Warmtepompen

Staat nu ingesteld op 25graden vertrektemperatuur. Houdt met niks anders rekening.
Eenmaal we verhuizen mij is bezig houden met die deftig in te stellen. Deze ochtend om 8h was het 19graden binnen.
En die blijft echt 24/7 draaien dan? Zou je dan niet gewoon de thermostaat inschakelen i.p.v. WAR te sturen en hem op 15-16°C zetten als je er nog niet woont?
Ik zie op Fluvius dat telkens rond de middag onze warmtepomp afslaat en in de late namiddag terug opstart. Verder draait ze ongeveer runs van 1-2h denk ik. Ofwel zijn het defrosts. Dat zou ik pas met duidelijkheid op mijn P1 meter kunnen zien, maar kheb nog geen netwerk dus ik kan er voorlopig niks mee.
 
Om even mezelf tegen te spreken of aan te vullen. Dit bericht dateert van mei 2021, toen was de gasprijs al lang stabiel rond de 6-7 cent/kWh. Elektriciteit kostte toen 25 cent/kWh: een factor >4.
Toen was zowel de variabele kost (verbruik) als de vaste kost (installatie) hoger bij WP dan gas, dus een zinloze investering die je er niet uithaalt.

Fast forward naar december 2022, gas kost 19 cent/kWh en elektriciteit 58 cent/kWh. De factor tussen is nu rond de 3, en nu verwarm je dus wel goedkoper met een WP dan met een gasketeltje.
Vandaag de dag is een WP dus wel economisch verstandinger dan klassiek gas.

Maar: we zijn allemaal slechter af dan toen, zowel de warmtepompeigenaars als de gasketelmannen betalen nu véél meer dan toen.

Onder alle omstandigheden, of onder de omstandigheden die ideaal zijn voor een WP (Lage temperatuurverwarming icm VVW)?
 
Onder alle omstandigheden, of onder de omstandigheden die ideaal zijn voor een WP (Lage temperatuurverwarming icm VVW)?

Onder ideale omstandigheden en investeringskost niet vergeten. Mijn gasketel 2 jaar geleden (oké, zelf geplaatst) kostte mij 1400 euro, een vergelijkbare warmtepomp van Daikin was 6500 euro. Levensduur zal hetzelfde zijn vermoed ik.
Nee, ik heb er ondanks al het gedoe van gas én elektriciteit nog geen spijt van. Elektriciteit was al duur, gas is duur geworden.
 
onder de omstandigheden die ideaal zijn voor een WP (Lage temperatuurverwarming icm VVW)?
Als ik het over WP heb bedoel ik altijd met lage temperatuurverwarming inderdaad. En ook als je nu de beslissing moet maken: gas of WP. Als de gas er al ligt en nog werkt, moet je geen WP steken.
 
En die blijft echt 24/7 draaien dan? Zou je dan niet gewoon de thermostaat inschakelen i.p.v. WAR te sturen en hem op 15-16°C zetten als je er nog niet woont?
Volgens mijn fluvius wel, heb continue verbruik.
Ik heb er me nog niet echt mee bezig gehouden, heb gewoon gezien dat het verbruik echt laag is omdat die zo laag draait.
Dus voor die 10 a 12 kwh per dag vond ik het tot nu toe de moeite niet om al te tweaken.

1670519407772.png

Dit was zonder dooicycli.

Dit is met dooicycli
1670519447530.png

Nu als ik binnen kom is het gewoon ook aangenaam. Heb nog wel wat nuttiger werk dan wat kwh te winnen.
Zaterdag 75 stopcontacten plaatsen en elektrische kast aansluiten.
 
Hoeveel is eigenlijk het doorsnee (warmtepomp)verbruik op dagen als deze?

Warmtepomp (L/W)
Gelijkvloers (80m2) en verdiep (80m2) op 21,5 graden met VVW
Leefkelder (80m2) op 18 graden met 2 lage temperatuur radiatoren (of hoe noem je zoiets)
Heel recente nieuwbouw, dus super geïsoleerd.

Hoeft uiteraard niet exact te zijn, maar een ruwe schatting. Dat ik weet of mijn verbruik al normaler is :unsure:
 
Ah kijkt even naar boven u, ik zou op 15 a 20 kwh ofzo uitkomen :)
Hmmm, ik zit aan het dubbele.
Toch nog wat aan sleutelen dus.

P1 meter werd vandaag geleverd, maar ligt blijkbaar bij 1 van de buren... Hopelijk weet ik snel bij wie. Bij Fluvius duurt het toch altijd lang. Wil het van iets korter bij opvolgen. Merci.

Dus aan huidige prijzen, een goeie 10 euro per dag.
Ja, ik zit aan ~13 euro, maar wel met veel hoger verbruik. Vast contract van februari.
Chance dat ik de huidige tarieven (nog) niet heb. Hopelijk tegen dan mijn verbruik naar beneden 🤞 (allee, hopelijk veel sneller natuurlijk 😉 )
 
Hmmm, ik zit aan het dubbele.
Toch nog wat aan sleutelen dus.

P1 meter werd vandaag geleverd, maar ligt blijkbaar bij 1 van de buren... Hopelijk weet ik snel bij wie. Bij Fluvius duurt het toch altijd lang. Wil het van iets korter bij opvolgen. Merci.


Ja, ik zit aan ~13 euro, maar wel met veel hoger verbruik. Vast contract van februari.
Chance dat ik de huidige tarieven (nog) niet heb. Hopelijk tegen dan mijn verbruik naar beneden 🤞 (allee, hopelijk veel sneller natuurlijk 😉 )

Je zit nu nog safe tot februari 23?
 
Je zit nu nog safe tot februari 23?
Ja
En Engie stelt nu Engie Easy variabel voor.
Hoger tarief, maar natuurlijk ook hoger tarief voor injectie...

@MorGo7h : met minimale aanpassingen loopt het momenteel toch redelijk goed. Enkel nog een hoog verbruik. Maar dat hoop ik met de P1 meter wat beter op te volgen. Hopelijk krijg ik ook dat stukje in orde.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mijn fluvius wel, heb continue verbruik.
Ik heb er me nog niet echt mee bezig gehouden, heb gewoon gezien dat het verbruik echt laag is omdat die zo laag draait.
Dus voor die 10 a 12 kwh per dag vond ik het tot nu toe de moeite niet om al te tweaken.

Bekijk bijlage 15817
Dit was zonder dooicycli.

Dit is met dooicycli
Bekijk bijlage 15818
Nu als ik binnen kom is het gewoon ook aangenaam. Heb nog wel wat nuttiger werk dan wat kwh te winnen.
Zaterdag 75 stopcontacten plaatsen en elektrische kast aansluiten.
Dat zijn mooie lange runs op laag vermogen. Denk dat de onze niet zover kan terug moduleren. Welke buitenunit heb je?

Zo ziet het er bij ons met de thermostaat als setpoint op 15°C. Stooklijn is WAR met min 24°C en max 32°C aanvoer. Verbruik is 7.3kWh voor die dag.
De kleine blokjes zijn de vorstbeveiliging onder de 4°C waarbij de water pomp blijft draaien. Lijkt me overbodig voor een split, maar kan niet vinden hoe je dat kan uitschakelen...

Ik gok dat voor 20°C vraag temp ons verbruik wel met 50% zal stijgen zeker? Meer warmte verlies en wellicht iets lagere COP.

i3N8qQz.png
 
Dit is ons verbruik van gisteren.
Lijkt dit iets of wat op een doorsnee verbruik?



Ik denk wel tevreden te zijn, al weet ik eigenlijk niet waarop ik dit baseer.
Waarschijnlijk in vergelijking met de dagen ervoor waar we tegen (en zelfs net over) de 40 kWh zaten (en waarbij ik de warmtepomp soms urenlang aflegde)
Maar dat verbruik na 22u (en tussen middernacht en 1 eigenlijk ook), dat hoeft precies niet echt (ik heb geen nachttarief). Misschien de gevraagde temperatuur 's nachts iets laten zakken? Al gaat dat dan waarschijnlijk wel een hoger verbruik opleveren zodra er weer hogere temperatuur wordt gevraagd...?
Nog iets anders dat ik kan aanpassen?
Of is dit perfect normaal/gemiddeld en moet ik het maar gewoon eens loslaten? 😬

Extra info: (staat hierboven al, maar ik herhaal het graag nog eens :unsure: )
Warmtepomp (L/W)
Gelijkvloers (80m2) en verdiep (80m2) op 21,5 graden met VVW
Leefkelder (80m2) op 18 graden met 2 lage temperatuur radiatoren (of hoe noem je zoiets)
Heel recente nieuwbouw, dus super geïsoleerd.
Kleine baby in huis, slechte onderbroken nachten voor ons... we gaan dus vroeg slapen.

Gisteren waren we overdag (11u30 > 18u) niet thuis.
Gisteren geen wasmachine of droogkast
Verlichting hangt ook nog niet overal, dus weinig lichten (en is overal LED)
We wachten nog op de keuken, dus er is nog geen verbruik van inductie-kookplaat, dampkap, afwasmachine,...
TV heeft wel enkele uren opgestaan

P1 meter is terecht, lag bij de buren.
Dit weekend bekijken.
 
Dit is ons verbruik van gisteren.
Lijkt dit iets of wat op een doorsnee verbruik?



Ik denk wel tevreden te zijn, al weet ik eigenlijk niet waarop ik dit baseer.
Waarschijnlijk in vergelijking met de dagen ervoor waar we tegen (en zelfs net over) de 40 kWh zaten (en waarbij ik de warmtepomp soms urenlang aflegde)
Maar dat verbruik na 22u (en tussen middernacht en 1 eigenlijk ook), dat hoeft precies niet echt (ik heb geen nachttarief). Misschien de gevraagde temperatuur 's nachts iets laten zakken? Al gaat dat dan waarschijnlijk wel een hoger verbruik opleveren zodra er weer hogere temperatuur wordt gevraagd...?
Nog iets anders dat ik kan aanpassen?
Of is dit perfect normaal/gemiddeld en moet ik het maar gewoon eens loslaten? 😬

Extra info: (staat hierboven al, maar ik herhaal het graag nog eens :unsure: )
Warmtepomp (L/W)
Gelijkvloers (80m2) en verdiep (80m2) op 21,5 graden met VVW
Leefkelder (80m2) op 18 graden met 2 lage temperatuur radiatoren (of hoe noem je zoiets)
Heel recente nieuwbouw, dus super geïsoleerd.
Kleine baby in huis, slechte onderbroken nachten voor ons... we gaan dus vroeg slapen.

Gisteren waren we overdag (11u30 > 18u) niet thuis.
Gisteren geen wasmachine of droogkast
Verlichting hangt ook nog niet overal, dus weinig lichten (en is overal LED)
We wachten nog op de keuken, dus er is nog geen verbruik van inductie-kookplaat, dampkap, afwasmachine,...
TV heeft wel enkele uren opgestaan

P1 meter is terecht, lag bij de buren.
Dit weekend bekijken.
Die radiatoren zijn ventiloconvectoren.
Welke buitenunit heb je eigenlijk? Wellicht draait bij jouw ook de ventilatie en verbruikt dat extra stroom + je verwarmt 3 verdiepen. Is die 80m de oppervlakte binnen de binnen muren of aan de buitenkant van het huis?

Wat heb je als instellingen voor bivalentiepunt?
 
Die radiatoren zijn ventiloconvectoren.
Welke buitenunit heb je eigenlijk? Wellicht draait bij jouw ook de ventilatie en verbruikt dat extra stroom + je verwarmt 3 verdiepen. Is die 80m de oppervlakte binnen de binnen muren of aan de buitenkant van het huis?

Wat heb je als instellingen voor bivalentiepunt?
Dat zou deze moeten zijn: Vaillant lucht/water split VWL AS 105 400 volt

Ventilatie draait, maar volgens mij nog niet echt zoals het hoort. Ik merk daar niets van (is ook niet de bedoeling dat je dat hoort uiteraard, maar toch). Kan zijn dat dit nog afgeregeld moet worden. Moet dat nog eens vragen. Maar is ook wel een optie inderdaad.

Ik verwarm inderdaad 3 verdiepen (al is dat voor de leefkelder beperkt), maar daarom ook dat ik alle info hier geef. Om te weten of het voor mijn situatie "normaal" is.

Oppervlakte per verdiep (80m²) is binnen de muren

Bivalentiepunt? :oops:
Dat is iets dat ik op de thermostaat kan terugvinden?
 
Dat zou deze moeten zijn: Vaillant lucht/water split VWL AS 105 400 volt

Ventilatie draait, maar volgens mij nog niet echt zoals het hoort. Ik merk daar niets van (is ook niet de bedoeling dat je dat hoort uiteraard, maar toch). Kan zijn dat dit nog afgeregeld moet worden. Moet dat nog eens vragen. Maar is ook wel een optie inderdaad.

Ik verwarm inderdaad 3 verdiepen (al is dat voor de leefkelder beperkt), maar daarom ook dat ik alle info hier geef. Om te weten of het voor mijn situatie "normaal" is.

Oppervlakte per verdiep (80m²) is binnen de muren

Bivalentiepunt? :oops:
Dat is iets dat ik op de thermostaat kan terugvinden?
Das een serieuze unit en die kan wel wat stroom trekken. Wat kwam er uit de warmteverliesberekeningen?

Bivalentiepunt is de temperatuur waarop het elektrisch element mag bijspringen.
Je zit op de grafiek met kwartierwaarden van bijna 1kWh tussen 22 en 24h. Dat is een kleine 4kW aan vermogen dat er getrokken wordt. Dat is wellicht uw compressor die op 100% draait, maar het kan ook het elektrische element zijn dat onnodig bij springt.

Bivalentie instellingen vind je op de thermostaat onder het installateur menu.
Menu → Installateurniveau → Systeemconfiguratie → [Systeem ----] → Hybride manager: Dit moet op Bival.p staan. Trival is voor hybride oplossingen met gasketel.
Menu → Installateurniveau → Systeemconfiguratie →[Systeem ----] → Bivalentiep. verw.: Dit geeft aan wanneer het elektrische mag bijspringen om te verwarmen. Ik heb dit voorlopig op -5°C gezet, maar mag mss zelfs op -10°C staan.
Menu → Installateurniveau → Systeemconfiguratie →[Systeem ----] → Bivalentiep. WW: Dit is hetzelfde, maar voor sanitair warm water. Staat ook op -5°C bij mij.
Menu → Installateurniveau → Systeemconfiguratie →[Systeem ----] → Alternatiefpunt: Wanneer hij puur elektrisch mag verwarmen. Moet dus op uit staan want het elektrische element moet aanvullen en niet overnemen.
 
Das een serieuze unit en die kan wel wat stroom trekken. Wat kwam er uit de warmteverliesberekeningen?

Bivalentiepunt is de temperatuur waarop het elektrisch element mag bijspringen.
Je zit op de grafiek met kwartierwaarden van bijna 1kWh tussen 22 en 24h. Dat is een kleine 4kW aan vermogen dat er getrokken wordt. Dat is wellicht uw compressor die op 100% draait, maar het kan ook het elektrische element zijn dat onnodig bij springt.

Bivalentie instellingen vind je op de thermostaat onder het installateur menu.
Menu → Installateurniveau → Systeemconfiguratie → [Systeem ----] → Hybride manager: Dit moet op Bival.p staan. Trival is voor hybride oplossingen met gasketel.
Menu → Installateurniveau → Systeemconfiguratie →[Systeem ----] → Bivalentiep. verw.: Dit geeft aan wanneer het elektrische mag bijspringen om te verwarmen. Ik heb dit voorlopig op -5°C gezet, maar mag mss zelfs op -10°C staan.
Menu → Installateurniveau → Systeemconfiguratie →[Systeem ----] → Bivalentiep. WW: Dit is hetzelfde, maar voor sanitair warm water. Staat ook op -5°C bij mij.
Menu → Installateurniveau → Systeemconfiguratie →[Systeem ----] → Alternatiefpunt: Wanneer hij puur elektrisch mag verwarmen. Moet dus op uit staan want het elektrische element moet aanvullen en niet overnemen.
1e stond goed
2e (verw) stond op 0, heb ik op -5 gezet.
3e (ww) staat op -7 en heb ik laten staan
4e (alternatiefpunt) stond al uit.

Ik ga het afwachten en bekijken.
Blijft natuurlijk een huis met 3 verdiepingen, een vriendin die het graag (heel) warm heeft, een baby waarvoor het ook niet koud mag zijn... Dan verbruik je ook wat. Maar ik beperk het graag 😁
 
1e stond goed
2e (verw) stond op 0, heb ik op -5 gezet.
3e (ww) staat op -7 en heb ik laten staan
4e (alternatiefpunt) stond al uit.

Ik ga het afwachten en bekijken.
Blijft natuurlijk een huis met 3 verdiepingen, een vriendin die het graag (heel) warm heeft, een baby waarvoor het ook niet koud mag zijn... Dan verbruik je ook wat. Maar ik beperk het graag 😁
Die instellingen zijn goed. Bij ons stond bivalentiepunt voor verwarmen op 5°C...
Verbruik is sowieso moeilijk te vergelijken. Elk huis is anders. En je andere apparaten verbruiken ook natuurlijk.
Ik heb hier een aparte kWh meter klaarliggen puur voor de warmtepomp zodat ik weet wat het verbruik is voor verwarming en het huishouden.
 
  • Leuk
Waarderingen: XA4
Alexander De Croo zei in De Zevende Dag vandaag dat de accijnzen op gas zullen stijgen en die op elektriciteit zullen dalen. Niet op korte termijn, maar wel de komende 5-10 jaar. Wat ik al een korte termijn vind eigenlijk, want een grondige renovatie doe je toch voor enkele decennia.
 
Laatst bewerkt:
Alexander De Croo zei in De Zevende Dag vandaag dat de accijnzen op gas zullen stijgen en die op elektriciteit zullen dalen. Niet op korte termijn, maar wel de komende 5-10 jaar. Wat ik al een korte termijn vind eigenlijk, want een grondige renovatie doe je toch voor enkele decennia.
En hoe kan De Croo dit met zekerheid zeggen? Imo mag de politiek stoppen met lange termijnuitspraken te doen. Zo ging de terugdraaiende teller ook niet afgeschaft worden voor mensen die net zonnepanelen gelegd hadden en we weten allemaal hoe lang die "langetermijnvisie" stand gehouden heeft.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan