1B Challenger Pro League 2022-2023

Status
Niet open voor verdere reacties.
Je beseft dat de ploegen die hier een B ploeg hebben daar ongeveer 1 miljoen moeten voor neerleggen? Dus denk niet dat er in dat opzicht langs veel potten gepasseerd zal worden.

Dat is dan ook niet de bedoeling van het hele gegeven.

Ik zal alleszins voor het eerst in mijn leven 2de klasse met veel plezier volgen. En een degradatiestrijd volgen als fan.
Nee dat wist ik niet. Het maakt het wel logischer want anders is het ook weer een soort van competitievervalsing in het voordeel van de grote.
 
Mogelijk. Doch 1B bevat tevens de kempenzonen, met verreweg de meeste Belgen opgesteld vorig jaar in het Belgisch profvoetbal. En het verschil met de tweede is vrij groot.

Nu, ik zou liever voor het kampioenschap spelen, ongeacht de nationaliteit, dan op een degradatie plaats staan "met enkel Belgen".

Maar we weten uit het recente verleden: niet failliet gaan volstaat voor promotie :)
Je hebt gelijk, mijn excuses. 1A telde vorig jaar het aandeel van zo'n 32% niet-buitenlanders qua gebruik en 1B 52%. Maar dan mag het ook niet verbazen dat de jeugdploegen van die 1A-clubs een lager aantal Belgen gebruiken.
 
Dit kon je maar al te goed verwachten, toch? 1B is en blijft een kerkhof, waar er doorgaans meer buitenlanders in een kern zitten dan Belgen. De clubs zelf zijn al niet meer in Belgische handen, dus vind het vreemd dat net dat van de beloftenploegen wordt verwacht.
Ik had inderdaad niet anders verwacht. De G5 waren gewoon jaloers dat er kleine ploegen, zelfs in 1B, waren die dankzij buitenlands geld serieuze meerwaarde konden creëren op jonge buitenlandse spelers. Nu kunnen zij dat zelf in 1B ook doen met enkele spelers. Dat de jonge Belgen hier ook beter van zullen worden is een extraatje. En de clubs die wel enkel met Belgische beloften spelen zullen dan wel snel zakken naar het amateur voetbal zeker?

En ik blijf het enorm hypocriet vinden dat de kleine clubs in buitenlandse handen blijkbaar niets meer mogen te zeggen/klagen hebben. Terwijl ze juist in buitenlandse handen zijn door jarenlang competitie hervormingen te hebben moeten slikken die boven hun hoofd beslist werden.
 
Voorlopig maar 1 van de transfers in de basis bij Club Nxt. En die Colombiaan van 4 miljoen zit gewoon bij Club Nxt in de kern, dan toch niet gelijk A-kern.
 
Die Talbi lijkt me wel een leuk spelertje.

Die Mertens dat ze van Deinze hebben gehaald, leek me meer te lopen zagen op die jonge gasten dan iets anders. Ook altijd al raar gevonden dat ze een spits gehaald hebben als ondersteuning van die jonge gasten. Mij lijkt het toch beter om een middenvelder of verdediger daarvoor te hebben, iemand die meer overal te vinden is om die jongens wat op te peppen enz. Heeft voor zover ik weet ook geen enkele ervaring in 1A.
Een Odoi of een Vormer zou ik een betere optie vinden maar de vraag is natuurlijk in hoeverre die dit (nu al) willen doen. Die jonge gasten zullen daar ook wel met wat meer ontzag naar kijken dan naar iemand met nul ervaring op het hoogste niveau.

Shinton was vroeger toch een groot talent, dacht ik. Ik zie het er niet in, niet dat die iets kon doen tegen die tegengoals. Maar in het algemeen vind ik die redelijk onzeker ogen.
 
Hoeveel volk zit daar in dat stadion, 500 man? Precies een match tijdens covid zeg, 0 sfeer. Ge kunt letterlijk alles horen wat coaches en spelers tegen mekaar zeggen.

Van ons zal er alleszins weinig volk aanwezig zijn, blijkbaar hebben de supportersfederaties doorgekregen dat elke uitwedstrijd van Beerschot met combiregeling is. Dus zelfs naar Schiervelde voor tegen Club Nxt hebben we combi aan ons been, zielig...
 
Ik had inderdaad niet anders verwacht. De G5 waren gewoon jaloers dat er kleine ploegen, zelfs in 1B, waren die dankzij buitenlands geld serieuze meerwaarde konden creëren op jonge buitenlandse spelers. Nu kunnen zij dat zelf in 1B ook doen met enkele spelers. Dat de jonge Belgen hier ook beter van zullen worden is een extraatje. En de clubs die wel enkel met Belgische beloften spelen zullen dan wel snel zakken naar het amateur voetbal zeker?

Maar Genk en Anderlecht hebben dat toch helemaal niet gedaan, op het eerste zicht? Bij Anderlecht enkel Angulo eventueel, maar die is toch vooral voor de a ploeg gehaald, zeker op termijn.

Standard heb ik geen zicht op. Maar lijken mij ook de gedoodverfde degradant.
 
Maar Genk en Anderlecht hebben dat toch helemaal niet gedaan, op het eerste zicht? Bij Anderlecht enkel Angulo eventueel, maar die is toch vooral voor de a ploeg gehaald, zeker op termijn.

Standard heb ik geen zicht op. Maar lijken mij ook de gedoodverfde degradant.
Angulo zit zelfs niet eens in de kern voor 1B. Enkel jongeren en Hubert zal er als dispensatiespeler wel bijkomen.
 
Terwijl ze juist in buitenlandse handen zijn door jarenlang competitie hervormingen te hebben moeten slikken die boven hun hoofd beslist werden.
Die redenering mag je mij wel eens uitleggen.
Je ziet in elke industrie in België dat bedrijven worden verkocht aan buitenlands kapitaal. België is gewoon geen land van groot kapitaal. Alles dat te koop staat valt in buitenlandse handen. Daar hebben competitiehervormingen niks mee te maken. De tendens naar buitenlandse eigenaars (Aziaten, Arabieren of Amerikanen) is in het voetbal bovendien in elk land waarneembaar, zelfs in de Heilige Graal de Premier League.

Nee in België is het vooral redelijk interessant om een voetbalclub te ownen omdat we qua regelgeving een van de meest losse landen zijn. Totaal geen beperkingen op jonge buitenlanders (nu een beetje, een tijd terug niks). Waar je in NL, Spanje, Italië en al zeker de UK heel wat beperkingen hebt waardoor er minder plaats is voor niet-EU-spelers of ze duurder zijn. Dat maakt dat we een gemakkelijk doorsluisland zijn. En de competitie voor een groot stuk uit buitenlandse spelers bestaan.

Heeft niks te maken met welke competitieformat dan ook.
 
Club NXT alvast slecht begonnen.
2-0 weggegeven tegen de Standard beloften ondanks de ene na de andere kans in de 2e helft de winning goal niet gemaakt.
Was eigenlijk een match die absoluut gewonnen moest worden, zeker thuis.
 
Club NXT alvast slecht begonnen.
2-0 weggegeven tegen de Standard beloften ondanks de ene na de andere kans in de 2e helft de winning goal niet gemaakt.
Was eigenlijk een match die absoluut gewonnen moest worden, zeker thuis.

En deden er nu daadwerkelijk zoveel niet jeugdspelers mee bij beide ploegen? In de basis enkel Mertens en die Cuevas bij Brugge?
 
Tja, SL16 heeft toch ook wel wat geluk gehad met bv die penalty en Ngoy die rond het uur altijd zijn 2de geel moest krijgen. Penalty was 100% terecht maar die komt uit zo'n carambol fase waar ge vooral geluk moet hebben waar en/of hoe die bal valt.

@Hans Moleman inderdaad, al heeft die Cuevas nog niet voor de A-ploeg gespeeld voor zover ik weet. Die Japanner is rond het uur ingevallen en de laatste 5 minuten zijn Perez en Ordonez (die van 4 miljoen) nog ingevallen.
 
Waar koop je eigenlijk tickets als bezoeker?
Via de ticketing van de bezoekende ploeg of bij de ticketing van de thuisspelende ploeg?
 
Die redenering mag je mij wel eens uitleggen.
Je ziet in elke industrie in België dat bedrijven worden verkocht aan buitenlands kapitaal. België is gewoon geen land van groot kapitaal. Alles dat te koop staat valt in buitenlandse handen. Daar hebben competitiehervormingen niks mee te maken. De tendens naar buitenlandse eigenaars (Aziaten, Arabieren of Amerikanen) is in het voetbal bovendien in elk land waarneembaar, zelfs in de Heilige Graal de Premier League.

Nee in België is het vooral redelijk interessant om een voetbalclub te ownen omdat we qua regelgeving een van de meest losse landen zijn. Totaal geen beperkingen op jonge buitenlanders (nu een beetje, een tijd terug niks). Waar je in NL, Spanje, Italië en al zeker de UK heel wat beperkingen hebt waardoor er minder plaats is voor niet-EU-spelers of ze duurder zijn. Dat maakt dat we een gemakkelijk doorsluisland zijn. En de competitie voor een groot stuk uit buitenlandse spelers bestaan.

Heeft niks te maken met welke competitieformat dan ook.
Alles wat je zegt klopt volledig, behalve je laatste zin. Waarom stonden er zo extreem veel clubs te koop? Het is de onleefbaarheid van 1B die clubs eigenlijk geen keuze geeft. En dan sta je niet sterk in je schoenen om een overname te onderhandelen. En dan is het bang afwachten naar de bedoelingen (en de uitvoering ervan) van je overnemer.
 
Jong Genk pakt effe uit, 4-1 zeg. De wedstrijd niet gezien, maar qua statistieken lijkt het wel in evenwicht te zijn. Gewoon zo een match waarbij alles tegenzit voor Lierse en alles meezit voor Genk?
Desondanks, allesbehalve verwacht.
 
Alles wat je zegt klopt volledig, behalve je laatste zin. Waarom stonden er zo extreem veel clubs te koop? Het is de onleefbaarheid van 1B die clubs eigenlijk geen keuze geeft. En dan sta je niet sterk in je schoenen om een overname te onderhandelen. En dan is het bang afwachten naar de bedoelingen (en de uitvoering ervan) van je overnemer.
Ik ben de eerste om de onleefbaarheid van 1B te erkennen en hoop dat er een beter evenwicht tussen 1A en 1B kan zijn. Ik denk wel niet dat dat de schuld van de topclubs is en ben er ook wel van overtuigd dat er plaats moet kunnen zijn voor een 4-tal elite-belofteploegen. Maar het format van 1B en het geld ervoor moet beter kunnen dan de laatste 10 jaar, absoluut.
 
Jong Genk pakt effe uit, 4-1 zeg. De wedstrijd niet gezien, maar qua statistieken lijkt het wel in evenwicht te zijn. Gewoon zo een match waarbij alles tegenzit voor Lierse en alles meezit voor Genk?
Desondanks, allesbehalve verwacht.

Goh ik heb met 1 oog gekeken. Genk leek wel de betere ploeg maar de uitslag is zeker wel overdreven. Ze hebben daar heel wat talent (aan de eerste ploeg) verloren, maar de nog jongere gastjes moeten precies niet veel onderdoen. Wel een irritant manneke daar in de spits met Diawara. Ik had er al "slechte" dingen over gehoord en hij bewees het - ondanks zijn twee goals - toch maar weer (vieren voor de supporters van Lierse terwijl je zelf helemaal niets bewezen hebt, tja).

Gaat wel pikken bij die van Lierse natuurlijk. Die ploegen moeten toch met zo een gedacht het terrein opstappen van "wij zullen die peuters wel eens opzij zetten", maar dan zo hard verliezen. Ze liepen ook wel echt gefrustreerd rond, een paar keer lelijk getrapt.
 
Leuke wedstrijd tussen rsca en Deinze. Die rechtsachter/midden Simeon Michez van Anderlecht is belachelijk goed. Heb hem even opgezocht. Heeft blijkbaar al voor België en Kameroen International gespeeld. Kan die dan nog steeds kiezen? Is wel blijkbaar al 20 jaar maar springt er voor mij echt bovenuit bij Anderlecht.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

D
  • Gesloten
7 8 9
Reacties
167
Weergaven
9K
D
  • Gesloten
  • Opiniepeiling
254 255 256
Reacties
5K
Weergaven
200K
Deleted member 14
D
Terug
Bovenaan