Betaalbaar Wonen

Maar boomer jos zou nu ook meer verdienen. Als je zo'n zaken wil gaan vergelijken moet je ook alle factoren in rekening brengen om fair te vergelijken. Ik denk dat het inderdaad voor jongeren veel moeilijker is om een huis te kunnen kopen maar langs de andere kant is onze welvaart ook erg de lucht in geschoten. Vergeet niet dat mensen vroeger ook gans andere arbeidsuren hadden dan nu, de ganse maatschappij was verschillend (kinderen waar men de kleren van elkaar droeg, meubels die van ouders naar kinderen gingen, mensen die frankrijk of spanje gezien hadden waren halve wereldreizigers enz. ) . Je kan gewoon weg niet 1 op 1 gaan vergelijken.
Gert Verhulst heeft zo is ene ankedote gegeven over zijn grootmoeder. Die waren blijkbaar helemaal los aan het gaan toen de spaghetti kwam. ''Da komt wel van Italie hé!''
 
Gert Verhulst heeft zo is ene ankedote gegeven over zijn grootmoeder. Die waren blijkbaar helemaal los aan het gaan toen de spaghetti kwam. ''Da komt wel van Italie hé!''
Als ik verhalen of foto's van vroeger zie ben ik toch blij dat ik nu leef en niet vroeger. Het is nu niet alsof dat een veel betere tijd was hoewel je met 1 inkomen een huis kon verwerven.
 
Aanvullend aan wat @Sloan een beetje zegt.
Maar boomer Jos deed ook wel 3 dingen significant anders dan milennial Kenjianana:
  • Jos kocht een krot zonder moderne technieken.
  • Jos werkte 2-10j elk vrij moment met zijn eigen handen in zijn huis.
  • Jos ging 10j niet op vakantie, had ne brakke auto, en lette heel erg op zijn geld.

Puntje 1 verklaart ook deels de stijging van huisprijs ivm degene van lonen, wat dan ook weer (deels) gedreven is door wetgeving.
En Jos zijn kot voldoet nu aan geen enkele wet of standaard maar is wel vlot een veelvoud waard van wat hij eraan heeft besteed.

Uiteindelijk was opgroeien in de gouden jaren '60, toen de bomen tot in de hemel groeiden en de wetgeving nog jaren achter liep voor het financiële aspect niet slecht. Mijn oude buurman was postbode. Als je dat hoorde werkte die nog 6/7 voor lange tijd, toen elders 5/7 ingeburgerd was, met 2 postbedelingen per dag. De uren wachttijd daartussen werden in het café doorgebracht. Dan als hij trouwde kreeg elk (van de 10 ofzo) kinderen een stuk bouwgrond dat landbouwgrond was van de ouders (boeren), en met het loon van een postbode werd er zo een gezin onderhouden.

En zijn vrouw kwam dan uit een familie van 12 kinderen. Zotte tijden. Maar:
Als ik verhalen of foto's van vroeger zie ben ik toch blij dat ik nu leef en niet vroeger. Het is nu niet alsof dat een veel betere tijd was hoewel je met 1 inkomen een huis kon verwerven.
Dit toch, de wereld was ook gewoon klein. Eens naar de zee, dat was chique. Het buitenland was al voor het rijk volk. Op elke hoek van de straat een café, want wat was er anders als vrije tijd? De jaarlijkse kermis nog en we waren rond.

Ook heel wat zaken die we nu als normaal beschouwen zijn door die generatie ingevoerd. Voor hun eerste kind ging de buurvrouw die morgen nog met de trein werken, om in de namiddag met weeën te voet naar het moederhuis (van de nonnekes) te trekken om te bevallen. En tot daar haar leven als niet-huisvrouw.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Gewoon werken tot uw 70 jaar, met een stressy job die je niet meer aankan na uw 50ste.

Geen zorgen dus. Komt goed.
 
Gewoon werken tot uw 70 jaar, met een stressy job die je niet meer aankan na uw 50ste.

Geen zorgen dus. Komt goed.
Ja en vroeger kon je aan 60 op pesioen en viel je door aan 50 omdat men u had afgebeuld sinds uw 12 jaar. Dat waren nogal eens tijden he.
 
dat mensen vroeger ook gans andere arbeidsuren hadden dan nu, de ganse maatschappij was verschillend (kinderen waar men de kleren van elkaar droeg, meubels die van ouders naar kinderen gingen, mensen die frankrijk of spanje gezien hadden waren halve wereldreizigers enz. )
de grafiek begint in 1990 he, niet in 1930.
op reis naar Spanje was helemaal niet zo raar mee. de nonkel ging bvb al naar Thailand.
en de werkuren waren toen niet heel verschillend tov nu.
 
Ja en vroeger kon je aan 60 op pesioen en viel je door aan 50 omdat men u had afgebeuld sinds uw 12 jaar. Dat waren nogal eens tijden he.
Heel vroeger dan.

De babyboomgeneratie viel er heus niet door op hun 50ste.

Velen gingen zelfs op pensioen begin hun 50ste, om dan nog vele goede jaren tegemoet te gaan.

(En om het met de woorden te zeggen van ene die keukens maakt, een mens van in de 50.
Vroeger kreeg je een week tijd om een keuken te maken. Nu krijg je nog 1,5 dag voor juist dezelfde keuken.
Het is op korte tijd heel hectisch geworden.)
 
Laatst bewerkt:
Heel vroeger dan.

De babyboomgeneratie viel er heus niet door op hun 50ste.

Velen gingen zelfs op pensioen begin hun 50ste, om dan nog vele goede jaren tegemoet te gaan.
Zelf de boomergeneratie heeft gans andere arbeid geleverd dan nu. Fysieke arbeid was de norm, zakken van 50kg de standaard en werkweken van 6 dagen op 7. Maar boehoe, we zullen moeten werken tot 70 met onze o zo stressy job die we niet meer aankunnen op ons 50ste want we hebben zoveel aans ons hoofd, kijken welke wandeling we wanneer zullen doen en welke dag we verlof zullen nemen. Uw cynisch gejank hangt mijn kloten uit en hoewel ge pretendeert om veel meer down to earth te zijn dan de rest van de bevolking zijt ge een even grote zaag godganse dagen zagen en kritiek leveren terwijl we hier in het westen verdomme niks te klagen hebben. Hoog tijd dat mensen dat eens gaan beseffen.
 
de grafiek begint in 1990 he, niet in 1930.
op reis naar Spanje was helemaal niet zo raar mee. de nonkel ging bvb al naar Thailand.
en de werkuren waren toen niet heel verschillend tov nu.
Probeer eens om te leven zoals in 1990 en kom eens uw bevindingen posten. Wie gelooft dat we er in die 30 jaar niet op vooruit zijn gegaan dwaalt toch hoor.
 
Als je dat fair wil vergelijken moet je ook de kwaliteit en het comfort van de woningen mee in rekening brengen. Alle hedendaagse technieken en comfort hebben ook een kostprijs natuurlijk. Maar hey, een holle slogan met kritiek op hetgeen onze huidige welvaart gebracht heeft is natuurlijk veel gemakkelijker.
Dit zo hard, en dat is ook de voornaamste reden waarom gemiddelde woningprijs over de jaren heen vergelijken zinloos is.

Daar bovenop is die grafiek ook gewoon fout, of missen we een pak informatie. Neem de "reële lonen" waar geen verdere info over gegeven word. Volgens die grafiek zou er maar een stijging zijn van ~5% tussen 2000 en 2020 (al is het natuurlijk moeilijk af te leiden van zo een schaal, is 100px tussen 100% & 150%. 2000 zit ~38 pixels boven de as dus 119% van het loon uit 1990, 2020 zit ~50px boven da as dus 125% van het loon van 1990).
Als we er dan de cijfers van statbel bijnemen, is het gemiddeld bruto maandloon tussen 2000 & 2020 gestegen met 67%...
he1XjoM.png
 
Wat voor belachelijke argumenten staan hier nu de laatste uren weer als er terecht wordt opgemerkt dat huizen onbetaalbaar worden voor de lagere/midden klasses? Alsof iedereen die tegenwoordig geen huis kan kopen (tien)duizenden euro's verspild aan luxewagens, vakanties en andere "prestige" items. Alsof iedereen die tegenwoordig geen huis kan kopen dat niet kan om dat men een villa wenst voor de prijs van een studiootje? Alsof "vroeger" mensen niet op reis gingen, geen deftige huizen wilden en 4 uur elke avond in hun woonst werkten om electriciteit, waterleiding en riolering te leggen. Wat een compleet over the top belachelijke argumenten weer.

De geposte grafiek is van 1990 tot vandaag. Waarom doen mensen alsof we 1950 met 2024 aan het vergelijken zijn?
Huisprijzen aan 250% naar boven, salarissen aan 25%. JAMAJA KOPPELS VANDAAG WILLEN TEVEEL EN WILLEN GEEN 2 JAAR ZONDER VAKANTIE. Is dat nu echt zoveel moeite om effe op een normale manier te redeneren ipv de belachelijkste uitersten uit de kast te halen om iets onderuit te halen? Oh nee, 1 iemand heeft als alleenstaande een eigen huis gekocht en zelf opgeknapt ook. ZIEDE WEL DAT HET MOGELIJK IS EN DAT IEDEREEN DAT KAN. Mannekes.
Allez, 2 jaar zonder vakantie en ge hebt als koppel 5.000 euro uitgespaard. En nu?

Atletenstraat 87, Antwerpen. Rijtjeshuis met 2 verdiepingen, 150m2. In 1996 hebben mijn ouders (arbeider en kassierster, 5 kinderen) dat gekocht voor 3 miljoen befferkes, ofte 75.000 euro. En dat had reeds een dak zonder lekken, riolering, stromend water, gasaansluiting, verwarming en electriciteit. Straffe dingen zeg.

Staat vandaag de dag te koop voor 310.000 euro. Ja, uiteraard ziet het er beter en moderner uit. Het heeft dubbele glazen tegenwoordig! Maar toch, op 30 jaar tijd 400% in waarde gestegen.

Dat verschil in prijs heeft toch geen hol meer te maken met wat mensen al dan niet wensen op te offeren voor een woonst...
 
Staat vandaag de dag te koop voor 310.000 euro. Ja, uiteraard ziet het er beter en moderner uit. Het heeft dubbele glazen tegenwoordig! Maar toch, op 30 jaar tijd 400% in waarde gestegen.
75000 EUR in 1996 is gecorrigeerd voor inflatie nu 138500 EUR, als de eerste de beste inflatiecalculator die ik vond juist is. Dan zit je aan iets meer dan 100% stijging.

Als het dan over Antwerpen gaat vind ik dat eigenlijk nog betaalbaar, al ken ik de buurt niet. Want volgens mij zijn onze steden vergeleken met vele landen goedkoop, en gaan we op dat vlak in de toekomst nog schrikken.

Het lijkt allemaal nogal anekdotisch wat je hier hoort, maar feit blijft wel dat het gemiddeld comfort omhoog is gegaan. Het is moeilijker dan vroeger natuurlijk, maar ik denk dat het ook soms wordt overdreven hoe moeilijk.
 
Zelf de boomergeneratie heeft gans andere arbeid geleverd dan nu. Fysieke arbeid was de norm, zakken van 50kg de standaard en werkweken van 6 dagen op 7. Maar boehoe, we zullen moeten werken tot 70 met onze o zo stressy job die we niet meer aankunnen op ons 50ste want we hebben zoveel aans ons hoofd, kijken welke wandeling we wanneer zullen doen en welke dag we verlof zullen nemen. Uw cynisch gejank hangt mijn kloten uit en hoewel ge pretendeert om veel meer down to earth te zijn dan de rest van de bevolking zijt ge een even grote zaag godganse dagen zagen en kritiek leveren terwijl we hier in het westen verdomme niks te klagen hebben. Hoog tijd dat mensen dat eens gaan beseffen.
Was nog steeds van voor de boomertijd hoor.
De meeste boomers hebben de verplichte 6dagen werkweek niet meegemaakt.
De ouders van de boomers hebben die lange werkweken meegemaakt.
Bestaal al 50-60 jaar of zo niet meer.

Het klopt dat het voorheen meer om fysieke arbeid draaide.

Fysiek zwaarder, vroeger op pensioen en al bij al oud worden.
Maar de laatste >= 40 jaar draait veel ook al om serieuze automatisatie.
Veel arbeiders die een geautomatiseerde job in het fabriek hadden, diezelfde job bleven doen tot het pensioen, daar eigenlijk best goed voor betaald werden, daar een gezin, auto en huis mee konden onderhouden, en vrij vroeg op pensioen gingen.
Alles ook eenvoudiger gewoon, eenvoud en toch goed leven, is ook een zekere luxe.
Of nu meer het fenomeen burn-out, steeds meer druk op de schouders, levenslang studeren, altijd maar flexibel moeten zijn, en langer moeten werken. (En nu staat men te zwieren met flexijobs.)
De tang komt er overal gewoon meer op te staan. Het wordt velen te veel. (Ongeacht, de betere TV's nu met een teveel aan series, de meer luxueuze reizen, die vaak maar een escape zijn van de realiteit.)

--
(Je merkt dat zelfs een auto voor velen er stilaan uitglipt.
Haal het merk Dacia weg, en velen zouden een probleem hebben.)

Er is een korte golf van hoge welvaart geweest, en er komt wel degelijk een dip aan.
Het zal gewoon steeds meer presteren zijn voor minder.
Daartussen zullen evoluties uiteraard niet stilstaan, die ook wel meedragen tot het welvaartsniveau.
Maar elders zullen we ferm inboeten.

--
Uitaard heb je ook winnaars binnen dit systeem.
Diegenen die goed kunnen erven later van een boomer met gronden en vastgoed, die zijn binnen.
Die echt alles van 0 moeten opbouwen. Wordt toch moeilijk.
 
Laatst bewerkt:
Wat voor belachelijke argumenten staan hier nu de laatste uren weer als er terecht wordt opgemerkt dat huizen onbetaalbaar worden voor de lagere/midden klasses? Alsof iedereen die tegenwoordig geen huis kan kopen (tien)duizenden euro's verspild aan luxewagens, vakanties en andere "prestige" items. Alsof iedereen die tegenwoordig geen huis kan kopen dat niet kan om dat men een villa wenst voor de prijs van een studiootje? Alsof "vroeger" mensen niet op reis gingen, geen deftige huizen wilden en 4 uur elke avond in hun woonst werkten om electriciteit, waterleiding en riolering te leggen. Wat een compleet over the top belachelijke argumenten weer.

De geposte grafiek is van 1990 tot vandaag. Waarom doen mensen alsof we 1950 met 2024 aan het vergelijken zijn?
Huisprijzen aan 250% naar boven, salarissen aan 25%. JAMAJA KOPPELS VANDAAG WILLEN TEVEEL EN WILLEN GEEN 2 JAAR ZONDER VAKANTIE. Is dat nu echt zoveel moeite om effe op een normale manier te redeneren ipv de belachelijkste uitersten uit de kast te halen om iets onderuit te halen? Oh nee, 1 iemand heeft als alleenstaande een eigen huis gekocht en zelf opgeknapt ook. ZIEDE WEL DAT HET MOGELIJK IS EN DAT IEDEREEN DAT KAN. Mannekes.
Allez, 2 jaar zonder vakantie en ge hebt als koppel 5.000 euro uitgespaard. En nu?

Atletenstraat 87, Antwerpen. Rijtjeshuis met 2 verdiepingen, 150m2. In 1996 hebben mijn ouders (arbeider en kassierster, 5 kinderen) dat gekocht voor 3 miljoen befferkes, ofte 75.000 euro. En dat had reeds een dak zonder lekken, riolering, stromend water, gasaansluiting, verwarming en electriciteit. Straffe dingen zeg.

Staat vandaag de dag te koop voor 310.000 euro. Ja, uiteraard ziet het er beter en moderner uit. Het heeft dubbele glazen tegenwoordig! Maar toch, op 30 jaar tijd 400% in waarde gestegen.

Dat verschil in prijs heeft toch geen hol meer te maken met wat mensen al dan niet wensen op te offeren voor een woonst...
Mensen gingen wel op reis maar bvb een vliegvakantie voor een twintiger was iets dat je bijna niet zag. Vakanties waren voor de meeste mensen altijd met de auto en binnen Europa. Da's één van de plaatsen waar je echt wel onze gestegen welvaart ziet. Dat was trouwens niet om te zeggen dat ze daardoor huizen konden kopen denk ik, enkel dat je de welvaart van een generatie niet kan afmeten aan 1 datapunt en dan al de rest negeren. Huizen zijn zowat het enige dat minder betaalbaar geworden is tegenover vroeger en zelfs daar zijn er nog heel wat nuances bij te plaatsen omdat de huizen waar we nu in wonen niet dezelfde zijn als de huizen waren we 30 jaar geleden in woonden.
 
75000 EUR in 1996 is gecorrigeerd voor inflatie nu 138500 EUR, als de eerste de beste inflatiecalculator die ik vond juist is. Dan zit je aan iets meer dan 100% stijging.

Als het dan over Antwerpen gaat vind ik dat eigenlijk nog betaalbaar, al ken ik de buurt niet. Want volgens mij zijn onze steden vergeleken met vele landen goedkoop, en gaan we op dat vlak in de toekomst nog schrikken.

Het lijkt allemaal nogal anekdotisch wat je hier hoort, maar feit blijft wel dat het gemiddeld comfort omhoog is gegaan. Het is moeilijker dan vroeger natuurlijk, maar ik denk dat het ook soms wordt overdreven hoe moeilijk.

Ik betwijfel of tegenwoordig nog veel arbeidersgezinnen met 5 kinderen een woonst van 310.000 euro kunnen kopen, en dat was eigenlijk een beetje mijn punt om te onderstrepen dat de prijzen niet-lineair gestegen zijn en dat het weinig tot niets te maken heeft met "wat de mensen ervoor over hebben". Want dat was hier wel een beetje de leidraaid de laatste pagina. Tegenwoordig is men te veeleisend en kan men zijn uitgavepatroon niet beheersen en wil men teveel luxe. Dat zijn, afgaande op het discours hier, zowat de enige redenen dat mensen geen woonst kunnen betalen. Dat de prijzen veel harder gestegen zijn dan de lonen, is blijbkaar niet van toepassing in de discussie.

Het Kiel is overigens een vrij povere buurt in Antwerpen om te wonen. Een Borgerhout light, en dat dan enkel maar omdat het stadion van Beerschot daar gelegen is. Wat dan ook weer een negatieve impact heeft omwille van verkeer, en elke twee weken enkele duizenden zatte voetbalsupporters die in uw voortuin staan te pissen.

Mensen gingen wel op reis maar bvb een vliegvakantie voor een twintiger was iets dat je bijna niet zag. Vakanties waren voor de meeste mensen altijd met de auto en binnen Europa. Da's één van de plaatsen waar je echt wel onze gestegen welvaart ziet. Dat was trouwens niet om te zeggen dat ze daardoor huizen konden kopen denk ik, enkel dat je de welvaart van een generatie niet kan afmeten aan 1 datapunt en dan al de rest negeren. Huizen zijn zowat het enige dat minder betaalbaar geworden is tegenover vroeger en zelfs daar zijn er nog heel wat nuances bij te plaatsen omdat de huizen waar we nu in wonen niet dezelfde zijn als de huizen waren we 30 jaar geleden in woonden.

Nochtans verscheidene kinderen die na de vakanties terugkwamen met verhalen over hun vakanties op de Dominikaanse en op Tenerife. Maar dat zijn misschien uitzonderingen geweest, ik ging overigens naar een vooral bruine school op't Kiel.
Dat we nu allemaal meer met het vliegtuig op reis gaan, is niet omwille dat we rijker en luxueuzer zijn. Wel omdat dat het goedkoopste is. Net zoals met de auto vroeger goedkoper was, omdat vliegtuigtickets nog niet kapot gesubsidieerd werden destijds en de naft ook veel goedkoper (en dan bedoel ik niet tov huidige prijs, maar %-ueel tov inkomen) was dan nu. Vakanties zijn overigens toch nog altijd vooral binnen Europa? Zeker voor de mensen met kinderen.
 
evolutiereelelonenivmverschillendewoningen-png.png


Het vet is van de soep, jung. Capitalism has won. :alien:

Die figuur is ook gewoon liegen om te liegen volgens mij

1) dat zijn nominale huizenprijzen en reële lonen. Waarom reële lonen en niet nominale...
2) zet er eens evolutie gezinsinkomen bij. Iets zegt me dat er meer tweeverdieners zijn...
3) mompelt iets over lenen aan 10%
4) Als het zo goed was vroeger, ga in een semi krot wonen, werk met 1 iemand per gezin en ga nooit op reis. Ik ben in mijn leven 1x met de vlieger op reis gegaan met het gezin. 1x. Wij gingen ofwel met de trein skien of met de auto naar frankrijk op reis. 1x per jaar, soms 0x. En links en rechts een zomerkamp. Geen "in de paasvakantie continentale vlucht en in de zomer transatlantisch" of weet ik veel welke onzin ik op het werk allemaal hoor van wappies "die niet rondkomen" maar wel 10k per maand harken.
5) en belangrijkste. Wat moet er gebeuren? We zitten niet in een investeerders of speculatie markt. Het is niet dat in zwevegem of lier of poelkappele of heule de russen met oliedollars komen investeren. Neen, het zijn de jonge gezinnen die kopen of bouwen en 4slpk zetten op hun 25. Dat zijn keuzes dienje maakt en waarvoor je betaalt. Alsof de verkopers de prijs bepalen in de vastgoedmarkt ...
 
Laatst bewerkt:
75000 EUR in 1996 is gecorrigeerd voor inflatie nu 138500 EUR, als de eerste de beste inflatiecalculator die ik vond juist is. Dan zit je aan iets meer dan 100% stijging.

Als het dan over Antwerpen gaat vind ik dat eigenlijk nog betaalbaar, al ken ik de buurt niet. Want volgens mij zijn onze steden vergeleken met vele landen goedkoop, en gaan we op dat vlak in de toekomst nog schrikken.

Het lijkt allemaal nogal anekdotisch wat je hier hoort, maar feit blijft wel dat het gemiddeld comfort omhoog is gegaan. Het is moeilijker dan vroeger natuurlijk, maar ik denk dat het ook soms wordt overdreven hoe moeilijk.
Vooral dit. Ik denk er toch nogal veel geklaag is om te klagen terwijl we mijn inziens op gebied van woningen toch bij de betere landen zijn. Als je dan de taferelen in Nederland bekijkt. Men vergelijkt ook gewoon de woningprijzen terwijl je in mijn ogen de totale woningkost moet meerekenen. Als je dan hoort dat mensen vroeger moesten sparen om in de winter hun brandstof om hun woning te kunnen verwarmen te bekostigen lijkt het me niet dat het nu zoveel slechter is. Woningen zijn inderdaad erg duur en het grootste probleem is dat je dit moet bekostigen bij de start van uw volwassen leven, op het moment dat uw inkomen op zijn laagst is en je de hoogste extra kosten hebt en dat kan in mijn ogen ook wel gecounterd worden moest de overheid eens eerlijker belasten (minder lasten op arbeid, meer op vermogen). Dan kan je gemakkelijker die investering doen (want weinig vermogen) maar krijg je in uw later leven wel die hogere belasting (want je hebt een huis als vermogen). En dan zal er ook wel weer geklaagd worden dat men je belast op die noeste arbeid die je verwezenlijkt hebt doordat je dat huis afbetaald hebt.
 
Ik betwijfel of tegenwoordig nog veel arbeidersgezinnen met 5 kinderen een woonst van 310.000 euro kunnen kopen,

Pretty sure dat dat kan. Ja, je gaat ze moeten stapelen en geen 6slpk hebben. Maar moet dat?

Mijn pa heeft nu 4-5k netto pensioen (hoge pief geweest in leger) en mijn ma heeft heel haar leven in inderwijs gewerkt. Wij waren met 3 kinderen en hadden 2 slaapkamers voor de kinderen. AR-MOE-DE

en dat was eigenlijk een beetje mijn punt om te onderstrepen dat de prijzen niet-lineair gestegen zijn en dat het weinig tot niets te maken heeft met "wat de mensen ervoor over hebben". Want dat was hier wel een beetje de leidraaid de laatste pagina. Tegenwoordig is men te veeleisend en kan men zijn uitgavepatroon niet beheersen en wil men teveel luxe. Dat zijn, afgaande op het discours hier, zowat de enige redenen dat mensen geen woonst kunnen betalen. Dat de prijzen veel harder gestegen zijn dan de lonen, is blijbkaar niet van toepassing in de discussie.

Het Kiel is overigens een vrij povere buurt in Antwerpen om te wonen. Een Borgerhout light, en dat dan enkel maar omdat het stadion van Beerschot daar gelegen is. Wat dan ook weer een negatieve impact heeft omwille van verkeer, en elke twee weken enkele duizenden zatte voetbalsupporters die in uw voortuin staan te pissen.



Nochtans verscheidene kinderen die na de vakanties terugkwamen met verhalen over hun vakanties op de Dominikaanse en op Tenerife. Maar dat zijn misschien uitzonderingen geweest, ik ging overigens naar een vooral bruine school op't Kiel.

Ik had niemand in klas, behalve de snob, die dat deed.

Dat we nu allemaal meer met het vliegtuig op reis gaan, is niet omwille dat we rijker en luxueuzer zijn. Wel omdat dat het goedkoopste is. Net zoals met de auto vroeger goedkoper was, omdat vliegtuigtickets nog niet kapot gesubsidieerd werden destijds en de naft ook veel goedkoper (en dan bedoel ik niet tov huidige prijs, maar %-ueel tov inkomen) was dan nu. Vakanties zijn overigens toch nog altijd vooral binnen Europa? Zeker voor de mensen met kinderen.

Pretty sure dat een 2w verblijf met gezin met 3 kinderen in tenerife of dominicaanse vroeger schijte duur was en nog altijd schijte duur is. Misschien nu nog duurder dan vroeger aangezien die "apenlanden" er meer op vooruit gegaan zijn dan ons en het dus relatief duurder is voor een westerling. Ik ben nog naar kroatie op reis geweest met mijn eerste lief. Ik was nog aan het studeren en werkte 1mnd per jaar in de zomer. En dat was een "meh, kost niks" reis en dat was 10d all in met vliegtuig. Nu 20y later is dat een pak duurder.

Ik zie al mijn jonge neven en nichten 2 3 4 5x per jaar heel de wereld doorvliegen. Citytrips naar new York en weet ik veel wat. "Je bent maar 1x jong". Om de zoveel tijd sabbaticals. 6 7 8y studeren. Vanaf dag 1 maar 4/5 werken want work/life balance (dat wordt lachen eens er kinders zijn). Gevolgd door gemekker dat ze geen huis kunnen kopen...

Beetje serieus blijven. Realiteit is dat starterswoningen voor 250k 300k relatief gemakkelijk te vinden zijn buiten grootsteden. Als koppel dat fulltime werkt, heb je 3500 4000 netto per maand. Zelfs zonder familiale sponsoring is dat vlot haalbaar. Als je natuurlijk 200m2 op 1000m2 grond wilt op je 25, tjah.
 
Laatst bewerkt:
Ik betwijfel of tegenwoordig nog veel arbeidersgezinnen met 5 kinderen een woonst van 310.000 euro kunnen kopen, en dat was eigenlijk een beetje mijn punt om te onderstrepen dat de prijzen niet-lineair gestegen zijn en dat het weinig tot niets te maken heeft met "wat de mensen ervoor over hebben". Want dat was hier wel een beetje de leidraaid de laatste pagina. Tegenwoordig is men te veeleisend en kan men zijn uitgavepatroon niet beheersen en wil men teveel luxe. Dat zijn, afgaande op het discours hier, zowat de enige redenen dat mensen geen woonst kunnen betalen. Dat de prijzen veel harder gestegen zijn dan de lonen, is blijbkaar niet van toepassing in de discussie.
Maar twee arbeiders met 5 kinderen is nu ook niet de norm natuurlijk. Het is cru gezegd maar het is geen grondrecht om een huis te bezitten. Ik vrees dat wie het vroeger net kon, nu gezien is.

Is dit niet gewoon de markt? Hopen gezinnen met twee inkomens die zotte leningen afsluiten om huizen te kopen, meestal nog met een zak geld van de ouders. Als genoeg mensen dat kunnen dan vallen anderen uit de boot natuurlijk. En zeker tijdens COVID zag je mensen de gekste bedragen uitgeven, met exploderende prijzen als gevolg.

En bijkomend, huizen zonder de minste isolatie, geen CV, ... die zijn er nu min of meer uit. Dus die goedkoopste opties zijn er niet meer.
 
Terug
Bovenaan