Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 03/12)

Status
Niet open voor verdere reacties.
"verplicht op bureau gaan werken" helemaal geen regel is, integendeel,
Er zijn helaas veel bedrijfsleiders die bij hoog en bij laag beweren dat thuiswerk absoluut geen optie is, en dat aanwezigheid op het bureel verplicht is... en vaak voor werk dat perfect thuis uitgevoerd kan worden. Bij mij is het omgekeerd (wij zitten allemaal voltijds thuis, verplicht, terwijl af en toe eens kunnen "sparren" met de collega's echt wel veel tijd zou kunnen besparen).
 
Er zijn helaas veel bedrijfsleiders die bij hoog en bij laag beweren dat thuiswerk absoluut geen optie is, en dat aanwezigheid op het bureel verplicht is... en vaak voor werk dat perfect thuis uitgevoerd kan worden. Bij mij is het omgekeerd (wij zitten allemaal voltijds thuis, verplicht, terwijl af en toe eens kunnen "sparren" met de collega's echt wel veel tijd zou kunnen besparen).
Daar ben ik me uiteraard volledig van bewust. Maar het niet opvolgen van een bepaalde maatregel, maakt een andere maatregel daarom nog niet onlogisch/zuur.
 
We nemen een lockdown om "een totale lockdown" te vermijden.

Je ziet het al aankomen. Enige verschil is dat de mensen in een lockdown mogen opstaan om te gaan werken en in een totale lockdown thuis moeten blijven, zelfs niet mogen gaan werken.
 
Het is ook gewoon zo dat men beter direct van het begin de harde hand had gehanteerd ipv halve maatregelen.
Na het laatste overleg comité kwam er ook enorm veel kritiek vanuit de ziekenhuizen omdat de druk niet snel genoeg weggehaald werd bij hen.

En die druk is nog steeds enorm hoog. Vergeet niet dat die mensen al bijna 2 jaar constant in overdrive werken en er op dit moment ook daar veel uitval is.

Goh maar er is al vanalles geprobeerd ook he. En op een bepaald moment werd dan de inschatting gemaakt: "we moeten geen dingen doen die niet echt een verschil maken" (zoals winkelsluitingen vorig jaar, toen FVDB nadien zei dat dat niet virologisch was maar eerder symbolisch) en als het lang duurt wil je dingen die vol te houden zijn. Dan moet je mensen ook iets toelaten. Ik begrijp dat het moeilijk balanceren is.

Ik ben wel voorstander van zo'n barometer (da's duidelijker) maar dat enkel op basis van besmettingen (die je het eerste ziet) is bij een afgezwakte variant dan weer niet echt ideaal. En een probleem bij een barometer is dat er dan ingrepen moeten afgesproken worden waarbij bepaalde sectoren altijd eerst moeten inbinden (zoals bv. het nachtleven, cultuur) en andere zelden. Men geraakt er moeilijk uit.

Wat die werkdruk betreft, ik hoor daar van mensen van in het veld (artensyndicaten bv.) dat er ook op een andere manier druk weggenomen kan worden. Ze zijn nu te veel belast met administratie bv. Zowel intensivisten als huisartsen.
 
We nemen een lockdown om "een totale lockdown" te vermijden.

Je ziet het al aankomen. Enige verschil is dat de mensen in een lockdown mogen opstaan om te gaan werken en in een totale lockdown thuis moeten blijven, zelfs niet mogen gaan werken.

Rousseau zegt geen ingrepen in privésfeer.
 
Als ze van in het begin sneller hadden ingegrepen dan hadden de cijfers allicht nooit zo hoog opgelopen, daar zit het hem. Niet in het al dan niet theoretisch sneller dalen van de cijfers.

En dan mogen ze van geluk spreken dat een deel van de bevolking zelf zijn gezond verstand heeft gebruikt (wat toen al bleek uit oa mobiliteitscijfers)
Dat was niet jouw argument toen.

Jij vroeg net na het comité van 3 december veel hardere maatregelen van de politici om de druk op de zorg te verminderen.
Terwijl nu blijkt dat de cijfers quasi niet sneller kunnen dalen dan ze nu doen.

Het zou dus geen extra nut gebracht hebben, enkel meer verplichte beperkingen (mensen die geen binnensport meer mogen doen, alle bijeenkomsten verboden, scholen onmiddellijk toe ...) met economische én mentale schade (waar jij vroeger zo op hamerde).

En toch blijf je erbij dat er toen strengere maatregelen nodig waren.

Ik vind dat vreemd.
 
We zullen anders strengere maatregelen nemen terwijl:

- zelfs de 2nd derivative van de ziekenhuisopnames negatief is
- totaal aantal ziekenhuisopnames minder dan de helft van de capaciteit gaat zijn volgende week
- het aantal besmettingen gewoonweg in elkaar aan het storten is (wat we trouwens niet meer als maatstaf gingen gebruiken!).
- we weten dat booster +75% omicron tegenhoudt (méér dan tegen delta na +5maand na vaccinatie!)
- we net gigantisch veel extra recente immuniteit verkregen hebben in de deltagolf
- de risicogroep 85%+ geboosterd werd en tegen volgende week 90%
- alles er blijft op wijzen dat omicron de ziekenhuizen nog minder belast
- er een lag time van een week is voor hospitalisaties, een week minder ver zitten qua omicron in vgl met andere landen, en we dus gerust kunnen afwachten.

Zijn we eigenlijk compleet zot en masochistisch geworden om als bevolking dringend om strengere maatregelen te vragen?
Dat is eigen aan de bevolking. Je hebt mensen die hoog van de toeren roepen en wijzen naar een bedreiging, en dan vraagt de bevolking inderdaad om "valse bescherming" en strenge maatregelen. Dat gebeurt opnieuw en opnieuw en opnieuw in de samenleving. Eerst waren het de joden, dan waren het de moslims en nu is het corona. Dat zit gewoon in onze natuur. En we leven absoluut in een angstmaatschappij.

Gisteren heeft hier iemand gezegd: in china doen de mensen niets om van dat beleid af te komen, maar ik betwijfel als we hier in een dictatuur leven of dat er dan nog mensen opstaan... Wellicht zouden we nooit door hebben dat we in een dictatuur leven omdat de media het toch wel als een democratie zal framen. Net zoals "een lockdown" ook geframed wordt.
 
Ah, toen was er dus ook een nieuw normaal? :unsure:

En je onderste zin is toch exact wat men nu ook doet met de maatregelen?
Klopt, maar hangt wat af van uw definitie van 'maatregelen'.
Ik ben voorstander van CST, mondmasker binnen indien cijfers dreigen te stijgen etc.
Deze beperken de vrijheid van gevaccineerden bijna niet maar zijn bewezen nuttig.

Schoolsluitingen, evenementen schrappen, winkelen per 1, horeca verplicht toe voor 1u, ben ik minder fan van.
 
De adviezen zijn (alweer) gelekt :woohoo: Hieronder hetgeen Facon heeft doorgestuurd naar de regering volgens het Nieuwsblad (dit is dus al de afgezwakte versie van wat het Gems voorstelde)

Telewerk:

1) maximaal 1 terugkomdag per week

2) volledig telewerk waar mogelijk

Evenementen: Volledig annuleren van binnen en buiten evenementen, cultuurwereld, binnensport en georganiseerde bijeenkomsten buiten de thuisomgeving. Er kan een uitzondering komen voor jongeren tot 17 jaar.

Horeca:

1) annulatie alcoholverkoop, eventueel vanaf bepaald uur.

2) avondsluitingen vanaf 20 uur

3) volledige sluitingen voorzien

Openbaar vervoer: capaciteitsreductie met 50 procent

Winkelen en contactberoepen:

1) alleen winkelen of in sommige gevallen +1 (met kind, oudere).

2) regels inzake densiteit

3) niet-essentiële winkels sluiten en niet-medische contactberoepen sluiten

Thuisomgeving: advies tot beperken van bezoek thuis met maximaal 2 à 3 huishoudens samen
 
  • Grrr
Waarderingen: asmo
De adviezen zijn (alweer) gelekt :woohoo: Hieronder hetgeen Facon heeft doorgestuurd naar de regering volgens het Nieuwsblad (dit is dus al de afgezwakte versie van wat het Gems voorstelde)

Telewerk:

1) maximaal 1 terugkomdag per week

2) volledig telewerk waar mogelijk

Evenementen: Volledig annuleren van binnen en buiten evenementen, cultuurwereld, binnensport en georganiseerde bijeenkomsten buiten de thuisomgeving. Er kan een uitzondering komen voor jongeren tot 17 jaar.

Horeca:

1) annulatie alcoholverkoop, eventueel vanaf bepaald uur.

2) avondsluitingen vanaf 20 uur

3) volledige sluitingen voorzien

Openbaar vervoer: capaciteitsreductie met 50 procent

Winkelen en contactberoepen:

1) alleen winkelen of in sommige gevallen +1 (met kind, oudere).

2) regels inzake densiteit

3) niet-essentiële winkels sluiten en niet-medische contactberoepen sluiten

Thuisomgeving: advies tot beperken van bezoek thuis met maximaal 2 à 3 huishoudens samen
Ik het vorige GEMS advies stond nog dat daar absoluut geen buitensporige besmettingen werden vastgesteld :D
 
Er is nooit een daling van besmettingen van meer dan 30-40% op weekbasis geweest, nergens ter wereld in de afgelopen pandemie.
Behalve:
27 april 2020 tot en met 5 mei 2020, 16 mei 2020 tot 5 juni 2020 (met onderbrekingen), 4 november 2020 tot 27 november 2020, 28 december 2020 tot 30 december 2020 (ok, feestdagen), 7 juni 2021 tot 24 juni 2021. Dus behalve een 64 dagen (enkel in België gekeken) heb je gelijk.
JanusDR zei:
En weet je wat zou gebeurd zijn met extra maatregelen? Aanhouden, want 'omicron is daar'.
je mag de haakjes weglaten.
JanusDR zei:
Is hier eigenlijk al iemand van de 'harde strenge maatregelen' groep van een maand geleden die gezegd heeft 'tiens, blijkbaar waren die zwakke maatregelen toch voldoende, de piek was inderdaad bereikt , ik had ongelijk'?
maatregelen zijn er niet enkel om pieken te hebben. De piek was er overigens:
- voor het aantal besmettingen: op 29 november (op weekbasis) met een piek dag/dag-7 op 28 november.
- voor de positiviteitsratio: op 5 december (15,32%) (ik bereken die iets anders dan Sciensano, maar conclusie zal ongeveer zelfde zijn)
- ICU bezetting: 13 december
- Ziekenhuisbezetting: 30 november
- ziekenhuisopnames: 30 november

De nieuwe maatregelen werden beslist op 26 november. Op die dag had je betrouwbare cijfers tot en met 23 november voor de besmettingen. Onmogelijk dat je toen wetenschappelijk kon weten dat de piek berekit was, je kon het wel inschatten, maar geen zekerheid.
 
Wat ik mis in de maatregelen zijn zaken die echt werken, zoals boosteren als maniakken.

Hoe kan het dat er geen oplossing gezocht werd voor vaccinatiecentra die een volle week zullen sluiten, terwijl het zogezegd alle hens aan dek zal zijn binnen 2 weken?
(en nee begin niet over vrijwilligers, Pallieterland is geen eiland waar plots geen vrijwilligers te vinden zouden zijn in vgl met andere steden/gemeenten).

 



Geen idee wat ik hiervan moet vinden. Aan de ene kant zou dat goed zijn om die werkelijk schabouwelijke vaccinatiepercentages wat op te krikken daar... aan de andere kant is het wel een fuck you van jewelste naar degene die wel gewoon hun maatschappelijke plicht hebben vervuld, terwijl ze ook liever de keuze hadden.
Hmm is er wel nog veel verschil met de praktijk?

In Brussel kan je op vele plaatsen zonder afspraak een vaccin krijgen. Op die site zie je welke vaccins er in elk centrum gebruikt worden. Dus kan je kiezen of je Pfizer of Moderna wilt. Eventueel kan je ook J&J kiezen.

Lijkt mij dus wat zever dat het gebrek aan keuze nog een belangrijke factor is om vaccinatie te weigeren. Het was vooral AZ dat de meeste mensen liever niet hadden door de negatieve berichtgeving maar dat wordt al lang niet meer gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
@JPV en @phate_13, aan welk soort maatregelen denken jullie dan nu? Je moet ondertussen toch een beetje een gedacht hebben daarover?

Want het is niet dat er niks is. We dragen overal mondmaskers, de scholen zijn dicht, de kampjes zijn afgelast, binnenspeeltuinen en andere hobbies van de kinderen zijn verboden, culturele events zwaar de rem op, events voor bedrijven zijn zeer streng gelimiteerd, mensen moeten telewerk doen (en gaan sowieso bij de feesten veel thuis zitten), de horeca is beperkt,...

Wat zou je nog willen zien?
Zoals Phate al zegt, ben ik niet per se voor extra maatregelen. Ik heb de cijfers van omikron-evolutie niet, dus kan dat niet goed inschatten. Anderen kunnen dat veel beter.

Ik ben er wél van overtuigd dat extra maatregelen MOGELIJKS nodig zijn. En dan helpt alles waar je contacten vermijdt. Bedrijven sluiten waar niet nodig (fysieke aanwezigheid tijdens kerst is vaak niet nodig), kerst en nieuwjaar alle horeca sluiten (mensen moeten thuis vieren, niet in overdrukke restaurants), vakantiehuizen zou ik ook durven sluiten.

Kampjes en hobbies van kinderen zijn trouwens niet verboden. Mijn zoon doet nog aan sport, idem voor dochter. Enkel haar academie is gesloten. Zoon ging nog aan een kampje meedoen, wss annuleren we dit wel.
 
Zoals Phate al zegt, ben ik niet per se voor extra maatregelen. Ik heb de cijfers van omikron-evolutie niet, dus kan dat niet goed inschatten. Anderen kunnen dat veel beter.

Ik ben er wél van overtuigd dat extra maatregelen MOGELIJKS nodig zijn. En dan helpt alles waar je contacten vermijdt. Bedrijven sluiten waar niet nodig (fysieke aanwezigheid tijdens kerst is vaak niet nodig), kerst en nieuwjaar alle horeca sluiten (mensen moeten thuis vieren, niet in overdrukke restaurants), vakantiehuizen zou ik ook durven sluiten.

Kampjes en hobbies van kinderen zijn trouwens niet verboden. Mijn zoon doet nog aan sport, idem voor dochter. Enkel haar academie is gesloten. Zoon ging nog aan een kampje meedoen, wss annuleren we dit wel.

Volgens mij zijn enkel sportkampen toegelaten, geen jeugdkampen.
En binnenactiviteiten voor kinderen zijn ook verboden op dit moment, enkel sport is toegelaten.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Wat is daar de logica achter? :unsure:
Minder volk opeengepropt in een minder goed verluchte ruimte? Het is één van de grote pijnpunten voor alle evenementen/shopping etc, namelijk dat je tijdens die activiteiten wel kan inzetten op verluchting, capaciteitsbeperking,.. maar na het evenement ga je 500man bijeen stampen op een bus. Het is iets wat al langer had gekund imo.
 
Dat was niet jouw argument toen.

Jij vroeg net na het comité van 3 december veel hardere maatregelen van de politici om de druk op de zorg te verminderen.
Terwijl nu blijkt dat de cijfers quasi niet sneller kunnen dalen dan ze nu doen.


Het zou dus geen extra nut gebracht hebben, enkel meer verplichte beperkingen (mensen die geen binnensport meer mogen doen, alle bijeenkomsten verboden, scholen onmiddellijk toe ...) met economische én mentale schade (waar jij vroeger zo op hamerde).

En toch blijf je erbij dat er toen strengere maatregelen nodig waren.

Ik vind dat vreemd.


Dat weerlegt toch helemaal niet wat ik zeg.
Als er toen veel strenger was opgetreden van het begin dan hadden er nu minder mensen in de ziekenhuizen gelegen. Dat zeg ik.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan