Warmtepompen

En van waar komt deze berekening...
Want die kan bijna niet kloppen. Ofwel kom je met juiste cijfers ofwel ga je maar aan de plaatselijke toog discussieren.
ik denk dat hij de cop of de SCOP vergeten door te rekenen is.
Gasprijs gemiddeld tussen de 0.26 en 0.34 kwh. Elektriciteitsprijs tussen de 0.06 en 0.11cent. De effectieve kostprijs van elektriciteit is natuurlijk
energiekost+ bijdrage groene stroom+ distributiekosten + transmissiekosten + heffingen + btw waardoor de effectieve prijs tussen de 0.24 en 0.44 cent ligt. :crazy:
Formuletje is feitelijk simpel
enegiekost elek / energiekost gas x 0.9 = de minimale cop waaraan de warmtepomp moet voldoen om goedkoper te zijn dan gas.
de factor 0.9 is de efficientie van uwe gasketel.
Als je dan de duurste elektriciteit neemt en de goedkoopste gaskost dan zit je aan een cop van amper 1.9.
Dus warmtepompen zijn altijd zuiniger dan gas.
 
Laatst bewerkt:
Als je dan de duurste elektriciteit neemt en de goedkoopste gaskost dan zit je aan een cop van amper 1.9.
Dus warmtepompen zijn altijd zuiniger dan gas.
Inderdaad had het is uitgerekend na een discussie hier op het forum. Een WP is bijna altijd goedkoper in verbruikskost.

Maar niet genoeg om u prijsverschil in aankoop er uit te halen.
 
Inderdaad had het is uitgerekend na een discussie hier op het forum. Een WP is bijna altijd goedkoper in verbruikskost.

Maar niet genoeg om u prijsverschil in aankoop er uit te halen.
goh ja dubbel.
Een luchtwater warmtepomp kost hoeveel? 7000-10000 euro?
Een ietwat deftige ketel + gasaansluiting + gaskeuring zal ergens op een 5000-6000 landen.
formule besparing is
gasprijs m³ / (10.2 *0.9) - energiekost elek per kwh/ scop warmtepomp. De 10.2 is de energieinhoud van 1m³ gas 10.200W
Deze waarde x uw warmtebehoefte per jaar in kwh heeft u uw besparing. Dat kan al snel landen op 400-500 euro per jaar hoor. Als je dan de investeringskost van uw gasketel der nog eens aftrekt zit je in het slechtste geval op 10 jaar break even.
in bovenstaande is de sanitair ww productie niet meegerekend wel.
 
De berekening is ook moeilijk te maken omdat je een WP meestal in combo zet met zonnepanelen.
En die u zelfverbruik een beetje hoger gaat pushen. Vermits u WP zo goed als de hele dag draait.

Maar de gasprijzen gaan stelselmatig hoger worden, die van elektriciteit gaan ze proberen gelijk te houden. Zo gaat op termijn iedereen wel overschakelen.
 
De berekening is ook moeilijk te maken omdat je een WP meestal in combo zet met zonnepanelen.
En die u zelfverbruik een beetje hoger gaat pushen. Vermits u WP zo goed als de hele dag draait.

Maar de gasprijzen gaan stelselmatig hoger worden, die van elektriciteit gaan ze proberen gelijk te houden. Zo gaat op termijn iedereen wel overschakelen.
idd dat is de grote variabele in deze hele berekening. De toekomstige energieprijzen. :(
Maar we zijn ook overgeschakeld op hoogcalorisch gas in belgie waardoor je toch wel een kleine 17% meer vermogen uit gas haalt. Ook niet niets als in de betrokken zones leeft :p
https://www.gasverandert.be/nl
 
Laatst bewerkt:
Gasprijs gemiddeld tussen de 0.26 en 0.34 kwh
Grote rekenfout.

Ik betaal nu 3 cent per kwh. De laatste marktprijzen zijn rond de 5 cent, all in.

Op mijnenergie zijn de laatste enkelvoudige elektriciteitsprijzen minimaal 25 cent.

Ook is het rendement van condensatie ketels meer dan 90%. Bij de laatste controle was dat hier 102%.

Edit de volledige berekening.

5 cent * 15000 kwh is 750 euro gas
25 cent * 15000 kwh / cop 4 is 937,5 euro elektriciteit
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad had het is uitgerekend na een discussie hier op het forum. Een WP is bijna altijd goedkoper in verbruikskost.

Maar niet genoeg om u prijsverschil in aankoop er uit te halen.
De discussie dat hier op deze forum zijn gevoerd lieten net bijna altijd zien dat het duurder is in verbruik kost.

Ik heb een verbruik van 9000kwh op jaarbasis (op gas) (nieuwbouw). Pakt dan een rendement van 90% dus mijn woning vraagt 8100kwh voor verwarming en warm water.

Ik heb contract met energieleverancier waarbij mij het volgende kost. (inclusief alle kosten, want dat telt)
Gas: €0,036kwh
Elektriciteit: €0,250kwh

Als ik kijk naar de mensen hier in de geburen en ik vraag hun SPF op van hun warmtepomp kom ik gemiddeld uit op 3,8SPF (inclusief warm water en verwarming).
Gas: 9000kwh x 0,036kwh = €324 op jaarbasis voor warm water en verwarming
Elektriciteit L/W warmtepomp. 8100kwh / 3,8 = 2.131kwh x 0,25 = €532 op jaarbasis voor warm water en verwarming

Je hebt dan nog aard/water warmtepompen, maar de offertes die ik heb gekregen voor mijn woning waren dan ook meer als het dubbel tov gas installatie. Om dan zo een zwaar investering te doen om u rendement van 3,8 naar 5 te brengen is gewoon te veel.

Dan komt het verhaal van de zonnepanelen nog in beeld.
Mijn verwarming staat op van november tot en met eind maart. Laat dat nu ook de maanden zijn dat mijn zonnepanelen het minst op brengen. In januari vraagt mijn verwarming het meest en mijn zonnepanelen wekken dan maar 14% op (het minst), in vergelijk met de maanden in de zomer. Dat is dus peanuts.
Op de moment dat de zon schijnt vraagt mijn woning ook geen energie om op te warmen, want de zon warmt mijn woning al op. Dus het is al zeer moeilijk om een hoog zelfconsumptie in de praktijk te krijgen zonder batterij. Hoogstens het warm water, maar je moet dan al zoveel panelen liggen om u elektrisch verbruik van de rest van de woning te dekken + die van u warmtepomp in de winter periode.

Dan komt het verhaal nog van capaciteitstarief in beeld, wat dan ook in nadeel is voor warmtepomp.

Toekomst verwacht ik ook dat er extra taksen gaan moeten komen op gas, ze kunnen niet anders.
Gas is goedkoop en is in overvloed aanwezig, Amerika en Rusland liggen dan ook al jaren met elkaar economische oorlog te voeren om hun gas in europa kwijt te kunnen. Trump heet sancties ingevoerd aan elk bedrijf dat mee werkt aan de nord stream 2 (pijpleiding van rusland voor Europa van gas te voorzien), om zo die bouw van de pijpleiding te doen stoppen. Rusland was dan weer hun olie massaal naar boven aan het pompen om zo de amerikaanse schaliegas bedrijven te vernietigen. Dan kwam ineens corona. Is ook de reden waarom ze zo maar blijven pompen en niet stopte. Rusland wilde de brent naar 25dollar brengen. Want bij zo'n lage prijzen van aardolie gaan schaliegas bedrijven failliet.
Verder is het net voor aardgas goedkoop in onderhoud.

Kijk naar elektriciteit.
Daar gaan we massaal veel in moeten investeren om te kunnen produceren, ik verwacht dan ook dat de energieprijs goed gaat stijgen. Kijk naar het net van elektriciteit dat zeer duur is en zeer duur in onderhoud. Hier verwacht ik ook nog stevige stijgingen, ze voeren al speciaal capaciteitstarief in, om zo de investeringen wat uit te stellen.

Ze kunnen niet anders dan aardgas weg te pesten met veel belastingen en dit gebruiken om elektriciteit te subsidiëren om het zo niet te fel te laten stijgen. Ze gaan denk ik al goed hun best mogen doen om deze prijsverhoudingen tussen gas en elektriciteit aan te houden en dat lukt in mijn ogen enkel door extra taksen op gas.
 
Laatst bewerkt:
De discussie dat hier op deze forum zijn gevoerd lieten net bijna altijd zien dat het duurder is in verbruik kost.
Maar zijn berekeningen niet :p
Dus als je altijd met oogkleppen enkel naar je eigen argumenten kijkt...

Want ja, hij geeft daar ook nog aan dat WP + PV ideale combinatie is en dat je dat ook moet meerekenen. Terwijl zonder terugdraaiende teller (waar deze thread over gaat!) het in veel gevallen net PV + gas een betere combinatie is (financiëel gezien dan toch), zoals jij ook al aangeeft. Maar dan vergelijkt hij WP + PV met gas zonder PV :thinking:
 
Grote rekenfout.

Ik betaal nu 3 cent per kwh. De laatste marktprijzen zijn rond de 5 cent, all in.

Op mijnenergie zijn de laatste enkelvoudige elektriciteitsprijzen minimaal 25 cent.

Ook is het rendement van condensatie ketels meer dan 90%. Bij de laatste controle was dat hier 102%.

Edit de volledige berekening.

5 cent * 15000 kwh is 750 euro gas
25 cent * 15000 kwh / cop 4 is 937,5 euro elektriciteit
Wait wut. 102%. De energieproblematiek is opgelost! De perpetuum mobile is uitgevonden. 😀
die 102-105 percent komt omdat vroeger ketels hun rendementen anders werd ingegeven. Sinds de komst van de condensatietechniek is daardoor het rendement als 102-105% geafficheerd maar de wetten van de fysica laten niet toe dat je uit het niets energie creeert.
Edit Nevermind uw post verkeerd gelezen op mijn gsm.
 
Laatst bewerkt:
Wait wut. 102%. De energieproblematiek is opgelost! De perpetuum mobile is uitgevonden. 😀
die 102-105 percent komt omdat vroeger ketels hun rendementen anders werd ingegeven. Sinds de komst van de condensatietechniek is daardoor het rendement als 102-105% geafficheerd maar de wetten van de fysica laten niet toe dat je uit het niets energie creeert.
Edit Nevermind uw post verkeerd gelezen op mijn gsm.
sterker zelfs nog 102% is eerder zwak te noemen.
 
(inclusief alle kosten, want dat telt)
Bah zoals vorige keer gezegd is u berekening niet volledig juist.

Want bij gas hebt ge verplicht onderhoud.
Ge hebt ne vaste kost voor u elektriciteitsaansluiting die ge sowieso betaald dus die moet ge niet specifiek bij u verwarming te tellen.
(dus eigenlijk moet ge bv tellen aantal kwh gas * 0.032 + 40, tegenover aantal kwh elektricitieit * 0.22)
Op de moment dat de zon schijnt vraagt mijn woning ook geen energie om op te warmen,
Veel gaat het inderdaad niet zijn maar over die hele periode al 100 kwh aan zelfconsumptie doet is dit al weer 380 kwh die ge van u elektriciteitsfactuur moogt aftrekken.

Als ge bv u warm water overdag gaat opwekken gaat ge wel hoger uitkomen als die 100kwh zeker omdat ge het hele jaar warm water verbruikt. Terwijl ge op gas die altijd volledig moet betalen van het net.


Dus als je altijd met oogkleppen enkel naar je eigen argumenten kijkt...
Praat ge over u zelf?
WP + PV ideale combinatie is en dat je dat ook moet meerekenen.
PV + gas een betere combinatie
Dus in beide gevallen hebt ge PV installatie, waarom moet ge die dan meetellen?
En die PV installatie gaat in het algemeen u verbruik ook doen zakken, dus waarom meetellen?
De terug verdientijd van een PV installatie (indien goed gedimensioneerd) haalt ge er nu al uit op zijn levensduur zelfs zonder terug draaiende teller.
 
Ik lees vooral dat ge met een warmtepomp al heel erg uw best moet doen om qua verbruikskosten in de buurt te komen van gas en dat de aankoopkosten zeker in het voordeel spreken van gas.

Het capaciteitstarief en de digitale teller maken het de warmtepomp nog moeilijker en we weten niet hoe de toekomstige verbruiksprijzen zullen evolueren. Goed mogelijk dat gas en elektriciteit samen duurder zullen worden.
 
Dus in beide gevallen hebt ge PV installatie, waarom moet ge die dan meetellen?
En die PV installatie gaat in het algemeen u verbruik ook doen zakken, dus waarom meetellen?
Exact!
Dus waarom kwam jij er mee af? :p
De berekening is ook moeilijk te maken omdat je een WP meestal in combo zet met zonnepanelen.
En die u zelfverbruik een beetje hoger gaat pushen. Vermits u WP zo goed als de hele dag draait.
 
Als de kost van een kwh sterk stijgt (zowel gas als elektriciteit) komt dit ten goede van elektriciteit in het algemeen omdat daar meer vaste kosten inzitten.
Nu zeg je het als beide stijgen. Momenteel is er grote aanleiding dat de prijs van elektriciteit zal stijgen.
Zowel Doel 2 als Doel 1 zijn in de laatste 3 weken even gestopt, dit is vrij geruisloos voorbij gegaan. Althans voor de verbruiker. Al was het ook geen grote overmacht want wind en zon was ook maar povertjes de voorbije 3 weken.
Was het nu november of december dan zaten we weer diep in de problemen.

We spreken hier over twee centrales van 450MWe elk, besef goed dat eind 2022 er 2000MWe van het net permanent verdwijnt. Waar nog geen MW nieuwe capaciteit voor in de plek is.
 
Bah zoals vorige keer gezegd is u berekening niet volledig juist.

Want bij gas hebt ge verplicht onderhoud.
Ge hebt ne vaste kost voor u elektriciteitsaansluiting die ge sowieso betaald dus die moet ge niet specifiek bij u verwarming te tellen.
(dus eigenlijk moet ge bv tellen aantal kwh gas * 0.032 + 40, tegenover aantal kwh elektricitieit * 0.22)
Ik tel de aansluit kost reeds bij de installatie kost van de gasketel. Bij warmtepomp tel ik helemaal geen aansluit kost, want zoals je zegt betaal je die toch sowieso. Snap ook niet van waar je dat ineens haalt.

Van mij mag je inderdaad elk jaar nog 40 euro bijtellen bij de gas, omdat je daar met een onderhoud zit van de ketel.

Dus dan wordt het €364 voor gas en voor elektriciteit €532.

Veel gaat het inderdaad niet zijn maar over die hele periode al 100 kwh aan zelfconsumptie doet is dit al weer 380 kwh die ge van u elektriciteitsfactuur moogt aftrekken.

Als ge bv u warm water overdag gaat opwekken gaat ge wel hoger uitkomen als die 100kwh zeker omdat ge het hele jaar warm water verbruikt. Terwijl ge op gas die altijd volledig moet betalen van het net.

Hier maak je wel een fout.
Oftewel trek je 100kwh af van u elektriciteit of je trekt 380kwh van de 8100kwh. 380kwh aftrekken van u elektriciteit klopt niet, als je 100kwh zelf consumptie hebt.

Dan heb je voor gas:€364
elektriciteit 2131kwh - 100kwh = 2031kwh x 0,25 = €507

Voor mij gaat het hier ook niet zozeer om te liggen komma neuken. Moest het nu dicht bij mekaar liggen, dan zou ik hier niks komen zeggen.
Want ik kan hier nu evengoed beginnen over het capaciteitstarief dat u elektriciteitsfactuur volgend jaar terug naar boven duwt. Ik pak dan ook al een rendement van 90% voor de ketel wat ook laag is.

Maar kortom in de praktijk ga je veel moeite mogen doen om met een warmtepomp in de geburen te komen van een gasketel qua verbruik kosten. En dat steekt voor veel mensen tegen als je dan zeker nog eens een duurdere investering hebt gedaan zoals de warmtepomp. Hun willen net minder betalen.

Ik ben ook niet tegen een warmtepomp want puur ecologisch gezien is dat iets zeer goed, dat is iets heel zuinig. Maar veel mensen vergissen zich erin dat zuinig niet steeds gelijk is aan goedkoper.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan