kalkpreventie zonder zout

rubenvb

Well-known member
Beste BGers,

Onze waterhardheid is bepaald geweest door onze sanitairman, en kwam uit op 21°F.
Volgens een artikel in testaankoop van maart 2019 zijn er zeker drie "even goede" alternatieven om kalkafzettingen in leidingen en toestellen te vermijden, namelijk CO2, polyfosfaten en TAC korrels. Uiteraard werken de magneten niet. Lijkt me zo een "sticker tegen GSM straling"-oplossing. Waar is de tijd dat apothekers dat gewoon verkochten...

De CO2 oplossing carboniseert een beetje het water, en komt ongeveer even duur uit als de klassieke zout/hard ontharders.
De polyfosfaat oplossing is volledig passief en relatief waanzinnig goedkoop, ook de vervangelementen.
De TAC korrels lijkt me goedkoper dan de klassieke oplossing, maar gaat langer mee per navulling.

Nu is mijn vraag: ik zou graag zonder zout ontharden want ik zie op tegen het extra elektriciteits- en watergebruik, en ook het onderhoud.
Aangezien bovenstaand artikel het enige is dat ik kan vinden waarbij ze zo rechtstreeks vergeleken worden op wat er toe doet (kalkafzetting in boilervat, of ja, andere toestellen), en ze allemaal evengoed werken, zou ik voor de polyfosfaat oplossing gaan.
Nu, ik vertrouw nogal snel op "bewezen" technologie en vind passieve oplossingen altijd beter dan actieve (cfr hars/zout ontkalker) voor obvious economische redenen.

Heeft iemand (langdurige) ervaring met deze alternatieven?
En weet iemand van vergelijkende, onafhankelijke studies hieromtrent?
Ik vind bvb enkel gebruiker "aquaman" op bouwinfo.be die de polyfosfaat oplossing "weggesmeten geld" vindt, zonder enige staving en in tegenspraak met de proefondervindelijke bevindingen van het (veel later uitgegeven) testaankoop artikel.

Die TAC oplossing, Watts Oneflow wordt in tegenstelling tot VMM en testaankoop recommendations blijkbaar ook best aangesloten vlak na de watermeter, wat me aardig lijkt voor alle binnenleidingen, hoewel kalkafzetting enkel zou gebeuren bij hogere watertemperaturen.
 
Er bestaat hierover al een onderwerp:


Maar het argument van elektriciteitsverbruik houdt alvast geen steek. Die dingen verbruiken niet meer dan een wekkerradio, en er zijn zelfs toestellen die zonder elektriciteit werken.

Als je wil besparen kan je misschien ook zelf een toestel kopen en plaatsen: https://www.luftwassertechnik.de/
 
Right, maar die gaat voornamelijk over het klassieke ionenuitwisseling geval.
Er bestaat hierover al een onderwerp:
Fair enough, heb de titel iets preciezer geformuleerd, aangezien de dingen waarover ik het had het water niet ontharden qua samenstelling, maar enkel kalkafzettingen verminderen.
Maar het argument van elektriciteitsverbruik houdt alvast geen steek. Die dingen verbruiken niet meer dan een wekkerradio, en er zijn zelfs toestellen die zonder elektriciteit werken.
Inderdaad, ik vond al de Minimax M2 en de Delta SImplex/Duplex:

Beiden werken op waterdruk only. Ze lozen nog wel zeer zout water in de riolering/septische put, wat niet al te best is voor het milieu.
Als je wil besparen kan je misschien ook zelf een toestel kopen en plaatsen: https://www.luftwassertechnik.de/
Goed idee, maar ik ga geen waterleidingen zitten couperen enzo.

Ik heb intussen een ander onderzoek gevonden bij onze collega's op tweakers dat het TAC systeem (van een andere fabrikant wel) onderzocht heeft en vergeleken met andere alternatieven:
Lijkt de bevindingen van testaankoop (toch wat betreft het TAC systeem) te bevestigen alleszins.
 
Heb je dit ondertussen geïmplementeerd?

Van 1 loodgieter werd het TAC-systeem (zelfde merk/model) ook aangeraden, maar de andere loodgieter, die over het algemeen een vele betere indruk naliet, raadde het dan weer af.

Omdat onze toevoerleidingen naar de gasketel vrij lang zijn (het ding staat op zolder), zou het effect van TAC tegen dan al teniet gedaan zijn, waardoor er alsnog kalkafzetting zou zijn in het toestel.
 
Terug
Bovenaan