De grote Wandel/Hiking-thread (apps, routes, tips, etc.)

Hier wordt toch wel redelijk licht over de Laddertjeswandeling gedaan. Als je goed oplet, stevige wandelschoenen met goed profiel hebt en voorzichtig bent, mag het in principe geen probleem zijn. Er staat daar ook een gedenksteen voor Matthieu Lallemand die het niet meer kan navertellen, dus ja, gevaarlijk is het wel degelijk. Sowieso af te raden bij regenweer.
 
Hier wordt toch wel redelijk licht over de Laddertjeswandeling gedaan. Als je goed oplet, stevige wandelschoenen met goed profiel hebt en voorzichtig bent, mag het in principe geen probleem zijn. Er staat daar ook een gedenksteen voor Matthieu Lallemand die het niet meer kan navertellen, dus ja, gevaarlijk is het wel degelijk. Sowieso af te raden bij regenweer.

De stevige degelijke wandelschoenen zijn sowieso voorzien, net zoals de stokken. Maar in dit type landschappen is er toch altijd een zeker risico?
Of zou je deze afraden aan beginners die wat meer zelfvertrouwen willen krijgen op hoogtes?
 
De Laddertjeswandeling kent enkele steile afdalingen. Ik kan me nog herinneren dat ik bij die afdalingen een paar bomen stevig heb geknuffeld om niet TGV-gewijs naar beneden te denderen. Ervaring heeft er eigenlijk weinig mee te maken, gezond verstand gebruiken des te meer.
 
De Laddertjeswandeling kent enkele steile afdalingen. Ik kan me nog herinneren dat ik bij die afdalingen een paar bomen stevig heb geknuffeld om niet TGV-gewijs naar beneden te denderen. Ervaring heeft er eigenlijk weinig mee te maken, gezond verstand gebruiken des te meer.
Wandeltechniek is het belangrijkste. Goed en veilig afdalen is een discipline op zich. Als je bij die afdaling bomen moet knuffelen om jezelf tegen te houden zou ik eerst daar naar kijken.

Als je de laddertjeswandeling al op het randje vindt raad ik aan van goed op voorhand te checken welke meerdaagse tocht je plant te doen zodat je niet in de problemen geraakt.
 
Wandeltechniek is het belangrijkste. Goed en veilig afdalen is een discipline op zich. Als je bij die afdaling bomen moet knuffelen om jezelf tegen te houden zou ik eerst daar naar kijken.

Als je de laddertjeswandeling al op het randje vindt raad ik aan van goed op voorhand te checken welke meerdaagse tocht je plant te doen zodat je niet in de problemen geraakt.

Ik zou eerder zeggen dat het volgen van het ideale pad de beste manier is om af te dalen. Wandeltechniek is uiteraard een belangrijke factor, maar 't is niet zo dat dit uitzonderlijke vaardigheden vraagt. De afdalingen in (Belgische) meerdaagse wandelingen zijn toch wel gemakkelijker en minder gevaarlijk dat de Laddertjeswandeling. Ze hebben dat bordje van 'Niet voor gevoelige personen' er niet voor de leut gezet.
 
Laatst bewerkt:
Wandeltechniek is het belangrijkste. Goed en veilig afdalen is een discipline op zich. Als je bij die afdaling bomen moet knuffelen om jezelf tegen te houden zou ik eerst daar naar kijken.

Als je de laddertjeswandeling al op het randje vindt raad ik aan van goed op voorhand te checken welke meerdaagse tocht je plant te doen zodat je niet in de problemen geraakt.

Inderdaad daar ben ik mezelf van bewust. Wij dachten om in april/mei de de Fishermans trail te doen.
@caersbart.be, aangezien jij hem al hebt gedaan, is deze te hoog gegrepen voor 2 beginners?
 
Gisteren als voorbereiding op een meerdaagse tocht er nog eens op uit getrokken naar Freyr - Waulsort. (https://www.alltrails.com/trail/belgium/namur/freyr-waulsort)
Door de regen van afgelopen week lag het daar redelijk modderig/glad bij. Voor ons was dit een eerste ervaring met smallere paden langs de rotswanden), en een persoonlijke "overwinning" omdat we beide wat hoogtevrees hebben (die we geleidelijk aan willen overwinnen). => wie tips heeft mag ze altijd meegeven.
Wij hebben de route als vrij pittig ervaren, maar wel enorm genoten van het uitzicht. Het was ook onze eerste ervaring met wandelstokken, die ons wat meer vertrouwen gaven op de smalle gladde stukken. Stokken waren we gaan halen in decathlon (mh500), als eerste stok, naar mijn mening een goede prijs/kwaliteit verhouding.
Heeft er hier iemand nog wat aanraders in eigen land die goed zijn om ervaring op te doen? Naar het schijnt is de "laddertjeswandeling"
(https://www.alltrails.com/trail/belgium/luxembourg/rochehaut-les-echelles-et-cretes-de-frahan) ook de moeite om in eigen land gedaan te hebben. Of is deze af te raden als je nog niet helemaal vertrouwd bent met hoogtes?
zeker de moeite... al paar keer gedaan (als onderdeel van een meerdaagse tocht). Is zeker niet technisch hoor, tenzij je echt hoogtevrees zou hebben bv. caersbart.be/laddertjeswandeling-rochehaut/
 
Inderdaad daar ben ik mezelf van bewust. Wij dachten om in april/mei de de Fishermans trail te doen.
@caersbart.be, aangezien jij hem al hebt gedaan, is deze te hoog gegrepen voor 2 beginners?
Nee hoor, het mulle zand maakt het soms zwaar. Maar moet zeker te doen zijn. Het weer is over het algemeen lekker en de etappes niet té lang. De dagen zijn ook al wat langer dan dus je hebt tijd genoeg....
 
Ingeschreven voor een tocht van 60 km
Atlijd veel gewandeld met max afstand van 42 km.
Laatste tijd minder tijd en wandel meer afstanden van 10 Km

Conditie zit wel goed ga minstens 3 x per week hardlopen.
Zou het me zo moeten lukken of me toch wat meer op het wandelen focussen ?
 
Route 1 van de Müllerthal trail staat ook op het programma dit jaar, wellicht in mei. Vorig jaar heb ik route 2 gedaan en dat is wel een mooie. Wel jammer dat het steeds dichtbij autowegen is gelegen, maar dat is zowat het enige minpunt.
 
Route 1 van de Müllerthal trail staat ook op het programma dit jaar, wellicht in mei. Vorig jaar heb ik route 2 gedaan en dat is wel een mooie. Wel jammer dat het steeds dichtbij autowegen is gelegen, maar dat is zowat het enige minpunt.
Jep idd wij hebben route 2 gedaan, je hebt dus nooit het gevoel dat je echt volledig afgelegen in de natuur zit, maar ik vond het echt geweldig. 2 fijne vrienden bij en beide avonden in de lokale café's met locals wat zitten praten.. momenteel weer van hetzelfde in Echternach. Die andere routes gaan dus ook gedaan worden. Hier doe ik het voor!

Morgen nog amper 6km en dan terug de auto in. Wat trouwens ook geen straf is op deze prachtige wegen :D
 
Ik ga deze zomer de Tour du Mont Blanc wandelen. Gezien het mijn eerste meerdaagse trekking is heb ik geopteerd om in hutten te overnachten. Ik heb intussen al redelijk wat materiaal gekocht, maar twijfel nog over welk slaapzak aan te schaffen. Sinds de Covid pandemie is het verplicht deze zelf te voorzien (niet enkel een lakenzak dus). Iemand die deze tocht al gedaan heeft, of iets gelijkaardigs, en me wat advies kan geven? Ik heb geen idee hoe koud/warm het is in die hutten 's nacht en het is precies moeilijk om daar concrete info over terug te vinden.
 
Ik ga deze zomer de Tour du Mont Blanc wandelen. Gezien het mijn eerste meerdaagse trekking is heb ik geopteerd om in hutten te overnachten. Ik heb intussen al redelijk wat materiaal gekocht, maar twijfel nog over welk slaapzak aan te schaffen. Sinds de Covid pandemie is het verplicht deze zelf te voorzien (niet enkel een lakenzak dus). Iemand die deze tocht al gedaan heeft, of iets gelijkaardigs, en me wat advies kan geven? Ik heb geen idee hoe koud/warm het is in die hutten 's nacht en het is precies moeilijk om daar concrete info over terug te vinden.
in hutten heb je meestal niet al teveel nodig, je ligt met 40 man in een kleine kamer, gezellig dicht bij elkaar.... In de meeste gevallen kom je gewoon weg met een goedkope en lichte decathlon slaapzak met een bereik van +10°C. Worst-case scenario: je doet wat extra kleren aan.
Wil je direct investeren naar de toekomst toe, kan je kijken naar een goede donzen slaapzak.
Uitgebreide info: https://hikingadvisor.be/hiking-tips/welke-slaapzak-nodig
 
in hutten heb je meestal niet al teveel nodig, je ligt met 40 man in een kleine kamer, gezellig dicht bij elkaar.... In de meeste gevallen kom je gewoon weg met een goedkope en lichte decathlon slaapzak met een bereik van +10°C. Worst-case scenario: je doet wat extra kleren aan.
Wil je direct investeren naar de toekomst toe, kan je kijken naar een goede donzen slaapzak.
Uitgebreide info: https://hikingadvisor.be/hiking-tips/welke-slaapzak-nodig
Oké, bedankt voor de verduidelijking
 
Pas de Fishermen's Trail in Portugal gedaan. Prachtige streek, eten en overnachten was (welliswaar in het laagseizoen) spot goedkoop (net als de vlucht). Een echte aanrader!
Hi Bart,
Het heeft inspirerend gewerkt en zou daarom deze willen doen in April. Blijkbaar zijn de Portugezen vrij streng wat wildkamperen betreft dus vroeg ik me af of het aanbod campings voldoet? Ik zelf ben niet echt een planner en doe nog al veel dingen 'op de bots' dus het lijkt me wel belangrijke info :tongue:
 
Ik lees hier af en toe wel eens mee omdat ik ook erg van wandelen hou maar helaas wel een beetje gelimiteerd ben door knieproblemen.
Afgelopen weekend een leuke wandeling gedaan ln de feeën vallei in de Ardennen bij brouwerij La Chouffe. Er waren twee momenten waar het wel erg moeilijk werd aangezien ik hoogtevrees heb. Een smal pad naar boven en natuurlijk was ik dom genoeg om halverwege naar achter te kijken 🤦‍♀️. En naar beneden gaan achteraf was ook niet gemakkelijk omdat er niet echt een duidelijke pad was en jezelf een beetje tussen de bomen en rotsen naar beneden moest navigeren. Zonder hoogtevrees waarschijnlijk gemakkelijk maar mijn partner heeft mij toch stapje per stapje naar beneden moeten helpen. Achteraf loopt het pad naast de rivier en verdwijnt het hier en daar. En veel wandelaars klommen terug (gedeeltelijk) naar boven om rond de rotsen te gaan, maar ik ben dan maar door de rivier gegaan 😅. Ik was toch wel trots op mezelf dat ik dit aangedurfd heb inplaats van terug te draaien, maar ik ben bang dat bergwandelingen er niet gaan inzitten ook al zou ik dit toch zeer graag eens willen doen.


Heeft er iemand tips voor mooie wandelingen in het Zwarte Woud?
Ik ga in September naar het Zwarte Woud met het plan om toch wel wat te gaan wandelen. Ik heb al eens rond gekeken voor wandelingen. Ik vind er ook veel die niet aangeduid lijken te zijn? Hier in BE doe ik altijd knooppuntenwandeling of wandelingen die aangeduid zijn met kleurtjes of symbolen.

Ik moet wel oppassen met mijn slechte knieën dus ik kan geen te lange wandelingen doen. Dus ik zoek wandeling van max 12 km die niet te veel hoogte verschil hebben of wat korter met wat meer hoogteverschil. Bovendien heb ik hoogtevrees
 
Ik heb twee jaar geleden een trekking gedaan door het Zwarte Woud (de tweede helft van de Westweg) van Hausach naar Basel. Ik vond het eerlijk gezegd tegenvallen. Veel kilometers die langs grindwegen gaan bedoeld voor het vervoer van houtkap, niet erg veel (natuurlijke) bezienswaardigheden en monotone landschappen onderweg.

Als ik dan toch een stuk zou aanraden, zijn volgens mij de bergen het leukste om te doen: Feldberg, Hochblauwen, Belchen. Soms kan het wat steil zijn om te beklimmen, maar er zijn wel geen afgronden en de paden zijn (erg) goed bewandelbaar. Voor Titisee (verschrikkelijk toeristisch!) is er nog de zogenaamde Panoramaroute, maar zo mooi vond ik die ook weer niet.
 
Terug
Bovenaan