Warmtepompen

"Die netten zijn niet standaard en mag je altijd foefelen"

Wablief?
3x230V is oud & wordt door meeste toestellen die 3fase zijn niet als standaard beschouwd.
Stel dat je toch warmtepomp nodig hebt die 3fase nodig is of WP voor zwembad of laadpaal etc...
Dan ga je altijd met zo'n transfo moeten werken die het omzet.

En zo'n transfo heeft ook een sluimerverbruik van 130W.
Ook als u WP niets doet en dat 24/7.

Dus als je voor 500 euro 3x400V kan binnen leggen, dat haal je eruit als je ooit 3-fase apparatuur hebt.
Indien je niet EV gaat rijden of geen WP die drie fase is, dan kan je zeggen ok dat is investering niet waard.

U elektricien zegt nee, omdat hij anders dubbel werk moet doen & geen zin in heeft.
In mijn omgeving zijn er ook veel 230V netten.
Ik had geluk & 400V was beschikbaar.
 
Kan ook een anti vorst run zijn.

Tegen legionella lijkt mij sterk. De pomp heeft de voorbije 3 nachten de 12kw gehaald, maar ook gisteren overdag rond 16u-17u (wat nieuw was, dat had hij in het verleden nog nooit gedaan). Dan zou dat legionella programma toch ook echt wel te vaak lopen?
De anti vorst run lijkt mij dan misschien nog wel logisch?
Dit is dan de normale werking en hier is niets aan te doen?
Misschien dan best de thermostaat verlagen naar bvb. 19º, zodat de pomp naar 21º gaat ipv 23º?

Verbruikt jullie warmtepomp ook zoveel? Ik zit dan in de koude maanden met een piekvermogen van 12kw+. Is dat normaal?

Veel vragen, maar een warmtepomp is volledig nieuw voor mij :)
 
Tegen legionella lijkt mij sterk. De pomp heeft de voorbije 3 nachten de 12kw gehaald, maar ook gisteren overdag rond 16u-17u (wat nieuw was, dat had hij in het verleden nog nooit gedaan). Dan zou dat legionella programma toch ook echt wel te vaak lopen?
De anti vorst run lijkt mij dan misschien nog wel logisch?
Dit is dan de normale werking en hier is niets aan te doen?
Misschien dan best de thermostaat verlagen naar bvb. 19º, zodat de pomp naar 21º gaat ipv 23º?

Verbruikt jullie warmtepomp ook zoveel? Ik zit dan in de koude maanden met een piekvermogen van 12kw+. Is dat normaal?

Veel vragen, maar een warmtepomp is volledig nieuw voor mij :)

nee helaas, antivorst is nodig, de mijne heeft er voorbije nacht ook 2 gedaan bij -8, best wat stroom nodig gehad deze nacht.
 
Tegen legionella lijkt mij sterk. De pomp heeft de voorbije 3 nachten de 12kw gehaald, maar ook gisteren overdag rond 16u-17u (wat nieuw was, dat had hij in het verleden nog nooit gedaan). Dan zou dat legionella programma toch ook echt wel te vaak lopen?
De anti vorst run lijkt mij dan misschien nog wel logisch?
Dit is dan de normale werking en hier is niets aan te doen?
Misschien dan best de thermostaat verlagen naar bvb. 19º, zodat de pomp naar 21º gaat ipv 23º?

Verbruikt jullie warmtepomp ook zoveel? Ik zit dan in de koude maanden met een piekvermogen van 12kw+. Is dat normaal?

Veel vragen, maar een warmtepomp is volledig nieuw voor mij :)
Als je warmtepomp 12kW aan het zuipen is, dan is uw elektrisch backup element aan het meedoen. De compressor alleen gaat nooit zoveel vermogen afnemen.
Het backup element is nodig als de warmtepomp het niet meer trekt of wanneer er niet genoeg warmte in het circuit zit voor een defrost. Maar de kans is groot dat jouw instelling daarvoor niet optimaal staat waardoor het element al begint mee te doen bij -2°C bijvoorbeeld.

Ik heb dat van ons uitgezet voor CV en SSW bedrijf. Enkel voor een defrost of legionella run kan het niet uitgeschakeld worden bij Vaillant. Als het toch eens zeer koud wordt, dan schakel ik het wel manueel in maar tot -10°C zitten we zeker goed op de compressor.
 
Update: dagteller loopt dus door 's nachts :(

Die stroom kost me natuurlijk 13,30 cent meer per kwh dus die vlieger gaat niet opgaan.

Vermoedelijk wel digitale meter aan mijn kl zeker als ie kapot blijkt?
Met zonnepanelen toch niet slecht? Ik heb altijd over in dagtarief en tekort in nachttarief.
 
Ik heb een groot deel van de zonnepanelen & warmtepomp threads doorgelezen maar vrees dat ik het nog altijd niet helemaal volg met alle verschillende info. Dus als iemand hier een kort antwoordje op wilt geven ben ik u voor eeuwig dankbaar 🙏


- Totaalrenovatie (goeie isolatie, vloerverwarming, etc)
- Origineel was gas voorzien
- Meerprijs voor warmtepomp (verwarming + water) was een 3k & laat de subsidie nu ook net 3k zijn.
- Leek mij een no brainer om daar voor te gaan
1) Klopt het tot hier toe? Al leg ik geen zonnepanelen dan nog is een WP een goeie keuze

- Natuurlijk komen dan wel zonnepanelen in de picture, wat "dat doe je dan toch"
- Maar die zouden we dan (dacht ik) vnl gebruiken voor de warmtepomp
Dan lees ik een aantal zaken:
- Rendement op zonnepanelen in de winter / koude maanden is slecht
- Warmtepomp draait natuurlijk vooral in die maanden
- Dus je moet ze niet leggen voor uw warmtepomp
2) Moet ik zelfs de warmtepomp in overweging nemen in zonnepaneel kosten / baten?

En stretch goal
3) Kan iemand mij wijzen naar een goed artikel / post dat uiteenzet hoe je nu (als complete leek) aan die berekeningen begint om de kosten af te zetten tegen de baten van een WP & zonnepanelen al dan niet samen of afzonderlijk. Ik kan ook wel via aannemer / electricien / sanitair man gaan, maar dan moeten die met elkaar praten / coordineren en tja ... ook niet altijd veel geluk mee :)
 
@kilghard

1) De algemene trend is inderdaad om van fossiele brandstof af te geraken. Maar onder de lijn, waar je best in investeert, hangt grotendeels af hoe prijzen fluctueren. Dat is moeilijk te voorspellen. Nieuwe warmtepompen hebben een goed rendement. Ook nog veel mensen kiezen voor warmtepompen door een stukje comfort omdat deze in de zomer als airco kunnen dienen (ook met de nieuwe subsidies). Met de extreme zomer nog fris ;-) in het geheugen is het zeker goed meegenomen. Dus ja, kiezen voor warmtepomp.

2) daar volg ik je niet helemaal. Het klopt dat zonnepanelen in de winter véél minder produceren maar zelfs met een digitale meter heb je profijt in de tussen seizoenen om ( gedeeltelijk) “gratis” te verwarmen. Waar ik persoonlijk weinig brood in zie voor de meeste mensen is een batterij plaatsen. Maar dat is een andere zaak. Zonnepanelen is in zeer veel gevallen het investeren waard. Maar hier moet je ook goed bij nakijken welke zonnepanelen / inverter je zou nemen. Denk ook aan de steeds democratischere prijzen van micro omvormers. Zeer boeiende materie.

3) Dat is een moeilijke vraag waar niet eenduidig op kan geantwoord worden, zelfs niet door goede artikels. Er zijn veel factoren waar je rekening mee moet houden. Orientatie dak / isolatie / de kosten die je wil/kan dragen / Db waar je goed bij voelt met de warmtepomp / subsidies (nu vergeet ik zelf nog veel) Niemand buiten jezelf kan je daar beter in toelichten. Je kan je ook gerust laten bijstaan door experts die je kunnen helpen, maar hou rekening dat ze hun eigen winkel gaan verdedigen. ;-). Succes!
 
Ik heb een groot deel van de zonnepanelen & warmtepomp threads doorgelezen maar vrees dat ik het nog altijd niet helemaal volg met alle verschillende info. Dus als iemand hier een kort antwoordje op wilt geven ben ik u voor eeuwig dankbaar 🙏


- Totaalrenovatie (goeie isolatie, vloerverwarming, etc)
- Origineel was gas voorzien
- Meerprijs voor warmtepomp (verwarming + water) was een 3k & laat de subsidie nu ook net 3k zijn.
- Leek mij een no brainer om daar voor te gaan
1) Klopt het tot hier toe? Al leg ik geen zonnepanelen dan nog is een WP een goeie keuze

- Natuurlijk komen dan wel zonnepanelen in de picture, wat "dat doe je dan toch"
- Maar die zouden we dan (dacht ik) vnl gebruiken voor de warmtepomp
Dan lees ik een aantal zaken:
- Rendement op zonnepanelen in de winter / koude maanden is slecht
- Warmtepomp draait natuurlijk vooral in die maanden
- Dus je moet ze niet leggen voor uw warmtepomp
2) Moet ik zelfs de warmtepomp in overweging nemen in zonnepaneel kosten / baten?

En stretch goal
3) Kan iemand mij wijzen naar een goed artikel / post dat uiteenzet hoe je nu (als complete leek) aan die berekeningen begint om de kosten af te zetten tegen de baten van een WP & zonnepanelen al dan niet samen of afzonderlijk. Ik kan ook wel via aannemer / electricien / sanitair man gaan, maar dan moeten die met elkaar praten / coordineren en tja ... ook niet altijd veel geluk mee :)
1) Ja zolang gas minstens 4 à 5 keer zo duur is als elektriciteit is het interessant economisch, tweede voordeel is dat je geen gas meer nodig hebt en dus niet afhankelijk bent ervan.
2) Je moet geen zonnepanelen leggen voor uw warmtepomp aangezien je geen terugdraaiende teller meer zal hebben. Je zal maar een klein stuk gebruiken van uw opbrengst om te verwarmen. Maar zonnepanelen zijn nog altijd een interessante investering omdat je geld krijgt voor injectie.
3) Zie 2
 
Ik zou persoonlijk denken dat die 12kw de normale run is voor uw sanitair warm water. Lijkt mij dat er ergens een instelling voorzien is tegen legionella. Wat in uw geval dan zeker niet nodig is.

Bij mij is dat ook ongeveer eenzelfde termijn dat die dan om de x dagen 1.1.5 uur spendeert om de temperatuur van het sanitair warm water vat naar 50+ te brengen.
Hij zegt een verbruik van 12KW, maar een elektrisch verbruik druk je uit in KWh. Hij bedoelt waarschijnlijk 12KWh verbruik in de nacht? Dat is een verschil met 12KW vermogen.

Legionella uitgesloten, want z'n wp dient enkel voor cv. Hoogst waarschijnlijk een foute instellingen, vermits z'n ruimte naar 23 graden gaat, al dan niet backup weerstand die nog bijspringt...
 
Hij zegt een verbruik van 12KW, maar een elektrisch verbruik druk je uit in KWh. Hij bedoelt waarschijnlijk 12KWh verbruik in de nacht? Dat is een verschil met 12KW vermogen.

Legionella uitgesloten, want z'n wp dient enkel voor cv. Hoogst waarschijnlijk een foute instellingen, vermits z'n ruimte naar 23 graden gaat, al dan niet backup weerstand die nog bijspringt...
Ik ben niet thuis in deze wereld, dus ik druk mij waarschijnlijk fout uit. In de grafiek van mijn HomeWizard (die aangesloten is op de P1 poort van de slimme meter) zie ik tijdens deze pieken bij "nu" een verbruik van 12000W. Als de wp een uur staat te blazen heeft deze dus 12KWh verbruikt :(. Vandaag bvb. zie ik dat de pomp dit al gedaan heeft om 2u en nog eens rond 10u. Vandaag heeft ons huis in zijn totaal al een 40KWh verbruikt en het is nog maar 15u 😩. Heeft elke warmtepomp een backup die je kan uitschakelen? In onze kelder hangt de warmtepomp manager (WPM 2), maar op de display zie ik deze setting niet?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben niet thuis in deze wereld, dus ik druk mij waarschijnlijk fout uit. in de grafiek van mijn HomeWizard (die aangesloten is op de P1 poort van de slimme meter) zie ik tijdens deze pieken bij "nu" een verbruik van 12000W. Als de wp een uur staat de blazen heeft deze dus 12KWh verbruikt :(. Vandaag bvb. zie ik dat de pomp dit al gedaan heeft om 2u en nog eens rond 10u. Vandaag heeft ons huis in zijn totaal al een 40KWh verbruikt en het is nog maar 15u 😩. Heeft elke warmtepomp een backup die je kan uitschakelen? In onze kelder hangt de warmtepomp manager (WPM 2), maar op de display zie ik deze setting niet?
64kWh verbruik op een dag als vandaag lijkt me zeker niet slecht hoor :)
edit: inderdaad niet aan gedacht dat warmtegeneratie = elektriciteitsverbruik x COP is dus is toch een hoog verbruik
 
Laatst bewerkt:
Ik ben niet thuis in deze wereld, dus ik druk mij waarschijnlijk fout uit. In de grafiek van mijn HomeWizard (die aangesloten is op de P1 poort van de slimme meter) zie ik tijdens deze pieken bij "nu" een verbruik van 12000W. Als de wp een uur staat te blazen heeft deze dus 12KWh verbruikt :(. Vandaag bvb. zie ik dat de pomp dit al gedaan heeft om 2u en nog eens rond 10u. Vandaag heeft ons huis in zijn totaal al een 40KWh verbruikt en het is nog maar 15u 😩. Heeft elke warmtepomp een backup die je kan uitschakelen? In onze kelder hangt de warmtepomp manager (WPM 2), maar op de display zie ik deze setting niet?
Post eens een screenshot van die grafiek.
 
Ik heb een groot deel van de zonnepanelen & warmtepomp threads doorgelezen maar vrees dat ik het nog altijd niet helemaal volg met alle verschillende info. Dus als iemand hier een kort antwoordje op wilt geven ben ik u voor eeuwig dankbaar 🙏


- Totaalrenovatie (goeie isolatie, vloerverwarming, etc)
- Origineel was gas voorzien
- Meerprijs voor warmtepomp (verwarming + water) was een 3k & laat de subsidie nu ook net 3k zijn.
- Leek mij een no brainer om daar voor te gaan
1) Klopt het tot hier toe? Al leg ik geen zonnepanelen dan nog is een WP een goeie keuze

- Natuurlijk komen dan wel zonnepanelen in de picture, wat "dat doe je dan toch"
- Maar die zouden we dan (dacht ik) vnl gebruiken voor de warmtepomp
Dan lees ik een aantal zaken:
- Rendement op zonnepanelen in de winter / koude maanden is slecht
- Warmtepomp draait natuurlijk vooral in die maanden
- Dus je moet ze niet leggen voor uw warmtepomp
2) Moet ik zelfs de warmtepomp in overweging nemen in zonnepaneel kosten / baten?

En stretch goal
3) Kan iemand mij wijzen naar een goed artikel / post dat uiteenzet hoe je nu (als complete leek) aan die berekeningen begint om de kosten af te zetten tegen de baten van een WP & zonnepanelen al dan niet samen of afzonderlijk. Ik kan ook wel via aannemer / electricien / sanitair man gaan, maar dan moeten die met elkaar praten / coordineren en tja ... ook niet altijd veel geluk mee :)
1. Dan is het idd een no brainer op voorwaarde dat je een goed rendement gaat halen. Dat rendement haal je door te verwarmen op lage temperatuur. Dus met vloerverwarming (liefst 10cm HOH) of ventiloconvectoren en dat in combinatie met goede isolatie. Dan kun met 25-35°C aanvoer de woning verwarmen en gaat uw rendement maximaal zijn. Tegenwoordig is een SCOP van 4.6 à 5 perfect haalbaar met goede isolatie en lage aanvoer.

2. In de echte winter maanden (december en januari) is het rendement wat minder. November en januari zijn OK. En in alle andere maanden heb je redelijk wat opbrengst. Hou er ook rekening mee dat met een warmtepomp ongeveer 40% van uw energie naar sanitair warm water gaat. Want in een goed geisoleerd verbruikt de verwarming weinig en het rendement van SSW is lager. Die zonnepanelen coveren dus uw warm water voor 3/4 van het jaar ongeveer.
Een terugdraaiende teller met warmtepomp is natuurlijk het ideale scenario, maar zelfs in het huidige regime zul wel wat besparen met zonnepanelen. Zorg wel dat je genoeg panelen legt zodat je in het tussen seizoen al voldoende opbrengst hebt.

3. Als de warmteverliesberekening hebt van de woning, kan je aan de hand van dit artikel en met Excel wat simulaties doen: https://warmtepomp-weetjes.nl/uitleg/energieverbruik-warmtepomp-berekenen/

Hier kan je de opbrengst van zonnepanelen simuleren: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

Kijk ook eens op PVoutput naar wat systemen bij jou in de buurt opleveren. Zelf volg ik deze oost-west opstelling https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=91626&sid=81038 en deze zuid opstelling https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=87485&sid=77565

Bij ons is warmtepomp vorige maand geplaatst en in januari komen ze 11000kWp zonnepanelen leggen en ik hoop zo voldoende zelfvoorziening te hebben en ons verbruik laag te houden. Over een jaar gaan we dan het echte verbruik weten.

Als ge geen elektrische wagen aan het laden zijt, dan is dit wellicht het elektrische element.
Bij Vaillant is dit aan/uit te zetten als aanvullende verwarming en met de bivalentie temperatuur instelling kun je kiezen wanneer het mag meedoen met de warmtepomp. Maar om zulke situaties te vermijden heb ik het gewoon uitgezet voor CV en SSW bedrijf.

Je zult eens de handleiding van uw installatie moeten doornemen om te vinden via welk menu je het kunt aanpassen.
 
Als je waterdoorvoerende lagen doorprikt doet de overheid moeilijk. Of dat dat nu KWO is of gesloten geothermie maakt niet uit.

Hier kan je zien hoe diep je kan gaan zonder vergunningsplichtig te zijn.
https://tool.smartgeotherm.be/geo/alg

Ik mag maar 88m diep zonder vergunning en tis om te huilen wat je de uitwisselingscapaciteit is in de grond.
Interessant dus bij mij gaat het tot 112 m zonder vergunning. Geothermische warmtepomp is dus mogelijk🫢

Is het mogelijk om een boring te doen en alles klarzetten voor een warmtepomp maar eerst nog two systemen naast elkaar hebben? We zitten met mazout maar switched naar gas zie ik niet helemaal zitten.
 
Ik zit vandaag aan 5.5m³ +/- 60 kWh, gisteren 8.34m³, gasketel (doorstromer), nieuwbouw, open bebouwing. gevraagde binnen temperatuur, 20.5°, stooklijn op incl. 0.4.
Maar als je een warmtepomp hebt die 60kwh op een dag er door gedraaid heeft komt dat dan niet overeen met 120kwh of zo met een cop van 2? ( ik zeg maar wat)

Ik heb een 65kwh op gas op deze dagen. Avond 17.5 graden in huis. Snachts en werkuren 15 graden.
Kan je dan stellen dat je dan met warmtepomp met een cop van 2 op vriesdagen ongeveer 33 kwh uur aan stroom verbruikt?
 
Maar als je een warmtepomp hebt die 60kwh op een dag er door gedraaid heeft komt dat dan niet overeen met 120kwh of zo met een cop van 2? ( ik zeg maar wat)

Ik heb een 65kwh op gas op deze dagen. Avond 17.5 graden in huis. Snachts en werkuren 15 graden.
Kan je dan stellen dat je dan met warmtepomp met een cop van 2 op vriesdagen ongeveer 33 kwh uur aan stroom verbruikt?
Klopt inderdaad. Geproduceerde warmte/elektriciteitsverbruik = COP.
Dus als je COP 4 haalt, dan maak je van 10kWh elektriciteit 40kWh warmte.
 
Terug
Bovenaan