Ongeveer een half jaar geleden overgestapt naar HZIV. Niet omdat mij die jaarlijkse premie die ik bij andere mutualiteiten moet betalen iets kan schelen, wel omdat ik geen deel meer wou zijn van die politieke zuilen en ook gewoon geen zin heb om telkens te moeten uitzoeken welke extra 'voordelen' ik terugbetaald zou krijgen. Ik ben nog jong, heb en wil geen kinderen, dus het enige wat ik eigenlijk zou terugkrijgen is een peulschil voor de sportschool en eventueel nog wat reisvaccinaties (hoewel ik ondertussen al zowat tegen alles ben gevaccineerd). En dan zou ik nog steeds moeite moeten doen met het indienen van formulieren enzo. No thanks.
En omdat ik steeds meer ben beginnen reizen was een deftige, aparte (doorlopende) reisbijstandsverzekering ook noodzakelijk geworden.
Sindsdien erg tevreden was het HZIV. Een aantal tanden zijn zo'n 10-tal jaar na orthodontie weer beginnen scheefgroeien en ben met een clear aligner behandeling gestart net over de grens (want orthodontisten krijg je in België toch niet te pakken). Ik vroeg aan het HZIV of ik 'iets' terugbetaald zou krijgen (wat ik betwijfelde want het is puur cosmetisch, en dan nog als volwassene in het buitenland), en binnen de dag had ik antwoord en kreeg ik bevestiging dat een groot deel van de scans terugbetaald zouden worden. Qua dienstverlening kan Solidaris daar een grote punt aan zuigen. De keren dat ik daar een vraag aan stelde, wisten ze van toeten noch blazen of duurde het lang voor ze antwoord gaven.