Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 03/12)

Status
Niet open voor verdere reacties.
We zullen anders strengere maatregelen nemen terwijl:

- zelfs de 2nd derivative van de ziekenhuisopnames negatief is
- totaal aantal ziekenhuisopnames minder dan de helft van de capaciteit gaat zijn volgende week
- het aantal besmettingen gewoonweg in elkaar aan het storten is (wat we trouwens niet meer als maatstaf gingen gebruiken!).
- we weten dat booster +75% omicron tegenhoudt (méér dan tegen delta +5maand na vaccinatie!)
- we net gigantisch veel extra recente immuniteit verkregen hebben in de deltagolf
- de risicogroep 85%+ geboosterd werd en tegen volgende week 90%
- alles er blijft op wijzen dat omicron de ziekenhuizen nog minder belast
- er een lag time van een week is voor hospitalisaties, we een week minder ver zitten qua omicron in vgl met andere landen, en we dus gerust kunnen afwachten.

Zijn we eigenlijk compleet zot en masochistisch geworden om als bevolking dringend om strengere maatregelen te vragen?
 
Laatst bewerkt:
Jij pleitte voor veel strengere maatregelen een maand geleden.
Dat zou desastreus geweest zijn voor economie en mentaal welzijn.
En waarom zou dat zo zijn? Indien er een maand geleden strengere maatregelen waren geweest, waren er nu wellicht al een hoop maatregelen terug afgelast. Je moet het niet zo schetsen alsof deze maatregelen dan gewoon zouden blijven, dat is een duidelijk vals gegeven. Ik denk dat je duidelijk heel wat feiten gemist hebt de afgelopen maand. Niet alleen in mijn sector, maar ook bv. berichten van de NMBS en heel wat andere grote bedrijven die diensten stillegden, productie verminderden, ... allen door het hoge aantal besmettingen en het uitvallen van werkkrachten.

Een eerder, strenger ingrijpen had dat effect gegarandeerd getemperd en had dus op heel veel vlakken een kleinere economische impact gehad.
Als dat dan een korter, streng ingrijpen was, vind ik het ook moeilijk in te zien hoe dat op mentaal vlak dan erger zou zijn geweest. Laat staan desastreus.

Ik hoop dat je gelijk hebt uiteindelijk qua omikron, daar niet van. Maar je hauttain gedrag hier de laatste tijd begint toch wat op mijn zenuwen te werken.
 
veel gelezen over het leven tijdens de oorlog?
Gigantisch veel.
En ik heb verschillende 'de standaard' exemplaren liggen van in 1942.
Het gaat daar meer over de voetbaluitslagen van afgelopen weekend en fait divers dan over de veldslagen.

Waarmee ik niet zeg dat het leven juist hetzelfde was, maar over het algemeen deden mensen verder met het leven. (Niet als jood...)
. de enige cijfers die 30-40% dalen per week zijn de besmettingscijfers in absolute termen en dat zal deels te wijten zijn aan veel minder
Neen dat is niet te wijten aan minder testen, dat is omdat minder mensen zich ziek voelen en laten testen.
De causaliteit is hier omgekeerd.
Het feit dat je daar geen argumentatie bij zet is ofwel dat het overduidelijk zou zijn en geen commentaar behoeft ofwel dat je gewoon geen argumentatie hebt.
12 uur per dag alle info opnemen van over de hele wereld. Samenvatting staat bij internationaal covid topic.

Moeten leven met het virus kan ook mét maatregelen.
Het maatregelen masochisme begint mij eigenlijk angst aan te jagen.
 
Wel, het blijkt nu dat China hier economisch zwakker gaat uitkomen door de voortdurende isolatie.

Bijkomend zitten ze nu met een knoert van een probleem want geen mrna vaccins en geen natuurlijke immuniteit, en nu omicron besmettelijkheid.
Dus wat moeten die nu doen? Eeuwig isoleren?
evergrande?
 
ik hoop echt wel dat ze oudejaar laten doorgaan, dat is nu nog echt wel het enige licht puntje dit jaar. kerst vier ik zowiezo niet graag, en als we het al vieren is het met max 5 man ofzo. ik zie al sinds deze zomer wekelijks meer dan 40 personen, en nog niemand die ziek is geweest. ik zou het zuur vinden moest ik mijn priveleven weer op slot moeten gooien, maar wel nog altijd verplicht zijn om te gaan werken op mijn bureau...
 
We zullen anders strengere maatregelen nemen terwijl:

(1)- zelfs de 2nd derivative van de ziekenhuisopnames negatief is
(1)- totaal aantal ziekenhuisopnames minder dan de helft van de capaciteit gaat zijn volgende week
(4)- het aantal besmettingen gewoonweg in elkaar aan het storten is (wat we trouwens niet meer als maatstaf gingen gebruiken!).
(2)- we weten dat booster +75% omicron tegenhoudt (méér dan tegen delta na +5maand na vaccinatie!)
(2)- we net gigantisch veel extra recente immuniteit verkregen hebben in de deltagolf
(3)- de risicogroep 85%+ geboosterd werd en tegen volgende week 90%
(2)- alles er blijft op wijzen dat omicron de ziekenhuizen nog minder belast
(5)- er een lag time van een week is voor hospitalisaties, een week minder ver zitten qua omicron in vgl met andere landen, en we dus gerust kunnen afwachten.

Zijn we eigenlijk compleet zot en masochistisch geworden om als bevolking dringend om strengere maatregelen te vragen?
(1) : niet relevant, gezien Omikron hierop nog geen invloed kan hebben. Iedereen is het er over eens dat extra maatregelen nutteloos zijn enkel naar Delta gerekend
(2) over de immuniteit, belasting ziekenhuizen etc zijn er nog geen eensluitende data.
(4) het aantal besmettitngen door Omikron stijgt in het buitenland véél harder dan bij de Delta variant daar. Dat in elkaar storten lijkt weinig relevant omda de Omikron eraan komt en dit in Engeland en Denemarken tot recordhoogtes leidt.
(5) exponentionaliteit says no. Lag time van een week is net een maskerend iets.
 
En waarom zou dat zo zijn? Indien er een maand geleden strengere maatregelen waren geweest, waren er nu wellicht al een hoop maatregelen terug afgelast.
Er is nooit een daling van besmettingen van meer dan 30-40% op weekbasis geweest, nergens ter wereld in de afgelopen pandemie.

We zitten nu aan die 30-40%.

En weet je wat zou gebeurd zijn met extra maatregelen? Aanhouden, want 'omicron is daar'.

Is hier eigenlijk al iemand van de 'harde strenge maatregelen' groep van een maand geleden die gezegd heeft 'tiens, blijkbaar waren die zwakke maatregelen toch voldoende, de piek was inderdaad bereikt , ik had ongelijk'?
En die schoolsluiting deze week? Complete schande.

Neen, integendeel. Weer extra maatregelen vragen.
Ik denk dat je duidelijk heel wat feiten gemist hebt de afgelopen maand. Niet alleen in mijn sector, maar ook bv. berichten van de NMBS en heel wat andere grote bedrijven die diensten stillegden, productie verminderden, ... allen door het hoge aantal besmettingen en het uitvallen van werkkrachten.
Het is inderdaad opvallend dat in overheidssectoren het quarantaine virus veel harder heeft toegeslaan dan bij AB inbev.
Ik vraag me echt af waarom :thinking:
Als dat dan een korter, streng ingrijpen was, vind ik het ook moeilijk in te zien hoe dat op mentaal vlak dan erger zou zijn geweest. Laat staan desastreus.
Omdat je nu nog quasi alles kan doen?
Reizen, op café tot 23u, mensen uitnodigen thuis, geen avondklok, ...
 
Laatst bewerkt:
veel gelezen over het leven tijdens de oorlog? Zelfs buiten de frontlinie was dat verre van "het normale leven". de enige cijfers die 30-40% dalen per week zijn de besmettingscijfers in absolute termen en dat zal deels te wijten zijn aan veel minder testen. Andere cijfers dalen écht niet 30-40% per week. Het feit dat je daar geen argumentatie bij zet is ofwel dat het overduidelijk zou zijn en geen commentaar behoeft ofwel dat je gewoon geen argumentatie hebt.
Volgens het Sciensano dashboard is het 7 dagelijks gemiddelde van ziekenhuisopnames met 30% gezakt :)
 
Er is nooit een daling van besmettingen van meer dan 30-40% op weekbasis geweest, nergens ter wereld in de afgelopen pandemie.

We zitten nu aan die 30-40%.

En weet je wat zou gebeurd zijn met extra maatregelen? Aanhouden, want 'omicron is daar'.
Nogmaals, je god-complex begint me echt de keel uit te hangen. Neen, dat weet je niet. Dat er bepaalde mensen zouden toe oproepen, natuurlijk. Er zijn altijd mensen die roepen. Jij voorop hier. Je bent steeds meer en meer de FVDB van beyondgaming aan het worden met je betuttelend toontje.
Is hier eigenlijk al iemand van de 'harde strenge maatregelen' groep van een maand geleden die gezegd heeft 'tiens, blijkbaar waren de maatregelen toch voldoende, de piek was inderdaad bereikt , ik had ongelijk?
Neen, integendeel. Weer extra maatregelen vragen.
Ik denk dat er maar een enkeling hier voor strengere maatregelen heb zien vragen. Het weeral in groepen gooien op het forum is ook wel echt afgezaagd. Laat me heel duidelijk zijn : Je hebt ongelijk. Er zijn hier heel weinig personen die voor extra maatregelen zijn.
Het is inderdaad opvallend dat in overheidssectoren het quarentaine virus veel harder heeft toegeslaan dan bij AB inbev.
Ik vraag me echt af waarom :thinking:
Ik werk niet bij de overheid. Alle artikels die voor de rest gepasseerd zijn, die ik gelezen heb, waren ook allemaal in de privé sector.
Omdat je nu nog quasi alles kan doen?
Reizen, op café tot 23u, mensen uitnodigen thuis, geen avondklok, ...
Wat is je punt? Ik zeg dat men dit allen veel eerder had kunnen invoeren, de huidige maatregelen zijn te laat ingevoerd. Dat is wat ik zeg. Fijn toch dat je nu nog zoveel kan doen?
 
Wel, goed dat je het vermeldt :)
In periodes van relatieve rust (geen actieve bombardementen/frontlinie) ging met gewoon terug voetballen en het normale leven leiden.
veel gelezen over het leven tijdens de oorlog? Zelfs buiten de frontlinie was dat verre van "het normale leven".
Gigantisch veel.
En ik heb verschillende 'de standaard' exemplaren liggen van in 1942.
Het gaat daar meer over de voetbaluitslagen van afgelopen weekend en fait divers dan over de veldslagen.

Waarmee ik niet zeg dat het leven juist hetzelfde was, maar over het algemeen deden mensen verder met het leven. (Niet als jood...)
Ah, toen was er dus ook een nieuw normaal? :unsure:

En je onderste zin is toch exact wat men nu ook doet met de maatregelen?
 
@JPV en @phate_13, aan welk soort maatregelen denken jullie dan nu? Je moet ondertussen toch een beetje een gedacht hebben daarover?

Want het is niet dat er niks is. We dragen overal mondmaskers, de scholen zijn dicht, de kampjes zijn afgelast, binnenspeeltuinen en andere hobbies van de kinderen zijn verboden, culturele events zwaar de rem op, events voor bedrijven zijn zeer streng gelimiteerd, mensen moeten telewerk doen (en gaan sowieso bij de feesten veel thuis zitten), de horeca is beperkt,...

Wat zou je nog willen zien?
 



Geen idee wat ik hiervan moet vinden. Aan de ene kant zou dat goed zijn om die werkelijk schabouwelijke vaccinatiepercentages wat op te krikken daar... aan de andere kant is het wel een fuck you van jewelste naar degene die wel gewoon hun maatschappelijke plicht hebben vervuld, terwijl ze ook liever de keuze hadden.
 
Tuurlijk, maar als bvb 10 personen (opnieuw: uit verschillende gezinnen) zwak positief testen, is de kans gigantisch groot dat de test uitgevoerd is in verkeerde omstandigheden, dus dat die test geen enkele waarde heeft.

Als je dan binnen test, met voldoende afstand én mondmasker voor wie niet bezig is met de test (en eventueel weer buiten gaat tot het resultaat van de test gekend is), kan je duidelijk het resultaat van de eerste test invalideren.

Denk dat het een nuttige waarschuwing is voor mensen die bvb in de auto een test bewaren of die van plan waren om buiten te aperitieven en daar een test uit te voeren. Wij testen ons altijd thuis, maar ik zou er niet aan gedacht hebben dat je in de koude testen ongeldige resultaten kan opleveren.

Op de bijsluiter van mijn zelftests staat dat de temperatuur het resultaat kan beïnvloeden.
En ik ken iemand in de zorgsector die heel in het begin zelftests had die ge in de koelkast moest bewaren, waar ook duidelijk opstond: eerst een uur op kamertemperatuur laten komen vooraleer ge de test doet.

Dus eigenlijk is het niks nieuws, maar idd sowieso een goed idee om het voor de feestdagen even in de pers te brengen.
 
Ik denk dat er maar een enkeling hier voor strengere maatregelen heb zien vragen.
Dat is gewoon negationisme.

Er waren hier pagina's de 1 achter de ander die commentaar hadden over de zwakke maatregelen, de 'politici die niet durven', en 'binnen een week is het weer overlegcomité want weinig harde maatregelen'.
Maar ik kan niet meer quoten want topic is afgesloten (het nadeel van 1 topic per overlegcomité...).
 
Dat is gewoon negationisme.

Er waren hier pagina's de 1 achter de ander die commentaar hadden over de zwakke maatregelen, de 'politici die niet durven', en 'binnen een week is het weer overlegcomité want weinig harde maatregelen'.
Maar ik kan niet meer quoten want topic is afgesloten (het nadeel van 1 topic per overlegcomité...).

Het is ook gewoon zo dat men beter direct van het begin de harde hand had gehanteerd ipv halve maatregelen.
Na het laatste overleg comité kwam er ook enorm veel kritiek vanuit de ziekenhuizen omdat de druk niet snel genoeg weggehaald werd bij hen.

En die druk is nog steeds enorm hoog. Vergeet niet dat die mensen al bijna 2 jaar constant in overdrive werken en er op dit moment ook daar veel uitval is.
 
@JPV en @phate_13, aan welk soort maatregelen denken jullie dan nu? Je moet ondertussen toch een beetje een gedacht hebben daarover?

Want het is niet dat er niks is. We dragen overal mondmaskers, de scholen zijn dicht, de kampjes zijn afgelast, binnenspeeltuinen en andere hobbies van de kinderen zijn verboden, culturele events zwaar de rem op, events voor bedrijven zijn zeer streng gelimiteerd, mensen moeten telewerk doen (en gaan sowieso bij de feesten veel thuis zitten), de horeca is beperkt,...

Wat zou je nog willen zien?
Waarom denk je dat ik pleit voor nog maatregelen?
Dat is gewoon negationisme.

Er waren hier pagina's de 1 achter de ander die commentaar hadden over de zwakke maatregelen, de 'politici die niet durven', en 'binnen een week is het weer overlegcomité want weinig harde maatregelen'.
Maar ik kan niet meer quoten want topic is afgesloten (het nadeel van 1 topic per overlegcomité...).
Is dat weer je godcomplex dat jij je ongelijk niet kunt toegeven als je nu naar vorige threads verwijst?
Jij bent degene die zegt dat er mensen zijn die beweren dat NU nog maatregelen moeten komen en verwijst dan direct naar VOOR dat er nog maatregelen genomen zijn? Spreekt zichzelf toch gewoon direct tegen? Er zijn sinds dat deze thread genomen is maatregelen genomen. Dat is, hoe het nu werkt, per definitie het punt van deze thread. Nieuwe maatregelen.
 
Het is ook gewoon zo dat men beter direct van het begin de harde hand had gehanteerd ipv halve maatregelen.
Na het laatste overleg comité kwam er ook enorm veel kritiek vanuit de ziekenhuizen omdat de druk niet snel genoeg weggehaald werd bij hen.

En die druk is nog steeds enorm hoog. Vergeet niet dat die mensen al bijna 2 jaar constant in overdrive werken en er op dit moment ook daar veel uitval is.
En zie.

Zelfs als achteraf blijkt dat het nemen van strengere maatregelen compleet mis ingeschat zou geweest zijn (cijfers kunnen gewoon niet sneller dalen dan ze nu doen), komt men hier alsnog zeggen 'dat er beter strengere maatregelen waren genomen'.

Je zal maar een politicus zijn die in zo'n klimaat beslissingen moet nemen.
 
ik hoop echt wel dat ze oudejaar laten doorgaan, dat is nu nog echt wel het enige licht puntje dit jaar. kerst vier ik zowiezo niet graag, en als we het al vieren is het met max 5 man ofzo. ik zie al sinds deze zomer wekelijks meer dan 40 personen, en nog niemand die ziek is geweest. ik zou het zuur vinden moest ik mijn priveleven weer op slot moeten gooien, maar wel nog altijd verplicht zijn om te gaan werken op mijn bureau...

Een beetje rare vergelijking natuurlijk aangezien "verplicht op bureau gaan werken" helemaal geen regel is, integendeel,

En ivm oudejaar: is dat iets dat doorgaans dan in grote getallen binnenshuis wordt gevierd (pré-corona dan)? Lijkt me eerder iets dat mensen ofwel buitenshuis vieren door uit te gaan (en daar dan idd heel wat mensen zien), ofwel op het gemakje met wat vrienden thuis.
Mij lijkt eerder Kerstmis het weekend te zijn waarin mensen (toch zeker pré-corona) veel mensen zien aangezien ge dan met grote familiefeesten zit, meerdere kanten van de familie die ge nog moet bezoeken, ... Heropening van het nachtleven gaat er met oudejaar sowieso niet komen, maar op privévlak zie ik ze (ondanks sommigen vrezen van wel) toch niet met een afdwingbare regel afkomen.
 
En zie.

Zelfs als achteraf blijkt dat het nemen van strengere maatregelen compleet mis ingeschat zou geweest zijn (cijfers kunnen gewoon niet sneller dalen dan ze nu doen), komt men hier alsnog zeggen 'dat er beter strengere maatregelen waren genomen'.

Je zal maar een politicus zijn die in zo'n klimaat beslissingen moet nemen.

Als ze van in het begin sneller hadden ingegrepen dan hadden de cijfers allicht nooit zo hoog opgelopen, daar zit het hem. Niet in het al dan niet theoretisch sneller dalen van de cijfers.

En dan mogen ze van geluk spreken dat een deel van de bevolking zelf zijn gezond verstand heeft gebruikt (wat toen al bleek uit oa mobiliteitscijfers)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan