Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 03/12)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik denk wel dat het beste is dat er met kerst en oudjaar geen samenkomsten zijn. Dat gaat de broeihaard zijn van een golf begin januari, waardoor we in januari dan in een lockdown komen. Liever geen familiefeesten en vervolgens in januari gewoon normaal kunnen leven; sporten, kleine event,s horeca.. Je familie en vrienden zie je toch ook buiten kerst, die tantes en nonkels die je enkel met kerst ziet boeien toch minder.

Die kerst en nieuwjaar feestjes zijn geen lockdown in het voorjaar waard.

Dit vind ik altijd rare redeneringen. Als ge uw tantes en nonkels niet wilt zien, heb dan de ballen om die feesten te skippen ;).
Bij ons zijn die grotere feesten ook afgelast dit jaar, maar ons familiefeest is broer, zus en ouders. Dat zijn dus al 4 gezinnen en de facto al meer dan het advies van Facon. Maar dat is de kern, die mensen wil ik wel zien die dagen (samen). Meer vraag ik eigenlijk niet.
 
Waar blijft die lockdown voor niet-gevaccineerden? Waar blijft die algemene vaccinatieplicht? Nee liever weer spreken over heel het land in lockdown plaatsen ipv van een lockdown voor wappies en die boostercampagne nog extra te versnellen.
Omdat Vivaldi de stemmen van die wappies nog hard nodig gaat hebben in 2024.
 
Ipv te stellen met "zou", misschien best gewoon de cijfers zelf bekijken? De piek op weekbasis is 28 november (sorry, 1 dagje verkeerd afgelezen), de 7063 besmettingen van die dag zijn ook de laatste stijging die er geweest is (je kan niet enkel kijken naar 22/11, aangezien maandagcijfers bijna ALTIJD hoger zijn dan andere dagen, het is de stijging die telt om de piek te bepalen, je hebt op 13/12 immers ook geen piek, maar net een daling :))
Ja, maar gedetecteerde cases is niet altijd gelijk aan besmettingen, zeker bij gevaccineerde bevolkingen. En dan maakt het leeftijdsprofiel etc. ook nog uit om te schatten hoeveel besmettingen er echt zijn in vergelijking met gerapporteerde cases.
Maar dat kan je eigenlijk alleen maar zien als je ook de cijfers uit andere landen in detail bekeken hebt, want daar geven ze soms meer interessante details. (oa. die wastewater dingen, maar hier is dat nogal lagging).

De hospitalisatiecijfers geven een veel betere indicatie, omdat daar geen discussie over is en 100% geteld wordt.
En die confirmeren de piek rond 23 november.

Al is het daar ook soms opletten met bv. een case die gedetecteerd wordt na opname voor een beenbreuk, terwijl die wel bij covid hospitalisaties geteld wordt.
Bv. bij de huidige UK cijfers is het opletten daarmee. Het is immers logisch dat als Omicron in de brede bevolking zit, er ook meer 'gewone' ziekenhuispopulatie mee besmet wordt, ook al zijn die niet covid-gehospitaliseerd.
In de UK kan je die mooi eruit halen, omdat die in de detailcijfers uitgesplitst worden.

In Belgie doen we dat niet.
Maar je kan dat wel schatten als je vergelijkbare populaties neemt, vaccinatiegraad, gebruikt vaccin, normale ziekenhuisbezetting, piekbesmettingen, etc.
Zo kan je beter inschatten of de ziekenhuispopulatie sneller of trager zal afnemen na de piek.
Vandaar dat ik vrij zeker wist dat we snel zouden dalen en eind van het jaar onder de 2000 ziekenhuisbezetting zouden zitten. Dat lijkt dan wat onnozele voodoo op het moment zelf maar ik kan niet de hele boel gaan uitschrijven wat ik geleerd heb in het afgelopen jaar waarop ik mij baseer.
Dat wordt toch elke keer genegeerd achteraf, heb ik al genoeg gemerkt.

Dus buyer beware :) Nu, niet zo interessant misschien voor het doelpubliek hier, maar misschien vind jij dat wel nog tof :)
Link? dat zei hij niet voor de beslissing tot de maatregelen, pas erna (rond 3 december). Tenzij je het over een ander artikel had?
Interview 'in het echt'. Zou mij niet verwonderen dat hij gevraagd heeft om dat van die piek niet te vermelden in geschreven artikel.
Waar ik het niet noodzakelijk oneens mee ben. Als je tegen de bevolking zegt dat de piek er is, dan gaat de helft direct weer los en daal je effectief trager :)
Nee, beter nu dan quasi diezelfde maatregelen doorvoeren na 1.5 maand gerek dan?
Neen, niets doorvoeren. Geen extra maatregelen.
Wir schaffen das.
 
Laatst bewerkt:
Waar blijft die lockdown voor niet-gevaccineerden? Waar blijft die algemene vaccinatieplicht? Nee liever weer spreken over heel het land in lockdown plaatsen ipv van een lockdown voor wappies en die boostercampagne nog extra te versnellen.
U vraagt, Frank draait.

 
De adviezen zijn (alweer) gelekt :woohoo: Hieronder hetgeen Facon heeft doorgestuurd naar de regering volgens het Nieuwsblad (dit is dus al de afgezwakte versie van wat het Gems voorstelde)

Telewerk:

1) maximaal 1 terugkomdag per week

2) volledig telewerk waar mogelijk

Evenementen: Volledig annuleren van binnen en buiten evenementen, cultuurwereld, binnensport en georganiseerde bijeenkomsten buiten de thuisomgeving. Er kan een uitzondering komen voor jongeren tot 17 jaar.

Horeca:

1) annulatie alcoholverkoop, eventueel vanaf bepaald uur.

2) avondsluitingen vanaf 20 uur

3) volledige sluitingen voorzien

Openbaar vervoer: capaciteitsreductie met 50 procent

Winkelen en contactberoepen:

1) alleen winkelen of in sommige gevallen +1 (met kind, oudere).

2) regels inzake densiteit

3) niet-essentiële winkels sluiten en niet-medische contactberoepen sluiten

Thuisomgeving: advies tot beperken van bezoek thuis met maximaal 2 à 3 huishoudens samen

Niet-essentiële winkels sluiten en niet-medische contactberoepen sluiten is voor mij wel zo goed als een lockdown, want dat impliceert dat al de rest ook al dicht is.
 
Neen, niets doorvoeren. Geen extra maatregelen.
Wir schaffen das.
Ik zou ook alles laten zoals het is en als dan toch blijkt dat de cijfers te hard stijgen dan kan er in januari nog ingegrepen worden.
Men moet maar eens durven af te gaan op het Omicron beeld uit andere landen in plaats van zich altijd te laten leiden door angst en worst case scenario's. Dat geeft aan dat het weliswaar extreem besmettelijk is maar veel minder ziekmakend dan vorige varianten. Het gevolg van de hoge besmettelijkheid is dan ook dat de Omicron golf zal sneller gepasseerd zijn dan de vorige golven.

Als we nu alles toesmijten zal de economische en mentale schade ook zeer groot zijn en mogelijk voor niks zijn. Veel mensen zijn thuis, kunnen zich ontspannen, en als je dan niets meer gaat toelaten dan zal dat op den duur ook tot extra burnouts en depressies gaan leiden.

Binnensport moet juist toegelaten blijven, voor veel mensen is dat een uitlaatklep , goed tegen obesitas en voor het mentaal welzijn. Schaf je dat af en dan gaat er veel volk weer niet meer sporten.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou ook alles laten zoals het is en als dan toch blijkt dat de cijfers te hard stijgen dan kan er in januari nog ingegrepen worden.
Men moet maar eens durven af te gaan op het Omicron beeld uit andere landen in plaats van zich altijd te laten leiden door angst en worst case scenario's.
Als we nu alles toesmijten zal de economische en mentale schade ook zeer groot zijn en mogelijk voor niks zijn. Veel mensen zijn thuis, kunnen zich ontspannen, en als je dan niets meer gaat toelaten dan zal dat op den duur ook tot extra burnouts en depressies gaan leiden.

Het grootste probleem met nu alles toe te gooien, is dat de weg terug naar een min of meer normaal bestaan weer een stuk langer is. Want stel dat ze beslissen om alles dicht te gooien maandag, hoe lang gaan we er dan in zitten? Denken ze dat omikron ondertussen zijn biezen zal pakken?
 
Is dat CST 'bewezen nuttig'? Op welke manier dan?

Het enige dat ik kan bedenken is dat het niet-gevaccineerde mensen duwt/dwingt richting vaccinatie.
En dat is dan ook veruit het belangrijkste dat we kunnen en konden doen tegen Omicron. (behoudens een full lockdown. Die werken ook goed. Maar jah...)
 
Laatst bewerkt:
Het grootste probleem met nu alles toe te gooien, is dat de weg terug naar een min of meer normaal bestaan weer een stuk langer is. Want stel dat ze beslissen om alles dicht te gooien maandag, hoe lang gaan we er dan in zitten? Denken ze dat omikron ondertussen zijn biezen zal pakken?
Juist, het leed gaat juist veel langer duren.
 

Het zal dan nog wel meevallen. Vermis VDB meestal degene is die het hardst zit te roepen en die zijn voorzitter nu al zit te roepen dat een lockdown niet zal gebeuren...
 
Wel, het blijkt nu dat China hier economisch zwakker gaat uitkomen door de voortdurende isolatie.

Bijkomend zitten ze nu met een knoert van een probleem want geen mrna vaccins en geen natuurlijke immuniteit, en nu omicron besmettelijkheid.
Dus wat moeten die nu doen? Eeuwig isoleren?

Dik probleem daar.
Het moment dat die openen, zit je sowieso met verhoogde hospitalisaties. Maar hoe hoog?
En gaan ze dan een jaar jo-jo doen zoals wij gedaan hebben met maatregelen, terwijl de rest van de wereld gewoon open is?
En wat als het dodenaantal dan stijgt door de hogere circulatie in de 2-3 maand dat ze open zijn, hoe reageert de bevolking en politiek daar dan op?

Niet zo simpel voor die mannen om uit isolatie te geraken zonder covid miserie.

Ik denk dat ze de hoop vestigen op een eigen mrna vaccin. Of ergens stelen.
Maar dat moet geen 5 jaar duren dan...
 

Het zal dan nog wel meevallen. Vermis VDB meestal degene is die het hardst zit te roepen en die zijn voorzitter nu al zit te roepen dat een lockdown niet zal gebeuren...

De cijfers gaan ook morgen nog in vrije val naar beneden zijn, de kentering zal eerder vanaf/na kerstmis komen. Ik gok dus dat ze het nog niet verkocht krijgen om nu heel hard in te grijpen. Vooral de politiek gaat dit niet willen uitleggen (kerstfeesten verbieden bv.). En van zo'n Jambon vraag ik me soms af of die daar echt iets van snapt.
En Facon heeft eigenlijk niet absoluut nu strengere maatregelen gevraagd, hij heeft 2 pistes op tafel gelegd:
* strengere maatregelen (maar niet zo streng als een echte lockdown)
* een omikronmeter om bij een bepaald getal (dat kan besmettingen zijn of ziekenhuisopnames) strengere maatregelen te nemen, waarbij hij een menu voorschotelt

Dat laatste is dus: nog even afwachten en kijken wat het elders geeft. FVDB zou al direct willen verstrengen. Volgens deze analist hebben we nog een beetje tijd en is het worst case scenario (vandaag terug stijgen) vermeden.

 
Jambon zal morgen een verhaaltje voorlezen met zijn kerstmuts op. Ik verwacht morgen niet veel verstrenging, maar na de feestdagen wel een spoedoverleg en krantenkoppen dat we weer achter de feiten aanhollen.
 
U vraagt, Frank draait.

Wel akkoord hier met Frank. (niet met zijn nieuwe andere maatregelen)

Duimschroeven korter en korter aandraaien voor de niet-gevaccineerden die verantwoordelijk zijn voor een buitenproportioneel deel van hospitalisaties en doden, waardoor we altijd maar weer moeten overleggen over meer maatregelen voor de hele bevolking.

Verplichten zou ideaal zijn, maar praktisch niet haalbaar.
Vastbinden en prik geven gaat niet, wat voor een dystopische beelden zouden dat niet geven?
Maar toegang ontzeggen tot locaties/vliegtuigen gaat praktisch heel wat gemakkelijker.

En aankondigen dat binnen 3 -4 weken, als iedereen kans op booster gehad heeft, het CST zonder booster zal vervallen.
Zodat we de komende 2 weken zeker niet met een vraag-probleem zitten bij de boostercampagne. Nog steeds dé methode bij uitstek om deze (en volgende) omicron golf kapot te slaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik lees dat ook als dat er 50% minder mensen op het OV mogen? Omgekeerd zou nergens op slaan.
En dat is ook mijn belangrijkste bemerking rond voetbalmatchen. Op zich lijkt me dat allemaal nog best veilig, je zit in open lucht, op een vaste gekende plaats, je draagt een mondmasker. Togen zijn dicht dus tijdens de pauze ga je allemaal naar buiten. Maar om naar het stadion te geraken moet (allez moeten niet maar het is een van dé manieren om er te geraken) je (op Anderlecht toch) een pendelbus nemen en dat is echt totaal onverantwoord. Zit daar als haringen in een ton, makkelijk 15 tot 20 minuten, in een potdichte bus. Kan niet veilig zijn.
Dat het voetbal nog altijd aan 100% capaciteit mag doorgaan is mij ook een raadsel. Ik was woensdag op OHL, een quasi uitverkochte match tegen Club. Als ik me niet vergis zijn grote evenementen in zalen als het Sportpaleis voornamelijk verboden omdat "de bezoekers opeengepropt zitten op het openbaar vervoer en bottlenecks bij de CST/toegangscontrole", want verder zit ge in't Sportpaleis in een gigantische zaal met, veronderstel ik, afdoende ventilatie en luchtreiniging, CST & mondmasker.
Wel, aan Den Dreef was het woensdag zo druk door controle van CST (een lachertje overigens, ze roepen dan wel "HOU OOK UW PASPOORT KLAAR", maar ze kijken er zelfs niet naar) en toegangsticket, dat er volgens mij meer volk opeen gedrumd stond dan bij een theatershow van Stany Crets in de Stadsschouwburg.
Mondmaskers werden wel flink gedragen in de tribune, op een enkeling na, dat wel.
Anderzijds, totaal geen crowd control in en rondom het stadion. Iedereen op een hoopje bij binnen- en buitengaan.
Exact wat het virus graag heeft, denk ik
 
Wat ben jij vreselijk goed in anderen verwijten te zijn wat je eigenlijk zelf perfect belichaamt.

Uw posts staan vol van "ik weet", "ik garandeer", en "het is gewoon zo", gebaseerd op weinig tastbare bewijzen.

Op zich zou ik dat niet erg vinden aangezien ik zelf ook durf zulke beweringen maken. Maar houd toch in godsnaam op met het verwijten van anderen terwijl je zelf geen haar beter bent!
Ik vind het vreemd dat deze post gewoon blijft staan aangezien dit puur een persoonlijke aanval is die kant nog wal raakt. Ik ben juist iemand die amper beweert alle waarheid in pacht te hebben, in tegenstelling tot de posts waar ik op reageer. Hij is degene die dergelijke zaken beweert maar ze niet hard kan maken, niet zoals jij hier overigens. Mijn posts staan er niet vol van. Ik zeg nergens absoluut zeker van te zijn. Ik geef vooral aan waar er duidelijk twijfels bij zijn, en zoek juist naar de waarheid in plaats van bovenstaande persoon die hier het duidelijk beter lijkt te weten dan éénder welke andere persoon. Ik heb de waarheid niet in pacht. En ik tracht nog inhoud te steken in mijn posts die iets duidelijk maken.

Misschien moet je dat ook eens proberen. Je spreekt zelf over "weinig tastbare bewijzen", maar maakt dan zelf een post die gewoon op onwaarheden is gestoeld. Ik heb het misschien inderdaad feller verwoord, maar "hoge bomen vangen veel wind." Hij poneert hier zichzelf als degene die de enige is met alle juiste antwoorden waarbij hij zichzelf feilloos acht, en vooral dat wekt veel frustratie op.
 
Laatst bewerkt:
Ja, maar gedetecteerde cases is niet altijd gelijk aan besmettingen, zeker bij gevaccineerde bevolkingen. En dan maakt het leeftijdsprofiel etc. ook nog uit om te schatten hoeveel besmettingen er echt zijn in vergelijking met gerapporteerde cases.
en op basis van wat zou jij zeggen dat de verhouding gedetecteerde cases/besmettingen anders zou liggen op 23/11 tov een week later? Veel blabla om gewoon te vermijden dat je moet zeggen dat de cijfers je verhaal niet steunen...
JanusDR zei:
Maar dat kan je eigenlijk alleen maar zien als je ook de cijfers uit andere landen in detail bekeken hebt, want daar geven ze soms meer interessante details. (oa. die wastewater dingen, maar hier is dat nogal lagging).

De hospitalisatiecijfers geven een veel betere indicatie, omdat daar geen discussie over is en 100% geteld wordt.
En die confirmeren de piek rond 23 november.
nee, die geven een piek op 30 november aan.
JanusDR zei:
Al is het daar ook soms opletten met bv. een case die gedetecteerd wordt na opname voor een beenbreuk, terwijl die wel bij covid hospitalisaties geteld wordt.
Bv. bij de huidige UK cijfers is het opletten daarmee. Het is immers logisch dat als Omicron in de brede bevolking zit, er ook meer 'gewone' ziekenhuispopulatie mee besmet wordt, ook al zijn die niet covid-gehospitaliseerd.
In de UK kan je die mooi eruit halen, omdat die in de detailcijfers uitgesplitst worden.
en ook dat maakt niks uit: tenzij je plots redenen zou hebben om aan te nemen dat covid-beenbreuken op 23/11 niet bestonden en massaal opduiken op 30/11, blijft het zo dat het aantal covid-hospitalisaties eind november zullen zijn. ja, méér patienten zullen met een beenbreuk op covid-afdeling liggen, maar daarom niet plots minder andere covid'ers.
JanusDR zei:
Vandaar dat ik vrij zeker wist dat we snel zouden dalen en eind van het jaar onder de 2000 ziekenhuisbezetting zouden zitten.

Je voorspelling was op 4 december dat ze 3 weken later minder dan 2000 gingen zijn. Niet 1 week later. Het kan nog hoor, maar ik zou er niet teveel op verwedden. (2200 lijkt me logischer, gezien het aantal ontslagen ook weeral vertraagt).

En de Omikro variant ging pas binnen 2-3 maand overnemen. Wss is het al volgende week zo.

Het is oppassen met té zeker zijn van jezelf, behalve als je de goals achteraf aanpast.
 
Dat het voetbal nog altijd aan 100% capaciteit mag doorgaan is mij ook een raadsel. Ik was woensdag op OHL, een quasi uitverkochte match tegen Club. Als ik me niet vergis zijn grote evenementen in zalen als het Sportpaleis voornamelijk verboden omdat "de bezoekers opeengepropt zitten op het openbaar vervoer en bottlenecks bij de CST/toegangscontrole", want verder zit ge in't Sportpaleis in een gigantische zaal met, veronderstel ik, afdoende ventilatie en luchtreiniging, CST & mondmasker.
Wel, aan Den Dreef was het woensdag zo druk door controle van CST (een lachertje overigens, ze roepen dan wel "HOU OOK UW PASPOORT KLAAR", maar ze kijken er zelfs niet naar) en toegangsticket, dat er volgens mij meer volk opeen gedrumd stond dan bij een theatershow van Stany Crets in de Stadsschouwburg.
Mondmaskers werden wel flink gedragen in de tribune, op een enkeling na, dat wel.
Anderzijds, totaal geen crowd control in en rondom het stadion. Iedereen op een hoopje bij binnen- en buitengaan.
Exact wat het virus graag heeft, denk ik

Dat is op zich dan wel weer anekdotisch natuurlijk, want bij ons in Genk natuurlijk is het op dat vlak wel goed geregeld en heb ik op al die matchen nog niet te maken gehad met wachtrijen en wordt mijn ID-kaart ook altijd gecontroleerd door een van de tientallen extra externe securitymensen die zijn opgetrommeld.

Beetje hetzelfde verhaal dus als in de horeca eigenlijk. Daar zult ge ook zaken hebben waar alles piekfijn georganiseerd is en opgevolgd wordt door zowel uitbater als clienteel, terwijl ge evengoed cafés zult hebben waar corona totaal niet lijkt te bestaan. Soms heeft dat te maken met laksheid van de organisator/uitbater, soms gewoon ook omdat de situatie/infrastructuur niet overal hetzelfde is en het op de ene plaats dus al makkelijekr is om alles goed te laten verlopen.
 
nee, die geven een piek op 30 november aan.
Neen, piek hospitaalopnames op 30 november, tonen een piek van besmettingen een week eerder aan.
Tenzij jij cijfers hebt waaruit blijkt dat deze golf anders was qua lagging tijd besmetting->hospitalisatie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan