De Afspraak / Terzake / De Zevende Dag / Pano

De Sutter vanochtend bij de 7de Dag was alvast in haar groene, wereldvreemde form...

  • "Wij zijn goed bezig, ook al zeggen ze van niet", en verder is het vooral de media die gewoon niet genoeg de groene verwezenlijkingen belicht, dus ik ben hier vooral om pluimen op de hoed te steken.
  • Alles wat we niet kunnen realiseren hebben, is de schuld van de andere 6 partijen; 7 partijen in een regering is nu éénmaal teveel, maar we doen daar volgende keer met plezier nog eentje bij als we dan terug aan de macht kunnen zijn.
  • Alles wat niet de schuld van de anderen is, is de schuld van de crisis(sen).
  • We benadrukken ons meloen-gehalte nog meer door nog roder te zijn dan de commies, nog sneller naar een miljonairs/vermogens-taks te grijpen en door iedereen nog meer wijs te maken dat "anderen" alles maar zullen moeten betalen
  • Als groen een dubieuze stemming doet in het kader van asbest, dan is dat de schuld van de VLD, maar als er iets uit de bus komt, dan is dat weer een pluim op hun hoed
  • Als De Sutter een voorakkoord niet kan realiseren, dan is dat de schuld van de andere partijen, maar al wat er uit de kast valt is dankzij haar.

Hoe zou het toch kunnen komen dat meer en meer mensen naar de extremen van het spectrum trekken. <crickets>

Ik wacht nog altijd op een inhoudelijk plan van Jeremy en compagnon dat verder gaat dan:
a) De extremen zijn extreem - hence the name zou ik zeggen
b) Tom Van Grieken is een debiele smurf -- Stem op ons (de oorzak gevolg redenering is mij onduidelijk)
c) Wat links gezwets waar werkelijk niemand van wakker ligt zoals "Groen is nu inclusief en heeft een nieuw regenboog logo"
d) Proberen punten te scoren bij niet stemmende jeugd met gratuite zever in de trand van 'het klimaat' en 'het milieu', zonder een concreet, realistisch en uitvoerbaar plan te hebben. Alsof de VLD of NVA als programmapunt hebben 'de wereld om zeep helpen'...
e) Stem voor ons, want Tinne en Petra zijn zo goed bezig. Ja ? Noem 1 verwezelijking van Tinne ? De kernuitstap terugdraaien? Punten pakken. En Petra ? Clusterfuck bij Bpost, what else ?
f) Spending spending spending spending

Ik ben ook geen fan van PVDA of VB, maar zelfs die komen met - soms bij de haren getrokken - berekeningen naar de studio waar je dan een discussie over kunt voeren op ideologisch vlak. Groen komt met niks, behalve sloganeske wishy washy nonsens.

Maar goed, je ziet ze in elke peiling de dieperik induiken. Kop in de grond en gewoon negeren :rofl:


Kans is groot dat ze bij de verkiezingen uit het parlement verdwijnen. Dat zal ook de schuld van de anderen zijn ondanks de vele verwezelijkingen van Groen de voorbije 4-5y :rolleyes:



EDIT: Ik heb voor de fun eens dat programma open gedaan. Dat is regenbogen van begin tot einde. Ik zie nog altijd niet in welke doelgroep ze daarmee proberen aan te snijden dat netto positief is. 2 zielen winnen, 20 verliezen, maar goed...

Ik citeer. "Groen wil..."
- Schone lucht (ik verzin het niet)
- 0 verkeersdoden" (in tegenstelling tot de andere partijen die er 100 per dag willen)
- 30per uur in alle woonwijken (ik verzin het niet)
- gratis OV voor jongeren senioren (open the floodgates)
- Stevig investeren in de lijn (open the floodgates)
- Meer treinen. 2x per uur in elk station (open the floodgates)
- Goedkopere treintickets (open the floodgates)
- Alle stations renoveren (open the floodgates)
- Bedrijfswaren en loon harmoniseren (punten scoren)
- sociale leasing EV aan 100 euro per maand (open the floodgates)
- BTW op elektriciteit naar 6 % (open the floodgates + we moeten duidelijk energie verbruik goedkoper maken :rolleyes:)
- Nog een diarree aan uitdeelpolitiek gaande van gratis renovatie advies, renteloze renovatieleningen. Allemaal goed en wel, where is the money
- pestmaatregelen voor de industrie die totaal niet realistisch zijn op Belgisch niveau "verplichte circulaire productie". Hop en fabriek naar Nederland

Begroting:
- "Een houdbaar begrotingstraject" (vager wordt het niet)
- "Fiscale hervorming". "Als belastingen slim in elkaar zitten, hoeven we er minder te betalen (Goed onderbouwd moet ik zeggen)
- "Hervorming europese regels, ..., die kwaliteitsvolle investering toelaat (ik vermoed dat dat niet wil zeggen dat we minder tekort mogen hebben)
- "Investeren in mensen" (geen idee wat dat wil zeggen, ik vermoed geld uitgeven)
- "Optrekken preventie budget in gezondheidszorg" (het enige goeie punt, tenenkrommend dat dat niet gebeurt in Belgie)

Samengevat: Geld wegpissen denk ik ?

Eerlijke lonen:
- Minimumloon 60% van mediaanloon (dat is gewoon nonsens)
- Meer netto uit bruto (dus belastingverlaging)
- Loonnormwet hervormen zodat echte verhogingen mogelijk zijn (de finale doodsteek voor de competitiviteit bovenop al de andere nonsens)
- "Garanderen dat werknemers evenveel profiteren van goede resultaten als de aandeelhouders" (Hello Russia)
- Automatische indexering verder uitbreiden (an extra nail in the coffin)

Je vraagt je echt af hoe het komt dat ze zo weinig uit hun programma kunnen verwezelijken...

Als je denkt dat ze de competitiveit nog niet volledig naar de sjokkedezen geholpen hebben, hier komt nog beter materiaal

Gezonde loopbanen:
- Wat kleine schnabbels waar je in principe niet kunt tegen zijn (vb verlof bij zwangerschapsverlies), maar als je alles optelt... Ik moet ook de eerste dokter nog tegenkomen die geen briefje schrijft bij een miskraam. En als die dat niet doet, de eerste werkgever die je gaat tegen de muur zetten daarvoor... Maar goed...
- "Jaarlijks verlof optrekken tot 25d" (bybye 2.5% GDP)
- "Ongemotiveerd tijdskrediet invoeren"
- Geen ziektebriefjes tot 3d
- 20w moederschapsverlof (lijkt me dat er toch al heel veel genereuze stelsels zijn om als je bij wijze van spreken 3y wil thuis zitten per kind...)
- 5mnd ouderschapsverlof per kind

Onderwijs (noteer eerst dat we zo goed als nr #1 $$$ spender zijn qua onderwijs in Europa)
- Meer geld voor professionalisering
- Teams versterken met extra personeel (administratief, psychologen)
- Gratis gratis gratis vanalles (materiaal, eten, hoger onderwijs)
- Inclusie inclusie inclusie vanalles (opleggen sociale mix, inclusie lln met beperking)


Bon, ik ben aan blad 27 (pg53) gestopt met lezen. Ik word er beetje misselijk van.
 
Laatst bewerkt:
Ik wacht nog altijd op een inhoudelijk plan van Jeremy en compagnon dat verder gaat dan:
a) De extremen zijn extreem - hence the name zou ik zeggen
b) Tom Van Grieken is een debiele smurf -- Stem op ons (de oorzak gevolg redenering is mij onduidelijk)
c) Wat links gezwets waar werkelijk niemand van wakker ligt zoals "Groen is nu inclusief en heeft een nieuw regenboog logo"
d) Proberen punten te scoren bij niet stemmende jeugd met gratuite zever in de trand van 'het klimaat' en 'het milieu', zonder een concreet, realistisch en uitvoerbaar plan te hebben. Alsof de VLD of NVA als programmapunt hebben 'de wereld om zeep helpen'...
e) Stem voor ons, want Tinne en Petra zijn zo goed bezig. Ja ? Noem 1 verwezelijking van Tinne ? De kernuitstap terugdraaien? Punten pakken. En Petra ? Clusterfuck bij Bpost, what else ?

Ik ben ook geen fan van PVDA of VB, maar zelfs die komen met - soms bij de haren getrokken - berekeningen naar de studio waar je dan een discussie over kunt voeren op ideologisch vlak. Groen komt met niks, behalve sloganeske wishy washy nonsens.

Maar goed, je ziet ze in elke peiling de dieperik induiken. Kop in de grond en gewoon negeren :rofl:


Kans is groot dat ze bij de verkiezingen uit het parlement verdwijnen. Dat zal ook de schuld van de anderen zijn ondanks de vele verwezelijkingen van Groen de voorbije 4-5y :rolleyes:

Fingers crossed alvast :)

De aanpak van groen valt in essentie te reduceren tot "kijk, de rest is slecht, enkel met ons is het beter". Enige inhoud zie je hen inderdaad nooit brengen, het gaat niet verder dan zichzelf een "identiteit" aanmeten door over anderen te memmen.
 

De vraag is, wat bedoelen ze met woonwijken. Want ik kan nog wel ergens begrijpen dat ze 30km/u willen in een rustige woonwijk, maar in de bebouwde kom lopen ook vaak grote gewestwegen. Als die doorgaande wegen allemaal 30 zouden worden dan creëer je weinig draagvlak.

En veel wisselende snelheidsregimes is ook gewoon vervelend.

Ik ben veel meer voorstander van dynamische zone 30 borden tijdens schooltijden bv. Dat is veel logischer en begrijpelijker dan een permanente zone 30 waar 's nachts niets te zien is (en de mensen ook bijna nooit 30 rijden).
 
De vraag is, wat bedoelen ze met woonwijken. Want ik kan nog wel ergens begrijpen dat ze 30km/u willen in een rustige woonwijk, maar in de bebouwde kom lopen ook vaak grote gewestwegen. Als die doorgaande wegen allemaal 30 zouden worden dan creëer je weinig draagvlak.
Inderdaad slordig, want de term 'woonwijk' bestaat niet in het verkeersreglement.
Blijkbaar wordt wel 'bebouwde kom' bedoeld:
 
EDIT: Ik heb voor de fun eens dat programma open gedaan. Dat is regenbogen van begin tot einde. Ik zie nog altijd niet in welke doelgroep ze daarmee proberen aan te snijden dat netto positief is. 2 zielen winnen, 20 verliezen, maar goed...

Ik citeer. "Groen wil..."
- Schone lucht (ik verzin het niet)
- 0 verkeersdoden" (in tegenstelling tot de andere partijen die er 100 per dag willen)
- 30per uur in alle woonwijken (ik verzin het niet)
- gratis OV voor jongeren senioren (open the floodgates)
- Stevig investeren in de lijn (open the floodgates)
- Meer treinen. 2x per uur in elk station (open the floodgates)
- Goedkopere treintickets (open the floodgates)
- Alle stations renoveren (open the floodgates)
- Bedrijfswaren en loon harmoniseren (punten scoren)
- sociale leasing EV aan 100 euro per maand (open the floodgates)
- BTW op elektriciteit naar 6 % (open the floodgates + we moeten duidelijk energie verbruik goedkoper maken :rolleyes:)
- Nog een diarree aan uitdeelpolitiek gaande van gratis renovatie advies, renteloze renovatieleningen. Allemaal goed en wel, where is the money
- pestmaatregelen voor de industrie die totaal niet realistisch zijn op Belgisch niveau "verplichte circulaire productie". Hop en fabriek naar Nederland

Begroting:
- "Een houdbaar begrotingstraject" (vager wordt het niet)
- "Fiscale hervorming". "Als belastingen slim in elkaar zitten, hoeven we er minder te betalen (Goed onderbouwd moet ik zeggen)
- "Hervorming europese regels, ..., die kwaliteitsvolle investering toelaat (ik vermoed dat dat niet wil zeggen dat we minder tekort mogen hebben)
- "Investeren in mensen" (geen idee wat dat wil zeggen, ik vermoed geld uitgeven)
- "Optrekken preventie budget in gezondheidszorg" (het enige goeie punt, tenenkrommend dat dat niet gebeurt in Belgie)

Samengevat: Geld wegpissen denk ik ?

Eerlijke lonen:
- Minimumloon 60% van mediaanloon (dat is gewoon nonsens)
- Meer netto uit bruto (dus belastingverlaging)
- Loonnormwet hervormen zodat echte verhogingen mogelijk zijn (de finale doodsteek voor de competitiviteit bovenop al de andere nonsens)
- "Garanderen dat werknemers evenveel profiteren van goede resultaten als de aandeelhouders" (Hello Russia)
- Automatische indexering verder uitbreiden (an extra nail in the coffin)

Je vraagt je echt af hoe het komt dat ze zo weinig uit hun programma kunnen verwezelijken...

Als je denkt dat ze de competitiveit nog niet volledig naar de sjokkedezen geholpen hebben, hier komt nog beter materiaal

Gezonde loopbanen:
- Wat kleine schnabbels waar je in principe niet kunt tegen zijn (vb verlof bij zwangerschapsverlies), maar als je alles optelt... Ik moet ook de eerste dokter nog tegenkomen die geen briefje schrijft bij een miskraam. En als die dat niet doet, de eerste werkgever die je gaat tegen de muur zetten daarvoor... Maar goed...
- "Jaarlijks verlof optrekken tot 25d" (bybye 2.5% GDP)
- "Ongemotiveerd tijdskrediet invoeren"
- Geen ziektebriefjes tot 3d
- 20w moederschapsverlof (lijkt me dat er toch al heel veel genereuze stelsels zijn om als je bij wijze van spreken 3y wil thuis zitten per kind...)
- 5mnd ouderschapsverlof per kind

Onderwijs (noteer eerst dat we zo goed als nr #1 $$$ spender zijn qua onderwijs in Europa)
- Meer geld voor professionalisering
- Teams versterken met extra personeel (administratief, psychologen)
- Gratis gratis gratis vanalles (materiaal, eten, hoger onderwijs)
- Inclusie inclusie inclusie vanalles (opleggen sociale mix, inclusie lln met beperking)


Bon, ik ben aan blad 27 (pg53) gestopt met lezen. Ik word er beetje misselijk van.

Meloenen dus :). Groen aan de buitenkant, knalrood vanbinnen met zelfs de ambutie om straffer te zijn dan de communisten.

In essentie is dat inderdaad nog meer sinterklaas spelen, bovenop de miljarden die nu al tekort zijn, en "anderen" zullen dat wel betalen.
 
Inderdaad slordig, want de term 'woonwijk' bestaat niet in het verkeersreglement.
Blijkbaar wordt wel 'bebouwde kom' bedoeld:

Ja, ze gebruiken uiteraard "woonwijk" omdat dat klinkt alsof er kinderen rondlopen.

Ik woon op de boerebuiten. 90% van de "bebouwde kom" is een veldbaan tussen akkers waar je 0 volk ziet. Waarom je dat zone 30 zou maken, mij een raadsel. Je kunt dus nu ook al iets zone 30 maken, zet er een bord...

Waar ik vroeger woonde was ook zone 30, want een straat met school... Alleen stond die school 1km verder. 200m naar de andere kant was oprit autostrade. 3x keer raden waar ze af en toe de flitsbak zetten. 100m voor de oprit richting autostrade uiteraard. Met een foldertje bij je boete "schoolstraat en kinderen".

Het moet een beetje proportioneel en zinvol blijven e. Mijn enigste flitsboete ooit in 20y autorijden, 31 per uur op een zaterdag om 9h richting autostrade, 100m van mijn deur...
 
De vraag is, wat bedoelen ze met woonwijken. Want ik kan nog wel ergens begrijpen dat ze 30km/u willen in een rustige woonwijk, maar in de bebouwde kom lopen ook vaak grote gewestwegen. Als die doorgaande wegen allemaal 30 zouden worden dan creëer je weinig draagvlak.

En veel wisselende snelheidsregimes is ook gewoon vervelend.

Ik ben veel meer voorstander van dynamische zone 30 borden tijdens schooltijden bv. Dat is veel logischer en begrijpelijker dan een permanente zone 30 waar 's nachts niets te zien is (en de mensen ook bijna nooit 30 rijden).

Dan kan je natuurlijk de vraag stellen of die grote gewestwegen thuis horen in de bebouwde kom..
 
Dan kan je natuurlijk de vraag stellen of die grote gewestwegen thuis horen in de bebouwde kom..
Misschien moeten we weer terug naar de oorspronkelijke definitie van bebouwde kom, bebouwde kom was vanaf er dichte bebouwing aan de straat was. In het begin waren er zelfs geen borden bebouwde kom, bestuurders werden geacht dat zelf in te schatten maar tegenwoordig wordt het bebouwde kom bord vaak gebruikt om een zone 50 af te dwingen, wat op zich begrijpelijk is maar als we nu de redenering gaan verder trekken en zeggen dat we naar zone 30 willen gaan waar er bewoning is dan zouden we misschien beter erkennen dat we de terminologie "bebouwde kom" doorheen de jaren wat zijn gaan misbruiken en we het nu niet meer als een proxy kunnen gebruiken voor waar er dichte bewoning is.
 
Misschien moeten we weer terug naar de oorspronkelijke definitie van bebouwde kom, bebouwde kom was vanaf er dichte bebouwing aan de straat was. In het begin waren er zelfs geen borden bebouwde kom, bestuurders werden geacht dat zelf in te schatten maar tegenwoordig wordt het bebouwde kom bord vaak gebruikt om een zone 50 af te dwingen, wat op zich begrijpelijk is maar als we nu de redenering gaan verder trekken en zeggen dat we naar zone 30 willen gaan waar er bewoning is dan zouden we misschien beter erkennen dat we de terminologie "bebouwde kom" doorheen de jaren wat zijn gaan misbruiken en we het nu niet meer als een proxy kunnen gebruiken voor waar er dichte bewoning is.
En gewoon het bord zone 50 of zone 30 gebruiken. Ipv bebouwde kom.
 
En gewoon het bord zone 50 of zone 30 gebruiken. Ipv bebouwde kom.
Een bebouwde kom heeft ook nog tal van andere regels in de wetgeving die niet enkel opgelost kunnen worden met een snelheidsbord:

De bebouwde kom heeft ook zijn belang voor diverse andere verkeersregels. Zo mag men binnen de bebouwde kom niet op een verhoogde berm stilstaan of parkeren, tenzij lokaal anders aangegeven. Fietsers mogen er met twee naast elkaar rijden, tenzij het niet mogelijk is te kruisen, enz.

De bebouwde kom heeft ook implicaties voor de wegbeheerder bij het inrichten van de weg. Zo gelden verschillende minimumafmetingen voor verkeersborden binnen en buiten de bebouwde kom. Er zijn variaties in de richtlijnen voor het plaatsen van verhoogde inrichtingen zoals Verkeersplateaus en verkeersdrempel, de plaatsing van bepaalde verkeersborden, etc...
 
Dan kan je natuurlijk de vraag stellen of die grote gewestwegen thuis horen in de bebouwde kom..

Helemaal eens hoor. Maar we zitten nu eenmaal in een land waarbij de grote N-wegen vaak door dorpskernen gaan, en tussen de dorpen die volgebouwd zijn door lintbebouwing. Dat aanpassen zal onteigeningen vergen, veel geld en nog meer tijd.
 
Dan kan je natuurlijk de vraag stellen of die grote gewestwegen thuis horen in de bebouwde kom..
Ze hadden zich vroeger beter afgevraagd of die bebouwde kommen wel thuis hoorden rond die gewestwegen. Maar zoals aangehaald is het nu eenmaal de situatie nu, en maakt het dat natuurlijk niet evidenter voor vele zaken (waaronder snelheidsbeperkingen).
 

Soms is er nood aan een zone 30, vooral aan schoolpoorten dus en ander wegen waar je niet tijdig kan remmen bij 50. Maar dat generaliseren is gewoon dom. Groene rand Merelbeke tot aan Vurste-Gavere is zo, dorp 30 en alle zijstraten 30 ... Echt soms ridicuul in bepaalde straten.
En wat verder in Gavere is dat dan gewoon 50 in dezelfde soorten straten, met enkel uitzonderingen aan schooltjes en om en bij de markt.

Dat gaat niet meer om veiligheid zulle, maar boetes innen denk ik, of muggenziften.

Tjah, Belgie en lintbebouwing en de N wegen die op veel locaties door een bebouwde kom lopen ... Dresden was een schoolvoorbeeld ooit dacht ik betreft ruimtelijke indeling, mobiliteit, openbaar vervoer etc... Maar na platgegooid te zijn in WO2 konden ze van 0 beginnen. Hier is het :wallbash:
 
Laatst bewerkt:
Misschien niet het juiste topic, maar weten jullie toevallig een manier waarop je bijvoorbeeld De Afspraak op je telefoon zou kunnen beluisteren zonder dat je dat een gigabyte aan data kost? Ik weet dat Spotify de Afspraak op Vrijdag heeft, maar de uitzendingen van de week komen hier niet op
 

Nieuw programma ‘Knappe koppen’ veroorzaakt nieuwe rel bij VRT: “Schaamteloos en cynisch”


Niet 100% on-topic, maar wel 90% denk ik.

1) Eerst en vooral: ik vind het een fantastisch idee om een soort "topdokters" te maken, maar dan van ingenieurs. Dat is trouwens al letterlijk kritiek van mij geweest op "topdokters" denk ik. Dat het altijd dokters zijn, en nooit ingenieurs. Nu zou daar dus verandering in komen. Helemaal top!
2) Maar ik begin mij wel echt zorgen te maken over de politieke beïnvloeding van onze openbare omroep.
  • De Raad van Bestuur van de VRT zit vol met politiek benoemden. De helft bestaat daar nu al uit Vlaams-Nationalisten. Net op dat moment kwam er dan een reeks zoals "Het Verhaal van Vlaanderen". Subtiel.
  • Dan zie je dat ze vollen bak willen besparen op de VRT en tegelijkertijd willen populariseren. Een subtiele aanpak om te zeggen: "Stop eens met jullie vervelende diepgravende onderzoeksreportages. Geef het gepeupel maar vooral Brood en Spelen!". En intussen vliegt gans de VRT op droog zaad wat betreft zijn algemene werkingsmiddelen.
  • Om dan vervolgens voor héél specifieke projecten plots wel met geld te smijten naar de VRT vanuit het kabinet van Jan Jambon (N-VA). In de zin van: "Jij krijgt geen geld meer, BEHALVE als je ons voorstel zou volgen om een programma te maken hoe VLAAMSE ingenieurs voor VLAAMSE welvaart zorgen".
Allemaal heel subtiel, maar dit begint toch echt de grenzen te overschrijden van een onafhankelijke openbare omroep?! Stel dat er een schandaal zou losbarsten binnen de N-VA, kun je je de immense politieke druk voorstellen om dit niet naar buiten te brengen? Zowel rechtstreekse als onrechtstreekse druk. Ik vind dit niet langer gezond.
 
Zeer zorgwekkend inderdaad dat men enerzijds voluit bespaart op de openbare omroep maar anderzijds wel op case-by-case basis subsidies gaat geven met erg duidelijke instructies over de inhoud van het programma. Hoe kan je zo nog spreken van onafhankelijkheid? Ook niet de eerste keer dat de ongezonde relatie tussen de top van de VRT en de overheid in vraag wordt gesteld. Enorm ondankbaar ook voor het personeel van de VRT dat gedwongen wordt om in zulke omstandigheden haar job te doen.
 
Zeer zorgwekkend inderdaad dat men enerzijds voluit bespaart op de openbare omroep maar anderzijds wel op case-by-case basis subsidies gaat geven met erg duidelijke instructies over de inhoud van het programma. Hoe kan je zo nog spreken van onafhankelijkheid? Ook niet de eerste keer dat de ongezonde relatie tussen de top van de VRT en de overheid in vraag wordt gesteld. Enorm ondankbaar ook voor het personeel van de VRT dat gedwongen wordt om in zulke omstandigheden haar job te doen.
Idd, Vlaams Belang klaagt dit al decennia aan.
 
Terug
Bovenaan