Rioleringsaansluiting via Fluvius voor nieuwbouw

chomo

Active member
Ga de vraag hier ook even stellen aangezien ik maar geen juist antwoord krijg.

Een vraag ivm. rioleringsaansluiting via Fluvius. Situatie is als volgt : Nieuwbouw (sloop en heropbouw 6%), we wonen in de woning sinds september. Enkele maanden geleden lieten we de keuring voor riolering uitvoeren, alles was in orde echter kan het dossier niet afgesloten worden zonder EAN-code (van de riolering), dit moesten we aanvragen bij Fluvius. Na meer dan 2 maand heen en weer gemail/gebel etc... zijn ze tot de conlusie gekomen dat wij eerst een offerte moeten goedkeuren voor indienstname riolering en dit twv. +/- 900 euro. Op zich vind ik dit wat bizar aangezien er niemand moet langskomen, alles werd aangesloten door aannemer op het bestaande systeem. In het document dat online beschikbaar is voor nieuwe aansluitingen staat ook het volgende ' Hergebruik aansluiting Voor zover de klant de aansluiting terug vindt, kan deze kosteloos hergebruikt worden. Zoniet is opsporing nodig: Hergebruik aansluiting (inclusief opsporen) Zie hoger, onder "Ingebruikname/nieuwe standaardaansluiting"
Gisteren belden ze ons dan eindelijk eens op en beweerden ze dat wij die aansluitingskost toch moeten betalen (ongeacht wat hierboven staat) omdat op ons adres niets terug te vinden is van eerdere betaling van aansluiting. Deze uitleg lijkt ons bijzonder vreemd aangezien dat hier vroeger een woning stond, aangesloten op de riolering...
Wij voelen ons een beetje gegijzeld, we zitten vast en kunnen niet verder zonder die EAN-code. Zijn er hier mensen met ervaring die kunnen beamen dat het correct is dat wij die nieuwe aansluiting moeten betalen gezien de situatie & de info hierboven?

Alvast bedankt voor constructieve reacties.
 
Wij hebben geen sloop & heropbouw maar wel een totaalrenovatie waarbij de riolering ook aangepakt wordt.
Bezoek gehad van Fluvius (ook voor elektriciteit) maar die vertelde dat de bestaande rioleringsaansluiting kan gebruikt worden zonder extra kosten omdat die aansluiting er gewoon al lag. Wel moet onze aannemer deze opsplitsen tot net voor de aansluiting (is geen gescheiden systeem in de straat).

Dus het zinnetje "Hergebruik aansluiting Voor zover de klant de aansluiting terug vindt, kan deze kosteloos hergebruikt worden" is bij ons wel van toepassing. Vind het precies ook wel een raar verhaal dat je eerst zou moeten betalen...
Bij ons is er zelfs niet gesproken over een "voorgaande betaling" of whatever. Ze konden wel zien in hun systeem dat wij een aansluiting hadden, en dat ontbreekt precies bij jou dan?
 
Vreemd, wij hadden net het omgekeerde. Fluvius wou niet langs komen om ons aan te sluiten omdat we zogezegd een aansluiting hadden, terwijl dat niet zo was. Ik heb dan een greppel moeten graven van 1 meter diep over heel de breedte van mijn perceel om dat te bewijzen.

Ik zou eens informeren bij de gemeente. Bij ons is iemand van de gemeente langs geweest om te bevestigen dat wij geen aansluiting hadden.
 
Ik heb het ook es met hen aan de stok gehad, was wel voor een gasaansluiting maar principe was hetzelfde: men wou niet toepassen wat er in hun documentatie stond. Toen vertelde me uiteindelijk iemand dat je bij hen altijd recht heb op een gratis verkennend plaatsbezoek. Ze gebeld, daarnaar gevraagd en toen hebben ze iemand opgestuurd. Die mens gaf mij meteen gelijk en het was meteen in orde.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan