Boeken Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

  • Ik lees nooit

    Stemmen: 22 11,1%
  • 1-5 boeken

    Stemmen: 57 28,6%
  • 6-10 boeken

    Stemmen: 33 16,6%
  • 11-20 boeken

    Stemmen: 44 22,1%
  • 21-30 boeken

    Stemmen: 22 11,1%
  • 31-40 boeken

    Stemmen: 8 4,0%
  • 41-50 boeken

    Stemmen: 4 2,0%
  • 50-75 boeken

    Stemmen: 5 2,5%
  • 75-100 boeken

    Stemmen: 1 0,5%
  • 100+ boeken

    Stemmen: 3 1,5%

  • Totaal aantal stemmers
    199
Ik haal niet het leestempo van Général Zantas, maar als ik ergens minstens 10 minuten moet zien op te vullen, neem ik vaak gewoon een boek erbij en lees een paar bladzijden. Ik heb er geen moeite mee om in kortere boosts te lezen (voor sommige mensen zou dat hun immersion in de weg staan) en op die manier zorg je toch dat je altijd wel een beetje progressie maakt, ook op dagen waar je niet de tijd vond om een langer leesintermezzo in te lassen.
Ik lees dagelijks nog wel minstens een half uur tot een uur en als het kan meer, maar ik merk dat ik in mijn huidige gezinssituatie moeilijkheden heb om ingewikkelde plotlijnen te volgen. Als ik in korte bursts lees ben ik op den duur niet meer mee met het verhaal. Om die reden heb ik dan ook Wolf Hall opzij moeten leggen. Ik wist niet meer wie wie was en koppig blijven verder lezen leek me onzinnig.

Wat helpt zijn herlezingen van boeken die je lief hebt. :p Nu voor een derde of vierde keer begonnen met Spring Snow van Yukio Mishima en dat gaat me, ondanks de rijke plot, goed af. Als het Japan van begin 20ste eeuw je interesseert is dit een must-read, trouwens. Fenomenaal mooi werk. Ik ben ook van plan wat kortverhalen te lezen. Nu Jeroen Olyslaegers op Facebook de Poe-fanboy begint uit te hangen zal ik mijn Poe-omnibus maar eens van stal halen. Die ligt al enkele jaren stof te vergaren en ik heb er nog maar 1 kortverhaal uit gelezen. En de King-thread in dit forumgedeelte inspireert me ook om in zijn oeuvre te duiken.
 
Wat helpt zijn herlezingen van boeken die je lief hebt. :p Nu voor een derde of vierde keer begonnen met Spring Snow van Yukio Mishima en dat gaat me, ondanks de rijke plot, goed af. Als het Japan van begin 20ste eeuw je interesseert is dit een must-read, trouwens. Fenomenaal mooi werk.
Lees je de boeken van Mishima in het Engels? Z’n werk staat al lang op m’n radar, maar ik vind precies geen goede Nederlandse vertalingen.
 
Lees je de boeken van Mishima in het Engels? Z’n werk staat al lang op m’n radar, maar ik vind precies geen goede Nederlandse vertalingen.
Uitgeverij Meulenhoff heeft er wel wat (ook van andere Japanse schrijvers zoals Tanizaki), maar vaak lees ik Mishima in het Engels. Deze via uitgeverij Vintage Books/Penguin (link). Op een drietal na heb ik de meeste boeken in vertaling wel gelezen, maar het is nog steeds wachten op Kyoko's House. Dat was een dikke klepper van 1000 pagina's dat geen commercieel succes werd, maar door Mishima wel hoog werd geprezen. Ik weet niet wat het kost om een boek te laten vertalen, maar Mishima heeft geen gemakkelijke schrijfstijl om te vertalen.
 
(chesterfield wing chair :coolbrows:)

Haha, ik ken u in het echte leven niet, maar ik zie u precies al zitten in zo'n zetel, naast de open haard, met zo een bibliotheeklamp met groen kapje ernaast, De Gebroeders Karamazov in de hand, en een single malt in zo'n echt kristallen whisky glas erbij. 😅

V for Vendetta - Alan Moore & David Lloyd

Dystopische graphic novel over een fascistisch regime in de UK aan het einde van de vorige eeuw. Gepaste amuse gueule om mijn smaakpapillen op te warmen voor de mini-reeks Years And Years (vandaag aan begonnen op Netflix) dat met vergelijkbare thema's speelt.

Het was wel merkbaar dat dit een van Alan Moore's vroegere werken is. Nog steeds meer dan degelijk, maar het basis opzet is veel minder innovatief en de psychologische uitwerking ervan minder diepgaand dan de character studies die we in pakweg Watchmen of From Hell voorgeschoteld krijgen.

Die film uit 2005 heb ik ook altijd top gevonden, met Natalie Portman :love:
 
Dit jaar al 13 boeken uitgelezen, ondertussen (nog altijd) bezig in Rebecca West- Black lamb and the gray falcon. Klassieker over de Balkan, soort mix van geschiedenis, reisverslag over de Balkan in de jaren dertig. Kan wel beamen waarom het klassieker is geworden, prachtig geschreven, wel absoluut geen pageturner.
 
Dit jaar al 13 boeken uitgelezen, ondertussen (nog altijd) bezig in Rebecca West- Black lamb and the gray falcon. Klassieker over de Balkan, soort mix van geschiedenis, reisverslag over de Balkan in de jaren dertig. Kan wel beamen waarom het klassieker is geworden, prachtig geschreven, wel absoluut geen pageturner.
Lees je vooral non-fictie of ook al fictie gelezen dit jaar?
 
Dit jaar voornamelijk veel non-fictie.
Al probeer ik ook wel fictie te lezen,
dit jaar vond 'Stanley-stranger in the shogun's city' een aanrader, al is dat een mengeling van fictie en feiten.
Die titel doet me aan Shogun van James Clavell denken. Heb ik zelf (nog) niet gelezen, maar mijn vriend vond die heel goed.
 
Die titel doet me aan Shogun van James Clavell denken. Heb ik zelf (nog) niet gelezen, maar mijn vriend vond die heel goed.
Ooit gelezen, weliswaar al jaren geleden.
In het laatste middelbaar kregen we vrije keuze qua boek om een bespreking over te maken. Heel chille leerkracht toen, die ni geloofde dat ik dat zou doen, want da's een vrij dik boek en lezen was niet de meesten hun favoriete bezigheid :)

Wat ik me herinner is dat eens ik begonnen was, het een pak boeiender was dan verwacht. Ondanks dat geschiedenis me boeit, leek dat op het eerste zicht toch wat droog te zijn, tot ik begon. Hij staat hier op de lijst om nog eens te herlezen.
 
Shogun enkele jaren geleden ook gelezen. Die las als een trein. Er komt een reboot van de oorspronkelijke serie, trouwens.
 
Shogun enkele jaren geleden ook gelezen. Die las als een trein. Er komt een reboot van de oorspronkelijke serie, trouwens.

Ik had zo'n mooie DVD-box van die serie. Volgens mij wel nooit gekeken.

Het boek was geweldig en heeft mijn voorliefde voor Japan aangewakkerd als tiener. Dat en Rurouni Kenshin :D
 
Een honger van Jamal Ouariachi.Ik weet niet precies waarom maar Ouariachi blijft mij bekoren. Vertedering was al een van mijn favoriete Nederlands boeken maar ook een honger is echt goed. Het leest vlot en het onderwerp is uitdagend. Mooie opbouw naar het einde. Wat mij betreft een pareltje in de Nederlandstalige literatuur.
 
David Eddings - Queen of Sorcery (The Belgariad #2)

Duurde een beetje langer om door te komen vergeleken met het eerste boek. Toch iets teveel van hetzelfde, te repetitief. De queeste gaat verder maar het ritme verandert niet en wordt zelfs een beetje slaapverwekkend. Men reist een beetje, men ervaart iets en die ervaring wordt gebruikt om iets uit te leggenaan de lezer over een volk, een stad of een gebeurtenis. En zo weer verder. Karakterontwikkeling is er weinig tot niet en voornamelijk lineair. De gebeurtenissen zijn weing spannend voor de eerste drie vierden, tegen het einde van het boek komt er eindelijk weer wat vaart in het verhaal en is het weer aangenaam lezen.
2* uiteindelijk maar gegeven, hopelijk is er wel wat verbetering boek 3 of ik ga nog problemen hebben om de serie uit te lezen.
 
NOS4A2 - Joe Hill

Enorm vergelijkbaar met het recente werk van zijn vader, Stephen King. Met een bepaalde referentie maakt hij zelfs duidelijk dat het in hetzelfde universum afspeelt als de boeken van King. Niet slecht, maar ook niet wauw.
 
NOS4A2 - Joe Hill

Enorm vergelijkbaar met het recente werk van zijn vader, Stephen King. Met een bepaalde referentie maakt hij zelfs duidelijk dat het in hetzelfde universum afspeelt als de boeken van King. Niet slecht, maar ook niet wauw.
Ik wist niet eens dat Stephen King een zoon had die ook schrijver was! Bij deze bedankt dus, ik ga het toch eens checken :thumb:
 
David Eddings - Magician's Gambit (The Belgariad #3)

Een verbetering tegenover boek 2. Het tempo gaat weer de hoogte in en het is niet meer een herhaling van dezelfde gebeurtenissen. Er is wat meer actie, de humor is wat aanstekelijker en er wordt een nieuwe reisgenoot geintroduceerd wiens religieus fanatisme een nieuwe wind doet waaien doorheen de gesprekken en situaties in het gezelschap, wat broodnodig was want het werd reeds vervelend in het vorige boek. Een leuk einde al stopt het wat abrupt, voelt meer aan als een overgang tussen twee hoofdstukken dan tussen twee boeken.

Een aangenaam boek, niets te fancy. Gewoon simpele Fantasy uit de jaren 80.
 
A Man of Good Hope - Jonny Steinberg

Totaal geen idee hoe dit op mijn leeslijstje terecht is gekomen eigenlijk 😅
Ik lees nooit non-fictie, dit verhaal gaat over een Somalische vluchteling en wat hij allemaal meemaakt onderweg naar Zuid-Afrika en uiteindelijk de US. Eigenlijk zou het bijna even goed fictie kunnen zijn, want je kan het je soms gewoon niet voorstellen hoeveel pech iemand kan hebben in het leven. Ik had in het begin even getwijfeld om deze aan de kant te leggen, maar naar het einde toe heb ik hem toch vlot uitgelezen.

Belangrijk om nooit te vergeten dat ge, als ge toevallig op de verkeerde plaats geboren wordt, eigenlijk gewoon 'gejost' zijt in het leven.
 
A Man of Good Hope - Jonny Steinberg

Totaal geen idee hoe dit op mijn leeslijstje terecht is gekomen eigenlijk 😅
Ik lees nooit non-fictie, dit verhaal gaat over een Somalische vluchteling en wat hij allemaal meemaakt onderweg naar Zuid-Afrika en uiteindelijk de US. Eigenlijk zou het bijna even goed fictie kunnen zijn, want je kan het je soms gewoon niet voorstellen hoeveel pech iemand kan hebben in het leven. Ik had in het begin even getwijfeld om deze aan de kant te leggen, maar naar het einde toe heb ik hem toch vlot uitgelezen.

Belangrijk om nooit te vergeten dat ge, als ge toevallig op de verkeerde plaats geboren wordt, eigenlijk gewoon 'gejost' zijt in het leven.
What is the What van Dave Eggers is ook een aanrader, non-fictie over een Zuid-Soedanese vluchteling.
 
Drugs, in de greep van Nederlandse syndicaten - Voeten.
Voor Corona moest ik al niet veel van de medemens hebben; tijdens evenmin en nog wat gezakt; met dit boek en soortgelijke schrijfsels is dat nog wat lager gezakt. Helpt natuurlijk niet dat ik een enorme afkeer heb van drugs en haar gebruikers. Teun Voeten praatte met burgers die in aanraking zijn gekomen met drugs of verwanten van druggebruikers en ze zitten quasi overal :puke:.
Een deel over (drugs)Marokkanen komt erin voor en tja... Vechten tegen de bierkaai.

Solo, tussen zuchten en hijgen - Heyerick / De Gendt.
Nog meer fan geworden van De Gendt. Hij zwijgt niet over zijn avonturen bij diverse wielerploegen.
"Ik herinner me ook nog dat ik Froome op een bepaald moment op een heel bizarre manier voorbij zag lopen op het strand. Bleek hij achter een leguaan aan te zitten, en volgens mij was hij ook het loopje van de leguaan aan het imiteren." :rofl:
 
Wise Blood - Flannery O'Connor

The Complete Stories van Flannery O'Connor zijn waarschijnlijk mijn 'desert island book', maar ik had haar twee romans nooit gelezen. Ook van dit boek weer genoten, over een "valse" predikant die een antireligie wil oprichten. Ik houd van de Southern Gothic stijl van O'Connor, waar continu een soort onderhuidse dreiging heerst. Christendom en geloof staan zoals in veel van haar werk ook hier centraal, begrippen waar ik normaal niet zo veel mee opheb. Maar O'Connor weet er hier een bizarre, fascinerende kijk op te geven. Geen gemakkelijk boek gevuld met rare, wat afstotende personages maar ik was helemaal mee en krijg nu weer zin om enkele van haar kortverhalen te herlezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: TsD
Terug
Bovenaan