Warmtepompen

Dit slaat toch op jezelf. Ge neemt gewoon foute info over :thumb:



Het is niet mijn persoonlijke mening dat de prijzen op co² fors gaan stijgen maar dat van studie bureaus.

Merci voor de juiste cijfers, maar toont toch maar aan dat een warmtepomp gebaat is bij stijgende energie prijzen ;)
Foute info (was letterlijk copy/paste) over pakken van u artikel, oké genoteerd. :D

U artikel zegt dat er een voorstel is om tegen 2020 die Co2 taksen per ton te heffen (artikel is van 2018). Die zijn er nu nog niet in 2021, dat was een voorstel, zoals er heel veel voorstellen zijn die niet ingevoerd zijn.
Mijn werkgever is al lang vragende partij om dit in te voeren, want de industrie werkt met emmisiehandel en die willen ook per ton. Op de dag van vandaag is dat er nog niet. Dat zal er zeker komen. (klinkt vreemd, maar ik hoop daar wel op)

En wederom negeer je mij compleet, ik zeg al van begin dat er een co2 taks gaat komen. Want nu doe je precies van kijk hier eens, dat komt er aan hoor. No shit sherlock, ik zeg dat quasi in elke post. Ik weet dat studie bureaus dat zeggen want volg dat zelf ook op. Mijn werkgever houdt daar ook al rekening mee. Mijn werkgever heeft niet zoveel schrik van de co2 taksen, maar eerder van de elektriciteitprijs en stabiliteit daarvan de komende jaren.

Maar je komt hier met een habbekrats af, terwijl langs elektriciteit kant veel meer staat te gebeuren. Die co2 taks gaat er evengoed voor zorgen dat u elektriciteit naar boven gaat. En dat is maar 1 van de zaken die voor prijsstijging gaat zorgen.

Soit voor mij is het nu wel voldoende geweest. :)
 
Laatst bewerkt:
Elektriciteit gaat dan ook goedkoper worden want we gaan binnenkort met al die nieuwe centrales massa's over hebben.

Ow wait
Dikke report aan uw been voor foutieve informatie te verspreiden!

Echt de waarheid jongens, dat gegoochel met cijfers hier is hallucinant. Je zou bijna denken dat er hier mensen baat hebben bij het installeren van warmtepompen :unsure:
Hoe je blind kan zijn dat de elektriciteitsprijs gaat stijgen is hallucinant. Dat je dan nog denkt dat gas gewoon mee gaat stijgen is frappant.
 
Als alle wagens elektrisch zijn zal de regering vermoedelijk het gat van de brandstoftaksen daar naartoe verschuiven.

Dat is 9 miljard per jaar aan accijns en btw op brandstof.
 
Als alle wagens elektrisch zijn zal de regering vermoedelijk het gat van de brandstoftaksen daar naartoe verschuiven.

Dat is 9 miljard per jaar aan accijns en btw op brandstof.
En hoe gaat de regering dat doen? Door elektriciteitsprijzen te verhogen door nog extra heffingen?... De Kwh teller bij mij thuis ziet bij binnenkomst niet wat ik met die Kwh ga doen, of ik deze in mijn hybride wagen stop, het licht mee laat branden, hier een zuinige WP mee laat draaien of een energievretende elektrische verwarming heb.

Akkoord dat de regering deze inkomsten elders (bij de automobilisten) zal gaan halen, maar volgens mij niet met een verhoging van de elektriciteitsprijs (wat ook een probleem is voor gewone gebruikers en "arme" gezinnen) maar eerder met een verhoogde verkeersbelasting (is dan weer gewestelijke materie t.o.v. brandstofprijzen federaal volgens mij), of km heffing voor alle wagens,...

Lijkt mij dus niet relevant in deze discussie. Energievoorziening zal door de "onkunde" van onze regering(en) nog een groot vraagstuk worden, maar dit is ook een andere discussie (kernuitstap, debacle zonnepanelen met eerst de groenestroomcertificaten en later terugdraaiende teller, ontbreken langetermijnvisie (gas afschaffen in nieuwbouw, maar wel nieuwe gascentrales subsidieren), ...

Zelf de afweging voor WP ook moeten maken 2 jaar geleden en de persoonlijke conclusie was dat in ons geval bij renovatie, en bijhorende premies,... het qua kostprijs vrij dicht bij elkaar kwam, maar gas (ja, zelfs na subsidies) puur economisch steeds (nipt) het voordeligst was. Uiteraard was een WP (L/L of geothermische) qua aankoop steeds duurder was, maar naar lopende kosten/verbruik goedkoper, maar niet voldoende om de hele meerprijs terug te verdienen.

Uiteindelijk is het hier toch een Geothermische WP geworden omwille van:
-Beperkt verschil in totaalprijs omwille van subsidies
-Wij zijn 30-ers en de meerkost bij aanschaf was haalbaar (zou op 25-jarige leeftijd bij eerste woning ook anders geweest zijn)
-Combinatie met zonnepanelen en terugdraaiende teller (ondertussen dus niet meer)
-Koeling was bij de Geothermische WP beperkte meerprijs en deze was het o.i. meer dan waard (al na 2 zomers)
-Boring is een aanzienlijke meerprijs maar deze is o.i. niet afgeschreven na 20 jaar en kan daarna nog geruime tijd (onbeperkt? levenduur gebouw?) mee. Uiteraard blijft de vraag of dit qua debiet,diepte,... voldoende zal zijn voor volgende generatie WP.
-Gas en fosiele branstoffen zullen op (langere) termijn verdwijnen of toch zeker aanzienlijk duurder worden.
-Electriciteitsprijs is ook onzeker maar m.i. zal deze niet stijgen in dezelfde verhoudind als fosiel.

Puur ecologisch vond/vind ik een WP in die context zeker ook niet ok in combinatie met de zonnepanelen. In de zomer veel te veel "groene" electriciteit op het net zetten (en deze laten "verkwisten door de airco's, zwembadverwarmingen,... van de buren) en in de winter deze "gratis" terug van het net halen terwijl deze waarschijnlijk afkomstig is van buitenlandse gas of steenkoolcentrales omdat we hier onvoldoende electriciteitsproductie hebben. Dit is nu puur "ecologisch" gezien aangepakt, maar voor mijn rendement wel een probleem en dan komen we weer bij de "onkunde" in Brussel...
 
.....;én gaan we na het sluiten van de kerncentrales heel snel met capaciteitsproblemen komen te zitten.
Dat sluiten van de kerncentrales heeft in Duitsland alvast een DUBBELE energierekening opgeleverd.
we gaan hier nog kunnen lachen de komende jaren...
 
Maar de gasprijzen gaan stelselmatig hoger worden, die van elektriciteit gaan ze proberen gelijk te houden. Zo gaat op termijn iedereen wel overschakelen.

In Duitsland zijn de electriciteitsprijzen verdubbeld na hun kernuitstap. Dat gaat hier over een paar jaar echt niet anders zijn.
En als biomassa straks ook niet meer mag kunnen die electraprijzen nog veel verder gaan stijgen.
 
In Duitsland zijn de electriciteitsprijzen verdubbeld na hun kernuitstap. Dat gaat hier over een paar jaar echt niet anders zijn.
En als biomassa straks ook niet meer mag kunnen die electraprijzen nog veel verder gaan stijgen.
Hebt ge daar een bron van? Want ik vind daar toch niks van.

En die bewering slaat op evenveel als ik die zeg dat ze de gasprijs zo gaan taxeren dat ge er niks van gaat merken :thumb:
 
blijkbaar ja, Ik verstook toch makkelijk meer dan 2000 liter per jaar, dan zie ik hier mensen leuteren over 400 tegenover 600 euro gas vs electriciteit prijsverschil, dat is peanuts!

Enig idee wat een hybride systeem kost mazout/wartepomp?
Ik zou persoonlijk nooit zo'n systeem zetten. Je hebt hier namelijk een dubbele kost bij. Het onderhoud van beide systemen, en dit om wat 20 - 30% te besparen op uw stookkosten?

Gebruik gewoon uw stookketel verder door. En investeer wat geld in isolatie zodanig dat je die 2000 liter stookolie (+/- 1000€) kunt reduceren naar 1000-1600liter. Zelfs met de uitgave van 1000€ tov 600€ bij een warmtepomp duurt het +20 jaar voordat je met het voordeel van het verbruik de kost van de installatie eruit hebt. Of de prijs van stookolie moet terug gaan pieken naar 1€/l zoals in 2013/2014 (dacht ik).

Bekijk dan in welke mate je nog beter kunt isoleren. Heb je de grens bereikt waardoor je dit kostenefficiënt of makkelijk kunt doen. En moet je echt die ketel vervangen, bekijk dan wat het interessantste is. Maar een grote kost ga je dan sowieso hebben, is het niet in de installatie dan is het wel in het verbruik.
De warmtepomp is namelijk niet ideaal voor hoge temperatuursafgifte systemen (en als je een warmtepomp dan ook instelt dat die 50 - 60°C water moet hebben om door uw chauffagebuizen te jagen, dan is de efficiëntie van het systeem echt geen 3.5 of 4 meer... dan mag je blij zijn met 2 of zo). En meestal zit je daar wel bij met een nog een oude installatie. Of dit nu op gas, mazout of hout/steenkool is.

Houd gewoon in het oog hoe lang men nog spreekt over de subsidie voor een warmtepomp, om op zijn minst die subsidie te kunnen gebruiken op het laatste moment in plaats van dat je er langs grijpt en met de gebakken peren zit.
Men gaat iets moeten ondernemen om mensen te laten omswitchen van mazout naar gas of een warmtepomp. Maar ik kan mij niet inbeelden dat dit in orde gaat zijn voor 2024.

ja, en wat kost dat?
Ik had in 2016 een offerte liggen van 19k€ (21% BTW) voor een geothermische. De boring alleen al was 9k€. Maar kan interessanter zijn om een geothermische te plaatsen dan uw vloer volledig op te breken en vloerverwarming te leggen. Je gaat dan wel geen scop van 5 - 6 halen, maar misschien nog wel 3. Je kunt dat echter laten simuleren bij installateurs op basis van de warmteverliezen van uw woning. Wat de verwachte energiekost dan gaat zijn met zo een systeem.

Indien je echter lage temperatuurafgiftesysteem moet gaan plaatsen, dan mag je voor een L/W versie snel 20 - 30k tellen (waarbij 7-10k is voor de warmtepomp). Moeilijk om een correcte prijs te geven, aangezien dat allemaal afhangt van de grootte van de woning, etc...
 
Laatst bewerkt:
blijkbaar ja, Ik verstook toch makkelijk meer dan 2000 liter per jaar, dan zie ik hier mensen leuteren over 400 tegenover 600 euro gas vs electriciteit prijsverschil, dat is peanuts!

Enig idee wat een hybride systeem kost mazout/wartepomp?
Ons mazoutverbruik is extreem gezakt door een ketel van 1993 te vervangen in 2019. Van 4000 naar 2500 liter per jaar ongeveer. Als jij met uw oude ketel nu 2000 liter verbruikt, ga je dat naar 1300-1400 kunnen terugbrengen. Zo'n hybride systeem gaat nooit genoeg opbrengen om dat te compenseren.
 
Daarmee betaalt ge amper uw boring, of zelfs nog niet toe.
In principe hebt ge u boring dan zo goed als gratis.

Maar hoeveel die warmtepomp meer of minder kost dan ne mazoutketel dat weet ik niet.
Maar nu 2000L mazout, echt gratis is dat ook niet te noemen :crazy:
 
Mazoutketel vernieuwen moogt ge rekenen 8-12k afhankelijk wat er allemaal moet gebeuren
 
Een beetje maar half on-topic, maar mag je eigenlijk een significant lager verbruik verwachten als je van die oude radiatoren (aangesloten op een condenserende gasketel) vervangt door nieuwere, of is dat rommelen in de marge? Is dat dan gewoon nieuwe radiatoren of dienen de buizen ook vervangen te worden?
 
Een beetje maar half on-topic, maar mag je eigenlijk een significant lager verbruik verwachten als je van die oude radiatoren (aangesloten op een condenserende gasketel) vervangt door nieuwere, of is dat rommelen in de marge? Is dat dan gewoon nieuwe radiatoren of dienen de buizen ook vervangen te worden?
In mijn oude huis heb ik dat gedaan,oude gasketel vervangen voor condenserende.

Verbruik was minder en het comfort veel groter omdat die kon moduleren. Het was tenminste continue 21gr binnen ipv continue te liggen wisselen tussen 22 en 20gr.

De temperatuur in de chauffages is ook wel gezakt van 70gr naar 50gr maximaal. Dus de ketel stond gewoon meer op, maar continue op een lager pitje.

Maar ge kunt enkel u ketel vervangen als je genoeg radiatoren hebt(voor de slechte verstaanders onder ons)
Om maximaal te profiteren van een nieuwe condensatieketel moet je zo laag mogelijk proberen gaan in keteltemperatuur
Lagere temperaturen = meer radiator oppervlakte nodig.
Indien het al nipt was kom je dus tekort.
Dit kan je bekomen door bv beter te isoleren (heb je minder warmtevraag)
 
Laatst bewerkt:
In mijn oude huis heb ik dat gedaan,oude gasketel vervangen voor condenserende.

Verbruik was minder en het comfort veel groter omdat die kon moduleren. Het was tenminste continue 21gr binnen ipv continue te liggen wisselen tussen 22 en 20gr.

De temperatuur in de chauffages is ook wel gezakt van 70gr naar 50gr maximaal. Dus de ketel stond gewoon meer op, maar continue op een lager pitje.

Maar ge kunt enkel u ketel vervangen als je genoeg radiatoren hebt. Dit kan je bekomen door bv beter te isoleren (heb je minder warmtevraag)
Ik bedoelde dat de ketel wel in orde is (vervangen in 2019) maar de radiatoren hangen er al wel een hele tijd (ze zijn al moderner als de oude gietijzeren, maar in mijn ouderlijk huis van begin jaren '70 hingen dezelfde). Is de radiatoren vervangen zijn geld waard denk je?
 
Maar ge kunt enkel u ketel vervangen als je genoeg radiatoren hebt. Dit kan je bekomen door bv beter te isoleren (heb je minder warmtevraag)
Waarom zou een nieuwe ketel het niet trekken als de oude dat wel kan? :wtf:
 
Een beetje maar half on-topic, maar mag je eigenlijk een significant lager verbruik verwachten als je van die oude radiatoren (aangesloten op een condenserende gasketel) vervangt door nieuwere, of is dat rommelen in de marge? Is dat dan gewoon nieuwe radiatoren of dienen de buizen ook vervangen te worden?
Goh, nieuwere radiatoren kunnen mss wel ietsje meer vermogen afgeven bij een lagere aanvoertemperatuur waardoor je efficientie op de ketel wel zal stijgen.
Maar of je heel veel winst zal boeken is twijfelachtig. (Tenzij je met soort van convectoren gaat werken)
https://www.radson.com/nl-be/produc...or/paneelradiator/lage-temperatuur-radiatoren
https://www.jaga.com/benl/technologie/verwarmen/low-h2o.html

Edit, niet gelezen van nieuwe piping. Dat is echt een smerige drek hoor oude CV buizen en ik veronderstel dat je wel bij nieuwere radiatoren sneller vervuiling gaat hebben. Dan meestal zijn al die koppelingen niet compatibel dmv galvanische corossie. (je installateur gaat toch wel aandachtig moeten zijn.)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan