Betaalbaar Wonen

De 38 uren werkweek ligt al sinds 1971 in de wet vast.
+- wanneer de boomers op de arbeidsmarkt kwamen.
Mits uitzonderingen hier en daar.
Hem... Je beseft toch dat de wet van 1971 niet noodzakelijk volledig in 1971 geschreven is? Wetten worden aangepast, he.

De reductie naar een 38-urenwerkweek is wettelijk (nationaal) pas sinds 2003 een feit. Lees meer over de reductie tot 38 uur hier: https://www.denktankminerva.be/anal...e-geschiedenis-van-de-arbeidsduurvermindering

(De data in dat artikel kloppen, de kritiek op de wet Peeters die daar staat is natuurlijk gekleurd)

De mensen van 1961 die wij nu kennen, gaan de komende nabije jaren niet massaal beginnen sterven.
Niemand die dit claimt. Echter is de resterende levensverwachting van mensen die nu 63 jaar zijn al 3 jaar hoger dan mensen die in 1994 63 waren. Voor een 18-jarige nu tov een 18-jarige in 1994 komt er ook zo'n 4-5 jaar bij.

Het gaat hier niet meer over kindersterfte die gereduceerd wordt in België, he.

Het aantal arbeidsongevallen daalt jaar na jaar nog altijd. Zie bvb https://fedris.be/sites/default/fil...023-11-03_-_jaarrapport_prive_sector_2022.pdf (pagina 25 zijn de dodelijke). Beroepsziekten idem.
 
Hem... Je beseft toch dat de wet van 1971 niet noodzakelijk volledig in 1971 geschreven is? Wetten worden aangepast, he.

De reductie naar een 38-urenwerkweek is wettelijk (nationaal) pas sinds 2003 een feit. Lees meer over de reductie tot 38 uur hier: https://www.denktankminerva.be/anal...e-geschiedenis-van-de-arbeidsduurvermindering

(De data in dat artikel kloppen, de kritiek op de wet Peeters die daar staat is natuurlijk gekleurd)


Niemand die dit claimt. Echter is de resterende levensverwachting van mensen die nu 63 jaar zijn al 3 jaar hoger dan mensen die in 1994 63 waren. Voor een 18-jarige nu tov een 18-jarige in 1994 komt er ook zo'n 4-5 jaar bij.

Het gaat hier niet meer over kindersterfte die gereduceerd wordt in België, he.

Het aantal arbeidsongevallen daalt jaar na jaar nog altijd. Zie bvb https://fedris.be/sites/default/fil...023-11-03_-_jaarrapport_prive_sector_2022.pdf (pagina 25 zijn de dodelijke). Beroepsziekten idem.
En brugpensioen destijds op 55, stel je nog eens voor. (DIe minerva link, 1976)

Het effectieve aantal gewerkte uren gemiddeld per week ligt al 50 jaar stabiel:

Zie pagina's 8 en 9:
"Weekly working hours of full-time employees in the industrial sector: historic trend."
+ (deze maar pas vanaf 1999):
"Werkuren van de voltijds en deeltijds werkende bevolking van 20 tot 64 jaar."


Het 2verdienersmodel kwam vrij langzaam op.

Bij kennissen en kameraden, hoeveel er niet zijn waarbij de vader al vroeg op pensioen ging, zij steeds thuisgebleven is.
En met die zijn pré onderhield die alles. En die ouders leven nog heel lang. (De rekening doorgeschoven uiteraard.)
Dat tijdperk is passé.
En dat zijn vaak complete financieel en digitaal analfabeten moet je weten.
De kinderen moeten vaak naast hun gezin, ook de nog relatief jonge ouders onderhouden, want ze zijn met niets mee. (En pa doet sowieso niets in het huishouden veelal.)
(Ik weet van sommigen die doen al het papierwerk en de financiën van de ouders bij die nog geen 70 zijn.)

--
Als ik van een conductrice hoor. Net op pensioen gegaan.
Vroeger, je kreeg een werkschema voor een heel jaar. Verlof inplannen was geen probleem. Alles was rustig werken.
Nu: pas de dag ervoor krijg je te horen wat uw werkschema gaat zijn. Alles superhectisch.
Massa's verlofachterstand. Je hebt recht op 1 verlofperiode die niet mag geschrapt worden. Van de rest weet je dat het toch geschrapt wordt.
Die zei dat ze haar hart vasthoudt voor de jonge generaties.

Het vet is van de soep. En er komen nog massa's uitdagingen aan die gewoon ten laste komen op de jonge schouders.

Er is gewoon een periode geweest van welvaart gemakkelijk te verwerven in een vrij eenvoudige wereld. Maar nu zal het gewoon weer een pak meer werken zijn, voor minder. Misschien wel dezelfde uren, maar binnen die uren steeds maar hogere druk.
(Wel betere tv's, met tig series 😅 )
 
Laatst bewerkt:
En brugpensioen destijds op 55, stel je nog eens voor. (DIe minerva link, 1976)

Het effectieve aantal gewerkte uren gemiddeld per week ligt al 50 jaar stabiel:

Zie pagina's 8 en 9:
"Weekly working hours of full-time employees in the industrial sector: historic trend."
+ (deze maar pas vanaf 1999):
"Werkuren van de voltijds en deeltijds werkende bevolking van 20 tot 64 jaar."


Het 2verdienersmodel kwam vrij langzaam op.

Bij kennissen en kameraden, hoeveel er niet zijn waarbij de vader al vroeg op pensioen ging, zij steeds thuisgebleven is.
En met die zijn pré onderhield die alles. En die ouders leven nog heel lang. (De rekening doorgeschoven uiteraard.)
Dat tijdperk is passé.
En dat zijn vaak complete financieel en digitaal analfabeten moet je weten.
De kinderen moeten vaak naast hun gezin, ook de nog relatief jonge ouders onderhouden, want ze zijn met niets mee. (En pa doet sowieso niets in het huishouden veelal.)
(Ik weet van sommigen die doen al het papierwerk en de financiën van de ouders bij die nog geen 70 zijn.)

--
Als ik van een conductrice hoor. Net op pensioen gegaan.
Vroeger, je kreeg een werkschema voor een heel jaar. Verlof inplannen was geen probleem. Alles was rustig werken.
Nu: pas de dag ervoor krijg je te horen wat uw werkschema gaat zijn. Alles superhectisch.
Massa's verlofachterstand. Je hebt recht op 1 verlofperiode die niet mag geschrapt worden. Van de rest weet je dat het toch geschrapt wordt.
Die zei dat ze haar hart vasthoudt voor de jonge generaties.

Het vet is van de soep. En er komen nog massa's uitdagingen aan die gewoon ten laste komen op de jonge schouders.

Er is gewoon een periode geweest van welvaart gemakkelijk te verwerven in een vrij eenvoudige wereld. Maar nu zal het gewoon weer een pak meer werken zijn, voor minder. Misschien wel dezelfde uren, maar binnen die uren steeds maar hogere druk.
(Wel betere tv's, met tig series 😅 )

En goedkopere meubels, goedkopere kleren, meer comfort in een huis, groter aanbod in reizen, gezonder eten (in tegenstelling tot de doemberichten is de uitstoor van schadelijke stoffen/pesticiden/asbest/... lager dan vroeger), veiligere auto's, betere gezondheidszorg, meer diversiteit in eten/auto's/drinken/random goederen, meer entertainment, ...
 
De verhoging bovenop de index. Dat dingetje waar de vakbonden altijd voor strijden en met de loonnorm in bedwang moet gehouden worden.



Ik ga ervan uit dat als een huis 10% duurder is en je 10% meer verdient, er niet echt een probleem is...

Waarom ik de vraag zo stelde is vooral, omdat het zoveel complexer is dan dat. De index is toch geen goede maatstaf voor effectieve lonen in de maatschappij? Of nog concreter, voor de groep mensen die "voor de eerste keer een woning wensen te verwerven".

De index gaat omhoog, fabrieken sluiten (bv. Van Hool) en mensen moeten aan lagere voorwaarden elders beginnen. Wat kun je dan zeggen over de lonen van deze groep? Relatief weinig lijkt me.

Of, als de lonen door anciënniteit sterker stijgen dan starterslonen oa. door verworvenheden ed.

Of zoals je zelf aanhaalt, zijn er nog andere parameters. Als de huizen 10% duurder zijn en je 10% meer verdient, maar tegelijk de woonbonus is afgeschaft, dan is er wel een probleem.

Anyway, of bovenstaande nu heel correct zijn of niet, belangrijkste is : Het is veel complexer.
 
Waarom ik de vraag zo stelde is vooral, omdat het zoveel complexer is dan dat. De index is toch geen goede maatstaf voor effectieve lonen in de maatschappij? Of nog concreter, voor de groep mensen die "voor de eerste keer een woning wensen te verwerven".

De index gaat omhoog, fabrieken sluiten (bv. Van Hool) en mensen moeten aan lagere voorwaarden elders beginnen. Wat kun je dan zeggen over de lonen van deze groep? Relatief weinig lijkt me.

Dat lijkt me de wereld op zijn kop.

Inflatie --> Index --> Lonen volgen.


"Starten aan lagere" voorwaarden ? Ik weet niet van waar dat komt. We zitten met recordwerkloosheid. In die redenering zouden mensen dus enkel van job veranderen aan lagere lonen. Dat is niet de realiteit.

https://www.tijd.be/politiek-econom...n-in-twee-jaar-17-procent-hoger/10513357.html Gemiddeld startersloon in 2y +17%

De lonen volgen index (de definitie van automatisch index) + er komt nog wat top up bij (productiviteitsgroei + war for talent + ancienniteitsgroei door vergrijzing)

Of, als de lonen door anciënniteit sterker stijgen dan starterslonen oa. door verworvenheden ed.

Of zoals je zelf aanhaalt, zijn er nog andere parameters. Als de huizen 10% duurder zijn en je 10% meer verdient, maar tegelijk de woonbonus is afgeschaft, dan is er wel een probleem.

Anyway, of bovenstaande nu heel correct zijn of niet, belangrijkste is : Het is veel complexer.


Statbel, OECD en NBB zijn nu geen exotische websites, maar goed.

NBB - ecorevi2022_h12_27-07:
- Debt service of mortgage vs income: 20% in 2006, 19% in 2022 (20-34y old)
- Debt service of mortgage vs income: 16% in 2006, 14% in 2022 (All)
- Home ownership %: 72% in 2003, 71% in 2022 (Whole pop)
- Real house prices vs 1973 --> 329 vs 100 index in 2023

OECD

KBC - https://www.kbc.com/en/economics/pu...lity-of-belgian-real-estate-under-threat.html
Affordability gaat op en neer maar momenteel redelijk laag (vooral impact van rente - obviously)
 
Of de Iphone van 1000 euro die je om de 2y ververst. Met een 50 euro per maand abo. Bij mijn bomma stond de draaitelefoon 50y en dat kostte geen hol. Of de buis tv die 30y meeging.

Iedereen zijn nieuwe flatscreen al gekocht voor het komende sportseizoen ? Never waste a good opportunity om nog een extra cheap ass tv te kopen.
Galaxy s21 die ik op Black Friday voor €450 kocht en al 3 jaar mee gaat. Heb ook nog een LG flatscreen staan die ik 8 jaar geleden kocht voor €400. Tijd om die buiten te zwieren om met de bomma te facetimen via haar draaitelefoon. De vergelijking met de bomma heeft gewoon geen nut, het is een andere maatschappij. Nee elke 2 jaar €1000 geven aan een Iphone is geen goed plan, verre van. Maar je haalt hier ook weer een tipje uit, niet de meerderheid. En dat de buis tv nu geen 30 jaar mee gaat, dan kan de 25 jarige ook niets aan doen.


In een nieuwbouw is dat inderdaad allemaal verplicht, maar als je iets bestaand koopt niet. Bijvoorbeeld oude keuken en badkamer zijn al direct must have renovaties terwijl die nog stukken beter zijn dan wat mensen in de jaren 60 accepteerden (toen een verwarmde badkamer al een luxe was)
Dus wat is het voorstel? Terug voor de stoof kruipen met lange sokken gelijk in de jaren 60? We boeken toch vooruitgang voor iets zou ik denken?


1978 vs 2010

83UITGAVEN IN DE HORECASECTOR40.1746.6853.4447.2750.2454.5257.0754.8755.3554.4157.1057.8260.0056.8756.9357.1656.75
+16.57‰

32VERWARMING, VERLICHTING EN WATER65.3859.0050.5654.1951.4746.6050.2852.8853.4244.3545.4747.1855.8050.3354.3662.9561.32
-4.05‰

4MEUBELEN, HUISHOUDTOESTELLEN94.1868.4369.4365.7563.8467.1371.3663.0259.0157.1358.3155.6359.9263.3862.0664.6468.88
-25.30‰
Neem eens cijfers tot 2022-2023, je weet wel, energiecrisis.
Ook is stat nr 3 dan weer interessant, want ergens staan er nog hopen posts van "ja maar een moderne keuken is veel beter uitgerust dus dat is allemaal duurder. Mijne bomma ging nog water koken op het kampvuur buiten". Maar hier staat dan wel dat er 25% minder naar huishoudtoestellen gaat. Dus die "luxe" zal de impact op de prijs niet hebben die we denken.
 
Laatst bewerkt:
Dus wat is het voorstel? Terug voor de stoof kruipen met lange sokken gelijk in de jaren 60? We boeken toch vooruitgang voor iets zou ik denken?

Nee maar voor de claim dat we het slechter af hebben omdat huizen nu duurder zijn, is het relevant dat die huizen ook veel beter zijn uitgerust.

En dat tussen de jaren 60 en een tip top instapklare woning ook nog een hoop dingen liggen die wel acceptabel zijn, maar door sommigen hun te hoge standaarden zo niet worden gezien. Of ja ieder mag zijn standaarden hebben maar je moet niet claimen dat dat huis voor 250k 'onbewoonbaar' is omdat het een ongeisoleerde spouw heeft en een oude keuken.

Met die standaarden blijven er enkel duurdere huizen over waaruit je kunt kiezen maar dat is eigen keuze.
 
Nee maar voor de claim dat we het slechter af hebben omdat huizen nu duurder zijn, is het relevant dat die huizen ook veel beter zijn uitgerust.

En dat tussen de jaren 60 en een tip top instapklare woning ook nog een hoop dingen liggen die wel acceptabel zijn, maar door sommigen hun te hoge standaarden zo niet worden gezien. Of ja ieder mag zijn standaarden hebben maar je moet niet claimen dat dat huis voor 250k 'onbewoonbaar' is omdat het een ongeisoleerde spouw heeft en een oude keuken.

Met die standaarden blijven er enkel duurdere huizen over waaruit je kunt kiezen maar dat is eigen keuze.
Maar je vergelijkt foute dingen. Want je haalt iets aan wat maar liefst 60 jaar geleden "luxe" was. Alsof ze toen gingen vergelijken met huizen uit 1900. Die standaarden zijn gewoon niet relevant.

Verder snap ik je punt zeker, maar toch.
 
Maar je vergelijkt foute dingen. Want je haalt iets aan wat maar liefst 60 jaar geleden "luxe" was. Alsof ze toen gingen vergelijken met huizen uit 1900. Die standaarden zijn gewoon niet relevant.

Verder snap ik je punt zeker, maar toch.
Maar da's ergens wel contradictorisch in een discussie die over betaalbaarheid gaat. Het feit dat we nu andere standaarden hebben is voor een groot ook doordat we meer geld hebben om an onze woning te besteden, eerst de standaard verhogen om dan te zeggen dat de standaard onbetaalbaar is is wat raar, dan lijkt de conclusie me eerder dat die standaard (nu nog) te hoog ligt. Als een standaardwoning binnen 20 jaar een zwembad in de tuin zou bevatten, en de nieuwe generatie klaagt dat standaardhuizen onbetaalbaar geworden zijn, zou het dan niet logisch zijn om te zeggen dat ze misschien een huis zonder zwembad moeten kopen, dat dat zwembad gewoon nog niet als standaard gerekend mag worden als het voor een groot deel van de mensen toch nog onbetaalbaar is?

Als je een soort gemiddelde woning als standaard neemt ga je per definitie een groep hebben voor wie dat onbetaalbaar wordt, als die groep het zich kan veroorloven is de standaard alweer opgeschoven.
 
Laatst bewerkt:
Maar da's ergens wel contradictorisch in een discussie die over betaalbaarheid gaat. Het feit dat we nu andere standaarden hebben is voor een groot ook doordat we meer geld hebben om an onze woning te besteden, eerst de standaard verhogen om dan te zeggen dat de standaard onbetaalbaar is is wat raar, dan lijkt de conclusie me eerder dat die standaard (nu nog) te hoog ligt. Als een standaardwoning binnen 20 jaar een zwembad in de tuin zou bevatten, en de nieuwe generatie klaagt dat standaardhuizen onbetaalbaar geworden zijn, zou het dan niet logisch zijn om te zeggen dat ze misschien een huis zonder zwembad moeten kopen, dat dat zwembad gewoon nog niet als standaard gerekend mag worden als het voor een groot deel van de mensen toch nog onbetaalbaar is?

Als je een soort gemiddelde woning als standaard neemt ga je per definitie een groep hebben voor wie dat onbetaalbaar wordt, als die groep het zich kan veroorloven is de standaard alweer opgeschoven.
Maar de standaard hier is niet een zwembad of meer kamers of dergelijke. Het zijn extra items, die volgens Cege zijn cijfers zelfs goedkoper zijn dan dergelijke dingen vroeger waren. Dus de standaard is hoger, maar de prijs van die hogere standaard is eigenlijk lager. Dus de meerprijs komt van ergens anders, niet van de modernere items.
 
Maar de standaard hier is niet een zwembad of meer kamers of dergelijke. Het zijn extra items, die volgens Cege zijn cijfers zelfs goedkoper zijn dan dergelijke dingen vroeger waren. Dus de standaard is hoger, maar de prijs van die hogere standaard is eigenlijk lager. Dus de meerprijs komt van ergens anders, niet van de modernere items.

Als je uw standaard verhoogt, maar de componenten waarmee je uw standaard verhoogd zijn relatief goedkoper geworden dan is de standaard nog altijd duurder geworden dan waarmee je vergelijkt voordat dit de standaard was.

Al is de verhoging van de standaard niet de enigste contribuerende factor. Vraag en aanbod heeft er nu ook eenmaal bij te maken. Net zoals rentekosten, overheidsingrijpen (subsidies, verlagen belastingen),... Alsook het feit dat we meer naar een 2 verdienmodel zijn gegraviteerd alsook dat er al wat wordt doorgeschoven naar de (klein)kinderen dan vroeger wat een impact heeft op dat evenwichtspunt. Maar de verhoging van de standaard HEEFT een impact, dat kan je niet ontkennen. Het zal echter niet de enigste impact zijn.
 
Als je uw standaard verhoogt, maar de componenten waarmee je uw standaard verhoogd zijn relatief goedkoper geworden dan is de standaard nog altijd duurder geworden dan waarmee je vergelijkt voordat dit de standaard was.
Dit snap ik niet? Of ik volg gewoon niet volledig.

Maar laten we koken nemen, inflatie van prijzen bestaat even niet.

Als vroeger een gasfornuis 100 euro kost, maar we verhogen de standaard nu naar een inductiefornuis (want dat is beter in dit voorbeeld, hobbykoks stay away please), maar dat inductiefornuis kost 80 euro. Dan hebben we toch de standaard verhoogd terwijl we goedkoper worden?
 
Als je uw standaard verhoogt, maar de componenten waarmee je uw standaard verhoogd zijn relatief goedkoper geworden dan is de standaard nog altijd duurder geworden dan waarmee je vergelijkt voordat dit de standaard was.
Ik roep dit nu al uit tot "Zin van het jaar".

Ik heb hem al 5x gelezen maar begrijp het wel nog niet.
 
Dit snap ik niet? Of ik volg gewoon niet volledig.

Maar laten we koken nemen, inflatie van prijzen bestaat even niet.

Als vroeger een gasfornuis 100 euro kost, maar we verhogen de standaard nu naar een inductiefornuis (want dat is beter in dit voorbeeld, hobbykoks stay away please), maar dat inductiefornuis kost 80 euro. Dan hebben we toch de standaard verhoogd terwijl we goedkoper worden?

Ik roep dit nu al uit tot "Zin van het jaar".

Ik heb hem al 5x gelezen maar begrijp het wel nog niet.

Keuken kostte vroeger 10k. En waren voorzien van een gasfornuis en een gasoven. Nu hebben we allemaal een gasfornuis, gasoven, ingebouwde microgolf, vaatwasmachine, stoomoven, ingebouwde frittex, kraan met kokend water, amerikaanse frigo... dan mag dat fornuis en die gasoven in kostprijs wel met 25% zijn gedaald, maar door het toevoegen van al die andere zaken en dus het verhogen van wat als een standaard keuken gezien wordt betaal je toch meer.

En dan spreken we nog niet over het feit dat een keuken vb vroeger vb 10 kastjes was (5boven en 5 onder) met een triplex tablet terwijl mensen een keuken nu zien als zijnde 20 kastjes (1 wand + keukeneiland) maar dan met een stenen tablet. Dan kan de prijs van die kastjes met x% gezakt zijn dan betaal je nog altijd meer door het verhogen van uw standaard. Of omdat men ipv ze in eik te voorzien ze uit den (ik zeg maar iets) standaard voorziet.

En uiteindelijk zijn die dalingen in prijs algemeenheden. Wat een richting geeft maar anders kan zijn indien je vindt dat de standaard miele toestellen zijn in plaats van witgoed. Wat vb de drijvende kracht is achter die daling van die statistiek.
 
Keuken kostte vroeger 10k. En waren voorzien van een gasfornuis en een gasoven. Nu hebben we allemaal een gasfornuis, gasoven, ingebouwde microgolf, vaatwasmachine, stoomoven, ingebouwde frittex, kraan met kokend water, amerikaanse frigo... dan mag dat fornuis en die gasoven in kostprijs wel met 25% zijn gedaald, maar door het toevoegen van al die andere zaken en dus het verhogen van wat als een standaard keuken gezien wordt betaal je toch meer.

En dan spreken we nog niet over het feit dat een keuken vb vroeger vb 10 kastjes was (5boven en 5 onder) met een triplex tablet terwijl mensen een keuken nu zien als zijnde 20 kastjes (1 wand + keukeneiland) maar dan met een stenen tablet. Dan kan de prijs van die kastjes met x% gezakt zijn dan betaal je nog altijd meer door het verhogen van uw standaard.

En uiteindelijk zijn die dalingen in prijs algemeenheden. Wat een richting geeft maar anders kan zijn indien je vindt dat de standaard miele toestellen zijn in plaats van witgoed. Wat vb de drijvende kracht is achter die daling van die statistiek.
Oh, op die manier.

Ik twijfel echter wel aan de correctheid van je statement. Je KAN zeker over the top gaan met een keuken, maar ik denk dat in het gemiddelde huis het nog altijd vrij basic is.
 
Oh, op die manier.

Ik twijfel echter wel aan de correctheid van je statement. Je KAN zeker over the top gaan met een keuken, maar ik denk dat in het gemiddelde huis het nog altijd vrij basic is.
Bekijk het dan op vlak van isolatie als je een beter voorbeeld wilt.

Als de isolatienormen nu voorschrijven dat je x cm dikke isolatie moet plaatsen, en ook verplicht op bepaalde plaatsen waar dit vroeger niet verplicht was, dan maakt het niet uit de de prijs van dezelfde isolatie per m³ gezakt is want je gaat (en moet) meer gebruiken. Dus de (isolatie)standaard is omhoog gegaan, eenheidsprijs van materiaal omlaag maar totale kostprijs omhoog.
 
Bekijk het dan op vlak van isolatie als je een beter voorbeeld wilt.

Als de isolatienormen nu voorschrijven dat je x cm dikke isolatie moet plaatsen, en ook verplicht op bepaalde plaatsen waar dit vroeger niet verplicht was, dan maakt het niet uit de de prijs van dezelfde isolatie per m³ gezakt is want je gaat (en moet) meer gebruiken. Dus de (isolatie)standaard is omhoog gegaan, eenheidsprijs van materiaal omlaag maar totale kostprijs omhoog.
Dat voorbeeld lijkt me dan inderdaad realistischer. Echter gaat het hier ook veel over de "luxe" items. Mijn voorbeeld ging dan ook vooral over een grote tv, een inductiekookplaat of nog iets anders wat eigenlijk totaal niet duurder is dan vroeger de voorganger geweest zou zijn.
 
Oh, op die manier.

Ik twijfel echter wel aan de correctheid van je statement. Je KAN zeker over the top gaan met een keuken, maar ik denk dat in het gemiddelde huis het nog altijd vrij basic is.

We spraken nu eenmaal over standaard. De standaard van bij mijn grootouders en mijn vader was een keuken zonder amerikaanse frigo, afwasmachine, ingebouwde microgolf,...

En bij SOD firma's is 1 van de kenmerkende zaken dat je als eindklant uw keuken aanpast naar uw wensen. En ik ken er echt niet zoveel die zich houden aan de standaard keuken die er in zo'n lastenboek voorzien is.
Voor de rest was het een voorbeeld waarmee ik hoopte gebruik te maken van de herkenbaarheid ervan (makkelijker om in te schatten)

Maar je moet zover zelfs niet kijken, het voorbeeld van Huske is een andere of simpelweg het feit dat er geen centrale verwarming was zeer lang geleden of stromend water of uitgebreide elektriciteitsvoorzieningen, netwerkvoorzieningen, ... en ga zo maar door maar wij dit nu allemaal wel als gewoon standaard zien. Al is de kostprijs van die onderdelen gezakt ten opzichte van vroeger, maar als je daarmee uw standaard uitbreidt dan verhoogt de totaalkost wel.

Bij mijn vader liggen er 2 datakabels die we in opbouw getrokken hebben. Ikzelf heb in mijn nieuwbouw in quasi elke kamer wel ergens 1 of 2 datapunten. Voor elektriciteit heeft hij 1 stopcontact hier en daar waaraan hij dan een multipries hangt terwijl ik gewoon meerdere stopcontacten heb. Of anders gezegd de componentprijs daalt of de eenheidsprijs daalt, maar we voorzien er tegenwoordig in onze standaard gewoon meer. Want allez ja beter direct tegoei. Aantal verlichtingspunten is nog zo'n leuke.

EDIT : of nog zo'n mooie. We vergelijken de kostprijs van de woning van 30 jaar geleden zonder de kostprijs extra te tellen van de zaken die men in die 30 jaar heeft toegevoegd om te komen bij die uitgebreide standaard die ze nu gewoon zijn en die wij nu graag al direct hebben. Ook al is die uitgebreide standaard dan wat goedkoper dan wat het onze ouders/grootouders kostte om die toe te voegen over die 30 jaar, je moet er nu wel meer geld voor neerleggen om dat gemak nu al direct te hebben.
 
Dat voorbeeld lijkt me dan inderdaad realistischer. Echter gaat het hier ook veel over de "luxe" items. Mijn voorbeeld ging dan ook vooral over een grote tv, een inductiekookplaat of nog iets anders wat eigenlijk totaal niet duurder is dan vroeger de voorganger geweest zou zijn.
Vroeger werd isolatie als luxe aanzien...

En over televisie gesproken gaat je vergelijking ook niet echt op. Vroeger kocht je een televisie en betaalde je kijk en luistergeld* en dat was het.
Nu koop je een televisie, een abonoment bij de serviceprovider om naar live televisie te kijken. Dan nog een paar streamingdiensten. En misschien wil je nog een spelletje spelen, dus komt er ook nog een console bij. Ohja, en vroeger was de standaard maximum 1 televisie per gezin (ja, maximum, sommige huishoudens hadden geen). Tegenwoordig is de standaard meerdere apparaten om op te kijken. Ja, apparaten, want een tablet of gsm mag je ook meerekenen.

*Ja, ik weet het, er was een periode van een paar jaar tussen afschaffen kijk en luistergeld en het stopzetten van analoog signaal op de kabel of via antenne. Dus er was een periode dat je niets betaalde.
 
Vroeger werd isolatie als luxe aanzien...

En over televisie gesproken gaat je vergelijking ook niet echt op. Vroeger kocht je een televisie en betaalde je kijk en luistergeld* en dat was het.
Nu koop je een televisie, een abonoment bij de serviceprovider om naar live televisie te kijken. Dan nog een paar streamingdiensten. En misschien wil je nog een spelletje spelen, dus komt er ook nog een console bij. Ohja, en vroeger was de standaard maximum 1 televisie per gezin (ja, maximum, sommige huishoudens hadden geen). Tegenwoordig is de standaard meerdere apparaten om op te kijken. Ja, apparaten, want een tablet of gsm mag je ook meerekenen.

*Ja, ik weet het, er was een periode van een paar jaar tussen afschaffen kijk en luistergeld en het stopzetten van analoog signaal op de kabel of via antenne. Dus er was een periode dat je niets betaalde.
Huidige luxeitems. Vroeger was het Luxe als je al kon eten, maak nu eens een degelijke vergelijking.

Je neemt ook weer het extreme van de huidige tijd...Live tv en MEERDERE streamingsdiensten en console? Hallow.

Bij de jongvolwassen gezinnen waar ik kom is er meestal maar 1 tv hoor, en als die al live-tv aansluiting hebben is het veel. Alle live programmas stream je gewoon via streamz of whatever. En ja ze hebben dan nog een Netflix. En ja meerdere apparaten, als je zo wil doortrekken hadden vroeger (plak er zelf een jaar op) mensen ook nog een desktop pc. Nu hebben er veel of een laptop van het werk, of doen ze gewoon mails etc op de gsm (of die tablet).
 
Terug
Bovenaan