Warmtepompen


Toch een kleine pleister op de wonde 😛
Kleine pleister ja. Compenseert zeer zeker de meerprijs niet - moet wel enorm frustrerend voor de eigenaren van een geothermische warmtepomp zijn omdat de prijs in vgl met een l-w warmtepomp daar een enorm groot verschil maakt. Maar bon, beter als niets.

Ik verwacht dat de premie van de zonnepanelen en de warmtepomp zo ongeveer mijn meerkost voor 6 j gaat dekken maximaal.
Ze gaan toch een paar stappen verder moeten gaan in wijzigingen om nu en in de toekomst een warmtepomp interessanter te maken dan een simpel gasketeltje.
Ik zou toch graag eens willen weten hoe hard deze markt momenteel is ingezakt. Je hebt al krantenartikels zien passeren dat op het gebied van zonnepanelen de markt is ingezakt... batterijen zijn in stijgende lijn gegaan, maar 700stuks is nog ver van de aantallen die zonnepanelen haalden vorig jaar en de jaren ervoor.

Ook vraag ik mij echt af hoe Vlaamse regering denkt dat ze hun objectieven voor groene energie gaan halen...
 
Allez we krijgen nog eens duizend euro erbij. 15% van de kostprijs voor de putboring alleen. Bedankt Vlaamse Overheid!

De enigste manier waarop dit nog kan gered worden is een radicale shift van belastingen op elektriciteit naar belastingen op uitstoot.
 
Kleine pleister ja. Compenseert zeer zeker de meerprijs niet - moet wel enorm frustrerend voor de eigenaren van een geothermische warmtepomp zijn omdat de prijs in vgl met een l-w warmtepomp daar een enorm groot verschil maakt. Maar bon, beter als niets.

Ik verwacht dat de premie van de zonnepanelen en de warmtepomp zo ongeveer mijn meerkost voor 6 j gaat dekken maximaal.
Ze gaan toch een paar stappen verder moeten gaan in wijzigingen om nu en in de toekomst een warmtepomp interessanter te maken dan een simpel gasketeltje.
Ik zou toch graag eens willen weten hoe hard deze markt momenteel is ingezakt. Je hebt al krantenartikels zien passeren dat op het gebied van zonnepanelen de markt is ingezakt... batterijen zijn in stijgende lijn gegaan, maar 700stuks is nog ver van de aantallen die zonnepanelen haalden vorig jaar en de jaren ervoor.

Ook vraag ik mij echt af hoe Vlaamse regering denkt dat ze hun objectieven voor groene energie gaan halen...
Is een geothermische warmtepomp ooit de moeite?
 
Momenteel nooit. Minstens 1 van de variabelen moet daarvoor grondig veranderen

Met die kanttekening dat bij geothermie er een koelende factor is in de zomermaanden. Maar of dat de meerprijs waard is... De taxshift naar uitstoot zit er sowieso aan te komen maar als zich dat pas over 20 jaar effectief heeft gemanifesteerd ben je er bij een nieuwbouw vandaag dus niks mee.
 
Is een geothermische warmtepomp ooit de moeite?
Als de boring gratis is, of in ieder geval enorm gereduceerd.

Andere piste was indien de warmtevraag groot is, zodanig dat het efficientieverschil beter kan bijdragen. Al is dat efficientieverschil gereduceerd dacht ik... L/w zit tegenwoordig aan 4+, en ik dacht dat de geothermische aan 5+ zat. Dacht niet dat factor 7 kan gehaald worden zoals bij l/L mogelijk is voor koelen.
 
De enigste manier waarop dit nog kan gered worden is een radicale shift van belastingen op elektriciteit naar belastingen op uitstoot.
Laat het uit jong :p
Ik ben blij dat we voor gas zijn gegaan, mensen verklaarde ons gek. Ik lach nu in mijn vuistje :p
 
Nu de Europese Unie een nieuw plan klaar heeft om de CO2 uitstoot in de toekomst fors te gaan beperken lijkt het maken van een keuze van verwarmingstechniek nog maar weer wat moeilijker. Enerzijds gaan voor een duurdere warmtepomp installatie en gepakt worden door het capaciteitstarief, of gaan voor een goedkopere gas installatie en gepakt worden in duurdere energiefacturen wegens die CO2 uitstootrechten en (bijkomende toekomstige) taxen op fossiele brandstoffen?
Onze rekening was in principe gemaakt voor ons toekomstig huis: een gas installatie voorzien maar wel al de nodige voorbereidingen treffen om later eenvoudig te kunnen omschakelen naar een warmtepomp. Met wat er zit aan te komen lijkt het misschien toch interessanter om toch direct voor een warmtepomp te gaan?
 
Hier ook net de afspraak voor de gasaansluiting gemaakt voor onze nieuwbouw...

Ik schat de levensduur van de gasketel in als ongeveer 10-15 jaar. Op onze offerte was een L/W warmtepomp een 5-6k duurder dan de gasketeloplossing. De taxen en gasprijzen moeten behoorlijk stijgen om dat verschil bovenop het verschil in energiekost tussen de twee oplossingen goed (slecht?) te maken. Dat het binnen 10 jaar misschien rendabel is om een warmtepomp te steken? Waarschijnlijk, misschien zelfs nog niet. Maar in al die jaren daarvoor ben ik ruim goedkoper af op gas.

De Europese plannen zijn euhm, op de lange baan geschoven he. 2035 en later 2050 zijn de richtdata voorlopig.
Het is nu 2021. Da's 15 jaar tot de eerste mijlpaal (die vnl door de industrie/elektriciteitsproductie zal moeten bewerkstelligd worden; er is namelijk niet genoeg uitstoot bij de gewone mens om de streefdoelen daar enkel te halen.

In mijn ogen wordt er veel te weinig ingezet op bvb warmtenetten in nieuwe verkavelingen.
Het schaalvoordeel bij zoiets als warm water (of batterijen zelfs!) over een 10 of 20-tal huizen moet toch enorm zijn, om dan nog te zwijgen over de mogelijkheid om die warmwaterproductie allemaal tijdens zonneschijnuren te doen!
Dat is naast "iedereen zijn eigen warmtepomp" ook een van de mogelijkheden die expliciet met die wetswijziging naar voren geschoven werd.
Ik heb nochtans maar weinig voorbeelden gezien in het echt :(.
 
Ik ben niet helemaal thuis in de verschillende technieken voor verwarming maar heb mijn oog laten vallen op een bestaand appartement.

Het gaat om een duplex met lucht/water warmtepomp, vloerverwarming op beneden verdieping (leefruimte, keuken) en bovenverdieping units in de kamers, badkamer heeft handdoekradiator.

Vraag me af het wel een goed idee is van dit appartement te kopen, heb wat schrik dat de elektriciteits rekening zeer hoog gaat zijn door de warmtepomp.

Wat is jullie menig hierover?
 
Ik ben niet helemaal thuis in de verschillende technieken voor verwarming maar heb mijn oog laten vallen op een bestaand appartement.

Het gaat om een duplex met lucht/water warmtepomp, vloerverwarming op beneden verdieping (leefruimte, keuken) en bovenverdieping units in de kamers, badkamer heeft handdoekradiator.

Vraag me af het wel een goed idee is van dit appartement te kopen, heb wat schrik dat de elektriciteits rekening zeer hoog gaat zijn door de warmtepomp.

Wat is jullie menig hierover?
Alles hangt af van de isolatie van het appartement en hoeveel buren je hebt.
Als het goed geïsoleerd is dan is verwarmen via een warmtepomp een goede oplossing voor een appartement. Ook als je boven/onderburen hebt en buren links of rechts van je zal het goed meevallen.
Je bekijkt best het EPC eens. Als er zaken zoals dakisolatie, dubbele beglazing en voldoende spouwmuurisolatie voorzien zijn zal de elektriciteitskost wel meevallen. Mogelijks is de warmtepomp er gekomen om een elektrische verwarming te vervangen.
 
Het gaat om een app gebouwd in 2009 en dus van in het begin is de warmtepomp er geweest. Duplex op 3 en 4 verdiep met onderburen en buren links + rechts.

Epc is 82kWh/m²
 
Met een Epc van 82 kan je niet veel fout doen. Het energieverbruik zou zodanig laag moeten zijn dat ik er niet over zou twijfelen. De warmtepomp zou voor mij geen reden zijn om het appartement niet te kopen.
 
Met een Epc van 82 kan je niet veel fout doen. Het energieverbruik zou zodanig laag moeten zijn dat ik er niet over zou twijfelen. De warmtepomp zou voor mij geen reden zijn om het appartement niet te kopen.
Kijk zeker eens in de nodige Facebookgroepen (waar het niveau al dan niet even hoog is van sommigen..) naar elektriciteitsfacturen van WP-eigenaren intussen.
 
Het gaat om een app gebouwd in 2009 en dus van in het begin is de warmtepomp er geweest. Duplex op 3 en 4 verdiep met onderburen en buren links + rechts.

Epc is 82kWh/m²
Vraag of je de laatste verbruiksfacturen van de gebruikers van het appartement van de laatste paar jaar eens kunt inzien.
Vraag daarnaast het verbruik van de warmtepomp over het jaar heen. Die informatie zit met wat geluk in de gegevens van de digitale thermostaat van de warmtepomp. (bij mij houdt die dit bij).

Dan zie je direct of dat toestel 200kwh , 1000kwh of 10.000kwh verbruikt en kun je effectief een deftige inschatting maken.
 
De huurders zijn reeds uit het appartement, verkoop loopt via immo en de eigenaar was een investeerder, dus aan hem moet ik niet veel vragen
 
De huurders zijn reeds uit het appartement, verkoop loopt via immo en de eigenaar was een investeerder, dus aan hem moet ik niet veel vragen
Hoor eens bij de buren of ze ook zo'n warmtepomp hebben, en indien ja, wat zij ongeveer verbruiken van elektriciteit.

Maar uiteindelijk zal het niet zo zeer veel verschil maken tov gas. Al moet je wel rekening houden met de ouderdom van de warmtepomp. En dat het langzaam wel eens toe is aan vervanging. Daar het in 2009 is gebouwd, dacht ik verstaan te hebben. En het ondertussen al 2021 is wil dat zeggen dat die warmtepomp 12 jaar is. De normale levenstermijn is iets van een 15 - 20j wegens de voornamelijk roterende elementen.

Mijn woning is een 150mm2 van +/-2017 en verbruikt tussen de 1600 - 2000kwh elektriciteit voor de warmtepomp (dus inclusief warm water).
 
Hoor eens bij de buren of ze ook zo'n warmtepomp hebben, en indien ja, wat zij ongeveer verbruiken van elektriciteit.

Maar uiteindelijk zal het niet zo zeer veel verschil maken tov gas. Al moet je wel rekening houden met de ouderdom van de warmtepomp. En dat het langzaam wel eens toe is aan vervanging. Daar het in 2009 is gebouwd, dacht ik verstaan te hebben. En het ondertussen al 2021 is wil dat zeggen dat die warmtepomp 12 jaar is. De normale levenstermijn is iets van een 15 - 20j wegens de voornamelijk roterende elementen.

Mijn woning is een 150mm2 van +/-2017 en verbruikt tussen de 1600 - 2000kwh elektriciteit voor de warmtepomp (dus inclusief warm water).
Jaarverbruik aan gas €700 hier, als je dat mapt op een warmtepomp zit je aan +/- 1500-2000€ aan stroomverbruik door de winter nu.

Doe daar nog eens het capaciteitstarief bovenop volgend jaar en het is helemaal van de dam.

Maar we moeten wel groen denken!
 
Jaarverbruik aan gas €700 hier, als je dat mapt op een warmtepomp zit je aan +/- 1500-2000€ aan stroomverbruik door de winter nu.
En van waar komt deze berekening...
Want die kan bijna niet kloppen. Ofwel kom je met juiste cijfers ofwel ga je maar aan de plaatselijke toog discussieren.
 
Terug
Bovenaan