Auto De bewonerskaart/parkeren in de stad

Wij hebben momenteel een héél voordelige situatie:
- we hebben als een van de weinigen een inpandige garage in centrum Ieper. Voor ons huis zijn er parkeerplaatsen, maar staat een boom op zo'n 4 meter van de garage, waardoor het behalve voor héél kleine wagens onmogelijk is om te parkeren op die plaats en wij dus een garage + halve parkeerstrook hebben, in de praktijk privé dus. En dit in een blauwe zone.
- we krijgen één bewonerskaart + een tweede bewonerskaart aan slechts 100 euro/jaar. Die 2e auto blijft meestal staan, gezien we die oprijden (max 5000km/jaar, laatste jaren zelfs maar 3000 en daar zitten dan enkele ritten naar de Ardennen in).

Voor 100 euro per jaar kunnen we dus 2 auto's op straat parkeren. Véél te goedkoop imho, ik zou het logisch vinden dat we zowel voor eerste auto als voor tweede auto betalen (mag gerust samen > 1000 euro zijn, die plaats is nu idd té goedkoop en het zou ons doen overwegen om de auto te laten slopen).

Het feit dat je al dan niet de garage moet meetellen, da's echter voor mij minder voor de hand liggend om daar een uitspraak over te doen. Iedereen denkt hier enkel aan de auto's, maar je kan een garage ook voor andere vervoersmiddelen gebruiken. Wij gebruiken de garage als opslagplaats, maar ook voor onze fietsen. Het wordt dus 'nuttig' gebruikt als garage, want in een rijwoning is het plaatsen van fietsen anders best lastig. Dichtsbijzijndste fietsenstalling is op een 400 meter denk ik (op de grote markt) en da's ook niet de bedoeling dat daar massaal fietsen van bewoners geplaatst worden. En om fietsen én auto te combineren, daarvoor is onze garage te klein (niet breed/diep genoeg).

Ik kan er wél mee akkoord gaan dat er géén parkeerverbod voor een garage moet zijn als je die niet gebruikt voor auto's. Maar praktisch zal dat moeilijk zijn om af te dwingen.

Ivm takelen:
- op openbaar domein:
---- Als je niet kan uitrijden, dan kan je de politie bellen en zal die normaal gezien takelen als ze de eigenaar niet kunnen opsporen. Geen kosten voor jou
---- Als je niet kan INrijden, dan grijpt de politie meestal niet in en moet je zelf takelen. De kosten schiet je voor en je maakt best dat je goed oplet bij het takelen, want schade is jouw verantwoordelijkheid (tenzij schade natuurlijk onvermijdelijk is door de manier waarop die auto stond).

- op privé-terrein, bvb op een parking waar een auto je blokkeert, dan moet je de kosten zelf voorschieten. Hier zal je dus bewijs nodig hebben van de overtreding om achteraf de eigenaar te kunnen dagvaarden. Bij appartementsblokken met garages staat de regeling hiervoor vaak in de statuten.
 
Terug
Bovenaan