Ziekenfondsen

Een verzekering voor een eenpersoonskamer geeft trouwens geen garantie op een eenpersoonskamer.
Als toevallig al die kamers bezet zijn kom je toch (tijdelijk) in een tweepersoonskamer terecht.
 
In bijna geen elk ziekenhuis in Vlaanderen liggen er nog pas bevallen moeders samen op een kamer hoor. Het is vaak wel de kamergrootte die verschillend is.
Daarnaast zit bij de 1persoonskamer voor een kind het grootste verschil. Geen hospitalisatieverzekering? Die ouders lagen op een kamer van 4m2 in een slaapzetel terwijl ik een volwaardig ziekenhuisbed kreeg, ruime kamer en maaltijden voor mij inbegrepen.
Er zijn wel degelijk nog tweepersoonskamer op de materniteit maar bij ons zijn die zo ingedeeld dat ge eigenlijk een kleine doorgang deelt en niet meer dan dat (dus ge ziet elkaar niet, ge hebt eigen badkamer. Ge vangt amper een glimp op van andermans bezoek). Hangt wat af van ziekenhuis tot ziekenhuis hoe het juist is ingericht.

En als ge per se een eenpersoonskamer wilt en ze hebben niets vrij zijt ge toch nog altijd er aan voor de moeite (maar ge betaalt dan uiteraard ook niet de prijs van een eenpersoons).

(Ter info: waar ik lag waren er slechts twee tweedepersoonskamers dus ge kunt u al indenken wat de proportie is van mensen die een eenpersoonskamer willen. Kzou het er eigenlijk altijd wel op wagen en gewoon een tweepersoons vragen, kunt dan evengoed in een eenpersoons liggen zonder de supplementen :v. Alleen bij bevallingen met complicaties is dat wel minder handig)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb CM-Hospitaalplan. Is HZIV beter/makkelijker/meer dekking dan cm-hospitaalplan? Zoja hoeveel kost dat maandelijks? Ik kan nergens de prijzen vinden. Waarschlijk duurder..
CM hospitaalplan kunt ge niet vergelijken met hziv. CM hospitaalplan is extra bovenop uw gewone aansluiting bij de CM. Uw gewone aansluiting bij de CM doet alles que terugbetalen net zoals hziv + een aantal extra (bril, terugbetaling sport, extra tandkosten,...)

CM hospitaalplan doet daarbovenop extra betalingen IVM hospitalisaties (en voor en nazorg) of ernstige ziektes.

CM medikoplan geeft nog extra betalingen IVM remgeld, ogen, tanden (meer ambulante kosten weer).

Dus kunt beter eens voor uzelf bekijken welke extra's ge echt nodig hebt gebaseerd op uw eigen gezondheidstoestand (en verwachting naar de toekomst toe).

CM hospitaalplan dekt niet zo extreem veel qua hospitalisaties (vergeleken met de meer gekende die meer dekken ook van eenpersoonskamers en rooming in) maar voor mijn situatie heb ik daar eigenlijk altijd al veel van teruggekregen voor een fractie van de prijs van die betere dekkingen
 
Je kan ook op dwingende redenen op een eenpersoonskamer terechtkomen, op doktersvoorschrift en dit wordt uiteraard niet doorgerekend.

@Visenya heeft zo ooit 13 dagen een privé kamer gekregen in het UZ Leuven... :unsure:
 
Ik ben bij Solidaris, en blijkbaar is hun reisbijstandsverzekering (van Mutas) wereldwijd. Dat is precies ook de enige mutualiteit waar je wereldwijd gedekt bent.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ik ben bij Solidaris, en blijkbaar is hun reisbijstandsverzekering (van Mutas) wereldwijd. Dat is precies ook de enige mutualiteit waar je wereldwijd gedekt bent.
Mutas had ik ook bij CM paar jaar geleden, nu ook bij LM, dus Solidaris is zeker niet de enige.

Ik heb ook een wereldwijde bijstandsverzekering van Vivium via mijn werkgever, kan ik eigenlijk kiezen of ik Mutas of Vivum contacteer moest er iets gebeuren?
 
Ik ben bij Solidaris, en blijkbaar is hun reisbijstandsverzekering (van Mutas) wereldwijd. Dat is precies ook de enige mutualiteit waar je wereldwijd gedekt bent.
Ik zit bij Solidaris & ik heb Dkv. Dwz als ik naar de VS ga en ik kom daar in het ziekenhuis terecht dan wordt dit voor de volle 100% gedekt.

Je moet daar mee opletten want onlangs las ik op HLN van iemand die dus niet gedekt was door haar ziekenfonds.
Ik denk dat ze bij CM zit en ze hebben hun wereldwijde dekking in 2017 afgeschaft.

Ze kreeg aldus een gepeperde rekening in de bus want ze was niet op de hoogte (!). En Dkv (bijvoorbeeld) komt dan ook maar voor 50% tussen ipv 100%.
 
Laatst bewerkt:
Mutas had ik ook bij CM paar jaar geleden, nu ook bij LM, dus Solidaris is zeker niet de enige.
Je moet daar mee opletten want onlangs las ik op HLN van iemand die dus niet gedekt was door haar ziekenfonds.
Ik denk dat ze bij CM zit en ze hebben hun wereldwijde dekking in 2017 afgeschaft.
@Gines Bij CM is het inderdaad niet meer voor alle landen.
Hier zie je in welke landen ze nig dekking bieden.

 
En wie die niet heeft, zie ik daar dus ècht niet vrijwillig voor kiezen. Factuurtje van mijn bevalling was 6000 euro. Integraal terugbetaald door de hospitalisatieverzekering.

Toch eigenlijk zwaar bij de haren getrokken…
Kinderen maakt kost veel geld zeggen ze dan. Ja in hun eerste 72u al direct 6000€.

Hoe iemand dat nog serieus kan vinden is mij een raadsel.
En goed jij betaalt dat niet zelf direct. Maar hoe dan ook betaalt het collectief dit.
 
Mutas had ik ook bij CM paar jaar geleden, nu ook bij LM, dus Solidaris is zeker niet de enige.

Ik heb ook een wereldwijde bijstandsverzekering van Vivium via mijn werkgever, kan ik eigenlijk kiezen of ik Mutas of Vivum contacteer moest er iets gebeuren?

Alle mutualiteiten zijn bij Mutas, behalve Helan (die een andere reisbijstand heeft, blijkbaar).
Maar Solidaris is de enige waar die reisbijstand wereldwijd is. Is blijkbaar ook onbeperkt qua terugbetaling.

Ik vertrek over een aantal dagen voor 3 maanden op vakantie, maar als ik het vroeger had geweten was een aparte reisbijstandsverzekering misschien toch niet nodig geweest. Ik heb het nog niet deftig kunnen vergelijken, maar buiten de franchise die bij de mutualiteit hoger ligt zie ik eigenlijk geen enkel verschil tussen m'n reisbijstand van Europ Assistance en die van Mutas (via Solidaris).
Zowel repatriëring als medische kosten worden volledig gedekt. Het enige wat, denk ik, niet gedekt wordt zijn opsporing- en reddingskosten, maar bon welke mens heeft dat nu ooit nodig. 😂 En annuleringsverzekering en terugbetaling van vakantiedagen bij ziekte heb ik via m'n (gratis) kredietkaart.
 
Ik krijg via mijn werk een hospitalisatieverzekering bij Alan, is het nodig om mijn huidig te annuleren bij CM?
Want 2 is niet nodig zeker?😅
 
Ik krijg via mijn werk een hospitalisatieverzekering bij Alan, is het nodig om mijn huidig te annuleren bij CM?
Want 2 is niet nodig zeker?😅
TL;DR: ja dubbel is stom, maar informeer naar een "continuïteitsplan" bij ofwel dan de CM of de verzekeraar van je werkgever voor de voortzetting als je oud en versleten bent.

Ja, best niet dubbel nemen. Wel eens horen bij je werkgever of die verzekering of ze een "voortzettingsplan" (horizon/continuïteit/...) hebben, of je dat zelf moet afsluiten en betalen. Dat zorgt er voor dat je bij wegvallen werkgever (ontslag/pensioen/...) dat je probleemloos (en tegen de gunstige voorwaarden van je instap) de verzekering kan voortzetten. Bij een mutualiteit gaat die enkel zorgen voor het overslaan van de medische vragenlijst, bij bvb een DKV plan Horizon zorgt er dat bijkomend voor dat je premie gelijk blijft (op indexatie of andere verplichte prijsverhogingen na) en aangezien die op instapleeftijd werken is dat wel een belangrijke moest je die willen overnemen.

Na twee jaar in zo'n hospitalisatieverzekering van je werk te zitten heb je wettelijk altijd de mogelijkheid om die verzekering privé voort te zetten, maar dus ingeval van DKV bijvoorbeeld is zo'n horizon plan wel een meerwaarde voor een gunstigere premie later (of dat hebben ze mij toch verteld toen ik naar die dingen informeerde).
 
Terug
Bovenaan