Warmtepompen

Volgens mijn fluvius wel, heb continue verbruik.
Ik heb er me nog niet echt mee bezig gehouden, heb gewoon gezien dat het verbruik echt laag is omdat die zo laag draait.
Dus voor die 10 a 12 kwh per dag vond ik het tot nu toe de moeite niet om al te tweaken.

Bekijk bijlage 15817
Dit was zonder dooicycli.

Dit is met dooicycli
Bekijk bijlage 15818
Nu als ik binnen kom is het gewoon ook aangenaam. Heb nog wel wat nuttiger werk dan wat kwh te winnen.
Zaterdag 75 stopcontacten plaatsen en elektrische kast aansluiten.
Hoe komt het dat bij u de dooicyclus net een hoog verbruik hebt? Gebruikt die dan een elektrische weerstand?

Ik kan nu in fluvius zien naar het verbruik van onze warmtepomp. Is nog maar net opgestart ( voor uitzet chape). Binnen was het 3 graden bij de opstart. Retour temperatuur 8 graden en gevraagd aanvoertemperatuur 25 graden.

Uiteraard geen ideale omstandigheden nu. Tot -7 graden en overdag amper een paar uurtjes net boven vriespunt. Dus moet vaak ontdooien.

Maar als ik bij mij kijk is dat net het punt dat het verbruik daalt. Mij leek het logisch omdat die dan de werking omdraait en het warme water gebruikt om de verdamper te doen ontdooien.
Voor de rest zie ik aan de warmtepomp dat die maximaal draait en dat zie ik ook terug in fluvius.
 
Laatst bewerkt:
Hoe komt het dat bij u de dooicyclus net een hoog verbruik hebt? Gebruikt die dan een elektrische weerstand?

Ik kan nu in fluvius zien naar het verbruik van onze warmtepomp. Is nog maar net opgestart ( voor uitzet chape). Binnen was het 3 graden bij de opstart. Retour temperatuur 8 graden en gevraagd aanvoertemperatuur 25 graden.

Uiteraard geen ideale omstandigheden nu. Tot -7 graden en overdag amper een paar uurtjes net boven vriespunt. Dus moet vaak ontdooien.

Maar als ik bij mij kijk is dat net het punt dat het verbruik daalt. Mij leek het logisch omdat die dan de werking omdraait en het warme water gebruikt om de verdamper te doen ontdooien.
Voor de rest zie ik aan de warmtepomp dat die maximaal draait en dat zie ik ook terug in fluvius.
Stroompiek is normaal bij de ontdooi cyclus. Hij gaat maximaal in de omgekeerde richting draaien om de warmtewisselaar zo snel mogelijk op te warmen. Heel kort heb je wel dal op de moment dan er omgeschakeld wordt.

Een kwartierverbruik van 0.55kWh is gemiddeld 2.2kW vermogen, dus dat is nog zonder elektrische weerstand hoor. Als de weerstand bijspringt had ik kwartverbruiken van 1kWh (4kW vermogen gemiddeld) tijdens de opstart van onze warmtepomp op 6/12 en toen was het binnen 10°C. De retour was toen 15°C ofzo en dat is te weinig voor een defrost. Een de chappe op temperatuur was, is het elektrische element niet meer nodig geweest.

Gelukkig wordt het volgende week weer wat zachter, want droogstook met deze temperaturen zal veel een hoog verbruik hebben. In november hadden wij 25-35kWh per dag verbruik voor de droogstook. En binnen was het 32°C omdat hij niet kijkt naar de thermostaat, maar gewoon de vloer op temperatuur houdt.
 
Stroompiek is normaal bij de ontdooi cyclus. Hij gaat maximaal in de omgekeerde richting draaien om de warmtewisselaar zo snel mogelijk op te warmen. Heel kort heb je wel dal op de moment dan er omgeschakeld wordt.

Een kwartierverbruik van 0.55kWh is gemiddeld 2.2kW vermogen, dus dat is nog zonder elektrische weerstand hoor. Als de weerstand bijspringt had ik kwartverbruiken van 1kWh (4kW vermogen gemiddeld) tijdens de opstart van onze warmtepomp op 6/12 en toen was het binnen 10°C. De retour was toen 15°C ofzo en dat is te weinig voor een defrost. Een de chappe op temperatuur was, is het elektrische element niet meer nodig geweest.

Gelukkig wordt het volgende week weer wat zachter, want droogstook met deze temperaturen zal veel een hoog verbruik hebben. In november hadden wij 25-35kWh per dag verbruik voor de droogstook. En binnen was het 32°C omdat hij niet kijkt naar de thermostaat, maar gewoon de vloer op temperatuur houdt.
Ha daarmee.

Ja zoals ik al zei draait mijn pomp nu al maximaal en valt dat dus bij mij niet op. Enkel de dip zie ik. :)

Elektrisch weerstand is bij mij in 4 stappen. 2/4/6/9 kw. Dus daarmee dat ik dacht dat die zou zijn aangesprongen.

Ik zit nu op een COP van 3,8. En piek is 2,2kw Max.
Waar ik best wel tevreden mee ben (in onze huidige omstandigheden
Opstart was het -5 buiten en is later op de avond gezakt tot -7. Binnen 3 graden en retour 8 graden.

Zoals je zegt pompt die nu bij ons ook puur naar aanvoertemperatuur en maakt het niet uit hoe koud/warm het binnen is. Momenteel ingesteld om te starten aan 25 graden dat 10 dagen aan te houden en stapsgewijs te verhogen naar 40 graden (temperatuur waar ik later nooit meer naartoe zou gaan) en terug afbouwen naar 25 graden. Nadien chape terug afkoelen en vloeren. :)

Zal inderdaad blij zijn voor volgende week. Alleen spijtig dat tegen dan de grootste kou al uit de vloer is.
 
Laatst bewerkt:
Met de afgelopen ziet mijn verbruik er telkens ongeveer zou uit. Meestal slaat de warmtepomp rond 9-10h af en gaat ze pas om 17-18h terug aan door de zonneinstraling. De zonnepanelen komen volgende maand en die produceren dan enkel tussen 10 en 16h op dagen zoals deze week.
Dan denk ik dat je bijan verplicht om nachtverlaging/dagverhoging toe te passen om het zelfverbruik omhoog te krijgen.
PeSFSfH.png
 
Met de afgelopen ziet mijn verbruik er telkens ongeveer zou uit. Meestal slaat de warmtepomp rond 9-10h af en gaat ze pas om 17-18h terug aan door de zonneinstraling. De zonnepanelen komen volgende maand en die produceren dan enkel tussen 10 en 16h op dagen zoals deze week.
Dan denk ik dat je bijan verplicht om nachtverlaging/dagverhoging toe te passen om het zelfverbruik omhoog te krijgen.
PeSFSfH.png
Dat was het geen wat ik bedoelde een paar posts geleden. :)

In mijn vorige nieuwbouw zag ik dat ook (gasketel). Als er zon is dan is er bijna geen nood aan verwarming, maakt niet uit wat de buitentemperatuur is. Zoals nu dat het buiten -1 is en de zon schijnt lag de ketel af. Wanneer het 7 graden is en een heel week bewolkt zal de ketel wel branden overdag.
Dus de ketel branden vooral in de avond en nacht (stond op 21 graden 24/24)

Daarmee het idee dat het mss interessant is om met nachtverlaging te werken. Om zo de warmtepomp overdag te doen draaien. Zorgt er dan ook voor dat als de zon schijnt deze mee gebruikt wordt om de woning mee op te warmen ipv deze gebruikt wordt als extra energie bovenop uw ingestelde temperatuur.

Bij een installateur werkte ze ook met dagverhoging op moment dat er meer zon was. Als er wat overproductie was dat de temperatuur met 0,5/ 1 graden verhoogt wordt.
Maar ik denk dat het in de praktijk maar pover is. Uiteindelijk zoveel overproductie zal er toch niet in de winter. Als er dan toch wat overproductie is, wilt dat ook zeggen dat de zon hard genoeg schijnt om de woning zonder warmtepomp te doen opwarmen. (Zal uiteraard wat van woning tot woning afhangen)
 
Dat was het geen wat ik bedoelde een paar posts geleden. :)

In mijn vorige nieuwbouw zag ik dat ook (gasketel). Als er zon is dan is er bijna geen nood aan verwarming, maakt niet uit wat de buitentemperatuur is. Zoals nu dat het buiten -1 is en de zon schijnt lag de ketel af. Wanneer het 7 graden is en een heel week bewolkt zal de ketel wel branden overdag.
Dus de ketel branden vooral in de avond en nacht (stond op 21 graden 24/24)

Daarmee het idee dat het mss interessant is om met nachtverlaging te werken. Om zo de warmtepomp overdag te doen draaien. Zorgt er dan ook voor dat als de zon schijnt deze mee gebruikt wordt om de woning mee op te warmen ipv deze gebruikt wordt als extra energie bovenop uw ingestelde temperatuur.

Bij een installateur werkte ze ook met dagverhoging op moment dat er meer zon was. Als er wat overproductie was dat de temperatuur met 0,5/ 1 graden verhoogt wordt.
Maar ik denk dat het in de praktijk maar pover is. Uiteindelijk zoveel overproductie zal er toch niet in de winter. Als er dan toch wat overproductie is, wilt dat ook zeggen dat de zon hard genoeg schijnt om de woning zonder warmtepomp te doen opwarmen. (Zal uiteraard wat van woning tot woning afhangen)
Idd. En ook rekening houden dat uw nachtverlaging minstens tot 10h moet zijn om er voordeel uit te halen. Dus tmag niet teveel zijn of je staat 's morgens met kou op.
Ben daarnet rond 11h eens gepasseerd aan de woning en de thermostaat gaf al 1°C meer aan dan het setpoint en het zonneke zat goed binnen. Dus dag verhoging wordt ook al lastig of je moet nog boven die natuurlijke opwarming gaan.

Wij gaan 11kWp aan panelen leggen in oost-west opstelling. Deze installatie is gelijkaardig, alleen beetje minder krachtig: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=91626&sid=81038&dt=20221217&gs=0&m=0
Als ik dit extrapoleer naar 11kWp, dan kom ik op een dag opbrengst van ongeveer 11kWh uit op een dag zoals gisteren. Maar dat is toch wel de helft van het verbruik van de warmtepomp op zo'n dag, dus hoe meer je overdag kan bufferen, hoe groter het voordeel lijkt me.
Sanitair warm water gebruiken we nu nog niet, dus dat verbruik komt er ook nog bij en kan wel perfect op de middag plaats vinden. En de frigo/diepvries, balansventilatie, etc zal in de toekomst ook wel een constant verbruik hebben, dus we zien wel wat er nog overschiet. Zal iets zijn om volgende winter mee te spelen.
 
Mij lijkt het een beetje nutteloos om geld te spenderen aan een concept dat het geval gaat zijn voor wat 3 dagen in de maand ?

Als dit een bijwerking/ synergie is van een beslissing voor iets anders. Ok. Maar puur en alleen hiervoor. Laat het zijn. Of de prijs van elektriciteit moet nog eens maal 10 Of zo gaan. Maar dan zijn er andere problemen denk ik...
 
Je hoeft geen geld te spenderen om een tijdschema op de thermostaat in te stellen he.
Als je het echt slim wil maken dan heb ik voldoende aan een adapter van 50euro om te koppelen met home assistant. Heb die sowieso besteld omdat ik inzicht wil krijgen in hoe het systeem loopt en om de boiler lading dynamisch te kunnen sturen.
 
Mij lijkt het een beetje nutteloos om geld te spenderen aan een concept dat het geval gaat zijn voor wat 3 dagen in de maand ?

Als dit een bijwerking/ synergie is van een beslissing voor iets anders. Ok. Maar puur en alleen hiervoor. Laat het zijn. Of de prijs van elektriciteit moet nog eens maal 10 Of zo gaan. Maar dan zijn er andere problemen denk ik...
instellingen aanpassen kost geen geld hè.

Die extra module dat de ene installateur mee verkocht is wat geldklopperij. Want dat was in de praktijk gewoon een energiemeter. Ik kan dat nu thuis “gratis”zelf voorzien.

Maar veel zou de module niet gekost hebben. Want je krijgt daar een premie voor.

Doet mij eraan denken dat ik de voorwaardes nog eens moet nalezen. Want wou eens zien of ik mijn domotica eronder kan laten vallen en zo extra premie krijg.
 
Laatst bewerkt:
Was het niet de bedoeling dat een warmtepomp vrij gelijkmatig was?



Toch nog iets dat ik moet aanpassen?
Kan toch niet dat die elke keer opnieuw in gang schiet om te verwarmen?
Is een nieuwbouw. Geïsoleerd als een thermos.

Wel blij dat het pakken minder is dan vorige dagen. Hoogste was net geen 50 kWh... Vandaag minder dan de helft.
 
Was het niet de bedoeling dat een warmtepomp vrij gelijkmatig was?



Toch nog iets dat ik moet aanpassen?
Kan toch niet dat die elke keer opnieuw in gang schiet om te verwarmen?
Is een nieuwbouw. Geïsoleerd als een thermos.

Wel blij dat het pakken minder is dan vorige dagen. Hoogste was net geen 50 kWh... Vandaag minder dan de helft.
Als jouw warmtepomp niet haar minimale vermogen kwijt raakt, dan gaat ze pendelen. En dat zou wel eens het geval kunnen zijn met een 16kw unit en een goed geïsoleerde woning van normale grote. Een warmtepomp kan maar beperkt terug moduleren. Vandaar dat het belangrijk is om de juiste capaciteit te installeren.
 
Als jouw warmtepomp niet haar minimale vermogen kwijt raakt, dan gaat ze pendelen. En dat zou wel eens het geval kunnen zijn met een 16kw unit en een goed geïsoleerde woning van normale grote. Een warmtepomp kan maar beperkt terug moduleren. Vandaar dat het belangrijk is om de juiste capaciteit te installeren.
Deze ochtend dus ook al heel de tijd hetzelfde patroon in de app.

Kunnen we daar nog iets aan doen? Als in, instellingen aanpassen ofzo?
Of is dit "tja, pech" en afwachten tot de warmtepomp versleten is?

Is nu met de P1 meter dat ik het zie. Voordien via Fluvius nooit opgemerkt.
Vermogen warmtepomp werd normaal gezien wel berekend door mensen die er verstand van zouden moeten hebben... 🙄
 
Deze ochtend dus ook al heel de tijd hetzelfde patroon in de app.

Kunnen we daar nog iets aan doen? Als in, instellingen aanpassen ofzo?
Of is dit "tja, pech" en afwachten tot de warmtepomp versleten is?

Is nu met de P1 meter dat ik het zie. Voordien via Fluvius nooit opgemerkt.
Vermogen warmtepomp werd normaal gezien wel berekend door mensen die er verstand van zouden moeten hebben... 🙄
Je zou eens de specs van de warmtepomp moeten opzoeken en kijken als het minimum vermogen overeen stemt met wat je ziet in de grafiek.

Een warmtepomp kan gemiddeld zo’n 30-50% terug moduleren. Afhankelijk van het merk en het gebruikte koude middel.

Onze warmtepomp is bv een 7kW model, maar dat is de warmteafgifte bij -7C.
Bij 7C geeft ze 8kW af op vol vermogen en ongeveer 3kW op minimaal vermogen.
Het effectief opgenomen vermogen bij 7C is dan 600W op minimum vermogen en 2000W op maximum vermogen.

Dus als jouw huis minder warmte verliest dan de minimum afgifte van de warmtepomp, dan gaat ze pendelen.

Als het effectief zo is dat die 3kW het minimum opgenomen vermogen is voor jouw warmtepomp, dan is er weinig aan te doen.
Blijkt dat ze constant op maximaal vermogen draait, dan moet het wel nog te finetunen zijn.
 
De koude van afgelopen dagen heeft toch wel een significante impact gehad op de COP van onze warmtepomp.

Deze daalde naar 3,0 terwijl dit in november nog 5,0 en meer was. Dit vanwege de lagere temperatuur buiten, de hogere aanvoertemperatuur vh water (29°C naar 34°C) om te voldoen aan de warmtevraag, de extra energie om ijsvorming aan de buitenunit te vermijden. Dit geeft uiteindelijk een dubbel effect op het vebruik voor dagen met temperaturen onder 0: hogere warmtevraag + meer kwh elektriciteit nodig per kwh opgewekte warmte.
 
Was het niet de bedoeling dat een warmtepomp vrij gelijkmatig was?



Toch nog iets dat ik moet aanpassen?
Kan toch niet dat die elke keer opnieuw in gang schiet om te verwarmen?
Is een nieuwbouw. Geïsoleerd als een thermos.

Wel blij dat het pakken minder is dan vorige dagen. Hoogste was net geen 50 kWh... Vandaag minder dan de helft.

Staat ze ingesteld met ruimtecompensatie of draait die de hele tijd door op stooklijn? Ik vloek ook enorm met mijn warmtepomp, dagelijks zit ik hier aan minstens 50 kWh en echt warm wordt het niet. Ik heb veel zin om na de passage van de EPB verslaggever die warmtepomp buiten te gooien en een gasketel te plaatsen.
 
Je zou eens de specs van de warmtepomp moeten opzoeken en kijken als het minimum vermogen overeen stemt met wat je ziet in de grafiek.

Een warmtepomp kan gemiddeld zo’n 30-50% terug moduleren. Afhankelijk van het merk en het gebruikte koude middel.

Onze warmtepomp is bv een 7kW model, maar dat is de warmteafgifte bij -7C.
Bij 7C geeft ze 8kW af op vol vermogen en ongeveer 3kW op minimaal vermogen.
Het effectief opgenomen vermogen bij 7C is dan 600W op minimum vermogen en 2000W op maximum vermogen.

Dus als jouw huis minder warmte verliest dan de minimum afgifte van de warmtepomp, dan gaat ze pendelen.

Als het effectief zo is dat die 3kW het minimum opgenomen vermogen is voor jouw warmtepomp, dan is er weinig aan te doen.
Blijkt dat ze constant op maximaal vermogen draait, dan moet het wel nog te finetunen zijn.
😵‍💫
Ik begrijp de helft niet van wat je wil zeggen 😅
Maar ik zal sowieso al eens de technische fiche van de warmtepomp opzoeken.

Via Fluvius ziet mijn verbruik er voor bv oktober wel correct uit. Misschien dat de afgelopen koude dagen er dus ook wat mee te maken hebben?
Nu goed, in oktober stond de warmtepomp nog niet op "kamerbijschakeling: uitgebreid", dus dat was ook niet helemaal correct en leverde belachelijk warme temperaturen op.
Ik had mijn P1 meter nog niet toen, dus geen idee of er toen eventueel ook al gependeld werd (en misschien niet zichtbaar is via Flivius)

Staat ze ingesteld met ruimtecompensatie of draait die de hele tijd door op stooklijn? Ik vloek ook enorm met mijn warmtepomp, dagelijks zit ik hier aan minstens 50 kWh en echt warm wordt het niet. Ik heb veel zin om na de passage van de EPB verslaggever die warmtepomp buiten te gooien en een gasketel te plaatsen.
Ik probeer het allemaal wat te volgen, maar hoe meer je er mee bezig bent, hoe zotter je er van wordt.
Mijn vriendin ergert zich aan mijn controle. Maar zegt er tegelijk wel bij dat als een warmtepomp bij iemand geïnstalleerd wordt en er geen opvolging is, die misschien onnodig een ontzettend hoog verbruik hebben, een verkeerde instelling waarbij alles sneller slijt, etc. Dus dan vindt ze het weer wel goed dat ik het wat opvolg.
Maar toch... gewoon laten installeren (wat op zich al een grote kost is) en correct werken zou toch wel handiger zijn dan nu dagelijks statistieken te moeten bekijken, instellingen in kleine stapjes te moeten aanpassen, etc.
De voordelen van een warmtepomp... ik moet ze nog vinden.
 
Ik probeer het allemaal wat te volgen, maar hoe meer je er mee bezig bent, hoe zotter je er van wordt.
Mijn vriendin ergert zich aan mijn controle. Maar zegt er tegelijk wel bij dat als een warmtepomp bij iemand geïnstalleerd wordt en er geen opvolging is, die misschien onnodig een ontzettend hoog verbruik hebben, een verkeerde instelling waarbij alles sneller slijt, etc. Dus dan vindt ze het weer wel goed dat ik het wat opvolg.
Maar toch... gewoon laten installeren (wat op zich al een grote kost is) en correct werken zou toch wel handiger zijn dan nu dagelijks statistieken te moeten bekijken, instellingen in kleine stapjes te moeten aanpassen, etc.
De voordelen van een warmtepomp... ik moet ze nog vinden.
Ik sta iedere dag denk ik gemiddeld een half uur voor die thermostaat om naar die parameters te kijken, en dan volg ik via de P1 app ook continu het verbruik. Mijn vriendin klaagt de hele tijd dat het te koud is en wordt er gek van hoeveel tijd ik aan die warmtepomp spendeer.
 
Terug
Bovenaan