Boeken Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

  • Ik lees nooit

    Stemmen: 22 11,1%
  • 1-5 boeken

    Stemmen: 57 28,6%
  • 6-10 boeken

    Stemmen: 33 16,6%
  • 11-20 boeken

    Stemmen: 44 22,1%
  • 21-30 boeken

    Stemmen: 22 11,1%
  • 31-40 boeken

    Stemmen: 8 4,0%
  • 41-50 boeken

    Stemmen: 4 2,0%
  • 50-75 boeken

    Stemmen: 5 2,5%
  • 75-100 boeken

    Stemmen: 1 0,5%
  • 100+ boeken

    Stemmen: 3 1,5%

  • Totaal aantal stemmers
    199
Maurice Leblanc - Arsene Lupin vs Herlock Sholmes

Maurice nam even een loopje met de copyright regels, al waren die destijds misschien niet zo strikt, en introduceert een Britse detective die heel bekend in de oren klinkt, met een handlanger Wilson.
Het verhaal wordt grotendeels vanuit het standpunt van Herlock verteld, en dat was toch minder interessant om te volgen. Ben sowieso nooit fan geweest van politie-inspecteurs die cases heel simpel oplossen, en dat is nu niet anders.
Nog altijd dezelfde aangename schrijfstijl en vrij humoristisch, maar het intelligente leek me ditmaal wat te ver gezocht en sommige acties/onthullingen leken me niet echt logisch vanuit een persoonlijk oogpunt maar eerder om het plot naar een bepaald punt toe te brengen.

Ik ga het derde boek waarschijnlijk toch even negeren. Dit zijn het soort boeken dat leuk zijn als tussendoortje, maar niet om allemaal continue na mekaar te lezen.
 
Tonio - A.F.Th van der Heijden

Van der Heijden schreef dit requiem naar aanleiding van het dodelijk ongeval van zijn 21-jarige zoon. Het is duidelijk dat hij is beginnen schrijven terwijl hij nog volop zijn verdriet was aan het verwerken: het boek werd nog geen jaar na het ongeval gepubliceerd, en daardoor sijpelt het trauma rauw en ongecensureerd door in alles wat hij vertelt. Hij valt regelmatig in herhaling, maar ook dat is eigen aan het rouwproces en deed voor mij absoluut geen afbreuk aan de waarde van dit werk - integendeel, het kwam daardoor des te authentieker over dan als hij een afgelikt en overgeredigeerd relaas had uitgebracht.
 
Toch, 160 blz lezen voor iemand met een kleine is indrukwekkend :p Als ik aan 50-60 per dag geraak tegenwoordig is het goed geweest.

- Kleine is op school doorheen de dag.
- Ik wandel de kleine naar het school, en op de terugweg lees ik altijd op mijn Kindle.
- Ik ga bijna elke dag naar de winkel voor een kleinigheid hier of daar, te voet, en lees ook altijd tijdens die wandeltochten.
- Ik zit niet gans de avond bij mijne kleine als die thuis komt van't school. Wij doen wat spelletjes samen maar dat is meestal een uurtje. De rest van de tijd moet hij zelf doorbrengen, hij heeft genoeg speelgoed om zich bezig te houden. Op die momenten lees ik ook af en toe.
 
- Kleine is op school doorheen de dag.
- Ik wandel de kleine naar het school, en op de terugweg lees ik altijd op mijn Kindle.
- Ik ga bijna elke dag naar de winkel voor een kleinigheid hier of daar, te voet, en lees ook altijd tijdens die wandeltochten.
- Ik zit niet gans de avond bij mijne kleine als die thuis komt van't school. Wij doen wat spelletjes samen maar dat is meestal een uurtje. De rest van de tijd moet hij zelf doorbrengen, hij heeft genoeg speelgoed om zich bezig te houden. Op die momenten lees ik ook af en toe.

Lezen tijdens het wandelen, dat zijn dat routes die ge met uw ogen dicht kunt doen? :p
Ik zou het niet moeten proberen denk ik.
 
Tom Lanoye - sprakeloos

Ik lees niet veel (meer), maar ben aan een inhaalslag begonnen. Mijn vriendin duwde me dit boek in mijn handen.

Het verhaal over Tom's moeder. Zijn moeder die het leven als één groot theater zag waarin zij de hoofdrol speelde, zijn vader in een anonieme bijrol als volgzame man en minzame slager. Bij momenten hilarisch, kleinburgerlijk cynisch en messcherp over de onderlinge relaties. Maar het gaat ook over het plotse, maar trage verval, waarbij de enorme tristesse van het einde van een leven zwaar begint door te wegen. De laatste paar pagina's over incontinentieluiers en een onvermijdbare maar uitgestelde beslissing zal dan ook bij eenieder zwaar binnenkomen. Dat pad wens ik niemand toe, misschien nog het minst de geliefden die het bewust moeten meemaken. Niet de dood, maar de aftakeling verscheurt.
 
Tom Lanoye - sprakeloos

Ik lees niet veel (meer), maar ben aan een inhaalslag begonnen. Mijn vriendin duwde me dit boek in mijn handen.

Het verhaal over Tom's moeder. Zijn moeder die het leven als één groot theater zag waarin zij de hoofdrol speelde, zijn vader in een anonieme bijrol als volgzame man en minzame slager. Bij momenten hilarisch, kleinburgerlijk cynisch en messcherp over de onderlinge relaties. Maar het gaat ook over het plotse, maar trage verval, waarbij de enorme tristesse van het einde van een leven zwaar begint door te wegen. De laatste paar pagina's over incontinentieluiers en een onvermijdbare maar uitgestelde beslissing zal dan ook bij eenieder zwaar binnenkomen. Dat pad wens ik niemand toe, misschien nog het minst de geliefden die het bewust moeten meemaken. Niet de dood, maar de aftakeling verscheurt.
Het doet deugd om hier een recensie te lezen van een boek dat ik pas recent zelf heb gelezen! Dat is precies een instant-connectie die je met een onbekende vormt.

ONE OF US
ONE OF US

Ik merk dat ik voor Nederlandstalige literatuur vooral naar het memoire-genre toe graviteer. Tonio van A.F.Th. van der Heijden ging er zopas behoorlijk vlot in, en Godenslaap van Erwin Mortier ligt - op aanraden van @Avondland - hier ook nog naar mij te lonken.
 
ONE OF US
ONE OF US
Grandpa_e3efae_976974.gif
 
Bij het passeren van men magere bibliotheek nog es in een Dean Koontz binge gevlogen... Franciscus Complot ( :love: ), Verlossing, Odd Thomas 1-4 (de rest ga ik nog es moeten opsnorren 2e hands), en nu bezig met Overlevende.

Es zien hoelang ik het deze keer ga volhouden :unsure:
 
Ik heb 10 jaar geleden een Dean Koontz periode gehad, zijn boeken letterlijk verslonden (tientallen stuks). Na het Franciscus complot was ik hooked.
Motel van de angst en Ogen der Duisternis zijn ook aanraders van Koontz.
 
Laatst bewerkt:
José Saramago - De stad der blinden

De tweede keer dat ik dit boek lees, maar de vorige keer was al een tiental jaar geleden.

In het verhaal wordt de hele wereld stap per stap blind, waarna zowat de hele maatschappij instort. Interessant boek, zeker in deze tijden. Het toont aan hoe dun het laagje vernis is dat we onze maatschappij noemen, en hoe afhankelijk we zijn van al deze radartjes in het systeem. Ook de dualiteit tussen goed en kwaad, hoe we het ultieme kwaad kunnen doen om zelf te overleven of om onze eigen tribe te beschermen. Extreme omstandigheden kunnen onze acties volledig sturen. Het is niet voor niets dat men is assisenprocessen vaak zegt dat er in ieder van ons een moordenaar zit. Ik lees ook graag achteraf reviews van anderen om dat te staven met mijn interpretatie. Eén interessante die ik had gemist, is dat we figuurlijk blind zijn voor de wereld rond ons heen en de gevolgen van onze daden.
 
José Saramago - De stad der blinden

De tweede keer dat ik dit boek lees, maar de vorige keer was al een tiental jaar geleden.

In het verhaal wordt de hele wereld stap per stap blind, waarna zowat de hele maatschappij instort. Interessant boek, zeker in deze tijden. Het toont aan hoe dun het laagje vernis is dat we onze maatschappij noemen, en hoe afhankelijk we zijn van al deze radartjes in het systeem. Ook de dualiteit tussen goed en kwaad, hoe we het ultieme kwaad kunnen doen om zelf te overleven of om onze eigen tribe te beschermen. Extreme omstandigheden kunnen onze acties volledig sturen. Het is niet voor niets dat men is assisenprocessen vaak zegt dat er in ieder van ons een moordenaar zit. Ik lees ook graag achteraf reviews van anderen om dat te staven met mijn interpretatie. Eén interessante die ik had gemist, is dat we figuurlijk blind zijn voor de wereld rond ons heen en de gevolgen van onze daden.

Klinkt boeiend, ga ik op mijn leeslijst zetten!

Zowel Blindness als Death with Interruptions zijn aanraders.
 
  • Leuk
Waarderingen: Yurf
Er is ook een vervolg op Blindness, namelijk Seeing, maar die laatste heb ik nog niet gelezen.

Death at Intervals vond ik behoorlijk teleurstellend in vergelijking met Blindness.
 
Stephen King / Bachman - Rage
Stephen King / Bachman - Roadworks
Stephen King / Bachman -Blaze

Nog een vijftal Stephen Kings te gaan en ik heb al zijn boeken gelezen. Nu nog The Talisman, Duma Key, Insomnia, From a Buick 8, The Colorado Kid en we zijn er.
 
Thérèse Raquin - Emile Zola

Een van mijn leesdoelstellingen dit jaar was om iets aan het gapende gat in mijn kennis over klassieke Franse literatuur te doen. Zola zijn oeuvre staat erom bekend tamelijk deprimerend te zijn en de onderbuik van de samenleving - met al zijn sociaal onrecht - te belichten. Het uitgangspunt van Thérèse Raquin roept bij mij associaties op met The Tell-Tale Heart van Poe: Personages die zouden kunnen wegkomen met moord, maar uiteindelijk hun eigen ondergang veroorzaken.

Niet slecht, maar ik denk dat Germinal van Zola (waar de sociaalkritiek een centralere plaats inneemt) meer iets voor mij zou zijn.
 
Thérèse Raquin - Emile Zola

Een van mijn leesdoelstellingen dit jaar was om iets aan het gapende gat in mijn kennis over klassieke Franse literatuur te doen. Zola zijn oeuvre staat erom bekend tamelijk deprimerend te zijn en de onderbuik van de samenleving - met al zijn sociaal onrecht - te belichten. Het uitgangspunt van Thérèse Raquin roept bij mij associaties op met The Tell-Tale Heart van Poe: Personages die zouden kunnen wegkomen met moord, maar uiteindelijk hun eigen ondergang veroorzaken.

Niet slecht, maar ik denk dat Germinal van Zola (waar de sociaalkritiek een centralere plaats inneemt) meer iets voor mij zou zijn.
Begin nu eens aan Godenslaap! :unsure:
 
Stephen King / Bachman - Rage
Stephen King / Bachman - Roadworks
Stephen King / Bachman -Blaze

Nog een vijftal Stephen Kings te gaan en ik heb al zijn boeken gelezen. Nu nog The Talisman, Duma Key, Insomnia, From a Buick 8, The Colorado Kid en we zijn er.
Letterlijk al zijn boeken? Dat zijn er superveel :eek: (volgens wiki 62 'novels')
 
Terug
Bovenaan