6% btw nieuwbouw bij afbraak en heropbouw en federale woonbonus

Maar bij het aangaan wel? Dus als je één dag later trouwt zou er ook geen probleem zijn dan bij wijze van spreken? Ook wat vreemd, niet?

Nuja, men moet ergens een grens trekken, daar niet van. Maar toch wat absurd he?
Inderdaad. Er is natuurlijk wel een algemene antimisbruikbepaling, dus het lijkt mij best om niet letterlijk de dag erna te trouwen of te gaan wettelijk samenwonen maar even te wachten. Maar je hoeft dus zeker geen 5 jaar te wachten.
 
Inderdaad. Er is natuurlijk wel een algemene antimisbruikbepaling, dus het lijkt mij best om niet letterlijk de dag erna te trouwen of te gaan wettelijk samenwonen maar even te wachten. Maar je hoeft dus zeker geen 5 jaar te wachten.
Dus dit zou willen zeggen dat mijn partner dit initieel alleen koopt, maar dat wij dit bijvoorbeeld 2 jaar later in de gemeenschap kunnen brengen via een huwelijk en dat dit dan nog steeds onder de 6% regeling valt?
 
Met het risico dat je daarna je BTW nog moet ophoesten :). Je wordt als geheel beschouwd.
Niet volgens de circulaire;

"Bijzonder geval

In het geval twee personen die niet gehuwd zijn of die niet wettelijk samenwonen, gezamenlijk handelen als bouwheer, wordt het criterium inzake 'enige woning' beoordeeld in hoofde van elke eigenaar-bouwheer afzonderlijk (zie punt 4.1.1.3.). Het komt voor dat een partner de maatregel geniet terwijl de andere partner uitgesloten is van de maatregel ingevolge het zogenaamd 'verhinderend bezit' (criterium van 'enige woning' is niet vervuld).

Indien beide partners huwen of wettelijk samenwonen binnen het tijdvak dat eindigt op 31 december van het vijfde jaar dat volgt op het jaar van eerste ingebruikneming of inbezitneming van de woning, die ze hebben opgericht met toepassing van deze maatregel, moet om reden van het huwelijk of van het wettelijk samenwonen geen regularisatie van het genoten belastingvoordeel te worden verricht."
 
Dus dit zou willen zeggen dat mijn partner dit initieel alleen koopt, maar dat wij dit bijvoorbeeld 2 jaar later in de gemeenschap kunnen brengen via een huwelijk en dat dit dan nog steeds onder de 6% regeling valt?
Je mag huwen maar niet inbrengen in de huwgemeenschap in de eerste 5 jaar volgens mij. Door een inbreng wordt de woning 50/50, terwijl op het geheel van 6% werd genoten. Dan zou er btw moeten bijbetaald worden voor de helft.
 
Terug
Bovenaan