Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
7.35kW warmtepomp? Bedoel je dan afgifte of heb je een mastadont van een warmtepomp die echt 7.35kW uit het net trekt?Ik moet aan Fluvis laten weten hoeveel vermogen ik wens.. Wij hebben een warrmtepomp 7.35kwh nominaal verbruik. Inductiekookplaat etc..
Daar komt in de toekomst een electrische wagen bij.
Iemand een idee wat ik daar moet op antwoorden? 3fasig 32Ampere dacht ik gisterenavond. Dat geeft 12.7kVA maar deze ochtend begon ik toch al serieus te twijfelen aangezien het zo koud is en ik denk dat de warmtepomp dan toch een pak meer zou verbruiken.
Het zal eerder u geval zijn7.35kW warmtepomp? Bedoel je dan afgifte of heb je een mastadont van een warmtepomp die echt 7.35kW uit het net trekt?
Wij hebben een 7kW warmtepomp, maar effectief maximale elektrische afname is 2.7kW. En dat is enkel wanneer het heel koud is en hij de boiler moet opwarmen. Anders ligt het verbruik tussen 500 en 2000W.
1. Ik ken niet de specs van verschillende fabrikanten van buiten, maar Daikin en Vaillant gebruikt monofase zolang de buitenunit onder de 3kW maximale elektrische afname zit. Het zijn pas de zware units die 3 fase zijn bij die merken.Twee vraagjes voor de kenners hier:
1. Als je een driefasig net hebt. Zijn er dan nadelen verbonden aan een monofasige warmtepomp t.o.v een driefasige? Ik denk zelf in de richting van: een fase die al meer belast is, waardoor je uw driefasenet niet optimaal zal kunnen gebruiken voor EV laadpaal?
2. Ik neem aan dat piekvermogen wat hoger zal liggen bij een monofasige warmtepomp. Zal dit een impact hebben op het capaciteitstarief of middelt dat voldoende uit op 15 min?
Ook es gaan spieken, bij mij is er op een uur tijd nu 3kwh bijgekomen op de dagteller.
Denk dat de koude er (hopelijk) voor iets tussen zit, anders kijk ik tegen dagen aan van 72kwh. En dan is de EV nog niet aan het laden
Wat Fluvius tegen mij zei is dat je als consument maximum 3fase 32A 400V kan afnemen zonder voorstudie.Ik moet aan Fluvis laten weten hoeveel vermogen ik wens.. Wij hebben een warrmtepomp 7.35kwh nominaal verbruik. Inductiekookplaat etc..
Daar komt in de toekomst een electrische wagen bij.
Iemand een idee wat ik daar moet op antwoorden? 3fasig 32Ampere dacht ik gisterenavond. Dat geeft 12.7kVA maar deze ochtend begon ik toch al serieus te twijfelen aangezien het zo koud is en ik denk dat de warmtepomp dan toch een pak meer zou verbruiken.
Probleem is dat er enkel 230V toekomt en we voor 400V al moeten betalen voor rde kabel effectief te leggenWat Fluvius tegen mij zei is dat je als consument maximum 3fase 32A 400V kan afnemen zonder voorstudie.
Indien je meer wilt vereist dit een studie wat de kosten omhoog jaagt.
Dus ik raad je aan op 3fase 32A. Kost je evenveel als alle andere lagere opties.
Zo'n oplossingen bestaan helaas nog niet. Ieder merk heeft z'n eigen systeem of werkt gewoon nog offline. Zolang er geen standaard lukt dit niet.Heeft er hier iemand ervaring/kennis over het optimaliseren van jullie verbruik?
Concreet leef ik 100% op elektriciteit in onze nieuwbouw, incl. zonnepanelen, warmtepomp, EV met laadpaal, ... En tot op heden doe ik maar wat, maar ben er wel van overtuigd dat ik met het juiste sturingsapparaat, P1/S1 meter etc een grote winst kan boeken. Echter is het allemaal zo complex, zijn er veel aanbieders van dergelijke zaken en is de onderlinge compatibiliteit ook niet altijd mogelijk waardoor ik het bos door de bomen niet meer zie. Heeft er iemand weet van een goeie "totaal-oplossing" om het verbruik te optimaliseren?
Als je wil voorzien zijn op elektrisch laden met 3 fasen is die kost om de kabel te leggen en je kast al op die 3 fasen voorzien eigenlijk gelijk aan de kost die je dan gaat hebben om een transformator met dat vermogen (en met aparte nul) op te zetten.Probleem is dat er enkel 230V toekomt en we voor 400V al moeten betalen voor rde kabel effectief te leggen
Correct mits kleine kanttekening bij "afslaan van de hoofdautomaat": een automaat slaat nu wel niet af voor een korte piek. Om in milliseconden af te slaan heb je een kortsluiting nodig (meer dan 5 à 10 keer In). Zelfs voor een seconde heb je meer dan 5 keer In nodig.Als je wil voorzien zijn op elektrisch laden met 3 fasen is die kost om de kabel te leggen en je kast al op die 3 fasen voorzien eigenlijk gelijk aan de kost die je dan gaat hebben om een transformator met dat vermogen (en met aparte nul) op te zetten.
Wij hebben het hier laten trekken in 't straat (kost iets van een 500 euro zoals vermeld in hun tarieffiche onder "400V op aanvraag" of iets dergelijks en wel veel tijd), omdat ze vrij direct zeiden: ah dat gaat gewoon. Iemand anders hier op 't forum ving bot met dezelfde vraag elders in Vlaanderen, dus your mileage may vary.
Ben wel blij met de "future-proof" setup alleszins (zeker naar elektrische auto later), hoewel het spijtig genoeg lastig gaat worden om een laag vermogen warmtepomp op 3 fasen te vinden blijkbaar.
De mogelijkheden voor een monofase aansluiting stoppen aan 40A.
Warmtepomp aan 2kW, autolader aan 7,4 kW, achtergrond aan 0,2kW, en dan nog een waterkoker van 2,5kW en/of oven aan 4kW, en je zit rap aan 12-16 kW, wat op 230V al boven de 52 ampere trekt, en dus je hoofdplomb zal laten afslaan, terwijl je niet echt waanzinnige dingen aan het doen bent op je koude zonloze winterdag.
Nu, deze situatie geeft ook ineens aanleiding tot een grote capaciteitspiek indien je dit een kwartier volhoudt, dus of dat in die zin wenselijk is is een andere vraag.
Ding is dat je plomb afspringt voor elke (langer dan x (milli?)seconden) piek, en niet enkel voortdurend verbruik. Dat ga je m.i. sneller voorhebben...
Met een warmtepomp is het natuurlijk interessanter om te laten draaien als er kans is op zon maar dat verandert niks aan het feit dat je al die massa moet opwarmen dus als je comfort wil best 24/7 op 21°C zetten.is het principe "zet uw vloerverwarming gewoon maar heel de winter dag en nacht op 21 graden" nog altijd van toepassing met warmte pomp zoals met een gasketel?
Of is het beter van een nachtregime in te lassen met verlaagde temperatuur en tegen de ochtend de boel terug aan te zwieren? Kan me voorstellen dat bij koude nachten de boel net ene tik minder efficient is.
Max 1°C nachtverlaging. En in deze temperaturen zal het wel ffkes duren om de temperatuur op te trekken.is het principe "zet uw vloerverwarming gewoon maar heel de winter dag en nacht op 21 graden" nog altijd van toepassing met warmte pomp zoals met een gasketel?
Of is het beter van een nachtregime in te lassen met verlaagde temperatuur en tegen de ochtend de boel terug aan te zwieren? Kan me voorstellen dat bij koude nachten de boel net ene tik minder efficient is.
Maar als jij een analoge meter hebt. Heb jij een terugdraaiende teller. En compenseren uw zonnepanelen dan toch het eventuele verbruik rechtstreeks terwijl je er eventueel anders voor moet betalen?Daarnet gezien dat mijn nachtteller niet meer werkt. Was sinds de warmtepomp er staat es aan het kijken wat dat ding verstookt en zie dat mijn waarde van nachtteller exact hetzelfde is als die van gisteren.
Denk dat ie wel bij de dag heeft bijgeteld want er is sinds gisteren in totaal 47kWh bijgekomen, da's niet zo goe voor mijn afrekening aangezien nacht mij 12 cent minder per kWh kost.
Bellen voor herstelling zal een digitale meter worden zeker?
Als je wil voorzien zijn op elektrisch laden met 3 fasen is die kost om de kabel te leggen en je kast al op die 3 fasen voorzien eigenlijk gelijk aan de kost die je dan gaat hebben om een transformator met dat vermogen (en met aparte nul) op te zetten.
Ik ga mijn auto niet snelladen thuis juist omwille van dat piekverbruik.. Maar als de omvormer evenveel kost dan aansluiting dan is de aansluiting idd beterBen wel blij met de "future-proof" setup alleszins (zeker naar elektrische auto later), hoewel het spijtig genoeg lastig gaat worden om een laag vermogen warmtepomp op 3 fasen te vinden blijkbaar.
De mogelijkheden voor een monofase aansluiting stoppen aan 40A.
Warmtepomp aan 2kW, autolader aan 7,4 kW, achtergrond aan 0,2kW, en dan nog een waterkoker van 2,5kW en/of oven aan 4kW, en je zit rap aan 12-16 kW, wat op 230V al boven de 52 ampere trekt, en dus je hoofdplomb zal laten afslaan, terwijl je niet echt waanzinnige dingen aan het doen bent op je koude zonloze winterdag.
Nu, deze situatie geeft ook ineens aanleiding tot een grote capaciteitspiek indien je dit een kwartier volhoudt, dus of dat in die zin wenselijk is is een andere vraag.
Ding is dat je plomb afspringt voor elke (langer dan x (milli?)seconden) piek, en niet enkel voortdurend verbruik. Dat ga je m.i. sneller voorhebben...
Ik zal eens vragen hoeveel dat kost. 500 euro lijkt mij heel weinig..En moest je voor 500€ een 3x400+N aansluiting kunnen krijgen zou ik inderdaad niet twijfelen. Laadpalen zijn (allemaal?) voor 3x400+N.
Maar als jij een analoge meter hebt. Heb jij een terugdraaiende teller. En compenseren uw zonnepanelen dan toch het eventuele verbruik rechtstreeks terwijl je er eventueel anders voor moet betalen?
Zeker van dat ze niet gewoon de agendamodule hebben toegepast dat uw toestel niet mag draaien snachts, zodanig dat er een grotere kans is dat eventuele productie van de zonnepanelen gebruikt wordt ?
Alhoewel dat 47kwh verbruik wel niet niets is.
Ik zit tussen de 16 en de 20kwh voor 22°C op het gelijkvloers (+/- 90m2), al trekt de warmte wel naar het verdiep door open concept. Maar bon, waarschijnlijk is de te verwarmen oppervlakte bij jullie ook niet onaardig.