Buitenlands voetbal 2023-2024 / Eredivisie / Ligue 1 / Bundesliga / Serie A / …

Lambert ‘Berke’ Vallé (62) is met 159 wedstrijden in 22 landen strafste voetbalsupporter: “Dat heeft me kleine auto gekost, maar nog nooit beklaagd”

Lambert ‘Berke’ Vallé (62) verdient een Gouden Schoen voor strafste voetbalsupporter van het jaar. De gepensioneerde Bocholtenaar woonde in 2023 liefst 159 (top)wedstrijden bij in 22 verschillende landen. Zijn drijfveer? Het verlies van twee vrienden, kort na elkaar. “Toen dacht ik: ‘niks meer uitstellen, Berke, nú doen waar je altijd van gedroomd hebt.’”

Gisteravond was hij in Nederland voor de bekerwedstrijd Almere City - Fortuna Sittard en vorig weekend woonde hij in Duitsland Borussia Mönchengladbach - VFB Stuttgart bij en in Engeland Coventry City - Leicester City. Het jaar is goed begonnen voor voetballiefhebber Berke Vallé. Al denkt hij niet dat 2024 op dat vlak even druk zal worden als het voorbije jaar. “In 2023 heb ik in 22 verschillende landen in totaal 159 wedstrijden gezien. In het stadion, welteverstaan. Eigenlijk zijn het er zelfs nog meer, maar ik houd mijn boekhouding bij in de Futbology-app en daar duid ik wedstrijden in provinciale reeksen niet aan.”

Naar Racing Genk ging Berke het vaakst. In 2023 zag hij de Belgische topclub 46 keer aan het werk. Maar daarnaast bezocht deze ‘Limburger, wereldburger’ tal van nieuwe stadions, 64 maar liefst. Tijdens zijn leven is hij nu in 276 voetbaltempels geweest in binnen- en buitenland. “De meest onvergetelijke trip was die naar Argentinië om er in Buenos Aires de derby der derby’s bij te wonen, Boca Juniors - River Plate”, vertelt Berke. “Ik ben altijd een grote Maradona-fan geweest en voor hij destijds naar Europa kwam, voetbalde hij voor Boca Juniors. Hun thuisgrond, La Bombonera, is één van de meest iconische voetbalstadions ter wereld. Het was al jaren een droom om daar eens een match te kunnen zien. En vorig jaar is het gelukt, dé derby dan nog. Dankzij een vriend van me die voetbalreizen organiseert. Ik mocht mee op prospectie, want dit jaar wil hij er met een dertigtal Belgische voetballiefhebbers naartoe. Ik kan het alleen maar aanraden: nooit heb ik zo’n helse sfeer voor, tijdens en na een wedstrijd meegemaakt. En ik heb toch al wat voetbalmatchkes gezien in mijn leven. (lacht)”

Nog een mooi cijfer: tijdens al die wedstrijden in 2023 zag Berke 449 doelpunten. “Bij clubs waar ik echt voor supporter, zijn de goals natuurlijk het belangrijkste. Maar ik kom op zoveel nieuwe plekken, in zoveel steden en stadions, en die beleving alleen al, is alles voor mij. stuur me niet gewoon op vakantie, een week ‘all in’ Mallorca. Het zegt me niets. Maar als RCD Mallorca een match speelt, dan koop ik een ticket en plak ik er een citytrip aan vast. Ik ben sinds twee jaar gepensioneerd, ben ongetrouwd en heb geen kinderen. Waarom zou ik het niét doen?”

Vroeger werkte Berke als arbeider, in zijn jonge jaren zelfs in ploegen: doordeweekse Europese verplaatsingen meemaken, zat er toen niet in. “Vlak na mijn brugpensioen heb ik een hartinfarct gehad en in diezelfde periode ben ik ook twee heel goede vrienden verloren. Het deed me beseffen dat ik op mijn leeftijd niet te veel meer moet uitstellen. En voor je het weet, ben je dan naar 159 matchen geweest in twaalf maanden. (lacht)”

Hoeveel dat alles samen gekost heeft? “Ongetwijfeld een flinke duit”, lacht hij. “Maar geloof me: ik heb het nog nooit uitgerekend. Ik heb heel mijn leven hard gewerkt, heb een premie gekregen toen de fabriek waar ik tot aan mijn brugpensioen werkte, moest sluiten én ik heb nooit zot gedaan. Als ik rap uit het hoofd reken, zal het gaan om een mooi, nieuw autootje. Maar al die ervaringen waren onbetaalbaar. Ik heb het me nog geen seconde beklaagd. Dit jaar zal het allicht wat minder worden, maar dan heb ik meer tijd om de duizenden foto’s die ik in 2023 heb gemaakt, te sorteren. Want dat is er, door altijd maar van huis weg te zijn, nog niet van gekomen.”
 
@Nrt Berke is living the dream :love2:.

Iemand gisteren de Copa del rey gezien? Witsel moet gewoon opgeroepen worden. Waarom zitten we te knoeien vanachter met Vertongen, Denayer, Theate etc, waar we keer op keer met de billen toegeknepen naar kijken tegen godbetert Azerbeidjzan, terwijl we iemand hebben die op dezelfde plaats speelt, maar dan 10x hoger niveau speelt als zijn concurrenten?
 
@Nrt Berke is living the dream :love2:.

Iemand gisteren de Copa del rey gezien? Witsel moet gewoon opgeroepen worden. Waarom zitten we te knoeien vanachter met Vertongen, Denayer, Theate etc, waar we keer op keer met de billen toegeknepen naar kijken tegen godbetert Azerbeidjzan, terwijl we iemand hebben die op dezelfde plaats speelt, maar dan 10x hoger niveau speelt als zijn concurrenten?
Omdat Witsel gestopt is bij de RD en in hij waarschijnlijk niet rendeert in een 4 mans defensie?

Daarnaast is Denayer al een eeuwigheid niet opgeroepen en is Vertonghen het probleem niet.
 
Enkel nuttig in een 3- of 5-mans verdediging. Ons grote probleem is daar de ruimte op het middenveld en vooral de zone vlak voor de verdediging. Met onze ploeg kan Witsel daar niets betekenen imo. Dat zijn veel opofferingen zodat Witsel wat kan stampen in de 16.
 
Casteels - Theate, Witsel, Faes - Carrasco, Onana, De Bruyne, Castagne - Doku, Lukaku, Bakayoko; dat zijn toch niet zo veel opofferingen? Tedesco roept toch geen echte linksback op, en in zijn huidige systeem is de connectie tussen verdediging en middenveld ook niet goed.

In zijn huidige vorm zou ik hem in elk geval wel oproepen, niet noodzakelijk als basisspeler, maar zeker als optie om achter de hand te hebben. Dan kan je indien nodig schakelen naar zo'n 3 (of 5) mans defensie.
 
Casteels - Theate, Witsel, Faes - Carrasco, Onana, De Bruyne, Castagne - Doku, Lukaku, Bakayoko; dat zijn toch niet zo veel opofferingen? Tedesco roept toch geen echte linksback op, en in zijn huidige systeem is de connectie tussen verdediging en middenveld ook niet goed.

In zijn huidige vorm zou ik hem in elk geval wel oproepen, niet noodzakelijk als basisspeler, maar zeker als optie om achter de hand te hebben. Dan kan je indien nodig schakelen naar zo'n 3 (of 5) mans defensie.
Ik denk niet dat Witsel uit zijn RD pensioen gaat komen om wat op de bank te gaan zitten vrees ik.

Ik blijf het ergens ook vreemd vinden, die roep naar oude rotten. Zo'n Witsel en Alderweireld werden eerst te oud en te traag bevonden en nu opeens willen velen ze er opnieuw bij. Met alle respect, maar ooit moet je doorgaan met de groep die je hebt en het kan zijn dat je inderdaad kwaliteit daarvoor moet inleveren.
 
Ik blijf het ergens ook vreemd vinden, die roep naar oude rotten. Zo'n Witsel en Alderweireld werden eerst te oud en te traag bevonden en nu opeens willen velen ze er opnieuw bij. Met alle respect, maar ooit moet je doorgaan met de groep die je hebt en het kan zijn dat je inderdaad kwaliteit daarvoor moet inleveren.
Dit.
Je gaat binnen 2 jaar sowieso verder moeten met de verdedigers die je nu hebt dus waarom gebruik je dit EK al niet om te leergeld te laten betalen en te werken aan automatismen? Hadden we nu een ervaren CV away geweest van een finale had ik hem er ook graag bij gehad maar er zitten nog wel gaten in de ploeg-opstelling-tactiek dus een Toby of Witsel gaan imo deze ploeg hoegenaamd niet zoveel bijbrengen dan nodig is om die extra stappen te zetten.
 
Casteels - Theate, Witsel, Faes - Carrasco, Onana, De Bruyne, Castagne - Doku, Lukaku, Bakayoko; dat zijn toch niet zo veel opofferingen? Tedesco roept toch geen echte linksback op, en in zijn huidige systeem is de connectie tussen verdediging en middenveld ook niet goed.

In zijn huidige vorm zou ik hem in elk geval wel oproepen, niet noodzakelijk als basisspeler, maar zeker als optie om achter de hand te hebben. Dan kan je indien nodig schakelen naar zo'n 3 (of 5) mans defensie.
Ik zie Onana gewoon verzuipen op dat middenveld, of KDB komt niet meer aan ballen toe omdat hij mee de ruimtes moet toelopen. Witsel is done, we hebben niet de spelers om hem te facilitere nen hij is ook niet goed genoeg om te faciliteren. Wij hebben een ijzersterk centraal middenveld nodig om de druk op de verdediging op te lossen. Door een middenvelder naar de verdediging te slepen gaan we een schietkraam krijgen met onze spelers.
 
Ik ben eigenlijk echt surprised dat verwende voetballers zich niet thuisvoelen in een regime zoals Saudia Arabia. Niemand had dit toch kunnen inbeelden
 
Terug
Bovenaan