airco als heating, anno 2022

D

Deleted member 451

Guest
ok beetje in de eerdere trend als warmtepomp anno 2021 thread,
heb ik deze vraag dus.


situatie: beneden verwarmen wij op een constante temperatuur via vloerverwarming.
(open keuken en living samen).
Ons huis is niet super groot.

Ons gas verbruik viel altijd goed mee, maar nu die prijzen zo gestegen zijn, zei m'n vader:
waarom geen airco installeren, ik plaats die aan inkoop prijs voor 1000 euro bij u. ge hebt toch zonnepanelen. en daarmee verwarmt ge van zodra ge thuiskomt.
en als je niet thuis bent of snachts, niet verwarmen.


ok ja, ik heb reeds een airco van hem geinstalleerd op mijn slaapkamer, en idd net voor ik ga slapen laat ik die een half uurtje verwarmen, dat is best aangenaam. Dus hij heeft ergens wel een punt.


Maar: nu nog digitale meter, straks iedereen dus verplicht terugdraaiende teller...
Is het dan nog wel interessant, om dan pakweg 4 of 5 uur een airco te laten blazen (die toch redelijk verbruikt)?
nu ben ik nog zo slim om telkens voor 22.00 uur s'avonds die airco te laten draaien omdat het dan dag tarief is , en dan heb ik stroom over.

Dus concreet: ik denk dat zijn voorstel enkel goed is nu ik nog terugdraaiende teller heb, (OF thuis batterij straks).
maar zonder thuis batterij en digitale meter, denk ik dat ik beter af ben gewoon zoals nu de vloerverwarming te gebruiken?
 
Het probleem met airco's als verwarming is hetzelfde probleem als met een elektrisch blazertje. Met name dat dat super is voor plaatselijke of tijdelijke verwarming en voor snelle opwarming. Maar niet voor duurzame verwarming. Met dit verschil dat de airco dit aan 1/2de tot 1/4de van de verbruiksprijs van een elektrisch blazertje doet.

Wat niet wil zeggen dat het daarvoor niet gebruikt KAN worden. Maar het is dan vooral goed op de plaatsen waar je weinig warmteverliezen hebt (vb passiefwoningen, ja zelfs appartementen kan dat een aanvaardbaar idee zijn) of voor kortstondige opwarming.
Maar het is redelijk inefficiënt om te gebruiken als basis voor de opwarming van uw massa (dus muur, plafond, etc verwarmen zodanig dat die gedurende de tijd als de lucht afkoelt als straler gaan werken om die lucht terug op te warmen).

Maar bon, als je een terugdraaiende teller hebt dan is dat een piste. Al ben ik er niet echt een voorstander van. Aangezien er draaiende elementen inzitten die slijten ifv het aantal draaiuren dat dat ding heeft. Maar het kan. Het was een betere tactiek geweest als je dit 15 - 20 jaar geleden had gedaan met de energie die je in de zomer hebt opgewekt.

Echter om daarop te rekenen in de winter, genereren uw zonnepanelen niet voldoende om het verbruik te compenseren, ook niet als je in de toekomst een batterij zet.
 
Welja omdat mijn living & keuken niet super groot is (samen 50 m² schat ik) dacht ik dat die airco dit wel aan ging kunnen .

(zijn huis trouwens is ongeveer zelfde oppervlak, en als ik bij hem ga, legt hij die airco aan en kan hij dat wel aan hoor).

Dus het "aan kunnen" maak ik me niet zo zeer zorgen om, maar inderdaad meer die slijtage en verbruik.
Vloerverwarming is oer degelijk daarentegen.

en ja nu nog terugdraaiende teller, maar voort zelfde geld staat fluvius volgende zomer al aan mijn deur. Dus ja van zodra ik een digitale meter heb, ben ik toch gefucked, en is het helemaal niet meer rendabel .

Dus ja ik vermoed dan ook dat ik het niet ga doen.


kanttekening: aangezien die investering MAAR 1000 euro kost, kan ik het nog steeds doen, maar dan niet de vloerverwarming volledig uit zetten.
Kan ik nog steeds die airco plaatsen om bij te verwarmen, en eventueel af te koelen in de zomer....
daar moet ik nog es over denken dus....
 
Welja omdat mijn living & keuken niet super groot is (samen 50 m² schat ik) dacht ik dat die airco dit wel aan ging kunnen .

(zijn huis trouwens is ongeveer zelfde oppervlak, en als ik bij hem ga, legt hij die airco aan en kan hij dat wel aan hoor).

Dus het "aan kunnen" maak ik me niet zo zeer zorgen om, maar inderdaad meer die slijtage en verbruik.
Vloerverwarming is oer degelijk daarentegen.

en ja nu nog terugdraaiende teller, maar voort zelfde geld staat fluvius volgende zomer al aan mijn deur. Dus ja van zodra ik een digitale meter heb, ben ik toch gefucked, en is het helemaal niet meer rendabel .

Dus ja ik vermoed dan ook dat ik het niet ga doen.


kanttekening: aangezien die investering MAAR 1000 euro kost, kan ik het nog steeds doen, maar dan niet de vloerverwarming volledig uit zetten.
Kan ik nog steeds die airco plaatsen om bij te verwarmen, en eventueel af te koelen in de zomer....
daar moet ik nog es over denken dus....
Ik zou gewoon die airco laten zetten door uw pa voor te koelen.
Dat alleen zou mij het die 1000€ waard zijn. Desnoods aangevuld met de tussenseizoenen waardoor je nog een goede temperatuur hebt en voldoende zon. Om dan rond midden november tot eind januari over te schakelen op gas.
 
Ik zou gewoon die airco laten zetten door uw pa voor te koelen.
Dat alleen zou mij het die 1000€ waard zijn. Desnoods aangevuld met de tussenseizoenen waardoor je nog een goede temperatuur hebt en voldoende zon. Om dan rond midden november tot eind januari over te schakelen op gas.
Dat lijkt me een goed idee...
 
Airco die verwarmt IS gewoon een warmtepomp eh.
Ja, maar eigenlijk wilde die het gewoon hebben over specifiek een L/L warmtepomp, en niet de generalistische discussies over een warmtepomp die je in de normale thread eerder zult tegenkomen.

Dat lijkt me een goed idee...
Als hem toch bezig is, laat hem ook een airco zetten op de slaapkamer. You, allez de madam, wil be happy.
 
Ja, maar eigenlijk wilde die het gewoon hebben over specifiek een L/L warmtepomp, en niet de generalistische discussies over een warmtepomp die je in de normale thread eerder zult tegenkomen.
Misschien een stomme vraag, maar kan je een L/W warmtepomp dan niet gebruiken om te koelen?

Als hem toch bezig is, laat hem ook een airco zetten op de slaapkamer. You, allez de madam, wil be happy.
Die was er al denk ik, als ik het goed lees.
 
Nadeel is als uw ruimte niet heel goed geïsoleerd is: bij vriestemperaturen gaan die dingen in één of andere ontdooimodus waardoor ze enkele minuten niet verwarmen of zelfs lichtjes koude lucht blazen. Zeer vervelend als dat uw enige verwarming is in een ruimte die vrij rap afkoelt.
 
Misschien een stomme vraag, maar kan je een L/W warmtepomp dan niet gebruiken om te koelen?
Dat kan, maar hetgeen ik altijd lees is dat het effect ervan altijd beperkt is en dat het niet aan de enkels komt van een gewone airco ergo L/L warmtepomp.

De G/W of W/W is daar beter in.
 
Terug
Bovenaan