Auto De bewonerskaart/parkeren in de stad

Li1quid

Well-known member
Crowdfunder FE
Mijn mening is dat publiek parkeren in steden veel duurder mag en bewonerskaarten afschaffen. Wagens horen niet thuis op publiek terrein waar ruimte schaars is. Als je je auto kwijt wil moet je maar een oprit of garagebox voorzien.
Het is niet logisch dat je hoofdprijs in m² voor je woning moet betalen en je een wagen praktisch gratis kan dumpen op straat. Iets met vraag en aanbod.
 
Mijn mening is dat publiek parkeren in steden veel duurder mag en bewonerskaarten afschaffen. Wagens horen niet thuis op publiek terrein waar ruimte schaars is. Als je je auto kwijt wil moet je maar een oprit of garagebox voorzien.
Pfoe - dat is toch wel erg kort door de bocht. Imagine wat dat gaat doen met de prijzen voor die schaarse opritten en boxen. Niet iets waar jan modaal in het rijhuisje op zit te wachten hé.

Dan kan je beter het kindergeld afschaffen en zeggen dat je maar op de blaren moet zitten als je zelf een nieuwe generatie bewoner-vervuiler wil creëren
 
Pfoe - dat is toch wel erg kort door de bocht. Imagine wat dat gaat doen met de prijzen voor die schaarse opritten en boxen. Niet iets waar jan modaal in het rijhuisje op zit te wachten hé.

Dan kan je beter het kindergeld afschaffen en zeggen dat je maar op de blaren moet zitten als je zelf een nieuwe generatie bewoner-vervuiler wil creëren
Als 50% van de bewoners in een stad geen auto heeft gaat de 1ne helft heel blij zijn en de andere zal morren.
Ruimte in de stad is schaars en die wordt voor een appel en ei weggegeven om heel de dag auto's op te zetten.
 
Mijn mening is dat publiek parkeren in steden veel duurder mag en bewonerskaarten afschaffen. Wagens horen niet thuis op publiek terrein waar ruimte schaars is. Als je je auto kwijt wil moet je maar een oprit of garagebox voorzien.
Het is niet logisch dat je hoofdprijs in m² voor je woning moet betalen en je een wagen praktisch gratis kan dumpen op straat. Iets met vraag en aanbod.
Ik kan hier wel volgen voor een groot stuk. 2e bewonerskaart 1000 euro. 3e bewoners niet meer aanbieden.

Nu is de 1ste bewonerskaart gratis en de 2e 100 euro ofzo?

Ruimte is schaars. Duw die lelijke auto ondergronds en bouw parken en zet bomen ipv auto's voor de deur.
 
Ik kan hier wel volgen voor een groot stuk. 2e bewonerskaart 1000 euro. 3e bewoners niet meer aanbieden.
In mijn vorige woning is naar een bijeenkomst geweest toen ze gingen beginnen met bewonerskaarten. Toen (8j geleden) kostte een parkeerplaats aan de stad 2500€/jaar. Vanaf de 2e of 3e auto gewoon de volledige kost doorrekenen.

Maar ja, dan ben je wel enkele stemmen kwijt 😅
 
Mijn mening is dat publiek parkeren in steden veel duurder mag en bewonerskaarten afschaffen. Wagens horen niet thuis op publiek terrein waar ruimte schaars is. Als je je auto kwijt wil moet je maar een oprit of garagebox voorzien.
Het is niet logisch dat je hoofdprijs in m² voor je woning moet betalen en je een wagen praktisch gratis kan dumpen op straat. Iets met vraag en aanbod.
Niet enkel in steden.
 
Ik kan hier wel volgen voor een groot stuk. 2e bewonerskaart 1000 euro. 3e bewoners niet meer aanbieden.

Nu is de 1ste bewonerskaart gratis en de 2e 100 euro ofzo?

Ruimte is schaars. Duw die lelijke auto ondergronds en bouw parken en zet bomen ipv auto's voor de deur.

Ik dacht in Gent. Eerste gratis en tweede is 250euro (wat spotgoedkoop is.)

Zou beter iets zijn in de aard van:
Eerste 250euro
tweede 1.000 euro
Vrijstelling van eerste indien handicap.

Kwestie dat er paar van die auto's waar nauwelijks mee gereden wordt ook van straat worden gehaald.
 
De gratis bewonerskaarten moeten afgeschaft worden voor eigenaars die een staanplaats of garage hebben.
Heb gewoond in Gent, k had een staanplaats en een (gratis) bewonerskaart.
 
De gratis bewonerskaarten moeten afgeschaft worden voor eigenaars die een staanplaats of garage hebben.
Heb gewoond in Gent, k had een staanplaats en een (gratis) bewonerskaart.

Dat is toch ook totaal niet fair voor degenen die geïnvesteerd hebben in een dure parkeerplaats of garage(box)?

Ik heb ook in centrum Gent gewoond, had een garagebox op +- 150m van mijn woning aan de overkant van de straat, met een gewone manuele kantelpoort, dus was best een gedoe om steeds de auto binnen te zetten.

Wanneer ik gewoon even een paar uur, laat staan een paar minuten, over huis kwam en ik wist dat ik vrij snel opnieuw ging moeten vertrekken, zette ik me gewoon vlakbij in de straat. Dus zonder bewonerskaart zou ik dat voordeel kwijt zijn, gewoon omdat ik extra betaalde voor die garagebox aan de overkant van de straat?
 
Het is ergens wel makkelijk om te zeggen "auto's horen niet thuis in de stad". Maar neem bijvoorbeeld Antwerpen, een heel deel mensen die in de haven werkt woont in de stadskern. Openbaar vervoer tot de haven is in veel plekken praktisch onmogelijk. Hoe zie je dat dan?
 
Het probleem is eerder dat degene die een garage hebben het gebruiken als opslagplaats en de auto gewoon op straat zet met een (gratis) bewonerskaart.
Wij hebben 1 garage maar 2 auto's dus die van mijn vrouw staat in 't straat met een bewonerskaart. Bij ons is het blauwe zone (2 uur parkeren met de parkeerschijf) maar veel zones zijn ook betalend.
 
Dat is toch ook totaal niet fair voor degenen die geïnvesteerd hebben in een dure parkeerplaats of garage(box)?

Ik heb ook in centrum Gent gewoond, had een garagebox op +- 150m van mijn woning aan de overkant van de straat, met een gewone manuele kantelpoort, dus was best een gedoe om steeds de auto binnen te zetten.

Wanneer ik gewoon even een paar uur, laat staan een paar minuten, over huis kwam en ik wist dat ik vrij snel opnieuw ging moeten vertrekken, zette ik me gewoon vlakbij in de straat. Dus zonder bewonerskaart zou ik dat voordeel kwijt zijn, gewoon omdat ik extra betaalde voor die garagebox aan de overkant van de straat?
Wat je met je garage doet is inderdaad uw zaak, maar als je ze niet gebruikt voor uw auto in (of voor) te zetten, dan vind ik dat anderen het recht hebben om voor uw poort te parkeren.

Er zou een systeem moeten zijn met ofwel een bewonerskaart ofwel een soort officiële sticker/plaat/whatever die je dan op uw poort bevestigt waardoor niemand ervoor mag staan. Uw garage niet gebruiken en dan verwachten dat de plaats ervoor steeds vrij blijft zorgt voor onnodige parkeerdruk in de wijk en is in die zin ook een tikkeltje egoïstisch.
 
Er zou een systeem moeten zijn met ofwel een bewonerskaart ofwel een soort officiële sticker/plaat/whatever die je dan op uw poort bevestigt waardoor niemand ervoor mag staan. Uw garage niet gebruiken en dan verwachten dat de plaats ervoor steeds vrij blijft zorgt voor onnodige parkeerdruk in de wijk en is in die zin ook een tikkeltje egoïstisch.

Er hangt nu al een verboden parkeren sticker op mijn garagepoort en toch staat er om de 5 voet iemand voor geparkeerd want ja, 100m verder rijden om een van de vele parkeerplaatsen op de markt uit te kiezen is te ver want de bakker is op 10m van mijn garagepoort.

Krijgen de mensen die dan wel premium € betalen voor een garage het recht om al die pipo's die ervoor parkeren (gratis en voor niets) weg te slepen ?
 
Er hangt nu al een verboden parkeren sticker op mijn garagepoort en toch staat er om de 5 voet iemand voor geparkeerd want ja, 100m verder rijden om een van de vele parkeerplaatsen op de markt uit te kiezen is te ver want de bakker is op 10m van mijn garagepoort.

Krijgen de mensen die dan wel premium € betalen voor een garage het recht om al die pipo's die ervoor parkeren (gratis en voor niets) weg te slepen ?
Dat recht hebben ze nu al, met de takelkosten plus boete foutparkeren voor de overtreder. Dus ik weet niet goed wat je hiermee wil zeggen?
 
Dat recht hebben ze nu al, met de takelkosten plus boete foutparkeren voor de overtreder. Dus ik weet niet goed wat je hiermee wil zeggen?
euh, pas na vaststelling politie... dat kan bijna 3 uur duren in een beetje stad
Bij mij staan er dagelijks mensen voor mijn garage.
 
Er zou een systeem moeten zijn met ofwel een bewonerskaart ofwel een soort officiële sticker/plaat/whatever die je dan op uw poort bevestigt waardoor niemand ervoor mag staan. Uw garage niet gebruiken en dan verwachten dat de plaats ervoor steeds vrij blijft zorgt voor onnodige parkeerdruk in de wijk en is in die zin ook een tikkeltje egoïstisch.
Of je je auto nu altijd voor die poort zet of altijd in de garage, de parkeerdruk blijft toch exact hetzelfde?
 
Dat recht hebben ze nu al, met de takelkosten plus boete foutparkeren voor de overtreder. Dus ik weet niet goed wat je hiermee wil zeggen?
Dat recht heb ik niet. Het is een wagen die op de openbare weg staat en niet op mijn privédomein, dus ik kan die wagen niet zomaar laten wegslepen. De politie moet inderdaad eerst een vaststelling komen doen en kan dan al dan niet beslissen om te takelen.

En zelfs dan nog hangt het ervan af of ik in of uit mijn garage wil rijden.

Om iets meer on-topic te antwoorden.
In onze gemeente is de 1ste bewonerskaart ook gratis, parkeerschijf laat je toe om 11u je voertuig te laten staan. Veel te lang in ieder geval.
Van mij mogen ze gerust de bewonerskaart betalend maken vanaf de 1ste (ik heb er zelf 1 trouwens) en dat zou ik ook gewoon aanvaarden.
En stoppen met een bewonerskaarten te geven aan bestelwagens en halve bussen die 2/3 parkeerplaatsen tegelijk inpalmen (geen idee of dat in andere gemeentes ook zo is, hier alleszins wel).

Garagebox en ondergrondse garages zijn er in sommige appartementencomplexen, maar lang niet overal. Het is hier al zo volgebouwd dat je er niet zomaar ergens eentje kan bijzetten.
 
Dat klopt, maar citeer dan mijn volledig bericht. Ik heb het niet over voor uw eigen poort parkeren maar ergens anders.
De tussen haakjes staande "of voor" had ik dus niet gezien blijkbaar. Mea culpa.

Voor de rest wel niet akkoord er mee dat iemand anders er alsnog zou mogen voor staan, want je betaalt toch nog altijd serieus wat geld voor een garage in de stad. Dan mag je er mee doen wat je wil imo, een ander hoeft niet te beslissen dat zij dan onreglementair er voor mogen staan.
 
In Hasselt hebben ze nu op 3 parkings (Dusart (bovengronds), Astrid, en Cultureel Centrum) nieuwe "slimme" slagbomen gezet. Vanaf 29 april gaan deze slagbomen dicht en is er een deel van de parkeerplaatsen altijd gereserveerd voor bewoners, tegen betaling uiteraard.
 
Terug
Bovenaan