Vragenvuur Vragenvuur: Général Zantas

Liefhebber van Zubrowka?
Ken je iets van de Poolse geschiedenis? Boeken over gelezen? Ze hebben een indrukwekkende geschiedenis;
Wat is voor jou het mooiste Poolse regio/stadje/plaats om op vakantie te gaan?
Loop je nog?
Ooit de marathon van Gdansk gelopen? aanrader?
Favoriete Poolse film?
Ken je Polen die in Belgie wonen of werken?

Neen, absoluut geen fan van pure wodka. Toch niet in shotvorm. Gemend met softdrink of redbull kan het er wel door.
De enige wodka die ik kan drinken in shotvorm, zijn diegene met smaakjes. De zoete (met kers of aardbei) en diegene met hazelnootsmaak en dan gemengd met melk. Heerlijk.
Ik ken een paar basic dingen over de Poolse geschiedenis maar niet veel. Norman Davies heeft een tweetal naslagwerken over de Poolse geschiedenis in het Engels geschreven, en die liggen hier in de boekenkast op me te wachten.
Eerlijk gezegd nog niet op al te bijzonder veel plekken in Polen geweest. Noch ik noch mijn vrouw hebben een rijbewijs, al ben ik er nu mee bezig om die te behalen, dus rondreizen is vrij beperkt gebleven. De regio rond Lublin en de regio rond Krakau vind ik persoonlijk de aangenaamste om in te vertoeven, maar eenmaal we een auto hebben, plannen we om een pak meer rond te toeren en te ontdekken. Eind volgend jaar heb ik vast een ander antwoord.
Goed geheugen als je vraagt of ik nog loop, want ik heb niet meer gelopen sinds 2015/2016 denk ik. Ik ben sinds 2 maanden terug begonnen met lopen, elke ochtend 5-7 km. Ik ga dat zo lang mogelijk blijven volhouden en in de weekends/vakantiedagen proberen op te bouwen naar 15-20km tochtjes om volgend jaar mee te doen in de marathon van Gdansk, waar ik tot op heden nog niet aan heb meegedaan. Maar het staat al jaar en dag op de bucketlist. Ik hoop het volgend jaar te kunnen schrappen.

Nog niet veel Poolse films gezien, maar Boze Cialo heeft wel een goeie indruk op me gemaakt. Gaat over een prille twintiger die zich in de gevangenis bekeert en priester wil worden, maar door zijn strafblad gaat dat niet. Na zijn vrijlating belandt hij in een klein dorpje waar de lokale priester is gestorven, en hij doet zich voor als de nieuwe priester.

Ik ken geen enkele Pool die in Belgie woont of werkt. Wel 1 zoon van een Poolse vrouw, dus een half Pool.

Kleine 25-30 jaar terug hadden mijn ouders een vriend die wijnbouw deed aan de Moezel, waar we ontelbare dagen vakantie gesleten hebben. Die had elk jaar redelijk wat Poolse seizoensarbeiders. De meesten was dat 1 max 2 maand per jaar. Maar wat mij altijd bij gebleven is dat die zeiden dat die op die maand evenveel verdienden als de rest van het jaar in Polen. Dat was natuurlijk nog niet zolang na het communisme en voor de toetreding tot EU. Hoe zit dat tegenwoordig met dat verschil?

Een pak kleiner denk ik. Gemiddelde bruto salaris ligt rond de 1000 euro per maand. Al heb je natuurlijk ook beroepen waarbij je maar rond de 700 euro zit ofzo. Er gaan nog altijd veel Polen naar West Europa om daar een paar maanden heel intensief te werken en met 10 op een appartement te hokken zodat ze achteraf in Polen startkapitaal hebben voor een eigen woning of een huwelijk.
Ikzelf zit rond de 1700 euro netto, niets bijzonder maar we kunnen er aardig genoeg van leven.

Volledig los van je vrouw, tover die maar eventjes weg, maar wat zou je dan doen met de kinderen? In Polen blijven of terug naar België?
En leren zij Nederlands van jou?

In Polen blijven. Ik heb geen bachelor, en heb voornamelijk ervaring in de IT Helpdesk-wereld. Ik betwijfel of ik een deftige job in Belgie kan vinden behalve Callcenter werk bij Telenet & co. Qua taal zou het een pak gemakkelijker zijn voor mij, maar ik denk voor mijn zoon te moeilijk en je hoort toch vaak verhalen van migranten die te laat naar Belgie kwamen en daardoor minder goed Nederlands leren en een leerachterstand oplopen.
Ik probeer men zoon al 6 jaar Nederlands te leren en hoewel hij vrij veel verstaat, spreekt hij bijna geen woord. Als ik hem "verplicht" tijdens het spelen van een gezelschapsspel, zijn het ook enkel cijfers, kleuren en een paar standaardwoorden en gezegdes die eruit komen.
Ik hoop op dat vlak toch meer geluk te hebben met mijn dochter.
 
Mijn vaste vraag, een wróżka maakt je vannacht wakker en geeft je de kans om in één ding echt uitzonderlijk getalenteerd te worden. Wat kies je?

Ijzeren zelf-discipline. Mijn gebrek aan discpline heeft me de afgelopen jaren genoeg zever opgeleverd :D
Ik zeg al 8 jaar tegen mezelf om Pools te leren, maar ik vind altijd wel een excuus om het uit te stellen en op mijn B1-niveau te blijven. Ik zeg ook al 2 jaar dat ik mijn IT-skills ga uitbreiden dmv zelf studie maar het gaat toch heel traag, wat me eigenlijk teveel geld kost. Ik zeg ook al jaren tegen mezelf om fysiek fitter te worden, en ook hier gaat het tergend traag. Ik ben iemand die helaas altijd focust op de short term pleasure rush, ik zou dat graag anders zien. Maar bon, daar probeer ik morgen aan te werken.

Zijn er Poolse gerechten die je kan aanraden? Ik ga over 3 weken naar Krakau en ken niets van de Poolse keuken.

Ze hebben heel veel vleesgerechten, ik hoop dat je geen vegetarier bent! Heel veel worst, varkens- en rundsvlees.
Pierogis vind ik zelf heel lekker, Poolse Ravioli-variant met verschillende soorten vullingen (zoet, zuur, vlees, you name it), maar dat kan misschien wat sober of saai overkomen omdat er weinig bij geserveerd wordt.
Zurek is ook wel een topper, een soep met worst en ei, authentiek geserveerd in een kom gemaakt van brood.

Dit is een goeie website wat betreft Poolse gerechten om uit te proberen: https://annaeverywhere.com/traditional-polish-food/

Hoe versier je het best Poolse vrouwen ? In wat verschillen ze met de Westerse vrouw . :)


(op m'n werk zitten enkele Poolse vrouwen ,die zijn altijd zo sympathiek en goodlooking , maar blijken altijd op macho's te vallen ;) )

Sorry maat, kan ik niet op antwoorden. Ik ben al 7 jaar samen met een Poolse vrouw die in Duitsland is opgegroeid. Op een paar Poolse flirts 7-8 jaar geleden na, heb ik op dat vlak vrij weinig ervaring met Poolse vrouwen. Beetje jammer uiteindelijk, ik ben wel fan van die Slavische grietjes.
Sowieso is er een verschil in de Poolse vrouwen die in Polen blijven en zij die naar het buitenland zijn gegaan.
 
Ijzeren zelf-discipline. Mijn gebrek aan discpline heeft me de afgelopen jaren genoeg zever opgeleverd :D
Ik zeg al 8 jaar tegen mezelf om Pools te leren, maar ik vind altijd wel een excuus om het uit te stellen en op mijn B1-niveau te blijven. Ik zeg ook al 2 jaar dat ik mijn IT-skills ga uitbreiden dmv zelf studie maar het gaat toch heel traag, wat me eigenlijk teveel geld kost. Ik zeg ook al jaren tegen mezelf om fysiek fitter te worden, en ook hier gaat het tergend traag. Ik ben iemand die helaas altijd focust op de short term pleasure rush, ik zou dat graag anders zien. Maar bon, daar probeer ik morgen aan te werken.



Ze hebben heel veel vleesgerechten, ik hoop dat je geen vegetarier bent! Heel veel worst, varkens- en rundsvlees.
Pierogis vind ik zelf heel lekker, Poolse Ravioli-variant met verschillende soorten vullingen (zoet, zuur, vlees, you name it), maar dat kan misschien wat sober of saai overkomen omdat er weinig bij geserveerd wordt.
Zurek is ook wel een topper, een soep met worst en ei, authentiek geserveerd in een kom gemaakt van brood.

Dit is een goeie website wat betreft Poolse gerechten om uit te proberen: https://annaeverywhere.com/traditional-polish-food/



Sorry maat, kan ik niet op antwoorden. Ik ben al 7 jaar samen met een Poolse vrouw die in Duitsland is opgegroeid. Op een paar Poolse flirts 7-8 jaar geleden na, heb ik op dat vlak vrij weinig ervaring met Poolse vrouwen. Beetje jammer uiteindelijk, ik ben wel fan van die Slavische grietjes.
Sowieso is er een verschil in de Poolse vrouwen die in Polen blijven en zij die naar het buitenland zijn gegaan.

Grappig dat het over flirten met Poolse vrouwen gaat en Zurek.

Zo ben ik tijdens een onverwachte overnacht in Wroclaw op restaurant gesukkeld met een Poolse vertegenwoordigster van het zusterbedrijf, en die wilde avond is begonnen met (op haar aanraden) een goeie zurek
 
Welke muziekgroep is volgens jou ten onrechte niet bekend genoeg bij het grote publiek?

Aviendha, Elayne of Min?

Daar kan ik helaas niet op antwoorden, ik luister voornamelijk EDM (Trance, Hardstyle, Electro, House) en dat zijn DJ's en geen muziekgroepen. De meesten waar ik naar luister, komen ook regelmatig op de grote festivals (Tomorrowland, Ultra, EDC, Creamfields) dus veel onbeminde favoriete DJ's heb ik niet. Als ik er dan toch eentje moet kiezen, ga ik voor Blake Jarrell.

Min, zonder twijfel. Heel down to earth, girl next door type. Met Aviendha en Elayne heb je toch teveel drama en als mijn huidige relatie me 1 ding geleerd heeft, is dat ik niet van drama hou.
 
Welke muziekgroep is volgens jou ten onrechte niet bekend genoeg bij het grote publiek?

Aviendha, Elayne of Min?
Shit zeg. Ik Google Aviendha en ik kom uit op rosse blanke vrouwen als personificatie. In mijn gedachten was Aviendha magreb met groene ogen en een donkere huidskleur. Herinner ik mij dat nu zo verkeerd
 
Shit zeg. Ik Google Aviendha en ik kom uit op rosse blanke vrouwen als personificatie. In mijn gedachten was Aviendha magreb met groene ogen en een donkere huidskleur. Herinner ik mij dat nu zo verkeerd

Ja, de Aiel zijn eigenlijk Noren en Zweden die in de woestijn leven.
 
  • Wow
Waarderingen: Avi
Iers, qua uiterlijk, was het doel dacht ik.

Heb je nog aanraders qua fantasy?

Ik heb in Ierland gewoond, die mannen worden al zot bij 20 graden. No way dat die in de woestijn kunnen overleven :laugh:

Qua Fantasy denk ik dat we beiden veelal in dezelfde vijver hebben gevist, afgaande op jouw reacties (Hobb, Abercrombie, Jordan, Sanderson, Erikson). Wat ik je zeker kan aanraden, is het eerste deel van House of Chains van Steven Erikson. Heerlijke personages, volgens mij ga je daar stante pede verliefd op worden.
Wat ik van goede Fantasy gelezen heb de laatste twee jaren: RJ Barker - The Wounded Kingdom, Brian McClellan - Powder Mage, KJ Parker, Glen Cook - Black Company, Brian Staveley - Unhewn Throne, Mark Lawrence - Broken Empire.
 
Vragenvuur gedoofd? Zo nee, nog een blokje erop.

Als ge naar België terugkomt, wat pakt ge bij de frituur en een pintje tijdens t wachten?
 
Vragenvuur gedoofd? Zo nee, nog een blokje erop.

Als ge naar België terugkomt, wat pakt ge bij de frituur en een pintje tijdens t wachten?

Groot pak friet met mammoetsaus. 2 porties bitterballen, ne curryworst speciaal en nen Bickyburger.

En ja, een Jupke tijdens het wachten. Gene Maes aub.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
de wat? ik ben jaren geabonneerd geweest op Robbedoes, tot op het einde en dat is het eerste dat ik daar van hoor lol.

Sorry, het was de Robbedoes stripclub inderdaad. het was al lang geleden dus de naam ontging me even, maar ik kreeg elke x maanden een strippakket thuis met strips van Dupuis. Robbedoes, Kleine Robbe, G Raf Zerk, Garage Isidoor, Kidd Paddle, de Blauwbloezen, Vrouwen in't Wit, etc.

Heerlijke strips.
 
Terug
Bovenaan