijn om de knieën wat te sparen :)

Daarnet ben ik even een outdoorwinkel binnen gesprongen. Stokken tussen 80 en 120 euro.
In de decathlon zie ik hier stokken van 40 euro, die niet zwaarder zijn dan de Leki's wat blijkbaar een van de bekendste merken zou zijn. Beide ook aluminium gewoon.
Beide telescopisch te verstellen.

Waar zit het verschil?
Men decathlon wandelstokken zijn zowat het enige dat ik nog niet vervangen heb door een A -merk, simpelweg omdat het na al die jaren nog steeds niet nodig is.

Ik heb bvb deze: https://www.decathlon.be/nl/p/1-wan...s-verstelbaar/_/R-p-173277?mc=8492573&c=GROEN

Als ge nog geen ervaring hebt met stokken, kan ik ze zeker aanraden. Kosten niet veel, zelf al intensief gebruikt en nog nergens last met gehad. Ik ben er zelf verbaasd van. Al hoop ik nu wel dat ze me komende zomer niet in de steek laten in Pakistan, want ondanks alle geld dat ik weeral heb uitgegeven aan materiaal, weiger ik (men hoofd toch) nieuwe stokken te kopen :unsure:

Verschil tussen een handvat van kurk of rubber heb ik nog niet echt ondervonden. Vooral omdat ik zo goed als altijd handschoenen aanheb. Veel te snel last van dikke vingers hier, dus altijd wel een extra laag tussen het vlees van men hand en de handvaten.
Bij anderen wel al vaak problemen gezien bij hun Leki wandelstokken met draaisluiting die loskomen.
2j geleden eens een paar black diamonds mogen gebruiken (geen idee wel type) en die lagen ook lekker in de hand.
 
Men decathlon wandelstokken zijn zowat het enige dat ik nog niet vervangen heb door een A -merk, simpelweg omdat het na al die jaren nog steeds niet nodig is.

Ik heb bvb deze: https://www.decathlon.be/nl/p/1-wan...s-verstelbaar/_/R-p-173277?mc=8492573&c=GROEN

Als ge nog geen ervaring hebt met stokken, kan ik ze zeker aanraden. Kosten niet veel, zelf al intensief gebruikt en nog nergens last met gehad. Ik ben er zelf verbaasd van. Al hoop ik nu wel dat ze me komende zomer niet in de steek laten in Pakistan, want ondanks alle geld dat ik weeral heb uitgegeven aan materiaal, weiger ik (men hoofd toch) nieuwe stokken te kopen :unsure:

Verschil tussen een handvat van kurk of rubber heb ik nog niet echt ondervonden. Vooral omdat ik zo goed als altijd handschoenen aanheb. Veel te snel last van dikke vingers hier, dus altijd wel een extra laag tussen het vlees van men hand en de handvaten.
Bij anderen wel al vaak problemen gezien bij hun Leki wandelstokken met draaisluiting die loskomen.
2j geleden eens een paar black diamonds mogen gebruiken (geen idee wel type) en die lagen ook lekker in de hand.
Identiek dezelfde gekocht en tot hiertoe best tevreden van. Voor die prijs kan je echt niet sukkelen, zeker niet als het je eerste paar is.
 
Ik zou ook de rest van de Alta Via's willen doen (Heb AV1 in 2018 of 2019 gedaan), maar hoe ouder ik wordt en meer ik vanaf AV4 die Via Ferrata's zie, denk ik dat mijne hoogtevrees zwaar gaat inslaan.
Ik kan gerust exposure hebben op een bergkant, maar volledige exposure langs alle kanten en verticale klims gaan problematisch zijn.
Ik kan maar hopen dat die mens zijn gopro het effect enorm versterkt...


Imo zijn de dolomieten toch echt wel bij de mooiste gebergtes ter wereld.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan gerust exposure hebben op een bergkant, maar volledige exposure langs alle kanten en verticale klims gaan problematisch zijn.
Ik kan maar hopen dat die mens zijn gopro het effect enorm versterkt...
Daar vrees ik voor, zelfs op gewone "korte" hikes kom je al serieus vieze stukjes tegen imo. Succes als je ze doet alleszins!
Imo zijn de dolomieten toch echt wel bij de mooiste gebergtes ter wereld.
Jep, sowieso!
 
Ik zou ook de rest van de Alta Via's willen doen (Heb AV1 in 2018 of 2019 gedaan), maar hoe ouder ik wordt en meer ik vanaf AV4 die Via Ferrata's zie, denk ik dat mijne hoogtevrees zwaar gaat inslaan.
Ik kan gerust exposure hebben op een bergkant, maar volledige exposure langs alle kanten en verticale klims gaan problematisch zijn.
Ik kan maar hopen dat die mens zijn gopro het effect enorm versterkt...

Imo zijn de dolomieten toch echt wel bij de mooiste gebergtes ter wereld.
Als je met 2 gaat kan je partner (als die wel comfortabel is) je eventueel bijzekeren met touw, op de verticalere passages.
Dat geeft toch al een groter veiligheids gevoel vind ik.
 
Hi Bart,
Het heeft inspirerend gewerkt en zou daarom deze willen doen in April. Blijkbaar zijn de Portugezen vrij streng wat wildkamperen betreft dus vroeg ik me af of het aanbod campings voldoet? Ik zelf ben niet echt een planner en doe nog al veel dingen 'op de bots' dus het lijkt me wel belangrijke info :tongue:
Beetje laat gezien, sorry. Voor wie er wat aan heeft... het is zeker mogelijk van dorpje tot dorpje te wandelen en plaatselijk te overnachten op een camping of B&B. Heb ook gehoord dat er in het hoogseizoen streger gecontroleerd wordt op wildkamperen.
 
Zeer recent deze route gedaan:

Verrassend mooie en rustige stukken natuur bij.
 
Weet iemand of de wandelroute van de Ninglinspo momenteel open is? Ik lees dat die tijdens Corona (in 2020) gesloten was, maar het is niet duidelijk of dit nu ook nog het geval is...
 
Beetje laat gezien, sorry. Voor wie er wat aan heeft... het is zeker mogelijk van dorpje tot dorpje te wandelen en plaatselijk te overnachten op een camping of B&B. Heb ook gehoord dat er in het hoogseizoen streger gecontroleerd wordt op wildkamperen.

Ik ben intussen terug. Ik was op Faro geland ipv Lissabon waardoor the Fisher Trail me wat ver leek als je als vertrekpunt Faro hebt.
Bij aankomst dan maar van gedacht veranderd en de Via Algarviana, GR 13, gedaan. Ook omwille van het feit dat net die week er serieus wat regen voorspeld werd voor de kurkdroge Algarve... maar daarover later meer.

Vanuit Faro de trein genomen naar Lagos. Duurde zo een 2 uur. Dan stappend naar Bensafrim waar ik op de GR13 terecht kwam. GR13 wordt meestal van Oost naar West gelopen. Omwille van de voorspelde regen, er voor gekozen om oostwaarts te trekken. Achteraf gezien was dit wel de beste keuze want de omgeving rond Monchique en Silves zijn enorm heuvelachtig, Monchique is zo wat de enige 'puist' die de Algarve rijk is. De 'fysiek uitdagendste' lagen dus al vrij snel achter mij. Een geluk want zoals voorspeld, kreeg ik tweede helft van de week 'on-Algarvisch' weer. Ze hadden een kurkdroge winter gehad maar dat stond op het punt te veranderen. Anderhalve dag enorm wisselvallig weer. Als in 5 minuten zon, 2 minuten bewolkt, stortbad, opklaringen en repeat... Dan gaat een mens naar het Zuiden voor het goede weer...

De route zelf: Ik zelf heb de tocht gedaan van Bensafrim tot Salir. De stukken rond Monchique en Silves vragen wat meer fysieke paraatheid maar voor de rest was alles zeer goed doenbaar. Dit zijn ook de stukken die wat meer variatie bieden. Rest van de route was relatief plat en ging vooral door akkers. En zo komen we eigenlijk bij het grote pluspunt van deze route: RUST! Afgezien van locals ben ik niet veel mensen tegengekomen. Sommige gebieden hebben ook geen Wifi verbinding waardoor je effectief wel kunt deconnecteren.

My two cents: In hindsight, lijken de interessante etappe van de GR13 zich vooral te bevinden van 9 tot en met 14, ook al heb ik 13 en 14 niet gedaan. Maar de laatste 2 etappes brengen je naar de kust en dat lijkt me wel een mooie afsluiter van een wandelweek :). Ongeveer 5 dagen op deze route lijken me genoeg.
 
Weet iemand of de wandelroute van de Ninglinspo momenteel open is? Ik lees dat die tijdens Corona (in 2020) gesloten was, maar het is niet duidelijk of dit nu ook nog het geval is...
Gisteren is het BK Enduro MTB daar gereden, dus ik vermoed wel dat de regio daar gewoon terug open is. (mocht het nog van toepassing zijn).
 
Gisteren is het BK Enduro MTB daar gereden, dus ik vermoed wel dat de regio daar gewoon terug open is. (mocht het nog van toepassing zijn).
Thanks! Vandaag de hele dag daar gewandeld! 26km in totaal. Zeer mooie streek en opvallend rustig (terwijl ik had gelezen dat het een zeer drukke route was).
 
Thanks! Vandaag de hele dag daar gewandeld! 26km in totaal. Zeer mooie streek en opvallend rustig (terwijl ik had gelezen dat het een zeer drukke route was).
het zijn daar vooral de kortere routes die rond het water liggen die veel volk trekken. Wij doen daar regelmatig de "lange" van 15km en zelfs daar zie je zelden volk.
 
Iemand hier ervaring met trekkings in de Himalaya? Voornamelijk op zoek naar informatie over welke organisaties er al dan niet aan te raden zijn.
 
Wij zouden graag rond het zwarte woud of Eifel een 3 of 4 daagse wandelroute stappen in een lus, de auto ergens laten staan op een parking. Wat is een veilige en relatief goedkope manier ?

Een ondergrondse parking ? Een bovengrondse ? Aan een hotel vragen wat het kost om een auto die dagen te laten staan ?
 
Sinds vandaag ben ik terug van de Alta Via I en dat is wel een erg mooie route om te hiken. Ik heb bewust eind juni gekozen omdat het nog niet te druk is en inderdaad, tussen de routes heb ik eigenlijk (erg) weinig mensen gezien. Wel veel dagjestoeristen bij de refugio's met een kabelbaan, maar daar had ik enkel 's avonds last van.

Ik had niet veel zin om alles zelf uit te zoeken (twee jaar geleden wel gedaan, maar omwille van één of andere vent die een vleermuis heeft opgegeten ging dat niet door) en daarom heb ik dat geboekt via bookatrekking.com die alle accommodatie zelf regelde en de routes uitstippelde. Dat leidde tot dagen waarbij ik op minder dan vier uur een route afhaspelde, maar ook dagen dat ik ruim negen uur onderweg was. Niet erg gebalanceerd dus. De volgende keer doe ik dat dus gewoon zelf...

De route kenmerkt zich door een grote verscheidenheid aan landschappen en er is ook verrassend veel bos in het programma van de AV I. Hoogtepunten zijn toch wel de ongerepte Alpenmeertjes en in het bijzonder het Lago di Lagazuoi waar je (bijna) een uur lang op koekeloert bij een scherpe en hoge afdaling. Ook de kalksteenformaties toveren een brede glimlach op het gezicht van elke hiker. De wegen gaan grotendeels over natuur-, bos- en rotspaden, hoewel er ook toch relatief veel grindwegen aanwezig zijn (bij de afdalingen) en een kilometer of twee verharde weg nabij het einde van de AV I.

De AV I wordt omschreven als een beginnersroute, maar het is toch regelmatig uitkijken bij bepaalde stukken. Afgronden kunnen soms akelig dichtbij zijn, er wordt regelmatig over rotsen geklauterd waarbij stalen kabels gespannen zijn om te helpen en met name de afdaling naar de refugio van Pian de Fontana kan eens spannend zijn. Maar nergens is het echt gevaarlijk als je een dosis gezond verstand aan de dag legt.
 
Terug
Bovenaan