Warmtepompen

Ik zal eens vragen hoeveel dat kost. 500 euro lijkt mij heel weinig..
Zie dit document:
Onder "400V op aanvraag": 538,37 € incl 21% BTW.
Dit natuurlijk onder bepaalde voorwaarden dat dit effectief mogelijk is in je straat om whatever reden.

Let wel dat zo'n aanvraagprocedure wel gemakkelijk een half jaar duurt.
Ik heb dat eerst telefonisch met de technische dienst van Fluvius overlegd dat het mogelijk was voor mijn aanvraag in te dienen om niemands tijd nodeloos te verdoen. Ik kreeg telefonisch direct een "ja dat kan hoor" antwoord.
Bij ons hield dat in een kabel vanuit een cabine trekken (misschien een transfo daar installeren?) en aan de straatpalen hangen over een afstand van een 500 meter.
Was een halve dag werk voor die mannen.
 
Zie dit document:
Onder "400V op aanvraag": 538,37 € incl 21% BTW.
Dit natuurlijk onder bepaalde voorwaarden dat dit effectief mogelijk is in je straat om whatever reden.

Let wel dat zo'n aanvraagprocedure wel gemakkelijk een half jaar duurt.
Ik heb dat eerst telefonisch met de technische dienst van Fluvius overlegd dat het mogelijk was voor mijn aanvraag in te dienen om niemands tijd nodeloos te verdoen. Ik kreeg telefonisch direct een "ja dat kan hoor" antwoord.
Bij ons hield dat in een kabel vanuit een cabine trekken (misschien een transfo daar installeren?) en aan de straatpalen hangen over een afstand van een 500 meter.
Was een halve dag werk voor die mannen.
Welja daar wringt het schoentje al serieus e.. Wij moeten in februari verhuizen :) Het is eigenlijk omdat we dus nu aangevraagd hebben om onze werfmeter op zijn definitieve plaats te hangen en ze vroegen welk vermogen we wilden.
 
Welja daar wringt het schoentje al serieus e.. Wij moeten in februari verhuizen :) Het is eigenlijk omdat we dus nu aangevraagd hebben om onze werfmeter op zijn definitieve plaats te hangen en ze vroegen welk vermogen we wilden.
Wij hadden onze werfkast ook eerst op 3x230V.
Wij hebben dus twee keer aansluitkosten betaald omdat ze fysiek de aansluiting aan de straatkabel hebben moeten komen verleggen na de aanleg van de 400V kabel. Dat kost je een 600 euro extra dan, maar sluit niet uit dat je het alsnog gewoon doet.
De "without a doubt" vervalt dan wel en je zal zelf een afweging moeten maken hoe belangrijk je dat soort "future-proofing" (als het dat effectief is) inschat voor jezelf.

3x230V is ook een driefasennet, maar zonder eigenlijk de meeste voordelen van de meeste echte driefasentoestellen te kunnen aansturen (niet dat dat er veel zijn in huis-tuin-keuken natuurlijk, zelfs minder dan je zou willen hopen...).
 
Ik zit hier met een 13,3 kW en ik krijg mijn woning maar niet opgewarmd.
Je mag niet vergeten dat het vermogen van de warmtepomp daalt bij dalende temperatuur. Daarom ook dat men een warmteverliesberekening maakt bij een bepaalde buitentemperatuur, omdat men dient te dimensioneren op basis van generatiecapaciteit bij die temperatuur.

Wat niet wil zeggen dat je niet kan onderdimensioneren, maar dat het een risico is om het zo te doen.

In ieder geval, voorlopig (houdt zijn hoofd vast), trekt die het hier nog altijd met zijn 2 vingers in zijn neus ;p. Bij dimensionering kon ik kiezen voor de 6kw of de 8 kw versie. De 6 was iets te klein, de 8 heeft op dit moment marge.
 
Je mag niet vergeten dat het vermogen van de warmtepomp daalt bij dalende temperatuur. Daarom ook dat men een warmteverliesberekening maakt bij een bepaalde buitentemperatuur, omdat men dient te dimensioneren op basis van generatiecapaciteit bij die temperatuur.

Wat niet wil zeggen dat je niet kan onderdimensioneren, maar dat het een risico is om het zo te doen.

In ieder geval, voorlopig (houdt zijn hoofd vast), trekt die het hier nog altijd met zijn 2 vingers in zijn neus ;p. Bij dimensionering kon ik kiezen voor de 6kw of de 8 kw versie. De 6 was iets te klein, de 8 heeft op dit moment marge.

Volgens een wet op tweakers zou ik een 5kw versie nodig gehad hebben, toch blij met de 9 hoor.
 
Wij hadden onze werfkast ook eerst op 3x230V.
Wij hebben dus twee keer aansluitkosten betaald omdat ze fysiek de aansluiting aan de straatkabel hebben moeten komen verleggen na de aanleg van de 400V kabel. Dat kost je een 600 euro extra dan, maar sluit niet uit dat je het alsnog gewoon doet.
De "without a doubt" vervalt dan wel en je zal zelf een afweging moeten maken hoe belangrijk je dat soort "future-proofing" (als het dat effectief is) inschat voor jezelf.

3x230V is ook een driefasennet, maar zonder eigenlijk de meeste voordelen van de meeste echte driefasentoestellen te kunnen aansturen (niet dat dat er veel zijn in huis-tuin-keuken natuurlijk, zelfs minder dan je zou willen hopen...).
heb juist den ellentrieker gebeld en die zei dat 3*230 x32amp wel genoeg zal zijn.. We gaan het bij deze zo laten want we hebben eigenlijk geen tijd..
 
Ik zit hier met een 13,3 kW en ik krijg mijn woning maar niet opgewarmd.
Pffft, jij hebt precies nog geen geluk gehad met jouw installatie he...
Volgens een wet op tweakers zou ik een 5kw versie nodig gehad hebben, toch blij met de 9 hoor.
Mja, hangt er vanaf hoever ze beide kunnen terug moduleren. De 5kW zal wellicht een kleinere minimale afgifte hebben en minder pedenelen in het tussen seizoen. Dus dan ga je wellicht zeggen dat je liever de 5kW had gehad. Blijft wat zoeken.

Wij hadden een 5.5kW nodig voor te verwarmen. En je rekent best 1kW extra als je SWW wilt produceren er mee. Maar twas ofwel 5 of 7kW bij Vaillant, dus maar de 7kW gepakt. Thermostaat staat wel maar op 15°C nu en enkel de beneden, maar maandag heeft hij 4 runs van 3-4h gedaan op 50% vermogen. Dus er zit nog serieuze marge op.

Hoe hoog is jouw aanvoer temperatuur trouwens? Want 33kWh met COP 2.5 is 82kWh thermisch wat volgens mij wel normaal is in deze vrieskou.
 
zag hier net op mijn controle paneel: invoer 33 / uitvoer 38

dat vind ik toch wel best veel... mijn chauffage vroeger kreeg water van 34 graden gevoed.
 
Net langs geweest en onze warmtepomp is net opgestart. :) (was echt stil)
Enkel de vloerverwarming in de kelder draait nu. Ze gingen de vloerverwarming collectors aansluiten van gelijkvloers en 1ste verdiep. Die zouden dan ook vrij snel in dienst zijn.

Straks is terug gaan en dan wat in de menu's snollen. Had gevraagd om droogprogramma te laten lopen.

Hij zal zijn job hebben. Het is 6°C binnen en de vloer staat koud en buiten temperatuur is nu ook niet echt ideaal.
 
zag hier net op mijn controle paneel: invoer 33 / uitvoer 38

dat vind ik toch wel best veel... mijn chauffage vroeger kreeg water van 34 graden gevoed.
Invoer = retour en uitvoer = aanvoer?
38°C is best hoog. Ik zou stooklijn verlagen en de maximale aanvoer limiteren.
Check ook even wanneer het backup element mag meedoen. Want dat is natuurlijk COP1 en de backup heb jij in principe niet nodig met een oversizede wartempomp.
 
Invoer = retour en uitvoer = aanvoer?
38°C is best hoog. Ik zou stooklijn verlagen en de maximale aanvoer limiteren.
Check ook even wanneer het backup element mag meedoen. Want dat is natuurlijk COP1 en de backup heb jij in principe niet nodig met een oversizede wartempomp.
Backup is er nog niet. Zekering staat af tot elektricien kan passeren. Draait hier zuiver op de pomp (en trekt het). Nu op 32 gezet. Staat nu op 29/32 op paneel.
 
Backup is er nog niet. Zekering staat af tot elektricien kan passeren. Draait hier zuiver op de pomp (en trekt het). Nu op 32 gezet. Staat nu op 29/32 op paneel.
Bedoel je dan 29°C als minimum?
Ik zou 24°C min zetten en 32°C max is wel OK. Maar laat ook je stooklijn zakken of je gaat bij 5°C nog steeds op 32°C stoken.
Hoe lager de stooklijn hoe efficienter de warmtepomp. Nu is het de ideale moment om uit te vinden wat de minimale stooklijn is waarmee je uit de voeten kan.
 
47 is inclusief ons dagelijks verbruik, dat zit meestal rond de 12 per dag.
En nachtteller heeft geen wattje geregistreerd deze nacht, zelfs nit voor onze frigo's. 22750,30 gisterenochtend, 22750,30 vanmorgen. Dus tenzij de zonnepanelen exact ons nachtverbruik geproduceerd hebben deze nacht durf ik vermoeden dat ie de overzetpuls naar nachttarief niet verwerkt heeft.

Vanavond es kijken of de dagteller stopt met tellen om 21u ...

Deze nacht heeft het systeem wel aardig wat defrosts gehad. Verklaart ook wel wat het verbruik.

Update: dagteller loopt dus door 's nachts :(

Die stroom kost me natuurlijk 13,30 cent meer per kwh dus die vlieger gaat niet opgaan.

Vermoedelijk wel digitale meter aan mijn kl zeker als ie kapot blijkt?
 
We hebben deze lente een Multi Split Warmtepomp (met koeling) van Haier laten installeren. Buitenunit van 8.4 kW en 2 binnenunits van 4,2 en 2.5 kW. Via app op afstand te bedienen. Voor een totaalbedrag met plaatsing en BTW incl van 4005 euro. Is dit in lijn met prijzen dat jullie betaalden?
 
We hebben deze lente een Multi Split Warmtepomp (met koeling) van Haier laten installeren. Buitenunit van 8.4 kW en 2 binnenunits van 4,2 en 2.5 kW. Via app op afstand te bedienen. Voor een totaalbedrag met plaatsing en BTW incl van 4005 euro. Is dit in lijn met prijzen dat jullie betaalden?
Dat is een goede prijs.
Zou eerder tegen de 5 - 6k verwachten bij de beter bekende merken.
 
Dat is een goede prijs.
Zou eerder tegen de 5 - 6k verwachten bij de beter bekende merken.
Haier is me aangeraden door een vriend magazijnier van allerlei warmtepompen. Dus geen verkoper. Hij zei dat prijs kwaliteit ze goed zijn maar enkel weg te blijven van de mono splits. Misschien dat deze info iemand hier kan helpen.
 
Wij hebben een huis gekocht met een L/W warmtepomp (Stiebel Eltron WPL 13e, geplaatst in 2012).
Deze doet het tot nu toe prima en slaat zo nu en dan aan tot ongeveer 2.5kw.
De thermostaat staat ingesteld op 21º.
Nu zien we met deze vrieskou dat de warmtepomp af en toe een verbruik heeft van 12kw (vaak 's nachts, ongeveer 1.5 uur lang) en het binnen 23º wordt (terwijl de thermostaat ingesteld staat op 21º).
23º is niet nodig en aangezien het capaciteitstarief er aankomt is 12kw ook niet de bedoeling.
Hoe en wat kunnen we aanpassen zodat de wp niet naar 12kw gaat?
Ik lees dingen als de weerstand uitschakelen? Of de stooklijn verlagen?

Side note: voor het SWW hebben we een aparte warmtepompboiler in de kelder staan.
 
Wij hebben een huis gekocht met een L/W warmtepomp (Stiebel Eltron WPL 13e, geplaatst in 2012).
Deze doet het tot nu toe prima en slaat zo nu en dan aan tot ongeveer 2.5kw.
De thermostaat staat ingesteld op 21º.
Nu zien we met deze vrieskou dat de warmtepomp af en toe een verbruik heeft van 12kw (vaak 's nachts, ongeveer 1.5 uur lang) en het binnen 23º wordt (terwijl de thermostaat ingesteld staat op 21º).
23º is niet nodig en aangezien het capaciteitstarief er aankomt is 12kw ook niet de bedoeling.
Hoe en wat kunnen we aanpassen zodat de wp niet naar 12kw gaat?
Ik lees dingen als de weerstand uitschakelen? Of de stooklijn verlagen?

Side note: voor het SWW hebben we een aparte warmtepompboiler in de kelder staan.
Ik zou persoonlijk denken dat die 12kw de normale run is voor uw sanitair warm water. Lijkt mij dat er ergens een instelling voorzien is tegen legionella. Wat in uw geval dan zeker niet nodig is.

Bij mij is dat ook ongeveer eenzelfde termijn dat die dan om de x dagen 1.1.5 uur spendeert om de temperatuur van het sanitair warm water vat naar 50+ te brengen.
 
Terug
Bovenaan