Warmtepompen

D day! Vandaag komen ze onze installatie zetten. En dat met deze temperaturen. Deze nacht het kot hier efkes geboost naar 23 graden zodat er wat buffer is, gaan wss vandaag geen verwarming meer zien aangaan.
 
Dat zijn mooie lange runs op laag vermogen. Denk dat de onze niet zover kan terug moduleren. Welke buitenunit heb je?

Zo ziet het er bij ons met de thermostaat als setpoint op 15°C. Stooklijn is WAR met min 24°C en max 32°C aanvoer. Verbruik is 7.3kWh voor die dag.
De kleine blokjes zijn de vorstbeveiliging onder de 4°C waarbij de water pomp blijft draaien. Lijkt me overbodig voor een split, maar kan niet vinden hoe je dat kan uitschakelen...

Ik gok dat voor 20°C vraag temp ons verbruik wel met 50% zal stijgen zeker? Meer warmte verlies en wellicht iets lagere COP.

i3N8qQz.png
Uw stooklijn kan waarschijnlijk nog iets lager, onze staat op 23°C (20°C buitentemp.) en 30°C (-10°C buitentemp.). Ons huis heeft een EPC van 104 en het is hier 24/7 21°C.
 
Uw stooklijn kan waarschijnlijk nog iets lager, onze staat op 23°C (20°C buitentemp.) en 30°C (-10°C buitentemp.). Ons huis heeft een EPC van 104 en het is hier 24/7 21°C.
Goed om weten. Als we er in wonen ook eens mijn slimme met aan de warmtepomp hangen om te zien hoe ik de lengte van de runs kan maximaliseren.

Voorlopig is er boven nog geen afgifte, dus dat zorgt er voor dat ze sneller pendelt denk ik.
 
En hoe kan De Croo dit met zekerheid zeggen?

Europese regelgeving rond het ETS systeem dat vanaf 2025 in voege gaat. Een beetje de olifant in de kamer waar blijkbaar absoluut niemand aandacht voor heeft. De richting en jaar gevolgen zijn nochtans echt heel eenvoudig en heel duidelijk.
 
D day! Vandaag komen ze onze installatie zetten. En dat met deze temperaturen. Deze nacht het kot hier efkes geboost naar 23 graden zodat er wat buffer is, gaan wss vandaag geen verwarming meer zien aangaan.
Bij ons zijn ze ook vandaag begonnen . ;)
Nu wel in onze nieuwbouw waar we nog niet wonen. Zijn nu wel ideale temperaturen om een koude bouw op te starten. :unsure:
 
Tis officieel, we zijn van de gas vanaf. Nu moeten we nooit meer bang zijn van Poetin! Hah! Lo-ho se-her!

Op naar het eerste afschakelplan nu :unsure:
 
Ben al in installermenu moeten kruipen, zag de legionella run setting niet staan. Efkes naar installateur gestuurd. Antwoord: niet nodig met stadswater.

Heu. Weet ni ze.
Ben in de installermodus gegaan en heb desinfektion run op vrijdagavond op 65 graden gezet. Better safe than sorry.
 
Ben al in installermenu moeten kruipen, zag de legionella run setting niet staan. Efkes naar installateur gestuurd. Antwoord: niet nodig met stadswater.

Heu. Weet ni ze.
Ben in de installermodus gegaan en heb desinfektion run op vrijdagavond op 65 graden gezet. Better safe than sorry.
Waarom doe je dat s'avonds. Zou je die niet beter rond 13 u programmeren zodat je op dat moment meest kans hebt dat je zonnepanelen veel produceren?
 
Twee vraagjes voor de kenners hier:

1. Als je een driefasig net hebt. Zijn er dan nadelen verbonden aan een monofasige warmtepomp t.o.v een driefasige? Ik denk zelf in de richting van: een fase die al meer belast is, waardoor je uw driefasenet niet optimaal zal kunnen gebruiken voor EV laadpaal?

2. Ik neem aan dat piekvermogen wat hoger zal liggen bij een monofasige warmtepomp. Zal dit een impact hebben op het capaciteitstarief of middelt dat voldoende uit op 15 min?
 
Vandaag al 16 kWh verbruikt.
Uitgezonderd beetje sluipverbruik dus volledig warmtepomp.
Normaal?
Of toch wat aan de hoge kant?
 
Vandaag al 16 kWh verbruikt.
Uitgezonderd beetje sluipverbruik dus volledig warmtepomp.
Normaal?
Of toch wat aan de hoge kant?

Tis wel koud buiten he. Das 1400kwh moest het nu nog 90 dagen non stop vriezen... daar teken ik voor :laugh:
 
Tis wel koud buiten he. Das 1400kwh moest het nu nog 90 dagen non stop vriezen... daar teken ik voor :laugh:
16 kWh op 7 uur, dat is +- 55 kWh op een dag (als het verbruik heel de dag zo zou blijven)
Zo interessant lijkt me dat toch niet. Of mis ik iets?

Inmiddels al 17 kWh...

Ik ben misschien ook te veel per dag aan het bekijken. Minder koude dagen vlakken alles af. En zomermaanden compenseren dan ook weer.
Een dag als vandaag * 365 is geen referentie voor de jaarrekening :unsure:
 
Kamerbijschakeling: uitgebreid zorgt er inderdaad voor dat de warmtepomp afslaat eens de thermostaat temperatuur bereikt is. Zonder de functie uitgebreid, ga je weerafhankelijk stoken zonder dat er een controle is van de binnen temperatuur. Wat kan leiden tot te warme of te koud temperaturen als de stooklijn niet goed is afsteld.

Bij deze temperaturen is 23°C aanvoer inderdaad wat laag. Op hoeveel staan de thermostaten ingesteld? Want onder de 20°C verschuift de stooklijn naar onder waardoor de aanvoer ook lager wordt.
Je kan in het installateur menu van de VRC720 de minimale aanvoer, maximale aanvoer en stooklijn instellen. Meestal is 25-26°C goed voor minimale temperatuur. Lager zorgt voor pendelen in het tussen seizoen.
Maximale aanvoer ergens tussen 32-40°C afhankelijk van hoe goed de woning geisoleerd is en hoeveel afgifte je hebt.
Stooklijn 0.2 a 0.3. Opnieuw afhankelijk van de isolatie en afgifte.

Zijn de radiatoren in de kelder ventilo convectoren of echt klassieke radiatoren? Want gewone radiatoren met warmtepomp krijgen moeilijk een ruimte opgewarmd.
Dat ga ik eens nakijken bij mij, is een goede tip.
 
16 kWh op 7 uur, dat is +- 55 kWh op een dag (als het verbruik heel de dag zo zou blijven)
Zo interessant lijkt me dat toch niet. Of mis ik iets?

Inmiddels al 17 kWh...

Ik ben misschien ook te veel per dag aan het bekijken. Minder koude dagen vlakken alles af. En zomermaanden compenseren dan ook weer.
Een dag als vandaag * 365 is geen referentie voor de jaarrekening :unsure:

sorry, dacht dat het een post van gisteren was (en dat je dus op een ganse dag die extra 16kwh had)

Wat is je situatie? vermogen pomp? isolatiegraad huis? radiatoren die hogere verwarming eisen?
 
Terug
Bovenaan