WK Wielrennen 2022 (Wollongong, Australië)


Geen Jakobsen voor Nederland. Lijkt me logisch. Dat lijkt me toch wel een stukje te zwaar voor hem.

Voor de rest kandidaten genoeg om MVDP goed te omringen.
 
Ik begrijp niet dat Ewan teleurgesteld is dat hij niet geselecteerd is. Enfin, ik snap het wel als Australier een WK in Australië maar toch... dat parcours is veel te zwaar voor Ewan. Aan de andere kant als ik dat profiel zie, ziet het er nu ook weer niet extreem zwaar uit... het zal er van af hangen hoe er gekoerst wordt. Als ze er vroeg aan beginnen en doortrekken op Mount Pleasant elke keer wordt dit een ware slijtageslag. Als ze gaan wachten tot de voorlaatste ronde kunnen we evengoed een brede groep hebben die er voor gaat sprinten...
 
In eigen land wil je dat niet missen, lijkt me. Die kans krijg je waarschijnlijk maar één keer.

En het is niet licht, maar het is zeker ook geen Imola of Innsbruck ofzo, dus dan snap ik, als Ewan zijnde, wel dat je hoop koestert. Tenslotte heeft Australië ook geen no-brainer genre Van Aert, MVDP, Pogacar, ... aan boord.

Maar de manier van koersen zal, zoals steeds, bepalend zijn inderdaad. Als ze koersen zoals vorig jaar in Leuven...
 
Die Scott Sunderland zegt toch zelf dat Demare dit wel kan overleven, "en de Ewan van 2-3 jaar geleden ook". Beetje vreemd aangezien zijn 2e plaats in MSR nog maar anderhalf jaar geleden is en vooral hij dit jaar nog vriend en vijand verraste door in die eerste rit in de Giro gewoon mee te strijden voor de roze trui. Mensen vergeten nogal snel. Ewan heeft ontzettend veel pech gehad het laatste jaar hé. Die is zijn kwaliteiten niet kwijt.

Ik geloof er zelf ook niet in (omdat er tegenwoordig gewoon zo agressief gekoerst wordt), maar dat Ewan persoonlijk denkt van zichzelf dat hij die vorm kan terugvinden en dat hij daar een kansje maakt om wereldkampioen te worden vind ik niet zo raar. En dat er teleurstelling is (zeker omdat het in Australië is, vlakbij waar hij is opgegroeid) lijkt me dan meer dan logisch.

Ik vind ook dat er paar man in die selectie zitten die niets te zoeken hebben op dit parcours. Een Hindley of Oconnor bijvoorbeeld zijn pure klimmers die dan nog eens super diep aan het gaan zijn in de Vuelta, wat gaan die daar dan doen? Ik had Ewan toch die kans gegeven met de gedachte van "je weet maar nooit". En vooral, dat zou Matthews meer pushen om echt aanvallend te rijden. Ge ziet het al van ver aankomen dat die gewoon gaat volgen en dan naar een 4e plaats gaat sprinten ofzo.
 
Ewan heeft ontzettend veel pech gehad het laatste jaar hé. Die is zijn kwaliteiten niet kwijt.
Inhoudelijk ben ik akkoord met uw post. Ik wil wel zeggen dat Ewan het -met alle respect- zowel in de Tour van 2021 als de Giro van 2022 aan zichzelf te danken had dat die zwaar viel. Hij nam beide keren te veel risico en ging met z'n voorwiel in een onbestaand gat in een bocht naar rechts naast iemand die vol sprintte.

En dan zwijg ik over die val in de chicane van de Roubaixrit. Daar heb ik geen goeie beelden van gezien.
 
Inhoudelijk ben ik akkoord met uw post. Ik wil wel zeggen dat Ewan het -met alle respect- zowel in de Tour van 2021 als de Giro van 2022 aan zichzelf te danken had dat die zwaar viel. Hij nam beide keren te veel risico en ging met z'n voorwiel in een onbestaand gat in een bocht naar rechts naast iemand die vol sprintte.

En dan zwijg ik over die val in de chicane van de Roubaixrit. Daar heb ik geen goeie beelden van gezien.

Klopt hoor, maar in die Roubaix rit wordt hij wel gewoon omver gemaaid door die hooibaal (die val met onder meer Roglic). Daar kan hij helemaal niets aan doen. En dan niet vergeten dat hij even later nog eens valt door wat rare maneuvers van zijn voorgangers (ploegmaten wel) en vooral dat hij net ziek wordt voor zijn klassiekers (MSR, De Panne, Gent Wevelgem).

Anyways, punt was natuurlijk dat hij door allerlei omstandigheden zijn kwaliteiten gewoon niet heeft kunnen tonen en dat die niet zomaar weggaan op een jaar tijd.
 
Inhoudelijk ben ik akkoord met uw post. Ik wil wel zeggen dat Ewan het -met alle respect- zowel in de Tour van 2021 als de Giro van 2022 aan zichzelf te danken had dat die zwaar viel. Hij nam beide keren te veel risico en ging met z'n voorwiel in een onbestaand gat in een bocht naar rechts naast iemand die vol sprintte.

En dan zwijg ik over die val in de chicane van de Roubaixrit. Daar heb ik geen goeie beelden van gezien.
Die val in de eerste Giro rit had volgens mij niks met risico´s te maken maar gewoon met steendood met het zwart voor zijn ogen zitten... die val in de Tour van vorig jaar begrijp ik nog altijd niet goed, even onoplettend of gewoon daar abominabel slecht wegdek?

Ik geloof wel in Démare voor het WK trouwens... als hij klink van San Remo kan terugvinden.
 
Die val in de eerste Giro rit had volgens mij niks met risico´s te maken maar gewoon met steendood met het zwart voor zijn ogen zitten... die val in de Tour van vorig jaar begrijp ik nog altijd niet goed, even onoplettend of gewoon daar abominabel slecht wegdek?

Ik geloof wel in Démare voor het WK trouwens... als hij klink van San Remo kan terugvinden.
Gek dat hij die overwinning mocht houden. Vriend van mij die toen ook in het peloton zat zei dat het schandalig was aan welke snelheid de wagen hem naar boven bracht. Hoe ze die Strava file hebben gemanipuleerd snapt hij niets van.
 
Langs alle kanten hoor je wel renners die niet naar Australië willen afzakken of niet mogen van hun ploeg.

Nu ook Mads Pedersen die geen zin heeft om naar daar te gaan.
Jammer toch dat het zo moet lopen.
 
Langs alle kanten hoor je wel renners die niet naar Australië willen afzakken of niet mogen van hun ploeg.

Nu ook Mads Pedersen die geen zin heeft om naar daar te gaan.
Jammer toch dat het zo moet lopen.
Nu denk ik wel dat de dubbel tour - vuelta niet de beste voorbereiding is voor het WK. Tenzij hij het nu de vuelta verlaat zou die toch volledig uitgewrongen aan de start staan.
 
Nu denk ik wel dat de dubbel tour - vuelta niet de beste voorbereiding is voor het WK. Tenzij hij het nu de vuelta verlaat zou die toch volledig uitgewrongen aan de start staan.
Kans is groot dat hij inderdaad weinig waard zou zijn.
Maar langs de andere kant als je ziet hoe hij deze vuelta aan het rijden is dan is de vorm wel goed.
 
Volgens HLN zou Teuns niet mee naar het WK gaan. Wel Dewulf en Serry.

Zou Teuns niet mee mogen van zijn ploeg, omdat die ook nog punten moet scoren? Anders toch een beetje een vreemde keuze, want reed een zeer goed voorjaar. Minder succesvol in de Tour, maar toch bedrijvig. Die klim in de lokale ronde moet hem ook goed liggen.

Dewulf is mij eigenlijk niet zo opgevallen en het is dan te hopen dat Serry snel en goed herstelt van corona...
 
Van Aert
Evenepoel (ook TT)
Lampaert (ook TT)
Stuyven
Van Hooydonck
Q Hermans
Serry
Dewulf

Reserven: Jasper Philipsen, Greg Van Avermaet, Louis Vervaeke en Dries Van Gestel

Geen Declerq en Teuns dus.
 
Teuns zelfs niet bij de reserven, dus wellicht toch een doorslaggevende factor geweest. Ook geen Lotto te bespeuren hé (Campenaerts bv)..
Die van Lotto moeten zich inderdaad vol op de punten storten.

Maar wat Teuns betreft, is dat toch niet de reden blijkbaar. Heb de persconferentie gevolgd en het is gewoon een keuze van de bondscoach. Hij staat niet op de reservelijst, omdat dat 'niet past bij zijn status'. Ofwel zet je hem bij de 8 ofwel laat je hem ook van de reservelijst, aldus Vanthourenhout...
 
Ook al is het een eer om in de WK ploeg te zitten.
Voor iemand met de klasse van Teuns is het vooral opoffering om daar te gaan knechten voor 1 race.
 
Ook al is het een eer om in de WK ploeg te zitten.
Voor iemand met de klasse van Teuns is het vooral opoffering om daar te gaan knechten voor 1 race.
Misschien wel, al kan je dat ook van een Stuyven zeggen of van een Benoot (die er normaal ook bij was).

Teuns is een fantastische renner, maar toch een duidelijk niveau-verschil met Remco en Wout.
 
Toch opvallend vind ik. Israel laat zijn renners wel degelijk naar het WK gaan (getuige Fuglsang in Deense selectie, Nizzolo die bij Italianen een balengrijke rol moet spelen, ...) dus dat is de reden niet. Teuns wilde ook gewoon graag. Het was naar eigen zeggen zijn hoofddoel van het najaar, samen met Lombardije. Ik vind de uitleg van de bondscoach ook maar vreemd. Wat boeit die "status" als hij bereid zou zijn om te knechten. Ik neem aan dat Teuns slim genoeg is om te weten dat hij daar nooit voor eigen kunnen ging mogen gaan. Tenzij ze bij de bond hem daarop niet vertrouwen, hij is wel een beetje een einzelganger.

Ik snap de Dewulf hype ook niet echt. Dat is nu al jaren dat die precies wat gepusht wordt door o.a. De Cauwer (die is daar precies verliefd op) en de bondscoach (door hem vaak te selecteren voor het EK), maar zo goed is die toch niet. Met alle respect, een Dries Van Gestel of zelfs Greg Van Avermaet zijn 2 jongens die waarschijnlijk echt wel graag in die selectie zouden zitten en hebben gewoon een veel beter seizoen achter de rug. Ja ook Greg, niet goed voor zijn stand maar nog altijd beter dan Dewulf. Voor alle duidelijkheid, ik vind Dewulf niet slecht hé. Heeft zeker talent, al wat mooie dingen laten zien, maar dit jaar zeker waren er echt wel anderen beter.
 
Laatst bewerkt:
Vreemd Teuns de laatste jaren toch een beetje een vaste klant. Bondscoach kiest met Serry en Dewulf toch eerder voor zuivere knechten dan.
 
Terug
Bovenaan