Ziekenfondsen

Offtopic misschien maar ben ook geïnteresseerd in die clear aligners. Hoeveel heb je daar betaald en hoeveel ervan kreeg je terug? En moet je die lang dragen?

Dat werkt in schijven. Tot nog toe heb ik enkel de scans laten doen, wat iets van een 323 euro was en waar ik een 170 euro van terugkreeg. Ik dacht niks terug te krijgen, maar ik dacht ik zal het voor de zekerheid eens vragen, wat dus erg goed uitviel lol.
De rest van de behandeling, dus de aligners zelf, techniekkosten, visites, nachtbeugel, ... zal ongeveer iets van een 2500 euro zijn (wat dus echt véél goedkoper is dan in België). Geen idee hoeveel ik daar nog van terugkrijg, maar het HZIV geeft precies altijd erg snel antwoord.

Ik zou die ongeveer een jaartje moeten dragen volgens de eerste schatting van de orthodontist.

Gekend als Invisalign, was hier ook in de familie eens nodig en was door Helan goed terugbetaald (en snel dacht ik; de dag er na op de rekening).

Invisalign is de gekendste ja. Maar ik heb gekozen voor Spark. Qua prijs min of meer even duur en ook een groot merk met een goede track record, maar wel 'clearer'. Een invisalign zie je nogal goed zitten, een spark effectief een stuk minder.
De orthodontist waar ik ga heeft een aantal merken van clear aligners, waar een beetje verschil in zit. Invisalign is 'beter' voor complexere behandelingen, wat bij mij niet het geval is.

Ik zie nergens dat de wettelijke verzekering tussenkomt. Enkel met een extra tandverzekering, vandaar mijn vraag aan @Muñoz.

Voor een aantal zaken als scans, verwijderen van spalk, controles/visites, ... krijg je wel een gedeeltelijke terugbetaling. Voor de beugel/aligner zelf (wat echt wel de grootste kost is van de behandeling) geen enkele cent, dacht ik.
En zelfs met extra tandverzekering krijg je ook niks terug als het een cosmetische behandeling is, denk ik.

Muñoz zei:
En zelfs met extra tandverzekering krijg je ook niks terug als het een cosmetische behandeling is, denk ik.
klopt voor quasi alle tandverzekeringen denk ik.

(en nog dit, maar mss heb ik dit mij ingebeeld: ik heb ooit aan de CM gevraagd of ik hun hospitaalplan nog nodig had nadat ik via m'n werkgever een verzekering kreeg. Toen hebben ze mij verteld: ahja, die van uw werkgever is aanvullend op die van ons. Wat niet zo is. Maar dus nooit bij stilgestaan.)
Strikt genomen hebben ze gelijk, elke verzekering kan aanvullend werken. Maar ik zou vermoeden dat ze gezegd hebben dat de verzekering van de werkgever aanvullend werkt op de ziekteverzekering van hun. Wat 100% klopt en ook zo bedoeld is. Als je natuurlijk vroeg of de verzekering van de werkgever gelijk is het hospitaalplan, dan is dat wel zo (toch deels, met meestal véél minder goeie voorwaarden bij de mutualiteitshospitalisatieplannen.

Terug
Bovenaan