Warmtepompen

Kan je eigenlijk 1 buitenunit gebruiken voor lucht/lucht en lucht/water?
Ik heb die vraag ooit gesteld aan mijn installateur. Aangezien ik meldde van kijk dat toestel staat er toch al buiten. Dan moet ik enkel de binnenunits voorzien. Ook op het gebied van het tracé was dat makkelijker.

Maar zijn antwoord was toen, oei dat is een moeilijke vraag - en die was toen platinum of gold of whatever installateur (dus hoogste certificaat dat toen mogelijk was). Dat heeft nog niemand gevraagd of gedaan. Ik doe nog wat af van de prijs. Daar ben ik zeker ervan dat het werkt zonder miserie.
 
😵‍💫
Ik begrijp de helft niet van wat je wil zeggen 😅
Maar ik zal sowieso al eens de technische fiche van de warmtepomp opzoeken.

Via Fluvius ziet mijn verbruik er voor bv oktober wel correct uit. Misschien dat de afgelopen koude dagen er dus ook wat mee te maken hebben?
Nu goed, in oktober stond de warmtepomp nog niet op "kamerbijschakeling: uitgebreid", dus dat was ook niet helemaal correct en leverde belachelijk warme temperaturen op.
Ik had mijn P1 meter nog niet toen, dus geen idee of er toen eventueel ook al gependeld werd (en misschien niet zichtbaar is via Flivius)


Ik probeer het allemaal wat te volgen, maar hoe meer je er mee bezig bent, hoe zotter je er van wordt.
Mijn vriendin ergert zich aan mijn controle. Maar zegt er tegelijk wel bij dat als een warmtepomp bij iemand geïnstalleerd wordt en er geen opvolging is, die misschien onnodig een ontzettend hoog verbruik hebben, een verkeerde instelling waarbij alles sneller slijt, etc. Dus dan vindt ze het weer wel goed dat ik het wat opvolg.
Maar toch... gewoon laten installeren (wat op zich al een grote kost is) en correct werken zou toch wel handiger zijn dan nu dagelijks statistieken te moeten bekijken, instellingen in kleine stapjes te moeten aanpassen, etc.
De voordelen van een warmtepomp... ik moet ze nog vinden.
Het was een slapeloze nacht voor mij met een ziek zoontje, maar ondertussen herinner ik me terug jouw situatie.
Was dat geen Vaillant 105/5 dat je had? Die draait op minimum vermogen 1kW en op maximaal vermogen 3.5 à 4kW afhankelijk van de buitentemperatuur.
2kW vermogen bij 7°C is ongeveer 50% vermogen. Dus ze draait in ieder geval niet op vol vermogen. De warmtepomp kan pendelen omdat de thermostaat zijn setpoint bereikt of omdat de aanvoer de retour overstijgt. In het laatste geval heb je dan te weinig afgifte.

Heb je nog steeds dat probleem dat 1 circuit maar 23°C aanvoer krijgt als de andere 2 op temperatuur zijn? Dat zou toch zo snel mogelijk moeten opgelost geraken. Anders krijg je het inderdaad niet warm genoeg en gaat de warmtepomp pendelen omdat de retour wellicht te snel oploopt.

Als bovenstaand probleem opgelost is, zou alles goed moeten werken denk ik. Je kan wel best nog alles even waterzijdig inregelen om maximaal rendement en comfort te behalen. Dat doe je door op de retour op de verdelers een zwarte stukje plakband te kleven en dan met een IR thermometer de retour te meten. Die zou op alle circuits hetzelfde moeten zijn want anders heb je geen gelijke afgifte. Door de knijpen op de verdeler kan je daarmee spelen. Hou er wel rekening mee dat het 30-60min duurt voordat de aanpassing zichtbaar wordt op de thermometer. Dus dat is een klusje voor int het weekend als het eens goed koud is.
En de retour zou 5°C lager moeten zijn dan de aanvoer. Anders staat de pomp niet hoog genoeg of zijn de lussen te lang.
 
Het was een slapeloze nacht voor mij met een ziek zoontje, maar ondertussen herinner ik me terug jouw situatie.
Was dat geen Vaillant 105/5 dat je had? Die draait op minimum vermogen 1kW en op maximaal vermogen 3.5 à 4kW afhankelijk van de buitentemperatuur.
2kW vermogen bij 7°C is ongeveer 50% vermogen. Dus ze draait in ieder geval niet op vol vermogen. De warmtepomp kan pendelen omdat de thermostaat zijn setpoint bereikt of omdat de aanvoer de retour overstijgt. In het laatste geval heb je dan te weinig afgifte.

Heb je nog steeds dat probleem dat 1 circuit maar 23°C aanvoer krijgt als de andere 2 op temperatuur zijn? Dat zou toch zo snel mogelijk moeten opgelost geraken. Anders krijg je het inderdaad niet warm genoeg en gaat de warmtepomp pendelen omdat de retour wellicht te snel oploopt.

Als bovenstaand probleem opgelost is, zou alles goed moeten werken denk ik. Je kan wel best nog alles even waterzijdig inregelen om maximaal rendement en comfort te behalen. Dat doe je door op de retour op de verdelers een zwarte stukje plakband te kleven en dan met een IR thermometer de retour te meten. Die zou op alle circuits hetzelfde moeten zijn want anders heb je geen gelijke afgifte. Door de knijpen op de verdeler kan je daarmee spelen. Hou er wel rekening mee dat het 30-60min duurt voordat de aanpassing zichtbaar wordt op de thermometer. Dus dat is een klusje voor int het weekend als het eens goed koud is.
En de retour zou 5°C lager moeten zijn dan de aanvoer. Anders staat de pomp niet hoog genoeg of zijn de lussen te lang.
Mijn nacht was ook niet ideaal. Dochter is inmiddels 17 weken... 's nachts opstaan om een flesje te geven, ook niet ideaal voor een goede nachtrust. Ja, voor haar wel ja :unsure:

Ja, dat is inderdaad mijn warmtepomp. Je bent toch nog bij de pinken ;)

Nee, het probleem van de 23 graden is er niet meer.
Nu verwarmt hij altijd hoog in de 20. Rond de 28 of 29. Ik denk zelfs soms hoger, maar dat moet ik nog eens controleren.

Geen IR thermometer in bezit, maar ik hoor wel eens rond.
Loodgieter moet trouwens nog eens langskomen. Er ontbreekt nog steeds een knop voor de handdoekwarmer in de badkamer (hij had overlaatst een chromen knop bij terwijl het een zwarte moet zijn). Maar dus geen idee wanneer die nog eens binnenspringt.

Net app nog eens geopend van de P1 meter. Opnieuw dus heel de dag van die heel dicht opeenvolgende golfjes à la pendelen...
Via Fluvius zie je dat niet echt. Maar via P1 app wel zeker en vast.
 
Het was een slapeloze nacht voor mij met een ziek zoontje, maar ondertussen herinner ik me terug jouw situatie.
Was dat geen Vaillant 105/5 dat je had? Die draait op minimum vermogen 1kW en op maximaal vermogen 3.5 à 4kW afhankelijk van de buitentemperatuur.
2kW vermogen bij 7°C is ongeveer 50% vermogen. Dus ze draait in ieder geval niet op vol vermogen. De warmtepomp kan pendelen omdat de thermostaat zijn setpoint bereikt of omdat de aanvoer de retour overstijgt. In het laatste geval heb je dan te weinig afgifte.

Heb je nog steeds dat probleem dat 1 circuit maar 23°C aanvoer krijgt als de andere 2 op temperatuur zijn? Dat zou toch zo snel mogelijk moeten opgelost geraken. Anders krijg je het inderdaad niet warm genoeg en gaat de warmtepomp pendelen omdat de retour wellicht te snel oploopt.

Als bovenstaand probleem opgelost is, zou alles goed moeten werken denk ik. Je kan wel best nog alles even waterzijdig inregelen om maximaal rendement en comfort te behalen. Dat doe je door op de retour op de verdelers een zwarte stukje plakband te kleven en dan met een IR thermometer de retour te meten. Die zou op alle circuits hetzelfde moeten zijn want anders heb je geen gelijke afgifte. Door de knijpen op de verdeler kan je daarmee spelen. Hou er wel rekening mee dat het 30-60min duurt voordat de aanpassing zichtbaar wordt op de thermometer. Dus dat is een klusje voor int het weekend als het eens goed koud is.
En de retour zou 5°C lager moeten zijn dan de aanvoer. Anders staat de pomp niet hoog genoeg of zijn de lussen te lang.
Gaat zijn probleem vooral niet zitten dat die warmtepomp veel te groot gedimensioneerd is?
Als ik mij nog goed herinner is dat eentje van 16kw, dat is het dubbel van de mijne.

Hier is het bovengronds bruto 275m2 waar er overal vloerverwarming is en heb een kelder van 145m2, waar de helft ervan vloerverwarming ligt. En bij mij kwam het dan uit op een unit van 8kw.

Zijn unit is denk ik veel te zwaar voor zijn woning. Lijkt me niet ongewoon dat het constant ligt te pendelen en denk helaas niks aan te doen.
 
Mijn nacht was ook niet ideaal. Dochter is inmiddels 17 weken... 's nachts opstaan om een flesje te geven, ook niet ideaal voor een goede nachtrust. Ja, voor haar wel ja :unsure:

Ja, dat is inderdaad mijn warmtepomp. Je bent toch nog bij de pinken ;)

Nee, het probleem van de 23 graden is er niet meer.
Nu verwarmt hij altijd hoog in de 20. Rond de 28 of 29. Ik denk zelfs soms hoger, maar dat moet ik nog eens controleren.

Geen IR thermometer in bezit, maar ik hoor wel eens rond.
Loodgieter moet trouwens nog eens langskomen. Er ontbreekt nog steeds een knop voor de handdoekwarmer in de badkamer (hij had overlaatst een chromen knop bij terwijl het een zwarte moet zijn). Maar dus geen idee wanneer die nog eens binnenspringt.

Net app nog eens geopend van de P1 meter. Opnieuw dus heel de dag van die heel dicht opeenvolgende golfjes à la pendelen...
Via Fluvius zie je dat niet echt. Maar via P1 app wel zeker en vast.
Deze ochtend was ik nog niet zo goed bij de pinken en dacht ik dat op 808 state aan reageren was :sleep: Maar de uitleg geld voor iedereen met een warmtepomp.
Hier een zoontje van 11 maanden. Ben om 23h30 gaan slapen en om 0h30 is hij ziek wakker geworden en de rest van nacht had hij troost nodig. En om 6h moesten we er al uit. Dat piekt nog steeds :unsure:

Goed om te horen dat het probleem met de zones is opgelost. Dan zou ik nu eens kijken om jouw afgifte te optimaliseren. Dit door waterzijdig in te regelen op de verdeler, want geen enkele installateur doet dat goed denk ik aangezien het een tijdsrovend klusje is.
Ook door de flow te verhogen en de delta tussen aanvoer en retour kleiner te maken, verhoog je de afgifte. Idealiter is dat 4-5°C

Ook spelen met de stooklijn kan een en ander optimaliseren. Komt jouw thermostaat snel op temperatuur, dan is de aanvoer misschien te hoog.
Loopt de retour te snel op, dan is de stooklijn of minimum aanvoer te laag. Dan kan je vloer te weinig warmte bufferen en dit los je op de minimale aanvoer wat omhoog te doen. Maar als je zegt dat je 28-29°C aanvoer krijgt met deze temperaturen, is dat wellicht het probleem niet.

Ivm het hoge verbruik afgelopen dagen: dat is normaal vrees ik. Aangezien onze woning nog niet helemaal af is langs binnen, staat de thermostaat op 15°C. Gisteren 4.4kWh verstookt en vorige week telkens 12-14kWh. Dat is 3x zoveel. In november stond hem ffkes op 20°C met ongeveer gelijke temperaturen als nu en toen ging er +- 8kWh per dag door. Maar dat is enkel de vloerverwarming beneden en boven ligt alles nog af. Ook geen ventilatie die draait, dus de warmteverliezen zijn laag.

Bekijk je soms de COP cijfers op de thermostaat en de geleverde opbrengst?
 
Gaat zijn probleem vooral niet zitten dat die warmtepomp veel te groot gedimensioneerd is?
Als ik mij nog goed herinner is dat eentje van 16kw, dat is het dubbel van de mijne.

Hier is het bovengronds bruto 275m2 waar er overal vloerverwarming is en heb een kelder van 145m2, waar de helft ervan vloerverwarming ligt. En bij mij kwam het dan uit op een unit van 8kw.

Zijn unit is denk ik veel te zwaar voor zijn woning. Lijkt me niet ongewoon dat het constant ligt te pendelen en denk helaas niks aan te doen.
Dat was bij 808state. XA4 heeft een 10kW unit wat nog steeds zwaar is voor een nieuwbouw vind ik, tenzij het een hele grote woning is natuurlijk.

Hier staat een 7kW unit voor 232m2 bruto vloer oppervlak (gelijkvloers, 1e verdiep en zolder zijn verwarmd). En mogelijks is deze unit zelfs al iets te zwaar, maar een modelletje lager was 5kW en dat was dan wel wat krap.
 
Dat was bij 808state. XA4 heeft een 10kW unit wat nog steeds zwaar is voor een nieuwbouw vind ik, tenzij het een hele grote woning is natuurlijk.

Hier staat een 7kW unit voor 232m2 bruto vloer oppervlak (gelijkvloers, 1e verdiep en zolder zijn verwarmd). En mogelijks is deze unit zelfs al iets te zwaar, maar een modelletje lager was 5kW en dat was dan wel wat krap.
Ha oké. 10kw lijkt mij ook wel hoog. 16kw is echt wel enorm. Dat moet echt een gigantisch huis zijn.

Bij mijn vorige bouw zag ik ook dat mijn ketel vaak op laagste stand branden wat 2,7kw is en zelfs dan zag ik aan de branderstarts dat die wat pendelde. Als het echt koud was ging die een stapje hoger en dat was 4,8kw.

Zolang dat alles op temperatuur blijft en je wat buffer hebt (vloer) is er idd niet veel vermogen nodig.
 
Ha oké. 10kw lijkt mij ook wel hoog. 16kw is echt wel enorm. Dat moet echt een gigantisch huis zijn.

Bij mijn vorige bouw zag ik ook dat mijn ketel vaak op laagste stand branden wat 2,7kw is en zelfs dan zag ik aan de branderstarts dat die wat pendelde. Als het echt koud was ging die een stapje hoger en dat was 4,8kw.

Zolang dat alles op temperatuur blijft en je wat buffer hebt (vloer) is er idd niet veel vermogen nodig.
Je moet ook wel voldoende vermogen voorzien voor :

1) sanitair
2) doordat de cop zakt bij koude temperaturen zakt ook het vermogen.

Als dit dan ervoor zorgt dat mijn warmtepomp pendelt zodanig dat ik niet in de kou zit bij -10... dan pendelt dat rotding maar voor mijn part.
 
Je moet ook wel voldoende vermogen voorzien voor :

1) sanitair
2) doordat de cop zakt bij koude temperaturen zakt ook het vermogen.

Als dit dan ervoor zorgt dat mijn warmtepomp pendelt zodanig dat ik niet in de kou zit bij -10... dan pendelt dat rotding maar voor mijn part.
Afhankelijk van waar je woont (kust of binnenland) moet een warmtepomp op -7 of -10C gedimensioneerd worden. Indien het dan nog kouder wordt, springt de backup weerstand bij voor die 2 dagen per jaar.

Pendelen zul je dan altijd wel hebben in het tussen seizoen, maar tijdens normale winter temperaturen zou je wel lange runs moeten kunnen doen van 2-8h
 
Afhankelijk van waar je woont (kust of binnenland) moet een warmtepomp op -7 of -10C gedimensioneerd worden. Indien het dan nog kouder wordt, springt de backup weerstand bij voor die 2 dagen per jaar.

Pendelen zul je dan altijd wel hebben in het tussen seizoen, maar tijdens normale winter temperaturen zou je wel lange runs moeten kunnen doen van 2-8h
Tuurlijk. Omdat uit historische gegevens naar voor gekomen is dat -10°C bij ons nu niet zo zeer veel voorkomt ;).

Het punt was dan ook gewoon om te zorgen dat hij niet zegt van kijk ik neem een 4kw warmtepomp want dat zit in de geburen van die 4.2kw om dan uit te komen dat die maar 2.4 of zo haalt en hij hopeloos te kort komt op die koude dagen. En dus zoals je zegt effectief die te laten dimensioneren bij -7 of -10
 
Je moet ook wel voldoende vermogen voorzien voor :

1) sanitair
2) doordat de cop zakt bij koude temperaturen zakt ook het vermogen.

Als dit dan ervoor zorgt dat mijn warmtepomp pendelt zodanig dat ik niet in de kou zit bij -10... dan pendelt dat rotding maar voor mijn part.
Uiteraard. Heb nergens gezegd dat ik mijn 8kw in twijfel heb getrokken.

Mijn post was maar om een indicatie te geven, welk vermogen mijn vorige woning vroeg.

Helaas woon ik nog niet in de nieuwe woning, dus daar weet ik het niet.
 
Laatst bewerkt:
De meeste merken (toch merken zoals Daikin, Vaillant, etc) raten hun warmtepompen bij -7 of -10°C.
Dus als je een Daikin 8kW warmtepomp koopt, is dat het vermogen bij -7 of -10°C en zul je niet in de kou komen te zitten als het warmteverlies van jouw woning ook 8kW is bij -10°C.

Er zijn wel sloebers die adverteren met 8kW, maar als je dan de spec sheet opent is dat bij +7°C. Dus wel altijd aandachtig zijn voor zo'n zaken, maar infeite ook wel de installateur zijn werk.

Voor sanitair warm water raden ze inderdaad om 1kW extra vermogen te nemen zodat de pomp tijd heeft om in te halen na een SSW run.
 
De meeste merken (toch merken zoals Daikin, Vaillant, etc) raten hun warmtepompen bij -7 of -10°C.
Dus als je een Daikin 8kW warmtepomp koopt, is dat het vermogen bij -7 of -10°C en zul je niet in de kou komen te zitten als het warmteverlies van jouw woning ook 8kW is bij -10°C.

Er zijn wel sloebers die adverteren met 8kW, maar als je dan de spec sheet opent is dat bij +7°C. Dus wel altijd aandachtig zijn voor zo'n zaken, maar infeite ook wel de installateur zijn werk.

Voor sanitair warm water raden ze inderdaad om 1kW extra vermogen te nemen zodat de pomp tijd heeft om in te halen na een SSW run.
Dan is dat redelijk recent ( 2016-2017). Toen ik gekocht had, was die rating gebaseerd bij +7°C. Al stond het vermogen bij -10 wel mee in de TF. Daarom dat ik er ook even de aandacht op trok.

Maar kan zijn dat ze dat ondertussen veranderd hebben.
 
Dan is dat redelijk recent ( 2016-2017). Toen ik gekocht had, was die rating gebaseerd bij +7°C. Al stond het vermogen bij -10 wel mee in de TF. Daarom dat ik er ook even de aandacht op trok.

Maar kan zijn dat ze dat ondertussen veranderd hebben.
Hangt dan af van de warmtepomp.
Toen ik voor mijn eerste bouw aan het zien was (dan spreek ik van 2015). Was dat voor de warmtepompen toen ook al hoor, toch diegene waar ik offertes van had.

Uiteindelijk moet de installateur ook rekening houden met -10 graden. Want dat was dacht ik de temperatuur waar de verliesberekening op gebeurt. Als daar dan staat een unit van 8kw, dan moet hij dat kunnen voorzien bij -10.

Mijn unit is een 8kw. Bij -7 levert die nog Max 8,5kw
 
Ha oké. 10kw lijkt mij ook wel hoog. 16kw is echt wel enorm. Dat moet echt een gigantisch huis zijn.

Bij mijn vorige bouw zag ik ook dat mijn ketel vaak op laagste stand branden wat 2,7kw is en zelfs dan zag ik aan de branderstarts dat die wat pendelde. Als het echt koud was ging die een stapje hoger en dat was 4,8kw.

Zolang dat alles op temperatuur blijft en je wat buffer hebt (vloer) is er idd niet veel vermogen nodig.
Het is 13,3 kW. Ik zit nu wat te spelen met de ruimtecompensatie die ik kan instellen van 0 tot 100%. Ik spendeer te veel tijd om goed te zijn aan die warmtepomp.
 
Het is 13,3 kW. Ik zit nu wat te spelen met de ruimtecompensatie die ik kan instellen van 0 tot 100%. Ik spendeer te veel tijd om goed te zijn aan die warmtepomp.
Ja helaas gaat het bij u denk ik vooral schade beperking zijn.

13,3kw is in mijn reeks (de warmtepomp die ik heb), de zwaarste variant. Dat is een unit dat ze niet zomaar in een eengezinswoning plaatsen. Dan spreek je al over uitzonderlijke omstandigheden.

Als ik naar die gegevens kijk zie ik dat modulatiebereik is tussen de 5,5kw-14kw bij A2/W35. Bij -7 heeft die een vermogen van 13,02kw.
Zoals ik al had aangegeven bij mijn vorige bouw branden mijn ketel (ik had daar een gasketel) heel vaak toen op de laagste stand. Wat 2,7kw is en dat was vaak al teveel. Als het echt heel koud werd, dan spreek ik over temperaturen zoals vorige week. Dan ging die in de nacht wel eens een standje hoger, wat 4,8kw was. Meestal bij die koude temperaturen is de hemel ook helder, waardoor overdag deze afstond, omdat de zon de woning op temperatuur hield.

Dat was toen een HOB nieuwbouw woning van zo'n 260m² bruto oppervlakte en overal vloerverwarming. Had toen ook een kelder, maar die zat buiten beschermd volume.

Waarmee ik wil aanduiden dat u warmtepomp hoogstwaarschijnlijk niet zo laag kan moduleren, waardoor de werking 95% van de tijd niet goed zal zijn. Omdat die constant teveel vermogen geeft en dus gelijk uitvalt omdat hij over zijn temperatuur gaat.
Probleem ligt niet perse aan de warmtepomp, want dit zou je ook hebben als je een te overgedimensioneerd gasketel zou hangen.

Edit:
Ik weet niet of er bij een gasketel de branderstart zijn gelimiteerd. Maar bij een warmtepomp zijn de compressors start per uur wel gelimiteerd. Als je die overschrijdt zal je dus wel "straftijd" krijgen. Met uw vermogen zullen dat denk ik wel wat starts zijn per dag. Daar zou wel verschil kunnen zitten met een gasketel. Maar je wilt ook niet teveel branderstarts hebben bij een gasketel.
 
Laatst bewerkt:
Maar zou je die impact van dat pendelen niet kunnen opvangen door een extra buffervat te steken ? Allez toch als het echt zo excessief is als het bij hem is?

Al is zelfs een 300l vat tov het volume dat in de vloerverwarming ligt, nu ook niet zo ideaal. En heb je natuurlijk ook warmteverliezen die je compenseert of moet compenseren van dat opvangvat.
 
Digitale meter is eindelijk raadpleegbaar. Ik was bang voor het resultaat van de plaatsing van onze warmtepomp op ons elektriciteitsverbruik maar ben aangenaam verrast!

Toen ik onze analoge meter monitorde wanneer we nog gas stookten zaten we met een gemiddeld dagelijks verbruik tussen de 10 en 12 meestal, nu dacht ik dat we boven de 50 gingen uitkomen aangezien ik die LG installatie continue hoor zoemen in de berging.

Het resultaat, gemiddeld zo rond de helft van die 50 :eek:

1 uitschieter, 4 wasmachines en de ganse dag oven en kookplaten op met voorbereidingen van meerdere ovenschotels.

 
Laatst bewerkt:
Een warmtepomp verbruikt weinig met deze temperaturen. Zeker als je huis ietwat deftig geisoleerd is. Het is best zacht buiten dus er is niet zoveel warmteverlies en de COP is hoog COP.
 
Een warmtepomp verbruikt weinig met deze temperaturen. Zeker als je huis ietwat deftig geisoleerd is. Het is best zacht buiten dus er is niet zoveel warmteverlies en de COP is hoog COP.

Volgende week geven ze weer wat kouder, ben benieuwd hoe dat zich gaat afficheren in de grafieken.
 
Terug
Bovenaan