De grote Wandel/Hiking-thread (apps, routes, tips, etc.)

Ik heb nog geen etappe van de GR16 gedaan, maar ik ben wel al af en toe gaan wandelen in de streek van de Semois. Vorige week ben ik nog geweest in Vresse-sur-Semois en dat is wel een mooie omgeving om te wandelen: mooie landschappen (soms ook verbazingwekkend groen), rotsachtige toppen, knappe beekvalleien en uiteraard de Semois. Als ik kijk naar het hoogteprofiel van optie B zou ik die etappe toch niet onderschatten. Veel hangt uiteraard af van de ondergrond waarop de stijgingen gebeuren, maar in die omgeving is de kans reëel dat het op rotsachtige en/of kleine(re) bospaden zijn.

Het aantal hoogtemeters van optie A is trouwens meer hoewel die over meer kilometers worden verspreid. In combinatie met 24 kilometer lijkt me dit nog zwaarder dan optie A. Ik vind het een beetje vreemd dat je de etappe van Bouillon naar Alle-sur-Semois niet in je keuze opneemt aangezien het beschouwd wordt als de koninginnenroute van de GR16. Twee jaar geleden heb ik daar een variant van gedaan in lusvorm en ik vond deze etappe echt fantastisch.

Edit: ik heb daar ook nog een blogpost over geschreven.
 
Ik heb nog geen etappe van de GR16 gedaan, maar ik ben wel al af en toe gaan wandelen in de streek van de Semois. Vorige week ben ik nog geweest in Vresse-sur-Semois en dat is wel een mooie omgeving om te wandelen: mooie landschappen (soms ook verbazingwekkend groen), rotsachtige toppen, knappe beekvalleien en uiteraard de Semois. Als ik kijk naar het hoogteprofiel van optie B zou ik die etappe toch niet onderschatten. Veel hangt uiteraard af van de ondergrond waarop de stijgingen gebeuren, maar in die omgeving is de kans reëel dat het op rotsachtige en/of kleine(re) bospaden zijn.

Het aantal hoogtemeters van optie A is trouwens meer hoewel die over meer kilometers worden verspreid. In combinatie met 24 kilometer lijkt me dit nog zwaarder dan optie A. Ik vind het een beetje vreemd dat je de etappe van Bouillon naar Alle-sur-Semois niet in je keuze opneemt aangezien het beschouwd wordt als de koninginnenroute van de GR16. Twee jaar geleden heb ik daar een variant van gedaan in lusvorm en ik vond deze etappe echt fantastisch.

Edit: ik heb daar ook nog een blogpost over geschreven.
dan optie B bedoel je zeker? Kanten van Bouillon, Rochehaut, Frahan ben ik nog maar weest hiken, vandaar dat ik eens een ander stukje wil verkennen. Was inderdaad prachtig!
 
Nee, ik bedoel dus effectief dat optie A (van Bohan naar Monthermé) meer hoogtemeters heeft (959 meter) in vergelijking met optie B (van Alle naar Bohan zijn er 799 hoogtemeter). De kortere wandeling is uiteraard intenser, maar onderschat een afstand van 24 km met bijna duizend hoogtemeters ook niet.
 
n00b vraag.
Kiezen jullie steeds voor hoge stapschoenen bij hiken, of zijn lage stapschoenen ook een optie?
 
n00b vraag.
Kiezen jullie steeds voor hoge stapschoenen bij hiken, of zijn lage stapschoenen ook een optie?
Ik heb er vrij goedkope van de decathlon waarbij mijn enkel iets verstevigd is. Ook een goeie grip is belangrijk, zeker bij hiken in de Ardennen met verraderlijke afdalingen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Ebel
Ik verkies hoge/middelmatige, waarbij de enkel wel bedekt is, maar niet tot cm's boven de enkel. Maar dat is redelijk persoonlijke voorkeur denk ik. Ik ging vroeger (voor de zwangerschap van mijn vriendin) ook regelmatig wandelen met iemand die gewoon zijn trailrunning schoenen gebruikte. Die vond wandelschoenen te beklemmend.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ebel
- Het graf van de reus bevindt zich vlakbij de vorige wandeling en is zo mogelijk nog mooier. Je moet wel twee keer door de Semois waden hier, dus best in de lente of zomer doen.
Staan daar plaatjes om de wandelroute aan te duiden?
Een duidelijke routebeschrijving is niet meteen te vinden, en een GPX bestandje heb ik nog nooit gebruikt om te wandelen dus doe ik liever niet.
 
Staan daar plaatjes om de wandelroute aan te duiden?
Een duidelijke routebeschrijving is niet meteen te vinden, en een GPX bestandje heb ik nog nooit gebruikt om te wandelen dus doe ik liever niet.

Op deze link vind je de PDF met een aantal routebeschrijvingen waaronder die van de Graf van de Reus. Ik zou het gebruik van een GPX-bestand wel aanraden, want dit is één van de drie wandelingen op de website van Originele Wandelingen die gequoteerd is met vijf blokjes. Dus met andere woorden één van de moeilijkste die er is. Er wordt regelmatig een bos ingedoken om één of andere beekvallei of kloofje door te stappen. Een GPX-bestand gaat niet superaccuraat zijn, maar biedt wel duidelijkheid welke richting je moet uitgaan.

Ik weet ook niet of dit nu de beste periode is om die wandeling te doen, want ik vermoed dat het peil van de Semois nog redelijk hoog gaat zijn. Begin april heb ik op een wandeling twee keer de Viroin doorwaad. 't Is te zeggen, ik stond meer dan een meter in het water met een toch wel tamelijk sterke stroming soms. Combineer dat met gladde steentjes in de rivier en de kans om een plens te maken, was toch wel reëel.
 
Ik weet ook niet of dit nu de beste periode is om die wandeling te doen, want ik vermoed dat het peil van de Semois nog redelijk hoog gaat zijn. Begin april heb ik op een wandeling twee keer de Viroin doorwaad. 't Is te zeggen, ik stond meer dan een meter in het water met een toch wel tamelijk sterke stroming soms. Combineer dat met gladde steentjes in de rivier en de kans om een plens te maken, was toch wel reëel.
Ik ben dus niet de enige.

Paar weekends geleden een 2 daagse in de Viroin vallei gedaan.
Prachtige tocht, maar op 1 stuk was het wandelpad niet meer te zien wegens een te hoge rivier.

We hadden 3 opties:
- Door het water
- Over een dwarsliggende boom (ong 10m)
- Een omweg langs een spoorwegbrug

Heb een poging gedaan om door het water te gaan, maar het was te diep en de stroming was te hard.
Zonder stokken dan nog, dus dan maar voor de veilige optie gekozen en een kleine omweg gemaakt.
 
n00b vraag.
Kiezen jullie steeds voor hoge stapschoenen bij hiken, of zijn lage stapschoenen ook een optie?
Ik verkies ook hoge, zeker als het berg(achtig) gebied wordt zou ik denk ik al een paar keer mijn voeten hebben omgeslaan. :unsure: Ook een voordeel omdat het je enkels beschermt bij hikes op rots. Maar ik zie sommigen het perfect doen met lage schoenen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ebel
In de bergen hier lage (trailrunners, La Sportiva Bushido II) in warm weer. Enkels zijn stevig genoeg en verder zijn ze lichter en luchtiger dan B-schoenen. Als ze dan toch nat worden zijn ze ook sneller droog, bij meerdaagse een pluspunt.
Door de flexibelere zool wel wat vermoeiender voor de voeten dan B's.

Dat gezegd zijnde, voor dingen als de WHW oid lijkt me een B-C schoen een pak meer geschikt.
Ben zelf nog opzoek naar een goede B-schoen. Voorlopig de Hanwag Tatra II wide, Lowa Renegade en de Meindl Kansas op de shortlist staan.
 
Laatst bewerkt:
n00b vraag.
Kiezen jullie steeds voor hoge stapschoenen bij hiken, of zijn lage stapschoenen ook een optie?
In het omhoog gaan maakt het mij vrij weinig uit, maar als ik met een stevige rugzak op pad ben en weet dat er afdalingen op te losse rots op het programma staan, opteer ik liefst wel voor hogere schoenen met enkelsteun. Zeker wanner de vermoeidheid toeslaat op lange zware tochten heb ik daar al meerdere blessures door kunnen vermijden. Aan de andere kant ben ik ook al vlot boven de 4000m gegaan met sandalen omdat ik wist dat het terrein zich daartoe leende, dus er is veel mogelijk. :biglaugh:
 
  • Leuk
Waarderingen: Ebel
Ik doe alles op trailschoenen.
Heb D schoenen ook maar die komen bijna nooit uit de kast. Is enkel nodig voor alpinisme
 
Ik heb nog een bon van 20 EUR van decahtlon die binnen een paar dagen op moet, nu niet direct iets nodig, iemand aanrader uit het gamma van decatlon voor trekking?
 
Ik heb nog een bon van 20 EUR van decahtlon die binnen een paar dagen op moet, nu niet direct iets nodig, iemand aanrader uit het gamma van decatlon voor trekking?

Een vriend van mij heeft de duurdere versie van het merk Helinox. Dat zit echt super goed, en weegt niet heel veel.
Is toch een pak comfortabeler om te zitten tov. de grond...
 
Ik heb nog een bon van 20 EUR van decahtlon die binnen een paar dagen op moet, nu niet direct iets nodig, iemand aanrader uit het gamma van decatlon voor trekking?
Sokken of handschoenen? Komt altijd van pas, en daar is nog wel degelijk prijs-kwaliteit materiaal te vinden voor die prijs.
 
Eventueel een thermolegging voor onder de broek of short?

Dat stoeltje lijkt mij aan de zware kant voor een meerdaagse trekking.
 
Laatst bewerkt:
Iemand eigenlijk al eens een tocht ondernomen zonder planning, als in 'ik zie wel wat er op me afkomt'?

Ik worstel al een tijdje met het idee maar het onbekende schrikt me wat af.
 
Niet op die manier, maar het gebeurde wel eens dat ik een route volgde op GPS die verkeerd en/of gedateerd was en ik moest daarom mijn eigen weg zoeken. Zo ben ik in de omgeving van de Rodeberg op een soldatenkerkhof, bunker en gebouw (voor het meten van het waterpeil, denk ik) gestuit dat letterlijk in the middle of nowhere stond.

Het hangt er natuurlijk ook van af wat je doelstelling is. Persoonlijk lijkt het me dan leuker om zelf een route te plannen ergens en die later zelf doen. Over gewone paden gaat een ongeplande wandeltocht volgens mij niet echt verschillen met ééntje waar je wel bewust een route volgt. Als het echt de bedoeling is om de bossen in te trekken, gaat dat wel een totaal andere ervaring zijn.
 
Heeft er iemand ervaring met volgende rugzak van decathlon MH500 40l ? Lijkt op het eerste zicht wel deftig, zou veelal gebruikt worden voor dagtochten of meerdaagse tocht van max 2 nachten. Dat zowel hier in België als in Taiwan, waar het iets ruwer en ruiger is qua terrein. Dus het draag comfort moet wel iets of wat goed zijn.
 
Terug
Bovenaan