Parkeerplekken nieuw project

toru

Well-known member
Crowdfunder FE
Ik wil graag even jullie mening.

Achter onze woning is op dit moment een terrein waar de bestaande woningen worden afgebroken en een sociaal huisvestingsproject komt. Op dit moment is dat een plek waar niemand meer woont maar waar wel veel parkeerplekken zijn. De omliggende straten hebben te maken met een gigantische parkeerdruk waardoor mensen zich eerder daar zetten om dan via de achteringang hun woning te betreden.

Er worden 6 openbare plekken voorzien, 1 voor een deelwagen, 2 elektrische wagens en dus 3 gewone plekken. Buiten het feit dat nu die plekken noodgedwongen al door bewoners worden gebruikt, verhoogt men het aantal bewoners en reduceert men dus de plekken. Dat wordt een catastrofe qua parkeergelegenheid.
Er worden wel 18 parkeerplekken voorzien ondergronds, maar ervaring leert men (en werd ook bevestigd door de mensen van de stad) dat deze plekken grotendeels leeg staan omwille van de prijs. Die mensen gaan dus meer op het openbare domein parkeren ipv de ondergrondse parkings. Om nog te zwijgen van eventuele bezoekers.

Is er iets dat ik hier tegen kan doen? Om duidelijk te zijn: het gaat hier niet over het project zelf. Dat maakt mij niet uit. Is dit een geldige reden om een bezwaarschrift tegen de inplanting van het openbaar domein in te dienen? Of begin ik hier aan een hopeloze zaak en zal ik mijzelf een elektrische bakfiets moeten kopen?
 
Weet je zeker dat die ondergrondse plekken apart verkocht worden?

Indien nee, geen probleem, behalve het verhoogde aantal inwoners. Welkom in België, het land van de compleet verneukte ruimtelijke ordening.
Indien ja, kan jij die dan niet kopen?
 
De plekken zijn conform de regels enkel voorbehouden aan de bewoners van het nieuwe project. Er is géén mogelijkheid om een plek te huren of aan te kopen.
 
Ik wil graag even jullie mening.

Achter onze woning is op dit moment een terrein waar de bestaande woningen worden afgebroken en een sociaal huisvestingsproject komt. Op dit moment is dat een plek waar niemand meer woont maar waar wel veel parkeerplekken zijn. De omliggende straten hebben te maken met een gigantische parkeerdruk waardoor mensen zich eerder daar zetten om dan via de achteringang hun woning te betreden.

Er worden 6 openbare plekken voorzien, 1 voor een deelwagen, 2 elektrische wagens en dus 3 gewone plekken. Buiten het feit dat nu die plekken noodgedwongen al door bewoners worden gebruikt, verhoogt men het aantal bewoners en reduceert men dus de plekken. Dat wordt een catastrofe qua parkeergelegenheid.
Er worden wel 18 parkeerplekken voorzien ondergronds, maar ervaring leert men (en werd ook bevestigd door de mensen van de stad) dat deze plekken grotendeels leeg staan omwille van de prijs. Die mensen gaan dus meer op het openbare domein parkeren ipv de ondergrondse parkings. Om nog te zwijgen van eventuele bezoekers.

Is er iets dat ik hier tegen kan doen? Om duidelijk te zijn: het gaat hier niet over het project zelf. Dat maakt mij niet uit. Is dit een geldige reden om een bezwaarschrift tegen de inplanting van het openbaar domein in te dienen? Of begin ik hier aan een hopeloze zaak en zal ik mijzelf een elektrische bakfiets moeten kopen?

De parkeerimpact is zeker een relevant aspect voor de overheid bij het wel/niet verlenen van een vergunning. Ze moeten hier dus wel rekening mee houden.

Is er nog een openbaar onderzoek lopende? Dan zou ik een bezwaarschrift indienen. Indien mogelijk samen met andere buurtbewoners.

Of is er al een vergunning verleend? Dan kan je mss nog beroep instellen.

Mogelijks wordt het project dan aangepast aan jullie verzuchtingen.
 
De plekken zijn conform de regels enkel voorbehouden aan de bewoners van het nieuwe project. Er is géén mogelijkheid om een plek te huren of aan te kopen.
Dan is er toch geen probleem? Want dan hebben al die nieuwe woningen een plek in de ondergrondse parking?
 
Dan is er toch geen probleem? Want dan hebben al die nieuwe woningen een plek in de ondergrondse parking?
De omliggende straten hebben nu al een enorme parkeerdruk. Deze plek wordt dan ook gebruikt om te parkeren en de woningen langs achter te kunnen betreden.

De 18 plekken gaan quasi leeg staan. Dat werd ook bevestigd tijdens een openbare vergadering. Men is verplicht om een percentage aan ondergrondse parkeerplekken te zien, maar huurprijs is een kost die meeste mensen in sociale huurprojecten niet kunnen/willen betalen.
Daarbij komt dat er in het zelfde kleine gebied 30 wooneenheden bij komen, met bezoekers etc. In het originele plan van enkele jaren terug werden nog 19 parkeerplekken voorzien. Nu maar 3, waarbij je ook moet rekenen dat de elektrische wagens er enkel mogen staan om te laden, dus die moeten zich daarna ook verplaatsen.

Edit: ik heb de vraag gesteld om een plek te huren of aan te kopen. De voorzitter van de huisvestingsmaatschappij heeft toen letterlijk gezegd dat hij niet anders zou willen omdat in al zijn projecten van de afgelopen jaren de meerderheid gewoon leeg staat. Enkel de wet laat dit niet toe omwille van de aard van het project.
 
Da's wel zuur. In de privé wordt je als koper van een appartement/woning meestal verplicht om een parkeerplek bij te kopen, waardoor dat probleem niet ontstaat. Lijkt wel op een hiaat in het systeem als het sociale woningen zijn.
 
De 18 plekken gaan quasi leeg staan. Dat werd ook bevestigd tijdens een openbare vergadering. Men is verplicht om een percentage aan ondergrondse parkeerplekken te zien, maar huurprijs is een kost die meeste mensen in sociale huurprojecten niet kunnen/willen betalen.
Daarbij komt dat er in het zelfde kleine gebied 30 wooneenheden bij komen, met bezoekers etc. In het originele plan van enkele jaren terug werden nog 19 parkeerplekken voorzien. Nu maar 3, waarbij je ook moet rekenen dat de elektrische wagens er enkel mogen staan om te laden, dus die moeten zich daarna ook verplaatsen.

De vraag is hoeveel controle hierop is. In onze vorig appartement waren er ook zulke staanplaatsen die voor de verhuur waren waar gewoon mensen zich op parkeerde.
Als hier geen controle op is, en deze toch maar leeg staan, je zou gek zijn 50-75€ in de maand te betalen als het ook gratis kan.
 
De vraag is hoeveel controle hierop is. In onze vorig appartement waren er ook zulke staanplaatsen die voor de verhuur waren waar gewoon mensen zich op parkeerde.
Als hier geen controle op is, en deze toch maar leeg staan, je zou gek zijn 50-75€ in de maand te betalen als het ook gratis kan.
Het betreft een ondergrondse garage met poort dus ik neem aan dat dat de reden gaat zijn.
 
Het betreft een ondergrondse garage met poort dus ik neem aan dat dat de reden gaat zijn.
Oh maar bij ons was er ook een poort hoor!
Met codeklavier, en het is niet zoveel moeite om even uit te stappen en de code in te drukken blijkbaar :p
 
Da's wel zuur. In de privé wordt je als koper van een appartement/woning meestal verplicht om een parkeerplek bij te kopen, waardoor dat probleem niet ontstaat. Lijkt wel op een hiaat in het systeem als het sociale woningen zijn.
het lijkt mij ook wel iets raar, want bij sociale woonprojecten wordt er voor huur gekeken naar het inkomen. dus dat voor de voorziene parkeerplaats dat niet gedaan zou worden, of dat die niet inbegrepen zou zijn... het lijkt mij toch een heel raar systeem dan
 
het lijkt mij ook wel iets raar, want bij sociale woonprojecten wordt er voor huur gekeken naar het inkomen. dus dat voor de voorziene parkeerplaats dat niet gedaan zou worden, of dat die niet inbegrepen zou zijn... het lijkt mij toch een heel raar systeem dan
Huurprijs op basis van inkomen is bij sociale huisvestingsprojecten enkel op de woning zelf, garages of staanplaatsen is een vaste prijs.
 
De omliggende straten hebben nu al een enorme parkeerdruk. Deze plek wordt dan ook gebruikt om te parkeren en de woningen langs achter te kunnen betreden.

De 18 plekken gaan quasi leeg staan. Dat werd ook bevestigd tijdens een openbare vergadering. Men is verplicht om een percentage aan ondergrondse parkeerplekken te zien, maar huurprijs is een kost die meeste mensen in sociale huurprojecten niet kunnen/willen betalen.
Daarbij komt dat er in het zelfde kleine gebied 30 wooneenheden bij komen, met bezoekers etc. In het originele plan van enkele jaren terug werden nog 19 parkeerplekken voorzien. Nu maar 3, waarbij je ook moet rekenen dat de elektrische wagens er enkel mogen staan om te laden, dus die moeten zich daarna ook verplaatsen.

Edit: ik heb de vraag gesteld om een plek te huren of aan te kopen. De voorzitter van de huisvestingsmaatschappij heeft toen letterlijk gezegd dat hij niet anders zou willen omdat in al zijn projecten van de afgelopen jaren de meerderheid gewoon leeg staat. Enkel de wet laat dit niet toe omwille van de aard van het project.
hoe heb je die vraag gesteld?
Als dat via mail was is dat zeker een communicatie om bij te voegen als je bezwaar indient
 
Als alles conform de regels is, dan gaat ge zeer weinig kunnen doen. En dan nog...

Bij ons waren er twee zware parkeer problemen.
- Openbare parkeerplaatsen die voorzien dienden te worden volgens de voorwaarden van het openbare onderzoek. Deze waren achteraf sluiks ingekleurd als private delen en dus niet meer openbaar en enkele andere parkeerplaatsen die überhaupt compleet ontoegankelijk voor het publiek waren ingekleurd als 'publiek'. Hier wou de gemeente niet tussenkomen, want dit was allemaal zogezegd niet bindend.
- Buurt parkeerde daardoor zeer dicht bij onze op/afrit waardoor de zichtbaarheid nul was. Wat de kans op ongevallen verhoogde en met de nabije school dus ook het risico vergrootte dat scholieren hier het slachtoffer van werden. Hier is wel gevolg aan gegeven en desbetreffende plaats langs de baan is voetpad geworden waardoor er geen auto's meer mochten geparkeerd worden.


Tenzij ge ergens een maatschappelijk nut kunt vinden waarom ge uw gelijk wilt krijgen, gaat ge bot vangen. Of ergens een stevige overtreding is die ze kunnen vaststellen, dan zullen ze er wel als de kippen bij zijn.
 
Laatst bewerkt:
@toru : welke buurt betreft het ? Ik bedoel dan de woningen, hebben die allemaal een garage of oprit?
Want ik dacht dat ze daar ook rekening mee hielden bij het bepalen van openbare parkeerplaatsen.
 
@toru : welke buurt betreft het ? Ik bedoel dan de woningen, hebben die allemaal een garage of oprit?
Want ik dacht dat ze daar ook rekening mee hielden bij het bepalen van openbare parkeerplaatsen.

Het is een gebied tussen 3 straten, waar de tuinen dus op uitkijken. De ene straat heeft één of meerdere garages in de tuin staan, de andere straten niet.
Er zou wel een mogelijkheid zijn om bv een oprit te creëren voor een groot deel van de woningen als men tuin opgeeft, maar dan dient er ook vanuit de stad medewerking te zijn, zoals infrastructuur aanleggen in de vorm van een weg.

Ik begrijp het oogpunt van de stad om voor meer groen en een ‘open’ landschap te creëeren. Maar aangezien dit gebied nu wordt gebruikt om te ontsnappen aan de parkeerdruk die er nu is, lijkt me het niet opportuun om die nu af te nemen. Zeker niet in dergelijke dramatische hoeveelheid.

Ik ga een gesprek plannen met de schepenen om mijn bezorgdheid te uiten. Dialoog kan misschien nog helpen..
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan