Vragenvuur Vragenvuur: cege

Geef je geld aan straatartiesten?


Draag je pantoffels in huis?



Als je door een woonwijk aan het fietsen bent (of met de auto) vallen de onverzorgde tuinen je dan automatisch op?
 
Geef je geld aan straatartiesten?

Nee
Draag je pantoffels in huis?
Ja ! En de rechter valt altijd eerder kapot dan de linkse !

Als je door een woonwijk aan het fietsen bent (of met de auto) vallen de onverzorgde tuinen je dan automatisch op?

Valt mij vooral op dat er veel mensen een voortuin hebben met dure stenen brol of betonnen toestanden met hier en daar een boom of struik die ze niet verzorgen. Zaai dan gewoon gras ...
 
De huidige job is moeilijk in 4/5 te doen. Maar het tijdsprobleem is vooral dat het leven zo rap vooruit gaat. 4/5 zou niet veel oplossen.

Ik ga er in de zomer wel 4 - 6 weken tussenuit!

De GR5 of andere lange route paden met de kids staat hoog op de bucket list. Nu zijn ze nog te klein. Hopelijk ben ik niet kapot als de kids groot genoeg zijn.
Hoe voel je je bij die (on)balans? Het leven gaat snel, nooit het idee om voor het "nu" te kiezen, evt. andere job? Die ene dag extra maakt een groot veschil vind ik persoonlijk (zelf recent van voltijds naar 4/5 gegaan), zeker als je graag je kinderen entertaint en in de tuin werkt, zijn een beetje zaken waarmee je bezig kan blijven. Financieel zal het ook niet zo veel uitmaken als ik dat goed herinner?
 
Hoe voel je je bij die (on)balans? Het leven gaat snel, nooit het idee om voor het "nu" te kiezen, evt. andere job? Die ene dag extra maakt een groot veschil vind ik persoonlijk (zelf recent van voltijds naar 4/5 gegaan), zeker als je graag je kinderen entertaint en in de tuin werkt, zijn een beetje zaken waarmee je bezig kan blijven. Financieel zal het ook niet zo veel uitmaken als ik dat goed herinner?

Je moet natuurlijk realistisch blijven. Eens je naar een andere job gaat met 4/5, zal dat niet tegen de voorwaarden van de huidige job zijn. Realistisch gezien zal een meer chille job 1000 euro netto per maand schelen, misschien geen auto, zeker geen 5-10-20k bonussen op een jaar. Dat scheelt een serieuze slok op de borrel.

Dan is de hypotheek van ~2k/maand plots niet echt realistisch meer. Niet dat de huidige hypotheek een strop rond de nek is (verre van), maar je moet wel wat realistisch blijven. Als je ooit wil herfinancieren of weet ik veel wat (renoveren, tijdskrediet nemen, sabbatjaar), moet je niet met een gezinsinkomen van 4000 euro afkomen als je een 2000 hypotheek hebt.

En het is niet dat de huidige job ondoenbaar is qua tijdsbesteding.

De wilde ideen van "we gaan elk jaar 6 mnd met de kinderen rondtrekken", dat zal er wellicht nooit inzitten. Maar that's life. Ja, we kunnen al het spaargeld opsouperen en waarschijnlijk het huis afbetaald krijgen en mooi rondkomen met beide halftijds te werken, maar dan is rond 55 of 60 de pot leeg en wat dan. Als er 1 van ons 2 iets tegenkomt, dan dik gepoept. Nu is het lekker comfortabel leven, dat is ook wat waard.

Het is een kwestie van proberen de balans te bewaren. Ik probeer om bijvoorbeeld zo weinig mogelijk late night meetings te hebben en in de tuin te werken als het 's avonds mooi weer is. De madam werkt 4/5, ik pak ouderschapsverlof in de zomer. Lijkt me wel OK zo.
 
Stel je hier soms de zaken met opzet wat scherp of meen je echt het meeste van wat je zegt? Reden dat ik het vraag is dat je op 9lives nog ooit eens de uitspraak gedaan hebt van 'iedereen kan op 5 minuten van zijn deur een job vinden van 2k netto'. Als dat effectief zo is (of dat gelooft) moet je toch enorm skeptisch staan tov de meeste vormen van sociale steun?

En in de categorie minder serieus, zou je ooit overwegen naar het buitenland te gaan wonen. En indien ja waar? (En waarom uiteraard)
 
Stel je hier soms de zaken met opzet wat scherp of meen je echt het meeste van wat je zegt?

Uiteraard zet ik het op scherp om een deftige discussie te hebben. Ik moet al van 9 tot 5 politiek correct zijn en "if this, then that, and maybe that" en voorzichtig zijn. Op een anoniem forum ga ik met de voetjes vooruit.

Reden dat ik het vraag is dat je op 9lives nog ooit eens de uitspraak gedaan hebt van 'iedereen kan op 5 minuten van zijn deur een job vinden van 2k netto'.

Dat heb ik nooit gezegd. Ik heb gezegd dat mijn madam op minder dan 5 min van de deur een 2k netto job gevonden heeft waar ze geen ervaring in had en waar ze niet voor gestudeerd had. (Ze heeft by the way ook een auto erbij gekregen ondertussen).

By extrapolation, mijn madam is niet exceptioneel slim, getalenteerd of gemotiveerd om carriere te maken. That's all. Als je natuurlijk in het hol van Pluto woont is de kans uiteraard veel kleiner dat je dergelijke jobs vindt...

Als dat effectief zo is (of dat gelooft) moet je toch enorm skeptisch staan tov de meeste vormen van sociale steun?

Wel, ik ben pragmatisch genoeg om de economische voordelen van steunmaatregelen te zien. Werkloosheidsuitkeringen zijn misschien niet fair from some point of view, maar economisch super rendabel. Ze laten toe om langer te zoeken naar een higher paying job en betalen uiteindelijk zichzelf terug aan de staatskas. Idem met ziekte-uitkeringen etc.

Uiteraard is er voldoende ruimte in het systeem om strenger te zijn en te optimaliseren/misbruik aan te pakken.

En in de categorie minder serieus, zou je ooit overwegen naar het buitenland te gaan wonen. En indien ja waar? (En waarom uiteraard)

Ik heb vroeger nog gekeken om naar Zwitserland/Frankrijk/Duitsland te verhuizen wegens veel farma bedrijven en veel bergen/natuur. Die plannen zijn al lang opgeborgen wegen de nogal sterke kerktoren drang (kuch kuch - euphemism of the day) van de wederhelft.
 
Hoe groot is uw tuin?
5000m2 - maar 4000m2 is schapenweide. De rest probeer ik te onderhouden

Hoe ben je verliefd geworden op jouw wederhelft aangezien het lijkt dat jullie erg verschillende mensen zijn?

We zijn nogal complementair. De madam heeft mij gekalmeerd gekregen en ik heb de madam de wereld laten zien en wat minder laten stressen.

Op "core values" zijn we 2 handen op 1 buik :)

1e date heeft 6h geduurd of zo en nu zijn we 7y en 2 kinderen later <3
 
Heb je dan schapen?

Een bevriende hobby boer uit de buurt zet er 20-50 lammetjes op
In welke zin was je dan niet kalm? :)

Nogal opvliegend. Veel toetsenborden gesneuveld vroeger en voetjes vooruit in discussies.


Tips voor onvergetelijke bestemmingen voor koppels?
Bergtochten in Liechtenstein met spaghetti koken in een bergpas. Rotsen klimmen in de Franse Alpen. Roadtrippen met auto en tent zonder plan in Frankrijk. 3weken roadtrip door de USA. And many others.

Niet zo exotisch, maar de madam was nog niet alleen op reis gegaan voor ik er was (altijd met groep of ouders)
 
*Janus legal alert* Hij betaalt er jou op 1 of andere manier toch niet voor? (pachtwetgeving)

Neenee. Behalve eens met de kids een lammetje mogen flesje geven of af en toe een lamskotelet is er geen vergoeding.

Er waren pachtgronden in de familie, genoeg gezever gezien voor de jaarlijkse 40 euro opbrengst...


Idem, gelukkig kunnen we dat nu kwijt op BG :unsure: :laugh:
Inderdaad-_-
 
Stel dat je je persoonlijke klok kan terugdraaien en 2 zaken mag wijzigen, welke 2 zouden dat zijn?
Welke doelstellingen zou je echt nog graag verwezenlijken?
Stel dat je morgen de keuze had tussen je huidige job behouden of boer worden, bij gelijke voorwaarden: wat zou je keuze zijn?
 
Stel dat je je persoonlijke klok kan terugdraaien en 2 zaken mag wijzigen, welke 2 zouden dat zijn?

Woops, deze vragen gemist.

Easy question. Als student meer rondgereisd en gehiket hebben. Pas als ik 22 of 23 was echt mee begonnen. Tijdens phd 4-6-8 weken per zomer in de bergen. Nu is er geen tijd om hiken van 2 of 3 weken te doen.

Voor de rest over niet veel te klagen.
Welke doelstellingen zou je echt nog graag verwezenlijken?
Een 3e kind succesvol op de wereld krijgen en het huis volledig afwerken.

Op het werk de software franchise richting mature multimillion dollar duwen en over alle interne shit verder bulldozeren.

Een fruitboomgaard hebben en deftig kunnen onderhouden.

Tijd vinden om een 2-3 weken hike te doen. Gr5 in de Alpen of iets soortgelijks.

Met de kinderen een multi day zomer hike doen als ze een jaar 10 -12 zijn

Stel dat je morgen de keuze had tussen je huidige job behouden of boer worden, bij gelijke voorwaarden: wat zou je keuze zijn?

Voor hetzelfde loon boeren en in den hof werken, dat is geen moeilijke vraag.
 
Terug
Bovenaan