Warmtepompen

Ook es gaan spieken, bij mij is er op een uur tijd nu 3kwh bijgekomen op de dagteller.

Denk dat de koude er (hopelijk) voor iets tussen zit, anders kijk ik tegen dagen aan van 72kwh. En dan is de EV nog niet aan het laden :laugh:
 
Ik moet aan Fluvis laten weten hoeveel vermogen ik wens.. Wij hebben een warrmtepomp 7.35kwh nominaal verbruik. Inductiekookplaat etc..

Daar komt in de toekomst een electrische wagen bij.

Iemand een idee wat ik daar moet op antwoorden? 3fasig 32Ampere dacht ik gisterenavond. Dat geeft 12.7kVA maar deze ochtend begon ik toch al serieus te twijfelen aangezien het zo koud is en ik denk dat de warmtepomp dan toch een pak meer zou verbruiken.
 
Als ik zie wat die installatie van mij nu op dit moment verstookt, en reken daarbij nog es de toekomstige elektrificatie van het wagenpark en meer mensen die verplicht op warmtepomp gaan verwarmen...

ons net gaat dat volgens mij nooit aan kunnen.
 
Ik moet aan Fluvis laten weten hoeveel vermogen ik wens.. Wij hebben een warrmtepomp 7.35kwh nominaal verbruik. Inductiekookplaat etc..

Daar komt in de toekomst een electrische wagen bij.

Iemand een idee wat ik daar moet op antwoorden? 3fasig 32Ampere dacht ik gisterenavond. Dat geeft 12.7kVA maar deze ochtend begon ik toch al serieus te twijfelen aangezien het zo koud is en ik denk dat de warmtepomp dan toch een pak meer zou verbruiken.
7.35kW warmtepomp? Bedoel je dan afgifte of heb je een mastadont van een warmtepomp die echt 7.35kW uit het net trekt?
Wij hebben een 7kW warmtepomp, maar effectief maximale elektrische afname is 2.7kW. En dat is enkel wanneer het heel koud is en hij de boiler moet opwarmen. Anders ligt het verbruik tussen 500 en 2000W.
 
7.35kW warmtepomp? Bedoel je dan afgifte of heb je een mastadont van een warmtepomp die echt 7.35kW uit het net trekt?
Wij hebben een 7kW warmtepomp, maar effectief maximale elektrische afname is 2.7kW. En dat is enkel wanneer het heel koud is en hij de boiler moet opwarmen. Anders ligt het verbruik tussen 500 en 2000W.
Het zal eerder u geval zijn :)
 
Twee vraagjes voor de kenners hier:

1. Als je een driefasig net hebt. Zijn er dan nadelen verbonden aan een monofasige warmtepomp t.o.v een driefasige? Ik denk zelf in de richting van: een fase die al meer belast is, waardoor je uw driefasenet niet optimaal zal kunnen gebruiken voor EV laadpaal?

2. Ik neem aan dat piekvermogen wat hoger zal liggen bij een monofasige warmtepomp. Zal dit een impact hebben op het capaciteitstarief of middelt dat voldoende uit op 15 min?
1. Ik ken niet de specs van verschillende fabrikanten van buiten, maar Daikin en Vaillant gebruikt monofase zolang de buitenunit onder de 3kW maximale elektrische afname zit. Het zijn pas de zware units die 3 fase zijn bij die merken.
Ik zou niet teveel wakker liggen van die fases. Met een monofase warmtepomp en een 3 fase 11kW lader, kan je nog steeds vollebak laden op een 32A 3fase aansluiting. Als je een 3x 40A aansluiting neemt, heb je nog wat marge over. En sowieso pak je best een laadpaal die digitale meter uitleest zodat ze wat gas terug neemt indien een fase volledig belast zou zijn. Maar als je uw apparaten wat logisch verdeelt, zou het geen issue mogen zijn.
Maar als je uw aansluiting nog volledig belasten na het capaciteitstarief, ga je jezelf eens moeten afvragen. 1kW/piek komt neer op 40.40euro (excl. BTW) per jaar extra betalen. Dus pak dat je 11kW laadt, 3kW voor de warmtepomp en 3kW voor wasmachine/TV/verlichting, dan kost je dat 728euro per jaar netkosten.
Als er hier een elektrische wagen komt, zal ik die wel op z'n gemakske op de minimale stand laden. Ik rij toch maar 80-100km per dag, dus zelfs in een gewoon traag stopcontact is die terug vol tegen de volgende ochtend.

2. Maakt niks uit. Men rekent het capaciteitstarief in totale kW afname en niet in ampere's per fase.
 
Ook es gaan spieken, bij mij is er op een uur tijd nu 3kwh bijgekomen op de dagteller.

Denk dat de koude er (hopelijk) voor iets tussen zit, anders kijk ik tegen dagen aan van 72kwh. En dan is de EV nog niet aan het laden :laugh:

Het drama is minder erg dan verwacht.

We zijn ondertussen 10u en er is op die 2u tijd amper 1kwh bijgekomen (dus totaal huisverbruik, inclusief mijn normaal verbruik zit ik aan 4kWh op de dagteller. Vermoedelijk was hij sanitair aan het bijverwarmen omdat we net allebei gedouched hadden toen.

Best ok bij -4 buiten.
 
Ik moet aan Fluvis laten weten hoeveel vermogen ik wens.. Wij hebben een warrmtepomp 7.35kwh nominaal verbruik. Inductiekookplaat etc..

Daar komt in de toekomst een electrische wagen bij.

Iemand een idee wat ik daar moet op antwoorden? 3fasig 32Ampere dacht ik gisterenavond. Dat geeft 12.7kVA maar deze ochtend begon ik toch al serieus te twijfelen aangezien het zo koud is en ik denk dat de warmtepomp dan toch een pak meer zou verbruiken.
Wat Fluvius tegen mij zei is dat je als consument maximum 3fase 32A 400V kan afnemen zonder voorstudie.
Indien je meer wilt vereist dit een studie wat de kosten omhoog jaagt.
Dus ik raad je aan op 3fase 32A. Kost je evenveel als alle andere lagere opties.
 
Wat Fluvius tegen mij zei is dat je als consument maximum 3fase 32A 400V kan afnemen zonder voorstudie.
Indien je meer wilt vereist dit een studie wat de kosten omhoog jaagt.
Dus ik raad je aan op 3fase 32A. Kost je evenveel als alle andere lagere opties.
Probleem is dat er enkel 230V toekomt en we voor 400V al moeten betalen voor rde kabel effectief te leggen
 
Heeft er hier iemand ervaring/kennis over het optimaliseren van jullie verbruik?
Concreet leef ik 100% op elektriciteit in onze nieuwbouw, incl. zonnepanelen, warmtepomp, EV met laadpaal, ... En tot op heden doe ik maar wat, maar ben er wel van overtuigd dat ik met het juiste sturingsapparaat, P1/S1 meter etc een grote winst kan boeken. Echter is het allemaal zo complex, zijn er veel aanbieders van dergelijke zaken en is de onderlinge compatibiliteit ook niet altijd mogelijk waardoor ik het bos door de bomen niet meer zie. Heeft er iemand weet van een goeie "totaal-oplossing" om het verbruik te optimaliseren? :)
Zo'n oplossingen bestaan helaas nog niet. Ieder merk heeft z'n eigen systeem of werkt gewoon nog offline. Zolang er geen standaard lukt dit niet.
Je kunt zelf knutselen met zaken zoals Home Assistant bv, maar dat kost je wel wat inspanningen.

Om het makkelijk te maken, hebben wij voor enkelvoudig tarief gekozen. Gewoon alles overdag opzetten en dan pak je automatisch de zonnewinsten mee.
SSW run op de warmtepomp kan je best op de middag rond 13-14h zetten. Dan is het meestal buiten het warmst en brengen de panelen het meest op.
 
Probleem is dat er enkel 230V toekomt en we voor 400V al moeten betalen voor rde kabel effectief te leggen
Als je wil voorzien zijn op elektrisch laden met 3 fasen is die kost om de kabel te leggen en je kast al op die 3 fasen voorzien eigenlijk gelijk aan de kost die je dan gaat hebben om een transformator met dat vermogen (en met aparte nul) op te zetten.

Wij hebben het hier laten trekken in 't straat (kost iets van een 500 euro zoals vermeld in hun tarieffiche onder "400V op aanvraag" of iets dergelijks en wel veel tijd), omdat ze vrij direct zeiden: ah dat gaat gewoon. Iemand anders hier op 't forum ving bot met dezelfde vraag elders in Vlaanderen, dus your mileage may vary.

Ben wel blij met de "future-proof" setup alleszins (zeker naar elektrische auto later), hoewel het spijtig genoeg lastig gaat worden om een laag vermogen warmtepomp op 3 fasen te vinden blijkbaar.

De mogelijkheden voor een monofase aansluiting stoppen aan 40A.
Warmtepomp aan 2kW, autolader aan 7,4 kW, achtergrond aan 0,2kW, en dan nog een waterkoker van 2,5kW en/of oven aan 4kW, en je zit rap aan 12-16 kW, wat op 230V al boven de 52 ampere trekt, en dus je hoofdplomb zal laten afslaan, terwijl je niet echt waanzinnige dingen aan het doen bent op je koude zonloze winterdag.
Nu, deze situatie geeft ook ineens aanleiding tot een grote capaciteitspiek indien je dit een kwartier volhoudt, dus of dat in die zin wenselijk is is een andere vraag.
Ding is dat je plomb afspringt voor elke (langer dan x (milli?)seconden) piek, en niet enkel voortdurend verbruik. Dat ga je m.i. sneller voorhebben...
 
is het principe "zet uw vloerverwarming gewoon maar heel de winter dag en nacht op 21 graden" nog altijd van toepassing met warmte pomp zoals met een gasketel?

Of is het beter van een nachtregime in te lassen met verlaagde temperatuur en tegen de ochtend de boel terug aan te zwieren? Kan me voorstellen dat bij koude nachten de boel net ene tik minder efficient is.
 
Als je wil voorzien zijn op elektrisch laden met 3 fasen is die kost om de kabel te leggen en je kast al op die 3 fasen voorzien eigenlijk gelijk aan de kost die je dan gaat hebben om een transformator met dat vermogen (en met aparte nul) op te zetten.

Wij hebben het hier laten trekken in 't straat (kost iets van een 500 euro zoals vermeld in hun tarieffiche onder "400V op aanvraag" of iets dergelijks en wel veel tijd), omdat ze vrij direct zeiden: ah dat gaat gewoon. Iemand anders hier op 't forum ving bot met dezelfde vraag elders in Vlaanderen, dus your mileage may vary.

Ben wel blij met de "future-proof" setup alleszins (zeker naar elektrische auto later), hoewel het spijtig genoeg lastig gaat worden om een laag vermogen warmtepomp op 3 fasen te vinden blijkbaar.

De mogelijkheden voor een monofase aansluiting stoppen aan 40A.
Warmtepomp aan 2kW, autolader aan 7,4 kW, achtergrond aan 0,2kW, en dan nog een waterkoker van 2,5kW en/of oven aan 4kW, en je zit rap aan 12-16 kW, wat op 230V al boven de 52 ampere trekt, en dus je hoofdplomb zal laten afslaan, terwijl je niet echt waanzinnige dingen aan het doen bent op je koude zonloze winterdag.
Nu, deze situatie geeft ook ineens aanleiding tot een grote capaciteitspiek indien je dit een kwartier volhoudt, dus of dat in die zin wenselijk is is een andere vraag.
Ding is dat je plomb afspringt voor elke (langer dan x (milli?)seconden) piek, en niet enkel voortdurend verbruik. Dat ga je m.i. sneller voorhebben...
Correct mits kleine kanttekening bij "afslaan van de hoofdautomaat": een automaat slaat nu wel niet af voor een korte piek. Om in milliseconden af te slaan heb je een kortsluiting nodig (meer dan 5 à 10 keer In). Zelfs voor een seconde heb je meer dan 5 keer In nodig.
Tot 13% overstroom gebeurt er met een C-curve niets en voor bv 50% erover kan het alles zijn tussen minuten tot een uur.

En moest je voor 500€ een 3x400+N aansluiting kunnen krijgen zou ik inderdaad niet twijfelen. Laadpalen zijn (allemaal?) voor 3x400+N.
 
is het principe "zet uw vloerverwarming gewoon maar heel de winter dag en nacht op 21 graden" nog altijd van toepassing met warmte pomp zoals met een gasketel?

Of is het beter van een nachtregime in te lassen met verlaagde temperatuur en tegen de ochtend de boel terug aan te zwieren? Kan me voorstellen dat bij koude nachten de boel net ene tik minder efficient is.
Met een warmtepomp is het natuurlijk interessanter om te laten draaien als er kans is op zon maar dat verandert niks aan het feit dat je al die massa moet opwarmen dus als je comfort wil best 24/7 op 21°C zetten.
 
is het principe "zet uw vloerverwarming gewoon maar heel de winter dag en nacht op 21 graden" nog altijd van toepassing met warmte pomp zoals met een gasketel?

Of is het beter van een nachtregime in te lassen met verlaagde temperatuur en tegen de ochtend de boel terug aan te zwieren? Kan me voorstellen dat bij koude nachten de boel net ene tik minder efficient is.
Max 1°C nachtverlaging. En in deze temperaturen zal het wel ffkes duren om de temperatuur op te trekken.
En op vochtige dagen zoals vorige week pas je er ook best mee op. Want dan gaat hij 's ochtends optoeren als het vochtig en krijg je de ene defrost naar de andere, want uw rendement ook achteruit haalt.

Test het eens uit zou ik zeggen en kies wat je zelf best vind, maar ik gok dat het verschil klein zal zijn.
 
Daarnet gezien dat mijn nachtteller niet meer werkt. Was sinds de warmtepomp er staat es aan het kijken wat dat ding verstookt en zie dat mijn waarde van nachtteller exact hetzelfde is als die van gisteren.
Denk dat ie wel bij de dag heeft bijgeteld want er is sinds gisteren in totaal 47kWh bijgekomen, da's niet zo goe voor mijn afrekening aangezien nacht mij 12 cent minder per kWh kost.

Bellen voor herstelling zal een digitale meter worden zeker?
 
Daarnet gezien dat mijn nachtteller niet meer werkt. Was sinds de warmtepomp er staat es aan het kijken wat dat ding verstookt en zie dat mijn waarde van nachtteller exact hetzelfde is als die van gisteren.
Denk dat ie wel bij de dag heeft bijgeteld want er is sinds gisteren in totaal 47kWh bijgekomen, da's niet zo goe voor mijn afrekening aangezien nacht mij 12 cent minder per kWh kost.

Bellen voor herstelling zal een digitale meter worden zeker?
Maar als jij een analoge meter hebt. Heb jij een terugdraaiende teller. En compenseren uw zonnepanelen dan toch het eventuele verbruik rechtstreeks terwijl je er eventueel anders voor moet betalen?

Zeker van dat ze niet gewoon de agendamodule hebben toegepast dat uw toestel niet mag draaien snachts, zodanig dat er een grotere kans is dat eventuele productie van de zonnepanelen gebruikt wordt ?

Alhoewel dat 47kwh verbruik wel niet niets is.
Ik zit tussen de 16 en de 20kwh voor 22°C op het gelijkvloers (+/- 90m2), al trekt de warmte wel naar het verdiep door open concept. Maar bon, waarschijnlijk is de te verwarmen oppervlakte bij jullie ook niet onaardig.
 
Als je wil voorzien zijn op elektrisch laden met 3 fasen is die kost om de kabel te leggen en je kast al op die 3 fasen voorzien eigenlijk gelijk aan de kost die je dan gaat hebben om een transformator met dat vermogen (en met aparte nul) op te zetten.

Ben wel blij met de "future-proof" setup alleszins (zeker naar elektrische auto later), hoewel het spijtig genoeg lastig gaat worden om een laag vermogen warmtepomp op 3 fasen te vinden blijkbaar.

De mogelijkheden voor een monofase aansluiting stoppen aan 40A.
Warmtepomp aan 2kW, autolader aan 7,4 kW, achtergrond aan 0,2kW, en dan nog een waterkoker van 2,5kW en/of oven aan 4kW, en je zit rap aan 12-16 kW, wat op 230V al boven de 52 ampere trekt, en dus je hoofdplomb zal laten afslaan, terwijl je niet echt waanzinnige dingen aan het doen bent op je koude zonloze winterdag.
Nu, deze situatie geeft ook ineens aanleiding tot een grote capaciteitspiek indien je dit een kwartier volhoudt, dus of dat in die zin wenselijk is is een andere vraag.
Ding is dat je plomb afspringt voor elke (langer dan x (milli?)seconden) piek, en niet enkel voortdurend verbruik. Dat ga je m.i. sneller voorhebben...
Ik ga mijn auto niet snelladen thuis juist omwille van dat piekverbruik.. Maar als de omvormer evenveel kost dan aansluiting dan is de aansluiting idd beter

En moest je voor 500€ een 3x400+N aansluiting kunnen krijgen zou ik inderdaad niet twijfelen. Laadpalen zijn (allemaal?) voor 3x400+N.
Ik zal eens vragen hoeveel dat kost. 500 euro lijkt mij heel weinig..
 
Maar als jij een analoge meter hebt. Heb jij een terugdraaiende teller. En compenseren uw zonnepanelen dan toch het eventuele verbruik rechtstreeks terwijl je er eventueel anders voor moet betalen?

Zeker van dat ze niet gewoon de agendamodule hebben toegepast dat uw toestel niet mag draaien snachts, zodanig dat er een grotere kans is dat eventuele productie van de zonnepanelen gebruikt wordt ?

Alhoewel dat 47kwh verbruik wel niet niets is.
Ik zit tussen de 16 en de 20kwh voor 22°C op het gelijkvloers (+/- 90m2), al trekt de warmte wel naar het verdiep door open concept. Maar bon, waarschijnlijk is de te verwarmen oppervlakte bij jullie ook niet onaardig.

47 is inclusief ons dagelijks verbruik, dat zit meestal rond de 12 per dag.
En nachtteller heeft geen wattje geregistreerd deze nacht, zelfs nit voor onze frigo's. 22750,30 gisterenochtend, 22750,30 vanmorgen. Dus tenzij de zonnepanelen exact ons nachtverbruik geproduceerd hebben deze nacht durf ik vermoeden dat ie de overzetpuls naar nachttarief niet verwerkt heeft.

Vanavond es kijken of de dagteller stopt met tellen om 21u ...

Deze nacht heeft het systeem wel aardig wat defrosts gehad. Verklaart ook wel wat het verbruik.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan