Warmtepompen

Ik tel de aansluit kost reeds bij de installatie kost van de gasketel. Bij warmtepomp tel ik helemaal geen aansluit kost, want zoals je zegt betaal je die toch sowieso. Snap ook niet van waar je dat ineens haalt.
Zal even een juistere berekening (voor mij dan toch) hier posten.

Getallen komen van V-Test, vast contract, dagteller, postcode van mijn woonplaats.

Zonder zonnepanelen
  1. Je verbruikt 9000 kwh aan gas en 3500 kwh aan elektriciteit. Als je verwarmd met gas.
    • Totale prijs: 529.54€ + 913.41€ + 80€ = 1522.95€ (gas + elektriciteit + onderhoud gasketel, heb zojuist een laten uitvoeren en dit was 160€)
  2. Je verbruikt 5631 kwh aan elektriciteit als je verwarmd met elektriciteit.
    • Totale prijs = 1466.40€
Met zonnepanelen

Om makkelijk te rekenen gebruiken we opwekking van 4500 kwh en zelfgebruik hiervan van 1500kwh en dus injectie van 3000kwh
  1. Je verbruikt 9000 kwh aan gas en 2000 kwh aan elektriciteit
    • Totale prijs : 529.54€ + 524.16€ + 80 - 150 = 983.7€ (gas + elektriciteit + onderhoud - verkoop kwh)
  2. Je verbruikt 4131 kwh aan elektriciteit
    • Totale prijs : 1077.15 - 150 = 927.15 (elektriciteit - verkoop kwh)

Verder klopt de berekening met zonnepanelen nog niet helemaal omdat je makkelijk meer zelfconsumptie kan halen. Volgens SMA sunny design krijg je ongeveer 200 keer een 10 kwh batterij vol met die zonneinstallatie. Dus als je enkel warm water maakt overdag ga je zeker nog een paar keer u warm water kunnen opwarmen op zonne-energie en gaat het voordeel van u warmtepomp nog verder doorwegen.

De grote getallen zijn het niet, maar om hier te komen beweren dat u gasinstallatie goedkoper is in verbruik is ook niet waar. Dat er hier dan mensen twijfelen om een appartement niet te kopen omdat er een WP inzit is helemaal gek.

Verder is er ook geteld aan 3.8 scop. Terwijl een nieuwe WP nog zuiniger is. Maar eigenlijk moet iedereen de berekening voor zichzelf maken.
 
Laatst bewerkt:
Omdat we toch onze berekeningen op tafel leggen, hier mijn berekening waarom we voor gas zijn gegaan.
BTW is 21% want nieuwbouw. Niet echt relevant voor de conclusie maar anders kloppen er wat getallen niet.
Offerteprijs deel verwarming (totaalprijs dus incl. dingen als vloerverwarming en installatie en inregeling etc.) met gasketel was €11.991,14 excl. BTW. Hier komt dan €250 incl. BTW bij voor de aansluiting.
Offerteprijs met L/W warmtepomp was €21.268,24.
Dat geeft een installatieprijs verschil van €9.277,10 excl. BTW, puur om een warmtepomp in plaats van een gasketel (en hun eigen toebehoren/installatie) te laten plaatsen.

Dat is dus €12.000 (gespreid over een periode van 10-15 jaar; levensduur verwarmingstoestel) dat ik extra aan onderhoud ketel en gas mag spenderen om nog maar break-even te draaien met de warmtepomp. Dat is zowat €1000 per jaar. Dat is een verdriedubbeling van de gasprijs (hoewel ik verwacht dat we minder dan 9000kWh gaan moeten nodig hebben, dat komt namelijk overeen met de factuur van het huis van mijn ouders, dat in 2000 gebouwd is, weliswaar degelijk geïsoleerd maar ik denk dat de normen van vandaag toch nog iets meer winst toelaten op dat vlak). En wetende dat de elektriciteit de komende jaren toch in gascentrales gaat worden opgewekt, is er weinig ecologisch argument te maken.

Ik was hier een ingewikkeldere berekening aan het neerpennen maar ik ken mijn eigenverbruik met en zonder warmtepomp niet (ah nee, het huis staat er nog niet eens, en er komt helemaal geen warmptepomp in, dus ik ga het eigenlijk niet echt kunnen weten zo direct...).
Ik ben wel heel benieuwd naar concrete (gemeten, reële) richtcijfers van hoe het eigenverbruik is met en zonder warmtepomp, hoewel dat natuurlijk altijd schattingen gaan zijn, aangezien de winters niet altijd even koud zijn, noch het gedrag van de mensen helemaal gelijk, noch hun toestellen dezelfde etc...
 
Zal even een juistere berekening (voor mij dan toch) hier posten.
Ik zal mijn woning pakken als voorbeeld, dan hebben we een praktijk voorbeeld en geen theoretisch verkoop praatje.

We pakken dan de warmtepomp van één de buren Viessmann vitocal 200-S van 6,7 kW (geplaatst in 2020, nieuwste model dus) , qua woning is dat vrij identiek en zal dus ook een model zijn die hier zou zijn voorgesteld. Deze heeft een theoretisch spf van 4,34 (volgens de offerte), in de praktijk zien we cijfer 3,8 bij hem. En zo zijn er heel veel warmtepompen hier in de geburen die daar rond zitten en zijn allemaal recente woningen.

Ik verbruik 9000kwh aan gas en zo'n 3000kwh aan elektriciteit en heb zonnepanelen liggen en deze wekken een 3700kwh op. We pakken dan 35% zelf consumptie. Ik krijg 5 cent terug voor 1 kwh op het net te zetten.

Dit zijn cijfers van het contract dat ik dit jaar heb afgesloten.

Gasketel
Gas: 9000kwh is €324
Elektriciteit: 3000kwh 35% = 1050kwh zelf verbruik (3000-1050) = 1950kwh van het net. €487.
Totaal: €324 + €487= €811 + 40 euro onderhoud = €851 - (1750 x 0,05) = €723,5

Warmtepomp Viessmann vitocal 200-S van 6,7 kW
Elektrisch verbruik warmtepomp: 2.131kwh = €532
Elektriciteit: 3000kwh 35% = 1050kwh zelf verbruik (3000-1050) = 1950kwh van het net. €487.
Totaal €532 +€487 = €1019 (1750 x 0,05) = €931,5 (-€100 zie hieronder) €831,5

Dan mag je daar gerust nog van af trekken omdat je in de zomer u warm water kunt opwarmen via u zonnepanelen.
Om u een idee te geven, van die 9000kwh is 2000kwh warm water. 2000kwh x 0.036 = €72 zoveel betaal ik voor 1 jaar lang warm water te voorzien. Als je dus 400kwh aan elektriciteit al volledig kunt dekken met u zonnepanelen, ben je al zeer goed bezig. Dus trekt gerust nog €100 (400x 0,25= €100) van uw elektriciteit factuur. Voor u verwarming zien we dat in de praktijk je amper iets zelf kun consumeren of je moet u woning doelbewust liggen overhitten.


Maar wederom. ik reken al in het voordeel van de warmtepomp.
-Ik tel al een laag rendement voor gasketel.
-Ik tel al geen prosumententarief bij, terwijl het al een feit is dat deze er volgend jaar is. En deze gaat bij de warmtepomp hoger liggen.
-Ik tel al een mooi door voor zelf consumptie voor warm water.
 
Laatst bewerkt:
Dit zijn cijfers van het contract dat ik dit jaar heb afgesloten.
Daar zit ge dus fout mee.

Want gij vergelijkt extreem lage energie cijfers en ge denkt dat die altijd zo gaan blijven.

Wie in Vlaanderen zo'n 3.500 kWh per jaar stroom verbruikt, betaalt nu met een vast elektriciteitscontract gemiddeld 523 euro voor die stroom (dus zonder netkosten), waar dat vorig jaar nog 388 euro was. Dat is een stijging met 35 procent. Bij variabele contracten is die prijs zelfs gemiddeld gestegen met 64 procent, van 293 euro naar 480 euro.
Bij de gasprijzen is de stijging zelfs nog pertinenter. Een Vlaamse consument met een gemiddeld verbruik van 23.260 kWh per jaar en een vast gascontract betaalt nu 950 euro voor dat gas, netkosten niet meegerekend, 70 procent meer dan vorig jaar. Bij variabele contracten betaal je zelfs bijna 3 keer meer.

Ik pak de energiecijfers als je vandaag een contract afsluit. Het is niet dat de gasprijzen nog fel gaan zakken.
Bij stijgende energiecijfers gaat de slinger nog meer doorwegen in het voordeel van een warmtepomp.
De persoon die dat hier doet, vraagt €80 voor een beurt. Je doet dat om de 2 jaar 80/2 = 40 euro per jaar.
Hopelijk leest die nooit het brutolonen topic hier, hij zou zich nogal een pauper voelen :unsure:

 
Daar zit ge dus fout mee.

Want gij vergelijkt extreem lage energie cijfers en ge denkt dat die altijd zo gaan blijven.
Ik werk met cijfers die echt zijn. energie is inderdaad gestegen, maar de verhouding is wel hetzelfde gebleven.
Ik heb net eens gekeken op mijnenergie voor een nieuw contract en de cijfers liggen nu hoger, maar het verhaal blijft hetzelfde hoor.

Als we dan toch met een glazen bol willen werken, heb ik mijn verhaal al gedaan.
Ik zie het eerder somberder in voor de warmtepomp.

We gaan kerncentrale moeten vervangen en we gaan daar gascentrale in de plaatst moeten bouwen. Dat gaat ons veel geld kosten en dat wordt doorgerekend naar de consument. Elektriciteit prijs zal dan ook meer onder invloed komen van gas en eventuele co2 taksen. We gaan moeten vergroenen met onze elektriciteit, dat gaat ons ook veel geld kosten.
Elektriciteit gaat in prijs mooi stijgen.

Het elektriciteit net gaan ze ook moeten upgraden, om die kosten te temperen komt er vanaf volgend jaar al een capaciteitstarief, wat de elektriciteit factuur weer duurder gaat maken. Hier zie ik de komende jaren ook mooie prijs stijgingen., want dit is nog maar het begin.

Qua gas zie ik dat Amerika en Rusland aan het vechten zijn om hun gas kwijt te kunnen spelen aan Europa. Op de moment dat die Nord stream 2 pijpleiding er ligt is er weer veel aanbod van gas in Europa. Ik zie de prijzen van gas dan ook niet zo rap stijgen als die van elektricitiet
Aan het net van aardgas in Belgie moeten ze geen zware investeringen doen, dus daar verwacht ik geen zware stijgingen.

De regering gaat moeite moeten doen om de verhouding tussen elektricitiet en gas die op de dag van vandaag is (in het voordeel van gas) te behouden. Dit gaat enkel lukken om extra taksen op gas te heffen, dus die verwacht ik ook. Maar de verhouding tussen elektriciteit en gas moet net kleiner worden, ooit zal dat er wel komen, maar dan is uwe gasketel al lang versleten.
 
En hoe lang zijn u cijfers nog "echt"?
Hopelijk voor u nog 2 jaar want langer kan het niet...

Fout...

1 cent erbij in energie kost is 3.8 keer duurder bij gas dan elektriciteit

Dat is u persoonlijk mening.

Ik denk dat we dan beter kunnen stoppen als je zo blijft reageren, want daar heb je niets aan. :)

hoe lang de cijfers echt blijft heb ik nu al een paar keer uitgelegd. Jij geeft totaal geen uitleg. Dus ja zegt dan al genoeg.
Zeker dat je weet dat ze langs alle kanten liggen te roepen dat elektriciteit duurder gaat worden. Waarvan volgend jaar al de eerste prijsstijging gaat komen en dat compleet negeert.


Contract dat ik nu heb is 3 maanden oud. Als ik dan nu een nieuw contract afsluit (wat ik ook heb gesimuleerd), zit daar een stijging in, maar dat is zowel voor gas en elektriciteit. De verhouding blijft hetzelfde. Dat jij dat als fout besteld, terwijl ik werk met prijzen van nu, tja dat zegt ook al genoeg.

Maar eigenlijk om u trend van discussie aan te houden. Had ik dit beter gereageerd.

Fout…..
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat we dan beter kunnen stoppen als je zo blijft reageren, want daar heb je niets aan. :)

hoe lang de cijfers echt blijft heb ik nu al een paar keer uitgelegd. Jij geeft totaal geen uitleg. Dus ja zegt dan al genoeg.
Zeker dat je weet dat ze langs alle kanten liggen te roepen dat elektriciteit duurder gaat worden. Waarvan volgend jaar al de eerste prijsstijging gaat komen en dat compleet negeert.


Contract dat ik nu heb is 3 maanden oud. Als ik dan nu een nieuw contract afsluit, zit daar een stijging in, maar dat is zowel voor gas en elektriciteit. De verhouding blijft hetzelfde. Dat jij dat als fout besteld, terwijl ik werk met prijzen van nu, tja dat zegt ook al genoeg.
Daarom dat ik Vtest gebruik heb omdat dat de cijfers van vandaag zijn en jij u contract cijfers gebruikt dat je hebt afgesloten toen de prijzen historisch laag stonden :rolleyes:

En verhouding blijft niet hetzelfde...

1 cent meer gasprijs heeft 3.8 keer meer verschil.
In u geval
9000 kwh gas = 90€ meer
2130 kwh wp = 21.3€ € meer


U lage gasprijs gaat gewoon volledig weg belast worden.

Het enige valabele argument is dat van @rubenvb en dat is de aankoopprijs.
 
Daarom dat ik Vtest gebruik heb omdat dat de cijfers van vandaag zijn en jij u contract cijfers gebruikt dat je hebt afgesloten toen de prijzen historisch laag stonden :rolleyes:

En verhouding blijft niet hetzelfde...

1 cent meer gasprijs heeft 3.8 keer meer verschil.
In u geval
9000 kwh gas = 90€ meer
2130 kwh wp = 21.3€ € meer


U lage gasprijs gaat gewoon volledig weg belast worden.

Het enige valabele argument is dat van @rubenvb en dat is de aankoopprijs.
Ik heb ook de simulatie gedaan met de cijfers van nu (hoe vaak heb ik dat nu al niet gezegd) Ik heb in 2018 ook de simulatie gedaan en kwam op hetzelfde uit. Energie prijs is gestegen maar geld ook voor elektriciteit, deze is ook gestegen hoor. Maar dat negeer je weer compleet

en de stijging in de toekomst negeer je ook weer compleet.
Je komt nu met een artikel af dat over 10 jaar eventueel een co2 taks komt en dat 32 euro kost per gezin. Dat is gewoon om te lachen hè. Het feit dat elektriciteit prijs in die 10 jaar gaat stijgen vergeet je, vanaf volgend jaar is het al zover hè, niet zoals u artikel over 10 jaar. Ze gaan gascentrale bouwen wat ook veel geld gaat kosten en ook co2 taksen gaan moeten betalen en jij als elektriciteit consument voor gaat betalen. Dat is een stijging dat er over 5 jaar gaat komen.

Want zoals ik al reeds zei ze gaan extra taksen moeten heffen om de verhouding nog maar te behouden.

u artikel bevestigd het enkel nog meer.
 
Laatst bewerkt:
Dat is gewoon 'per huishouden' en niet op basis van verbruik?
Jawel is op u verbruik.

Momenteel kost 1ton CO² 10€ en die gaat naar 100€ tegen 2030. Die kost gaat door gerekend worden op alles van verbranding.

32€ is op een gemiddeld verbruik vandaag.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook de simulatie gedaan met de cijfers van enkele maanden geleden, toen de energie prijzen historisch laag stonden en ik DENK dat die nog jaren zo laag gaan staan
FTFY

de stijging in de toekomst negeer je ook weer compleet.
Wederom: Persoonlijke mening

Het feit dat elektriciteit prijs in die 10 jaar gaat stijgen vergeet je
1 cent meer gasprijs heeft 3.8 keer meer verschil.
In u geval
9000 kwh gas = 90€ meer
2130 kwh wp = 21.3€ € meer

Die mag 3.8 keer zoveel stijgen om op hetzelfde uit te komen, veel geluk om beter te doen ;)

Je komt nu met een artikel af dat over 10 jaar eventueel een co2 taks komt en dat 32 euro kost per gezin.
Duidelijk niet goed gelezen.
Want zoals ik al reeds zei ze gaan extra taksen moeten heffen om de verhouding nog maar in verhouding te houden. Met 32 euro gaan ze er niet komen hoor.
Lees het artikel eens, u 32€ is vandaag en die gaat stapsgewijs tot 10x hoger worden tegen 2030.
Enige wat we niet weten is wanneer die gaat ingevoerd worden.





Lagere elektriciteitsprijs​

De belasting zou de overheid tegen 2030 jaarlijks 2,6 miljard euro opleveren. Maar die inkomsten van de taks zouden onder meer worden gebruikt om de prijs van elektriciteit te verlagen
Dus u zei?

Het is een ouder artikel, maar het is sowieso de weg die we gaan uitgaan.

Met 32 euro gaan ze er niet komen hoor.
Daarom gaat die nog omhoog elk jaar :thumb:


Dus zoals reeds gezegd, het enige valabele argument is de kostprijs.
Maar leg in u nieuwbouw of bij een grondige renovatie al maar een wachtbuis klaar voor u warmtepomp als die gasstoof versleten is.
 
1 cent meer gasprijs heeft 3.8 keer meer verschil.
In u geval
9000 kwh gas = 90€ meer
2130 kwh wp = 21.3€ € meer
Wat voor een scheve vergelijking is dat nu. Gas kost maar 18.6% van electriciteit per kWh, maar dan ga je wel een vast bedrag bij beiden bijtellen :sarcastic: Dus gas gaat ff met 18.5% stijgen en elektriciteit maar 3.4%. Als je zo met cijfers gaat jongleren, kan je wel gelijk krijgen...
En dat is dan nog na alle heffingen erbij.

Als gasprijs (energiecomponent) 1c per kWh stijgt, stijgt de totaalprijs met 1.76c.
Als de electriciteitsprijs (energiecomponent) 1c per kWh stijgt, stijgt de totaalprijs met 3.24c.
01/06/2021 gas VREG01/06/2021 gas +1 cent
Energiekost
0,0307 €​
Energiekost
0,0407 €​
Distributie - ODV en toeslagen
0,0009 €​
Distributie - ODV en toeslagen
0,0012 €​
Distributie - Netgebruik
0,0100 €​
Distributie - Netgebruik
0,0133 €​
Transport
0,0015 €​
Transport
0,0019 €​
Heffingen
0,0007 €​
Heffingen
0,0009 €​
Heffingen
0,0010 €​
Heffingen
0,0013 €​
Btw op totaalfactuur
0,0093 €​
Btw op totaalfactuur
0,0123 €​
totaal
0,0540 €​
totaal
0,0716 €​
01/06/2021 elec VREG01/06/2021 elec +1cent
Energiekost - Energiecomponent
0,0897 €​
Energiekost - Energiecomponent
0,0997 €​
Energiekost - ODV
0,0206 €​
Energiekost - ODV
0,0229 €​
Energiekost - ODV
0,0031 €​
Energiekost - ODV
0,0034 €​
Distributie - ODV en toeslagen
0,0393 €​
Distributie - ODV en toeslagen
0,0437 €​
Distributie - Netgebruik
0,0584 €​
Distributie - Netgebruik
0,0649 €​
Transmissie - Netgebruik
0,0101 €​
Transmissie - Netgebruik
0,0112 €​
Transmissie - Toeslagen
0,0129 €​
Transmissie - Toeslagen
0,0143 €​
Heffingen
0,0035 €​
Heffingen
0,0039 €​
Heffingen
0,0019 €​
Heffingen
0,0021 €​
Heffingen
0,0015 €​
Heffingen
0,0016 €​
Btw op totaalfactuur
0,0496 €​
Btw op totaalfactuur
0,0551 €​
totaal
0,2905 €​
totaal
0,3229 €​

(bron voor de prijzen op 1 juni is VREG)

En dat is dan nog zonder rekening te houden met capaciteitstarief dat dit verschil in extra kosten bij elektriciteit enkel nog meer omhoog gaat duwen (zeker als je een warmtepomp hebt, waar de discussie nog altijd over gaat).
 
FTFY


Wederom: Persoonlijke mening


1 cent meer gasprijs heeft 3.8 keer meer verschil.
In u geval
9000 kwh gas = 90€ meer
2130 kwh wp = 21.3€ € meer

Die mag 3.8 keer zoveel stijgen om op hetzelfde uit te komen, veel geluk om beter te doen ;)


Duidelijk niet goed gelezen.

Lees het artikel eens, u 32€ is vandaag en die gaat stapsgewijs tot 10x hoger worden tegen 2030.
Enige wat we niet weten is wanneer die gaat ingevoerd worden.






Dus u zei?

Het is een ouder artikel, maar het is sowieso de weg die we gaan uitgaan.


Daarom gaat die nog omhoog elk jaar :thumb:


Dus zoals reeds gezegd, het enige valabele argument is de kostprijs.
Maar leg in u nieuwbouw of bij een grondige renovatie al maar een wachtbuis klaar voor u warmtepomp als die gasstoof versleten is.

FTFY


Wederom: Persoonlijke mening


1 cent meer gasprijs heeft 3.8 keer meer verschil.
In u geval
9000 kwh gas = 90€ meer
2130 kwh wp = 21.3€ € meer

Die mag 3.8 keer zoveel stijgen om op hetzelfde uit te komen, veel geluk om beter te doen ;)


Duidelijk niet goed gelezen.

Lees het artikel eens, u 32€ is vandaag en die gaat stapsgewijs tot 10x hoger worden tegen 2030.
Enige wat we niet weten is wanneer die gaat ingevoerd worden.






Dus u zei?

Het is een ouder artikel, maar het is sowieso de weg die we gaan uitgaan.


Daarom gaat die nog omhoog elk jaar :thumb:


Dus zoals reeds gezegd, het enige valabele argument is de kostprijs.
Maar leg in u nieuwbouw of bij een grondige renovatie al maar een wachtbuis klaar voor u warmtepomp als die gasstoof versleten is.

Echt waar, jij negeert echt compleet alles wat ik zeg hé. Ik moet hier constant liggen herhalen:D

Ik heb in begin al gezegd dat ze met een co2 taks moeten komen, om elektriciteit prijs omlaag te kunnen houden. Ik verwacht deze dan ook
Momenteel zijn er nog geen taksen, want dit zijn voorstellen en zijn nog niet in voegen.

De link dat jij stuurde (die site van warmtepompen) stond er dit. Maar artikel trekt dan ook op niet veel, want elke zin is het anders.
Tegen 2020 zal een ton CO2 10 euro kosten, en vanaf 2030 zelf 32 euro of meer
Maar zoals al reeds gezegd die bestaan nog niet, waren voorstellen. Ik verwacht wel dat er zeker Co2 taksen komen en als deze tegen 2030 150 euro is, dan denk ik niet dat ze er mee gaan komen hoor.

Ik vind het dan grappig dat je moet zo'n artikelen komt en de artikelen die zeggen dat tegen 2030 elektriciteit factuur verdubbeld negeert. Je negeert ook fluvius die zegt dat ze ook veel werken aan het net gaan hebben in de toekomst en ze al gaan beginnen met capaciteit tarief in 2022. Dit gaat ook veel geld kosten en verwachten ze ook zware prijsstijgingen. Ze gaan geld nodig moeten hebben van een C02 taks om dit in te perken

Is geen persoonlijke mening van mij dat de prijzen van elektriciteit fors gaan stijgen, maar dat van de studie bureaus.
 
Jawel is op u verbruik.

Momenteel kost 1ton CO² 10€ en die gaat naar 100€ tegen 2030. Die kost gaat door gerekend worden op alles van verbranding.

32€ is op een gemiddeld verbruik vandaag.
0 euro dus bij ons want snel gerekend zitten wij niet aan een ton :laugh:

Uiteindelijk gaat dit vooral de armen treffen (die meestal in huizen wonen die slecht geïsoleerd zijn en dus een warmtepomp?) en dat zal de PS wel tegenhouden :unsure:
 
Echt waar, jij negeert echt compleet alles wat ik zeg hé. Ik moet hier constant liggen herhalen:D
Dit slaat toch op jezelf. Ge neemt gewoon foute info over :thumb:

Tegen 2020 zal een ton CO2 10 euro kosten, en vanaf 2030 40 tot 100 euro.
Is geen persoonlijke mening van mij dat de prijzen van elektriciteit fors gaan stijgen, maar dat van de studie bureaus.
Het is niet mijn persoonlijke mening dat de prijzen op co² fors gaan stijgen maar dat van studie bureaus.
Als gasprijs (energiecomponent) 1c per kWh stijgt, stijgt de totaalprijs met 1.76c.
Als de electriciteitsprijs (energiecomponent) 1c per kWh stijgt, stijgt de totaalprijs met 3.24c.
Merci voor de juiste cijfers, maar toont toch maar aan dat een warmtepomp gebaat is bij stijgende energie prijzen ;)
 
Merci voor de juiste cijfers, maar toont toch maar aan dat een warmtepomp gebaat is bij stijgende energie prijzen ;)
Nee, enkel als je met cijfers blijft jongleren en de rest van mijn post negeert.
Dit is enkel het geval bij een absolute stijging van 1c/kWh. Wat een stijging van 18.5% is voor gas en voor elektriciteit maar 3.4%. Blijft een compleet van de pot gerukte vergelijking.
 
Nee, enkel als je met cijfers blijft jongleren en de rest van mijn post negeert.
Dit is enkel het geval bij een absolute stijging van 1c/kWh. Wat een stijging van 18.5% is voor gas en voor elektriciteit maar 3.4%. Blijft een compleet van de pot gerukte vergelijking.
Elektriciteit gaat dan ook goedkoper worden want we gaan binnenkort met al die nieuwe centrales massa's over hebben.

Ow wait
 
Terug
Bovenaan