De grote Wandel/Hiking-thread (apps, routes, tips, etc.)

Ik ben op zoek naar een deftige rugzak om dagtochten mee te doen.
Bij mijn eerste Google werk kwam de Osprey Talon 22L vaak naar boven.

Waar kan ik die best aankopen? Ik zie deze via Bol & Amazon te koop staan aan veel lagere prijzen waardoor ik vermoed dat het niet de officiële rugzak of een replica is?

Iemand ervaring met campz.be?
Campz is betrouwbaar, maar ik probeer bewust zo veel mogelijk in de lokale outdoorwinkel te kopen. Korting vanwege KBF-lidmaatschap compenseert al een deel van het prijsverschil, plus mogelijkheid om dingen te passen (best wel vitaal bij rugzakken & schoenen bijvoorbeeld), advies indien nodig en veel minder gedoe wanneer iets stuk is, al dan niet onder garantie, omdat de winkel het in bijna alle gevallen kan opsturen. Als ik dat allemaal zou verrekenen doe ik er vermoedelijk geen verlies op wanneer ik de soms iets hogere aankoopprijs betaal.
 
Het is wel degelijk mogelijk, ik heb daar eens ne skaterugzak gekocht voor een van mijn jongens. Die was goedkoop, maar niet zo goedkoop dat het verdacht was (15% goedkoper dan fysieke winkels). De bleek ook een valse te zijn.
Ik heb wel redelijk snel mijn geld terug gekregen.
Raar als dat van hunzelf komt. Ik zou het niet verwachten.
 
Vandaag nog eens een stevige wandeling gedaan (hier in de Kempen). Nu meestal wandelen we mbv een wandelkaart of bv de wandelknooppunten, maar wou vandaag eens via de smartphone proberen. Had Alltrails erop gezet en op zich werkt dat wel. Maar eigenlijk is het niet meer dan een online map met een route overlay. Hij geeft niks van visuele of auditieve aanwijzingen, dus je moet de ganse tijd met je telefoon in je hand lopen. Ook de bijhorende app voor de Apple Watch doet niks meer dan de telefoon app.

Ik had eigenlijk wel ergens verwacht/gehoopt dat je bv net als Apple maps je via de Watch turn by turn navigatie kon doen, en dus je telefoon voor het grootste deel gewoon in je zak kon laten. Niet dus. En dit zou dus 1 van de beter wandel apps zijn? :unsure: Bestaat dit gewoonweg niet?
 
Vandaag nog eens een stevige wandeling gedaan (hier in de Kempen). Nu meestal wandelen we mbv een wandelkaart of bv de wandelknooppunten, maar wou vandaag eens via de smartphone proberen. Had Alltrails erop gezet en op zich werkt dat wel. Maar eigenlijk is het niet meer dan een online map met een route overlay. Hij geeft niks van visuele of auditieve aanwijzingen, dus je moet de ganse tijd met je telefoon in je hand lopen. Ook de bijhorende app voor de Apple Watch doet niks meer dan de telefoon app.

Ik had eigenlijk wel ergens verwacht/gehoopt dat je bv net als Apple maps je via de Watch turn by turn navigatie kon doen, en dus je telefoon voor het grootste deel gewoon in je zak kon laten. Niet dus. En dit zou dus 1 van de beter wandel apps zijn? :unsure: Bestaat dit gewoonweg niet?
Ik ben grote fan van OSMAND. Vooral ervaring met Android maar bestaat ook voor iOS.
Misschien doet die het zoals je wilt?
 
Ik heb een slaapzak van de decathlon Arpenaz 15. Waar een comfort temperatuur van 15 C° wordt vermeld. Wij gaan naar Denemarken/Zweden twee laatste weken van September. Met 3 in een tent van 4. Gaat die slaapzak voldoende zijn? In een tent gaat het bij normale weeromstandigheden toch redelijk warm zijn. Niet?
 
Een rugzak koop ik wel altijd in een winkel waar ik hem kan passen. Net zoals schoenen is de pasvorm heel persoonlijk.
Nu ja, met een dagrugzak kan je dat risico wel nemen misschien, met een trekrugzak zou ik dat nooit doen. Zowel mijn dag- als trekrugzak zijn van Osprey trouwens.
Ik heb mijn trekrugzak online gekocht met de chance dat hij redelijk goed zit. Dagrugzak dan weer wel in de AS adventure gkocht, ook beide Ospreys (Stratos 24 en Atmos 65).
Probleem met in de winkel passen is dat wanneer ik weer ff echt in de trekking hype zit, de gearwhore in mij naar boven komt en veel van de rugzakken waarop ik dan kom zijn vaak enkel online te verkrijgen.
 
Ik heb een slaapzak van de decathlon Arpenaz 15. Waar een comfort temperatuur van 15 C° wordt vermeld. Wij gaan naar Denemarken/Zweden twee laatste weken van September. Met 3 in een tent van 4. Gaat die slaapzak voldoende zijn? In een tent gaat het bij normale weeromstandigheden toch redelijk warm zijn. Niet?
Je ballen gaan afvriezen!
 
Ik heb een slaapzak van de decathlon Arpenaz 15. Waar een comfort temperatuur van 15 C° wordt vermeld. Wij gaan naar Denemarken/Zweden twee laatste weken van September. Met 3 in een tent van 4. Gaat die slaapzak voldoende zijn? In een tent gaat het bij normale weeromstandigheden toch redelijk warm zijn. Niet?
Welke tent? Welk slaapmatje?
Dan mag uw slaapzak nog lekker warm zijn, als uw slaapmatje een brakke R-waarde heeft ga je alsnog sterven.
 
Ik heb een slaapzak van de decathlon Arpenaz 15. Waar een comfort temperatuur van 15 C° wordt vermeld. Wij gaan naar Denemarken/Zweden twee laatste weken van September. Met 3 in een tent van 4. Gaat die slaapzak voldoende zijn? In een tent gaat het bij normale weeromstandigheden toch redelijk warm zijn. Niet?
Nee dat gaat te koud zijn volgens mij. In september durft het 's nachts al vriezen in Zweden. Allé, iedereen is anders en de ene persoon heeft sneller koud dan de andere. Maar voor mij persoonlijk moet de comforttemperatuur wel aankunnen wat de temperatuur buiten is. Ik heb daar in september met een dikkere slaapzak toch ook al koude (maar doenbare) nachten gehad.

Normaal staat er ook een limiettemperatuur aangegeven. Als je niet wil vloeken van "dju, dat is hier koud" zou ik zien dat die wel matcht met de weersverwachtingen.

Het gaat natuurlijk helpen dat je met 3 in een tent van 4 ligt (wij doen dat vaak met 2), maar wonderen gaat dat ook niet geven. Als je echt niet wil investeren in een ander slaapzak kan je ook altijd een extra lakenzak gebruiken, dat scheelt ook wel een paar graden.
Uw slaapzak opvullen met kleding of extra fleece dekens helpt ook goed.
 
Enkele dagen in Luxemburg geweest deze week. Over 't algemeen zeer veel mooie en goed aangeduide wandelpaden.

Zeker een aanrader: Circuit du Lac. Een rondtrip rond het stuwmeer van de Sure. Wel stevig om op één dag te doen (de gpx in bijlage van de link is niet helemaal correct, volledige lengte is 40 km en 1400 hm
https://www.visitluxembourg.com/nl/plaatz/walking/stap-wandeling-bovensure-stuwmeerpad

Min of meer halverwege het stuwmeer ligt er een drijvende brug over het stuwmeer. Zo kan je ook een parcours van 25km en 16km lopen. Wij kozen na wat twijfelen voor het 16 km pad, omdat er aan de 25 km zijde geen café te bespeuren is tenzij je 2 km extra loopt over grote wegen). De 16 km kant bleek uiteindelijk wat te kort om ons een dag bezig te houden, maar het was dankzij de goede bewegwijzering perfect mogelijk om er nog een stuk van 6,5 km aan te breien.

Ook nog een stuk van de GR5 gelopen in Luxemburg. Zeer mooie gevarieerde route met heel veel hoogtemeters. Wat ook fijn is: openbaar vervoer is in Luxemburg gratis. Kies je een uitvalsbasis in eender welk dorp en rijdt vandaar uit 10-15 km weg met bus. Zo kan je tegen 9 uur al aan 't wandelen zijn.

Wij gaan in ieder geval als het goed weer is nog wel eens tot daar rijden, is eigenlijk niet zo ver.
 
In het weekend van één november heb ik van de extra verlofdag gebruik gemaakt om een tweedaagse wandeling aan de Franse Opaalkust te doen. De eerste dag ben ik voornamelijk langs het binnenland gestapt, weg van de kust. Ik had evengoed in een willekeurig Vlaams boerengat kunnen rondlopen, want het uitzicht was ongeveer hetzelfde: veel verhard wegdek (zowel drukke als verkeersarme wegen), redelijk wat veldwegen en af en toe een duin. Dat het die dag aan het stormen was waarin ik zeven uur door regen heb gelopen, hielp ook niet echt.

De tweede dag heb ik wel langs de kustlijn gewandeld en ik moet zeggen dat dit toch echt wel de moeite loont. Erg mooie duinen, al durven die wel eens lastige passages vormen met diepe geulen tussen de duinen. Ik heb ook erg veel op het strand gewandeld wat dan weer goed was voor een paar natte voeten. Een zeldzame keer ging het er ook wat avontuurlijker aan toe wanneer ik toch een paar honderd meter langs rotsen moest klauteren om uiteindelijk op een strand te belanden. Zeker de moeite waard dus, al zou ik me beperken tot een dagwandeling om daarna met de bus terug te keren.
 
In het weekend van één november heb ik van de extra verlofdag gebruik gemaakt om een tweedaagse wandeling aan de Franse Opaalkust te doen. De eerste dag ben ik voornamelijk langs het binnenland gestapt, weg van de kust. Ik had evengoed in een willekeurig Vlaams boerengat kunnen rondlopen, want het uitzicht was ongeveer hetzelfde: veel verhard wegdek (zowel drukke als verkeersarme wegen), redelijk wat veldwegen en af en toe een duin. Dat het die dag aan het stormen was waarin ik zeven uur door regen heb gelopen, hielp ook niet echt.

De tweede dag heb ik wel langs de kustlijn gewandeld en ik moet zeggen dat dit toch echt wel de moeite loont. Erg mooie duinen, al durven die wel eens lastige passages vormen met diepe geulen tussen de duinen. Ik heb ook erg veel op het strand gewandeld wat dan weer goed was voor een paar natte voeten. Een zeldzame keer ging het er ook wat avontuurlijker aan toe wanneer ik toch een paar honderd meter langs rotsen moest klauteren om uiteindelijk op een strand te belanden. Zeker de moeite waard dus, al zou ik me beperken tot een dagwandeling om daarna met de bus terug te keren.

Eigenlijk moet je aan Wissant vertrekken en de 2 caps doen. Binnenland is Inderdaad beetje verloederd..
 
Gisteren nog eens de ‘AllTrails’ app gebruikt. De route in Bolderberg als startpunt genomen, maar ik begrijp echt niet dat de app de mooiste stukken niet in zijn route heeft opgenomen (stukje aan boerderij ‘Galgeneinde’ en de Vijvers van Zonhoven). Dan maar zelf wat geïmproviseerd. Mooie wandeling gemaakt met stukken van de aanbevolen route. Uiteindelijk een mooie 17 km kunnen stappen.
 
wij zijn net terug van een verlengd weekendje "malmedy" en omstreken.

ik en mijn vrouw zijn het er over eens: wat een weg gesmeten geld was dit eigenlijk.
doordat mijn vrouw pas haar belgische ID krijgt half januari, mag ze tot die tijd het land niet uit, en wou ik toch iets doen qua uitstap....


we hadden geluk met het weer, dat wel, maar zo'n huisje huren met 3 koppels was al de eerste foute inschatting.
300 euro betaald met 3 koppels, (dus elk 100), wij zijn een dag later toegekomen, dus we moesten in het zetelbed slapen. na 2 nachten dan ook beslist om ook 1 dag vroeger naar huis te gaan. :D . dan ook het hele "kook uw eigen potje" stond me ook niet echt aan, onze mede koppels wouden in de "villa" koken, we moesten ook ons eigen toiletgerief, slaapgerief enzo meebrengen. eigenlijk niet mijn ding qua "zorgeloze vakantie", geef mij maar een hotel in het vervolg.

dan qua activiteiten: veel mooie wandelingen dat wel, maar toen kwam er een regendag: we gingen naar subtropisch zwembad vielsalm, en nadien bowlen; om de tijd te doden.

uiteindelijk dus een 300 euro kwijt (wat best nog wel mee viel, doordat we zelf kookten), voor amper 2 dagen (ja het was een 4 daagse , maar wij zijn een dag later vertrokken, en een dag vroeger weer vertrokken door het slechte zetelbed)..

Nee uiteindelijk zijn we wat gedesillisioneerd, ze heeft nu wel een idee wat de "bergen" in België zijn, maar een herhaling zal toch niet meer gebeuren.

wij kunnen al niet wachten tot ze haar belgische ID heeft, en we terug overal in europa kunnen met onze covid safe.
en dan in de iets verdere toekomst: terug naar de rest van de wereld ook zonder PCR tests!
 
Iemand tips voor Noord Frankrijk? Ik ben dit weekend 1 jaar samen met mijn vriendin, we hebben elkaar leren kennen tijdens het wandelen. Leek mij leuk om na 1 jaar terug een gelijkaardige activiteit te doen eventueel gepaard met sauna/welness om af te sluiten.
 
Noord Frankrijk? Ik ben dit weekend 1 jaar samen met mijn vriendin, we hebben elkaar leren kennen tijdens het wandelen. Leek mij leuk om na 1 jaar terug een gelijkaardige activiteit te doen eventuee
Wegelnburg vond ikzelf wel de moeite. 2 keer gedaan. Is op de grens van Duitsland en Frankrijk.
Eerste keer sunrise mission, was prachtig en zeker om nooit te vergeten
Tweede keer was in de sneeuw, compleet anders maar toch ook nog zeer mooi.
Wegelnburg by Jensdh, on Flickr
Germany by Jensdh, on Flickr

In de buurt kan je ook heel mooi wandelen.
Er zijn daar ook meerdere ruine's zoals deze.
 
Iemand hier wat tips voor een beginnende hiker, vooral welk materiaal (Tent of Bivi?) aan te raden is/te mijden.
Wij zijn hier kalm aan het opbouwen. Daguitstappen in eigen land om de afstand wat gewend te geraken.
Bedoeling is om tegen de lente/zomer een eerste week echt erop uit te trekken (locatie ligt nog niet vast, Herajarvi trail zou een optie zijn)
 
Iemand hier wat tips voor een beginnende hiker, vooral welk materiaal (Tent of Bivi?) aan te raden is/te mijden.
Wij zijn hier kalm aan het opbouwen. Daguitstappen in eigen land om de afstand wat gewend te geraken.
Bedoeling is om tegen de lente/zomer een eerste week echt erop uit te trekken (locatie ligt nog niet vast, Herajarvi trail zou een optie zijn)

Daar vind je veel (technische) artikels en info.
Gisteren was er een webinar + q&a ivm materiaal, gericht op beginners. Net gemist dus, maar de opname is beschikbaar:
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan