Beleggen/sparen: jouw doel en de weg daarnaartoe

Zijn er hier eigenlijk koppels die geen miljonair verwachten te zijn op hun 67e? Definitie miljonair: vastgoed + spaargeld + beleggingen + uitkering groepsverzekeringen - openstaande leningen > €1.000.000 (in euro's van vandaag).

Er zullen er ongetwijfeld een heel pak zijn die in die situatie gaan zitten, maar geen één van hen valt te benijden tegen dan.

Betere raad daar zal evenwel wel zijn om dat vermogen maximaal af te schermen van de staat; als de stemmen nu al opgaan dat de pensioenen te duur worden en dat de hogere pensioenen afgetopt moeten worden, dan staat het quasi in de sterren geschreven dat 2de en 3de pijlers tegen een (gedeeltelijke) collectivisatieslag staan aan te kijken. Daar scherm je je beter nu al voor af, regardless waar je in je carrière staat.
 
Zijn er hier eigenlijk koppels die geen miljonair verwachten te zijn op hun 67e? Definitie miljonair: vastgoed + spaargeld + beleggingen + uitkering groepsverzekeringen - openstaande leningen > €1.000.000 (in euro's van vandaag).
Op beyondgaming heeft minstens 50% een miljoen of meer tegen zijn 67ste (exclusief inflatie). De gemiddelde Jan Modaal? No way. Als dat wel zo is dan eet ik mijn schoenen op met peper en zout. ;)
 
Laatst bewerkt:
Op beyondgaming heeft minstens 50% een miljoen of meer tegen zijn 67ste (exclusief inflatie). De gemiddelde Jan Modaal? No way. Als dat wel zo is dan eet ik mijn schoenen op met peper en zout. ;)
Altijd gewaagd om 30 jaar vooruit te kijken, echter als ik zie dat een hob nieuwbouw vandaag 400-500k kost zou dat zomaar eens kunnen. Mogelijks zijn er tegen dan wel eetbare schoenen.
 
Altijd gewaagd om 30 jaar vooruit te kijken, echter als ik zie dat een hob nieuwbouw vandaag 400-500k kost zou dat zomaar eens kunnen. Mogelijks zijn er tegen dan wel eetbare schoenen.
Ik zeg dat ook: Exclusief inflatie. Mmm maar ja een eigendom is echt ne moeilijke. Dat is inderdaad waar. :support:

Onrechtstreeks zal de waarde namelijk letterlijk stijgen door de inflatie waardoor 500k vandaag met de inflatie erbij over 30 jaar 1 miljoen zal waard zijn.

Daarnaast kan een deel van de meerwaarde (of minwaarde maar dat zou sterk zijn. De woning krapte zal alleen maar stijgen) echter ook afhangen van andere factoren.
 
Dit jaar nu eens extra gelet op de uitgaven om de aankoop van een tweede wagen te financieren.
Ik verschiet er wel van dat we als koppel 54% van ons totaal inkomen dit jaar kunnen sparen hebben. Dat is een wagen op een jaar gespaard.
 
Dit jaar nu eens extra gelet op de uitgaven om de aankoop van een tweede wagen te financieren.
Ik verschiet er wel van dat we als koppel 54% van ons totaal inkomen dit jaar kunnen sparen hebben. Dat is een wagen op een jaar gespaard.
Hangt er vanaf wat voor een wagen 😉🤔.
 
Hangt er vanaf wat voor een wagen 😉🤔.
Amber-Avtotor-1-scaled.jpg
 
Dit jaar nu eens extra gelet op de uitgaven om de aankoop van een tweede wagen te financieren.
Ik verschiet er wel van dat we als koppel 54% van ons totaal inkomen dit jaar kunnen sparen hebben. Dat is een wagen op een jaar gespaard.
Hopelijk leest de fiscus hier niet mee :) ik ga er hier even vanuit dat we niet spreken over een exuberant hoog loon.

Eigenlijk best gek hoe goed het hier wel kan zijn, desondanks alles
 
Dus laten we nog wat meer gaan halen bij die dat er voor werken en hun best doen?
Kunnen we nog wat meer geven aan de gelukzoekers ale, misschien daar wat wegnemen kan het gat ook gevuld worden.
Ik ga richting de 75% en daarvoor doe ik al de nodige opofferingen en heb stevige werkdagen waarvoor velen mij zot zouden verklaren.
En ik denk dat ik daar al ruim voldoende belastingen op betaal.
Laat mij en zwarten op grote voet leven en onze spaarcapaciteit is minder, wat verschil maakt dat?
 
Maak je niet zo druk joh; de ironie droop er nog net niet van af :oi22: (ik denk niet dat ik hier bekend staat als iemand pro meer belastingen, wel integendeel). Al twijfel ik er niet aan dat je, ook hier op BG, wel degelijk die mensen gaat vinden die dat potentiëel zien en die voor dergelijke aanslag zouden pleiten.
 
Gezien ik geen kinderen heb, redeneer ik minder dat ik bij doodgaan een financiële bonus wil achterlaten. Al heb ik wel een schuldsaldo, just in case om bv mijn moeder en zus als erfgenamen te onzien. Maar dus geen levensverzekeringen etc.

Daarnaast doe ik niet mee aan dat opbod van zoveel mogelijk sparen of beleggen. Ik wil goed/luxueus leven en reizen dus ik zoek een goed evenwicht in reserve opbouwen en leven. En luxueus leven bedoel ik niet in een mega mansion, ik woon in een nieuw klein 1slpkm appartement waardoor er meer budget overblijft voor het luxueus leven buiten de bakstenen. Idem met auto, een nieuwe "full option" peugeot 208, meer geld over voor andere leuke dingen in het leven.

Mijn doel is dus vooral mijn aardige levensstandaard behouden en daarnaast nog een bepaald % van mijn inkomen per jaar sparen - meestal richt ik me op 10%-15% - los van eventuele bonussen en andere meevallers.
 
Mijn beleggingsstrategie is gewoon geld op overschot knallen naar 3 ETF's elke maand klaar. Geen kinderen. Veel strategie is daar eigenlijk dus niet aan. Mijn lening heb ik kunnen verlagen naar 1.6% en die loopt nog maar 8 jaar dus die ga ik niet vroegtijdig aflossen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan