Vragenvuur Vragenvuur: Général Zantas

coldplayke

Supermoderator
Crowdfunder FE
Stop! Vragenvuur tijd!

Voor deze ronde hebben we nog eens een uitgeweken Vlaming uitgenodigd: @Général Zantas!

Niemand is verplicht vragen te beantwoorden, en zo'n Vuur duurt tot het dooft. Als jullie nog members voor komende vragenvuren willen nomineren, kan dat hier.

De regels:
- Geen geflame, getrol of provocatie.
- Het is de bedoeling om een persoon te leren kennen, niet om hem of haar uit te lachen of zijn/haar opinie in het belachelijke te trekken.
- Laten we onze vragen richten tot één persoon, dus niet off-topic gaan door te reageren op andere mensen hun vragen of wederantwoord.
- De persoon kan niet verplicht worden om privé-gegevens door te geven, het staat hem/haar vrij vragen te negeren.

Voor deze nieuwste editie van het Vragenvuur willen we de user vragen om zichzelf eerst kort voor te stellen aan de hand van een paar algemene openingsvragen.

Van welke regio ben je afkomstig?

Ik ben afkomstig van't Stad. Meer bepaald het Kiel. Rond mijn 15e verhuisde ik naar Mol. Tegenwoordig woon ik reeds enkele jaren in Polen.
Hoe ziet je gezinssituatie eruit?
Mijn gezinssituatie bestaat uit mijn vrouw, een 6-jarig zoontje en een 3 maanden oud dochtertje.
Wat doe je van studies/werk?
Ik werk sinds een paar maanden als IT Project Lead, waarbij ik onze klant bijsta met het integreren van hun acquisities in hun IT-systeem. Qua studies heb ik enkel een diploma middelbare school (Economie-Moderne Talen) op zak.
Wat zijn je hobbies?
Mijn hobbies draaien vooral rond lezen, gamen, voetbal kijken, fietsen en sinds kort een glimlach op het gezicht van mijn dochtertje proberen te toveren.
Wat geen hobby is maar wel een dwangmatige bezigheid, is het reageren op BG zelfs als ik niet 100% zeker ben van mijn stuk.

Veel succes!

Mijn eerste vragen:

-Het is op de een of andere manier volledig aan mij voorbij gegaan dat je dochter intussen al geboren is! Hoe vielen die eerste 3 maanden mee? Hoe reageert je zoon op zijn kleine zus?

-Op welke manier vind je dat het leven in Polen beter is dan in Vlaanderen?

-Zijn er typische (familie) tradities die je hebt meegenomen naar Polen, zoals bv. het vieren van Sinterklaas of wekelijks frieten eten?

-Je krijgt de kans om gedurende 24 uur in de toekomst te kijken. Je moet wel een keuze maken: (a) kijk je 10 jaar in de toekomst hoe je eigen leven is veranderd, of (b) kijk je 100 jaar in de toekomst hoe de samenleving zich heeft veranderd? Om het interessant te maken: in beide gevallen ligt de toekomst niet "vast", dus je kan met de info die je te zien krijgt nog proberen ingrijpende veranderingen te bewerkstelligen.
 
-Het is op de een of andere manier volledig aan mij voorbij gegaan dat je dochter intussen al geboren is! Hoe vielen die eerste 3 maanden mee? Hoe reageert je zoon op zijn kleine zus?

Ze vallen eigenlijk heel goed mee. Veel beter dan hoe het met mijn zoon ging 6 jaar geleden. Ze slaapt goed, ze eet goed, ze doet weinig lastig. En ze heeft een hele mooie lach die ze speciaal voor mij bewaart. Af en toe wat moeilijke dagen/nachten wanneer ze door een groeiperiode heengaat, maar die vallen eigenlijk heel goed mee.
Ik moet wel toegeven dat mijn vrouw 's nachts 100% de taak op zich neemt en ik een diepe slaper ben, dus misschien is mijn vrouw een andere mening toegedaan.

Onze zoon reageert vaak iets te wild, beseft iets te weinig dat ze nog te klein is om mee te springen en te dansen etc. Dus af en toe intomen. Voor de rest valt het wel mee, weinig jaloezie.

-Op welke manier vind je dat het leven in Polen beter is dan in Vlaanderen?

Goh, hele moeilijke vraag. Ik woon al 8 jaar in Polen en ben nog maar een handvol keer teruggekeerd naar Belgie. Overlaatst was er hier een topic en de dingen die ik daar aangaf waarom het in Polen aangenamer was dan in Vlaanderen, waren blijkbaar al voorbijgestreefd en tegenwoordig zit Vlaanderen op vele manieren op hetzelfde niveau als Polen.

Een zaak waar ze wel nog hopeloos achterop hinken, is het internet denk ik. Als ik hier kijk (https://providersvergelijken.be/internet/) vind ik de prijzen en het aanbod waanzinnig. Downloadlimieten (in 2021??), snelheden onder de 200 Mbps, etc. En dan die prijzen, hallo. Ik betaal 10 euro per maand voor onbeperkt internet en 750 Mbps.

Voor de rest heeft Polen zowel voor- als nadelen maar niks dat er bovenuit steekt en waarvan ik zou zeggen dat ik daarom blij ben in Polen te leven en niet in Vlaanderen.

-Zijn er typische (familie) tradities die je hebt meegenomen naar Polen, zoals bv. het vieren van Sinterklaas of wekelijks frieten eten?

Neen. Polen heeft al een versie van Sinterklaas (ouwe man die snoep en speelgoed uitdeelt op 5 December) en voor de rest zitten we qua feesten en tradities in dezelfde judeo-christelijke sfeer dus er zijn weinig verschillen. Los daarvan is mijn vrouw heel katholiek dus vieren we het quasi altijd op haar manier.
Frieten trekken op niet veel hier, net zoals de kebab. Dus in plaats van lagere kwaliteit te eten, eet ik gewoon dingen waar Polen wel in uitblinkt (pizza is hier heel goed bv, pierogi's, worsten, etc). Ook qua bier is er hier in Polen een heuse microbrewing-cultuur in opkomst/reeds actief, dus ook daar focus ik me voornamelijk op de lokale specialiteiten. Vooral de Baltic Porter is een favoriet geworden sinds ik hier woon.

-Je krijgt de kans om gedurende 24 uur in de toekomst te kijken. Je moet wel een keuze maken: (a) kijk je 10 jaar in de toekomst hoe je eigen leven is veranderd, of (b) kijk je 100 jaar in de toekomst hoe de samenleving zich heeft veranderd? Om het interessant te maken: in beide gevallen ligt de toekomst niet "vast", dus je kan met de info die je te zien krijgt nog proberen ingrijpende veranderingen te bewerkstelligen.

Easy choice, ik kijk in mijn eigen toekomst om te zien waar ik sta en wat ik dien te doen om ervoor te zorgen dat ik effectief zo eindig of zo juist niet eindig. Als ik de toekomst niet kon wijzigen of beinvloeden, dan had ik wel gekozen voor 100 jaar in de toekomst.
 
Laatst bewerkt:
Mis je het om naar het stadion te gaan als vurig Beerschot supporter? (moeilijk vanuit Polen :p )

Favoriete Wheel of Time boek en waarom?

Hoe vond je Sanderson als "finisher" van Jordan's Wheel of Time?
 
Easy choice, ik kijk in mijn eigen toekomst om te zien waar ik sta en wat ik dien te doen om ervoor te zorgen dat ik effectief zo eindig of zo juist niet eindig. Als ik de toekomst niet kon wijzigen of beinvloeden, dan had ik wel gekozen voor 100 jaar in de toekomst.
Logische vervolgvraag: wat wil je binnen nu en 10 jaar ervaren of verwezenlijkt hebben?
 
Pools lijkt mij op het eerste zicht een taal waar je nauwelijks of geen aankooppunten kan vinden met Vlaams. Spreek je ondertussen reeds (vloeiend) Pools? Is dat nodig om professioneel vooruit te geraken in de IT?
 
Mis je het om naar het stadion te gaan als vurig Beerschot supporter? (moeilijk vanuit Polen :p )

Favoriete Wheel of Time boek en waarom?

Hoe vond je Sanderson als "finisher" van Jordan's Wheel of Time?

Zeer zeker, een groot gemis. Ik heb zo de hele opgang van Beerschot doorheen de afgelopen jaren gemist. Tegenwoordig zijn de matchen live te volgen op TV, dus het gemis is kleiner. Maar die matchen in provinciale en lagere klasses, de bezoeken aan de kleine, dorpse stadia waar we dan met 1.000 of soms zelfs met 2.000 man op bezoek kwamen. Als voetbalsupporter zijn dat herinneringen voor het leven en die zal ik dus voor altijd moeten missen. Ik probeerde destijds eenmalig per jaar af te zakken naar Belgie en dan een matchke mee te pikken. Sinds Covid is dat er niet meer van gekomen.
Ik probeer dat te compenseren door hier in Polen wat naar de voetbal te gaan kijken en toen ik in Krakau woonde, werd ik verliefd op Wisla Krakow en ging ik heel vaak naar hun thuismatchen. Sinds ik naar de regio rond Gdansk en Gdynia verhuisd ben, ben ik af en toe naar de lokale ploegen geweest maar geen klik gemaakt en dus niet meer gaan kijken.

Goh, favoriete boek is moeilijk omdat ik de serie in zijn totaliteit zo geweldig vind maar ook omdat elk boek wel enkele verhaallijnen kent die me minder boeien, vooral de vrouwelijke verhaallijnen (sorry, niet sexistisch bedoeld) zijn vaak weinig opwindend. Als ik echt een boek moet kiezen, dan ga ik voor Lord of Chaos denk ik. Om het zo spoilervrij mogelijk te omschrijven: Nynaeve-Logain, Rand-Min, Alanna-Rand, Mazrim Taim, Dumai Wells, ik krijg kippenvel door nog maar erover te schrijven :)
The Gathering Storm is een goeie tweede met Rand-Semirhage, Rand-Tuon, Egwene-Elaida, Egwene-Seanchan, Egwene-Verin&Black Ajah, Rand-Tam, Tam-Cadsuane en Rand op Dragonmount :drool:

Ik was heel blij te horen dat er iemand de boeken zou afmaken, ik had nog nooit van Sanderson gehoord destijds en ook geen van zijn boeken gelezen. Al bij al deed hij het vrij goed denk ik, alleen Mat was wat geforceerd denk ik, maar ik was sowieso meer een Rand-fanboy en ik was heel blij met de hoeveelheid epicness dat we bij Rand zagen.

Logische vervolgvraag: wat wil je binnen nu en 10 jaar ervaren of verwezenlijkt hebben?

Ik zou eindelijk op professioneel vlak een iets deftigere baan hebben. Ik ben via self study bezig om Data Engineer te worden en ik hoop dit binnen 1 a 2 jaar te verwezenlijken. Dus binnen 10 jaar misschien zelfstandige consultant in bij- of hoofdberoep.
Voor de rest hoop ik gewoon dat iedereen in mijn familie gezond blijft. En dat ik wat landen van mijn bucketlist kan schrappen om te bezoeken.

Pools lijkt mij op het eerste zicht een taal waar je nauwelijks of geen aankooppunten kan vinden met Vlaams. Spreek je ondertussen reeds (vloeiend) Pools? Is dat nodig om professioneel vooruit te geraken in de IT?

Er zijn inderdaad quasi geen aanknooppunten met het Vlaams, en ik spreek na 8 jaar nog altijd geen deftig Pools. Ik zit op een B1 niveau, dus ik kan mezelf een beetje uitdrukken in alledaagse situaties maar van zodra een ander aan het woord komt en een uitleg langer dan 2 zinnen doet, heb ik moeite om te volgen en moet ik vertrouwen op mijn vrouw.
Ik zou wel willen om beter te spreken en ik heb over de jaren al zeker 500 euro geinvesteerd in prive lessen, boeken, en zelfstudie cursussen maar altijd onderbroken voor een of andere reden en niet meer verder gezet. Ik word op professioneel vlak te weinig gepushed om het Pools verder te ontwikkelen want alles gebeurd in het Engels of zelfs in het Nederlands (mijn klant is een voornamelijk Nederlands bedrijf). Ook met mijn vrouw spreek ik vooral Engels. Dat zorgt er uiteindelijk voor dat je 's avonds na het werken, met een klein kind thuis, toch minder interesse hebt om nog een uur te studeren ipv te ontspannen.

Welk was je favoriete café in Mol? En in welke jaren kwam je daar?

Ik was daar in de jaren 2005-2009. Ik ging niet zo veel uit, en als ik uitging was het voornamelijk naar de chiro- en scoutsfuiven. Arachnophobia, Gigant, Moonparty, Jungle Party, Fruitfuif, Come as you are, Wait & See, etc.
De enige cafe's waar ik heel af en toe in belandde, waren den Estrada en La Baracca.
 
Ben je een Beerschot supporter die RAFC echt haat, of heb je bv ook vrienden die RAFC supporter zijn, en is het meer banter?
 
Ben je een Beerschot supporter die RAFC echt haat, of heb je bv ook vrienden die RAFC supporter zijn, en is het meer banter?

Ik haat tegenwoordig geen enkele voetbalclub meer en ik dacht toen ik een tiener was dat dat wel stoer is, maar sinds ik in Polen woon zijn de schellen van mijn ogen gevallen op dat vlak.
Ik heb in Krakau meegemaakt hoe "supporters" van de ene club met machetes de "supporters" van de andere club achterna liepen doorheen de straten (drugsrelateerd uiteindelijk, maar bon, beide partijen stonden hoog in de ranking van hooligans/ultra's bij de clubs). Ook in Warschau heb ik jaren geleden iets meegemaakt dat serieus indruk op me maakte op dat vlak, ik was naar een match van Polonia Warschau gaan kijken (tot begin 2000 een relatief grote club in de 1e Klasse maar sindsdien failliet en vooral in 3e/4e klasse) en na afloop dacht ik om een sjaal te kopen in het stadion maar ze aanvaardden geen bankkaart en dus niets gekocht. Bij het verlaten van het stadion zag ik plots veel mensen de sjaal uitdoen en onder de jas of trui stoppen. Bij de tramhalte achter de hoek werd duidelijk waarom, er stonden daar ongeveer 10 mensen (waaronder ik en een paar oudere mensen) te wachten op de tram toen plots 2 wagens stopten aan die tramhalte en een half dozijn hooligans compleet in het wit (broek, trui, balaclava) met het logo van Legia Warschau erop, uit de wagen sprongen, naar de tramhalte liepen en iedereen de jas openrukten om te zien wie er een sjaal of andere Polonia attributen aanhad. De helft van de wachtenden was gelijk gaan lopen over de tramsporen en doorheen het verkeer om aan de hooligans te ontsnappen. Ik kwam gelukkig met de schrik vrij omdat ik dus geen sjaal gekocht had.
Maar sindsdien dus serieus nagedacht over dat hele aspect en tot de conclusie gekomen dat het het echt niet waard is en dat het eigenlijk vrij zielig is als uw leven zo draait rond een voetbalclub.

Wat niet wil zeggen dat ik geen moment onbenut laat om te lachen met RAFC, maar dan eerder voor de leut en niet uit haat. Toen Radja naar RAFC trok, kwam dat wel echt als een schok aan en wat mij betreft, heeft die nu ook gewoon afgedaan. Er zijn nog altijd grenzen en ik vind zo'n acties vrij respectloos. Maar dat is dan eerder te kaderen in een "gebrek aan respect tov Beerschot"-manier en niet in een "ik haat RAFC"-manier. Als hij naar KV Mechelen, Standard of Gent was gegaan, had ik net hetzelfde gedacht.

RAFC vrienden heb ik niet. Ik woonde op het Kiel en liep daar ook school, daar had je weinig tot geen RAFC-fans. Dat was ook de periode van Germinal Beerschot met RAFC vooral in de onderbuik van 1e klasse of zelfs 2e klasse. Achteraf toen ik naar Mol verhuisde, had je voornamelijk successo's voor Club en Anderlecht, met een verdwaalde Weterlo-fan en mezelf.
 
Hoe ziet je vriendengroep in Polen eruit? Heb je voornamelijk Poolse vrienden, of merk je dat je vooral contact legt met bv. expats?

Ben je altijd al een fervent lezer geweest?
 
Merk je iets van de recente politieke ontwikkelingen? Voel je bv. dat de maatschappij conservatiever wordt, of is het enkel de politiek?

Hoe reageren anderen daar op je afkomst? Kan men zich daar iets voorstellen bij België/Vlaanderen?
 
Liefhebber van Zubrowka?
Ken je iets van de Poolse geschiedenis? Boeken over gelezen? Ze hebben een indrukwekkende geschiedenis;
Wat is voor jou het mooiste Poolse regio/stadje/plaats om op vakantie te gaan?
Loop je nog?
Ooit de marathon van Gdansk gelopen? aanrader?
Favoriete Poolse film?
Ken je Polen die in Belgie wonen of werken?
 
Kleine 25-30 jaar terug hadden mijn ouders een vriend die wijnbouw deed aan de Moezel, waar we ontelbare dagen vakantie gesleten hebben. Die had elk jaar redelijk wat Poolse seizoensarbeiders. De meesten was dat 1 max 2 maand per jaar. Maar wat mij altijd bij gebleven is dat die zeiden dat die op die maand evenveel verdienden als de rest van het jaar in Polen. Dat was natuurlijk nog niet zolang na het communisme en voor de toetreding tot EU. Hoe zit dat tegenwoordig met dat verschil?
 
Mijn vaste vraag, een wróżka maakt je vannacht wakker en geeft je de kans om in één ding echt uitzonderlijk getalenteerd te worden. Wat kies je?
 
Volledig los van je vrouw, tover die maar eventjes weg, maar wat zou je dan doen met de kinderen? In Polen blijven of terug naar België?
En leren zij Nederlands van jou?
 
Hoe versier je het best Poolse vrouwen ? In wat verschillen ze met de Westerse vrouw . :)


(op m'n werk zitten enkele Poolse vrouwen ,die zijn altijd zo sympathiek en goodlooking , maar blijken altijd op macho's te vallen ;) )
 
Hoe ziet je vriendengroep in Polen eruit? Heb je voornamelijk Poolse vrienden, of merk je dat je vooral contact legt met bv. expats?

Ben je altijd al een fervent lezer geweest?

Mijn vriendengroep is tegenwoordig vrij klein. Ik had voornamelijk expats als vrienden en met hen ging ik in de weekends en doorheen de week drinken. Maar eenmaal vrouw en gezin er zijn, is het niet mogelijk om zo vaak nog te gaan drinken. Dus dat zijn voornamelijk kennissen geworden waarbij we elkaars berichten op Facebook liken en that's it. Met de Covid zijn wij ook verhuist naar een kleinere gemeente buiten de stad om te testen of we daar permanent zouden kunnen wonen, waardoor het dus (samen met covid en de vele sluitingen) eigenlijk onmogelijk werd om vrienden te ontmoeten. Mijn vriendenkring bestond vooral uit mensen die ik via het werk heb leren kennen (ik werk in een multinational met 500 medewerkers vanover heel Europa), zowel buitenlanders als Engelstalige Polen. Buiten het werk heb ik weinig activiteiten in groepsverband dus kom ik weinig op zo'n manier in contact met Polen.

Ik ben altijd een fervente lezer geweest ja. Als kleine begonnen met strips, mijn bomma had een collectie van 100+ Sus en Wiskes en mijn moeder had heel veel Robert & Bertrands, Kiekeboes en Jommekes. Doorheen mijn jeugd ook geabonneerd geweest op het Suske & Wiske weekblad, de Sus&Wis stripclub en de Dupuis stripclub. Dus altijd veel strips toegestuurd gekregen.
Via het school en de bibliobus in contact gekomen met jeugdboeken en -reeksen zoals Snelle Jelle, Kippenvel, Thea Beckman, etc. Gaandeweg dan blijven focussen op Fantasy en historische fictie. Af en toe hiaten in mijn leesperiode's, meestal paar weken of maanden maar soms zelfs een paar jaar.

Merk je iets van de recente politieke ontwikkelingen? Voel je bv. dat de maatschappij conservatiever wordt, of is het enkel de politiek?

Hoe reageren anderen daar op je afkomst? Kan men zich daar iets voorstellen bij België/Vlaanderen?

Ik merk het enkel omdat ik de politiek volg en mijn vrouw er vaak over praat (zaagt), in het openbaar leven merk ik er vrij weinig van. Maar mijn contact met de gewone Poolse mens is vrij beperkt en ik begrijp Pools niet altijd even goed, dus het kan ook gewoon daaraan liggen :)

Als ik publiekelijk Engels (of een andere taal) spreek, dan komen er af en toe wel opmerkingen op, maar dan spreken we over 1 keer op 100. Grappigste was van een oud vrouwtje (zeker 60+) die vroeg om op te houden met het Spaans te spreken want dat we in Polen zijn en daar dien je Pools te spreken (ik was toen in het Frans aan het converseren met een collega). Geen enkel geweld of echte agressiviteit meegemaakt op dat vlak maar wel al gelezen in de media dat af en toe iemand een lap heeft gekregen van een of andere intolerante gek.
Voorts zijn de meeste Polen waarmee ik op dusdanige manier in contact kom dat ze leren waar ik van afkomstig ben, vrienden van of familie van, en in dat opzicht zijn ze er ofwel bekend mee ofwel gewoon nieuwsgierig waarom ik in Polen ben terwijl zij eigenlijk vooral in de omgekeerde richting denken. Verbazend veel mensen die ook aangeven in Belgie gewerkt te hebben of familie/vrienden te hebben die in Belgie gewerkt hebben. "Oh, Antwerp? Yes, I was there. SCHIPPERSSTRAAT hehehehehe"

hoe is het weer daar in Polen tov Belgie (gevoelsmatig)?

Kouder in de winter, iets warmer in de zomer. Maar dat hangt van regio tot regio af, niet verbazingwekkend voor zo'n groot land natuurlijk. Veel lastiger is dat winteruur, nu hebben we het hier al donker om 16h. Om gek van te worden.

in vele landen is er een duidelijk verschil in mentaliteit tussen streken van een land. Mijn vraag: is de noordpool anders dan de zuidpool?

Ja, een wereld van verschil :)
 
Terug
Bovenaan